بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از فشارهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد تعیین “خط قرمز” برای برنامه هسته ای ایران، به عنوان” سروصداهایی” یاد کرده که توجهی به آن نمی کند.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه یکشنبه شب (دوم مهرماه) خود با برنامه “شصت دقیقه” شبکه سی بی اس در واکنش به فشارهای اسرائیل تاکید کرد که آمریکا تصمیماتش را براساس منافع ملی خود می گیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اخیرا تاکید کرده بود که جامعه جهانی باید به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، “خط قرمزی” را برای برنامه های هسته ای این کشور تعیین کند.

نخست وزیر اسرائیل گفته بود: “با تعیین این خط قرمز ایران می داند که با عواقب تخطی از آن روبرو خواهد شد. من فکر می کنم که آنها واقعا از این خط تعیین شده عبور نخواهند کرد.”

اوباما در جریان مصاحبه با برنامه “شصت دقیقه” گفت که پافشاری نتانیاهو را در این مورد که به ایران نباید اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای را داد، می فهمد و با آن موافق است. او گفت این موضوع را درک می کند که دستیابی ایران به سلاح هسته ای تهدیدی برای هر دو کشور و کل جهان است و می تواند مسابقه ای تسلیحاتی را به دنبال داشته باشد.

اما رئیس جمهور آمریکا در عین حال تاکید کرد: “در اموری که تصمیم گیری به امنیت ملی کشور مربوط می شود، تنها فشاری که احساس می کنم، این است که براساس خواسته های ملت آمریکا این تصمیم گیری های انجام شود، از این رو از توجه به سرو صداها خودداری می کنم.”

نخست وزیر اسرائیل چندی پیش هم با انتقاد از کاخ سفید گفته بود، آنهایی که برای ایران “خط قرمز” تعیین نمی کنند، اخلاقا حق ندارند برای اسرائیل “چراغ قرمز”مشخص کنند.

نتانیاهو همچنین در یک کنفرانس خبری گفته بود: “دنیا از اسرائیل می خواهد که صبر پیشه کند. صبر برای چه؟ صبر تا کی؟”

اشاره تلویحی نتانیاهو به سخنان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بود که گفته بود آمریکا برای ایران ضرب الاجلی تعیین نمی کند.

تحلیل گران معتقدند افزایش تنش بین اسرائیل و آمریکا به حدی رسیده است که گفته شده رهبران آمریکا و اسرائیل قصد ندارند در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سه شنبه ۲۵ سپتامبر در نیویورک آغاز به کار کرد، با هم دیدار کنند.