شماره ۱۱۵۱ ـ ۸ نوامبر ۲۰۰۷

در پنجم نوامبر سال ۲۰۰۷ دکتر رضا مریدی موفق شد نام ایران را در تاریخ سیاسی و اجتماعی پارلمان انتاریو ثبت نماید. وی در اولین گام به سمت معاونت وزیر آموزش عالی منصوب شد و همچنان متین و صمیمی از یاران خویش تجلیل و اعلام کرد این موفقیت مرهون زحمات شماست.

اگرچه اعتبار علمی و تخصصی و نیز پشتوانه فرهنگی ایشان از جایگاهی که اکنون بدان تکیه زده است به مراتب بالاتر است، اما حضور وی در جمع نمایندگان انتاریو درهای بسته را به روی جامعه ایرانی گشود.

مریدی نام آشنای دیار غربت، موفق شد برگ زرین دیگری را بر افتخارات جامعه ایرانی کانادا بیافزاید و به همین مناسبت یاران همراه ایشان در سرسرای ورودی پارلمان همهمه ای به راه انداختند و طی یک برنامه از پیش تعیین شده در مراسم سوگند ایشان شرکت کردند.

مراسم رسمی توسط خانم Deborah Deller در اتاق مخصوص با حضور جمعی از ایرانیان مقیم تورنتو برگزار شد و طی آن مریدی در جایگاه مخصوص حاضر و سوگند یاد کرد تا به آرمانهای مجلس انتاریو وفادار باشد.

مجلس انتاریو که یادگاری از سالهای ۱۸۶۷ را ثبت کرده است حوادث ناگواری را پشت سر نهاده تا امروز میزبان جامعه ایرانی باشد. این رویداد مهم در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایرانیان کانادایی بی سابقه است.

مریدی به جمع ۱۰۷ نفری مجلس انتاریو پیوست که از آن میان ۷۱ نفر از حزب لیبرال، ۲۶ نفر از حزب محافظه کار و ۱۵ نفر از نیودمکراتها هستند.

فضای سالن اجتماعات مجلس طوری است که امکان حضور هر شهروند کانادایی و وابستگان به نمایندگان را فراهم کرده است.

موضوع مهمی که در بدو ورود به پارلمان به ذهن می رسد نبودن تشریفات دست و پاگیر ایست و بازرسی است که اهمیت حرمت انسان و جایگاه آزادی را در این جامعه نشان می دهد که امری مهم و بی سابقه است.

این مراسم حتی در سایر اماکن عمومی وابسته به قدرت در خود کانادا نیز بی نظیر است که افراد بدون تشریفات اداری قادر باشند در چنین محافل اجتماعی حضور یابند.

در میان این هیاهو مریدی همچنان صمیمی و متواضع دست تک تک همراهان خویش را به گرمی فشرد و از ایشان تجلیل کرد.

هیئت ایرانی همراه بعد از انجام تشریفات از اتاقها و طبقات مختلف مجلس دیدن کردند.

در راهروهای طبقات مجسمه هایی از نخست وزیران اسبق کانادا و همچنین تصاویر ملکه و اولین نخست وزیر کانادا به چشم می خورد.

اسامی کلیه نمایندگان ادوار مختلف به ترتیب تاریخ در کتیبه هایی در راهروهای مجلس حک شده است و در قسمتی از طبقات فوقانی آثاری از دوره آتش سوزی پارلمان در تاریخ ۱۹۰۹ به صورت نمایشی نگهداری و شرح حالی نیز بر آن ثبت کرده اند که نشان از پیچ و خم هایی است که پارلمان تا به امروز طی کرده است.

امیدواریم دکتر مریدی گام های بعدی را با اطمینان بیشتر و به همراه حمایت عمومی جامعه ایرانی کانادا با موفقیت به پیش ببرد.