شهروند- آرش عزیزی: حزب نیودموکرات، اپوزیسیون رسمی، دولت محافظه‌کار استفن هارپر را متهم کرد که به کانادایی‌ها نمی‌گوید قطع بودجه‌های فدرال چگونه بر خدمات و برنامه‌هایی که اتاوا ارائه می‌کند تاثیر می‌گذارد.

گای کارون، نماینده‌ی ان دی پی، جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن مجلس گفت: «محافظه‌کاران جزئیات کاهش بودجه‌های بی‌رحمانه‌شان را پنهان می‌کنند و حاضر نیستند اطلاعات مهم را به افسر مستقل بودجه‌ی پارلمان تحویل دهند.»

کارون صحبت از مقاله‌ای می‌کرد که تورنتو استار هفته‌ی گذشته منتشر کرد و در آن از قول کوین پیچ، افسر بودجه‌ی پارلمان، نوشت که دولت اطلاعات کافی را در اختیار نمایندگان مجلس و عموم نمی‌گذارد تا معلوم نشود بودجه‌ی ۲۰۱۲ محافظه‌کاران دقیقا به قطع کدام خدمات دولت منجر می‌شود.

کارون تاکید کرد که بنا به «قانون جوابگویی فدرال» که خود دولت هارپر در سال ۲۰۰۶ تصویب کرده، دولت «طبق قانون، موظف است» اطلاعات را با پیچ، افسر بودجه، در میان بگذارد.

اندرو ساکستون، نماینده‌ی محافظه‌کار، اما گفت دولتش کاری به جز دنبال کردن روندهای معمولی نمی‌کند. ساکستون دستیار پارلمانی تونی کلمنت، رئیس اداره‌ی خزانه‌داری، است.

اما پیج به استار گفت دولت باید در بخش «گزارش‌ها در مورد برنامه‌ها و اولویت‌ها» که جزئیات اهداف و منابع وزارت‌خانه‌ها را بر می‌شمرد و پس از بودجه‌ی فدرال سالیانه منتشر شده است، جزئیات بیشتری ارائه می‌کرد.

پیج، که مستقل از احزاب است و موضعی غیرپارتیزان دارد، تاکید کرد دولت هارپر این کار را نکرده است و در نتیجه جزئیات تاثیر بودجه تا سال آینده مشخص نمی‌شود. یعنی تا مدت‌ها پس از پایان رای بر سر آن‌ها در مجلس. همین است که پیج می‌گوید هارپر مسئولیت‌های نمایندگان مجلس را بی‌معنی ساخته است.

ساکستون در ضمن مدعی شد جزئیات بودجه را مخفی نگاه داشته‌اند تا اطلاعات لازم به اتحادیه‌های کارگری نماینده‌ی کارگران دولتی (که شاهد ناپدید شدن ۱۹ هزار شغل خواهند بود) داده شود. اما پیج گفت اتحادیه‌ها به او گفته‌اند با حرف افسر بودجه موافقند و ترجیح می‌دهند جزئیات بودجه هرچه زودتر منتشر شود.