چندیست به دلیل شرایط ویژه زندگی به عنوان یک تازه وارد، مدت زمان زیادی را با ایرانیان تازه از راه رسیده، مشتاق و گاه بی صبر سپری می کنم.


شهروند ۱۲۲۶  پنجشنبه  ۲۳ اپریل  ۲۰۰۹


 

به مناسبت هفته ملی کار داوطلبانه ۲۶-۱۹ اپریل


 

چندیست به دلیل شرایط ویژه زندگی به عنوان یک تازه وارد، مدت زمان زیادی را با ایرانیان تازه از راه رسیده، مشتاق و گاه بی صبر سپری می کنم. دوستانی که با کوله باری از امید و آرزو به سوی کانادا می آیند، نیروهایی متخصص با سابقه کار بالا. برخی موفق، برخی منتظر و بعضی را ناامید می بینم. به دنبال عامل موفقیت کسانی بودم که سریعتر از دیگران در حرفه خود مشغول به کار شده اند. اکثر این دوستان با کمال صداقت عامل موفقیت خود را کار داوطلبانه معرفی می کنند و معتقدند کار داوطلبانه نه تنها سابقه کانادایی مناسبی در رزومه شخص خواهد بود، بلکه عامل مهمی در پیشرفت زبان و هماهنگی با محیط جدید زندگی این افراد است.

به این منظور به سراغ دوست صمیمی و خونگرم تازه واردان ایرانی، خانم ربکا شفیعی، هماهنگ کننده ی چند زبانه سازمان Helpmate رفتم. برخورد دوستانه و گرم ربکا با مراجعان بویژه فارسی زبانان، حس اعتماد زیادی به تازه واردها می دهد. ربکا مدت زمانی طولانی در موسسه خدمات ترجمهMCIS کار کرده و تجارب زیادی در ارتباط با مسایل اجتماعی تازه واردان و خانواده های آسیب دیده به دست آورده است و هم اکنون در دفتر Helpmate ریچموند هیل، در لباسی دیگر به یاری تازه واردان بویژه اعضای جامعه ی ایرانیان می پردازد.

گفت وگوی مرا با او در زیر می خوانید:


 

لطفا توضیحاتی درباره کار هلپ میت به ما بدهید؟

ـ حوزه کار ما به دو بخش تقسیم می شود. اول اینکه هلپ میت به عنوان یک مرکز اطلاع رسانی منبع خوبی برای دستیابی به اطلاعات لازم برای تمامی کامیونیتی هاست. ما در این مرکز به مراجعان درباره کلاس های زبان، خدمات کاتولیک کامیونیتی سنتر، مرکز خوشامدگویی، بانک غذا، انتخاب پزشک خانواده، پناهگاه ها و … اطلاعات زیادی می دهیم. و دومین حوزه فعالیت هلپ میت که من به عنوان تنها هماهنگ کننده ی فارسی زبان آن مشغول به کار هستم، پروژه "هماهنگ سازی تازه واردان داوطلب با محیط کار" است. ما مرکز ارجاع داوطلبان به سازمانهای غیر انتفاعی هستیم.  پروژه یاد شده دو سال پیش به دلیل تنوع جمعیت یورک ریجن به وجود آمد، زیرا تعداد مهاجرانی که به این منطقه نقل مکان می کردند روز به روز افزایش پیدا کرد و در این میان به دلیل گسترش کامیونیتی ایرانیان نیاز به یک هماهنگ کننده ی فارسی زبان  احساس می شد تا بتواند تازه واردان را به بهترین  وجه ممکن حمایت کند. در این برنامه ما با بیش از ۲۰۰ موسسه غیر انتفاعی در ارتباط بوده و درخواست و موقعیت های نیاز به داوطلب این آژانس ها را ثبت می کنیم. از سوی دیگر افرادی که تمایل دارند کار داوطلبانه را شروع کنند به ما مراجعه کرده و فرم هلپ میت را پر می کنند. اطلاعاتی چون مدرک تحصیلی، سابقه کار، آدرس محل سکونت، اولویت و علاقه آنها در کار و نکاتی از این قبیل به ما کمک می کند تا یک داوطلب هماهنگ با پست مورد نظر را پیدا کنیم. سپس با دو طرف تماس می گیریم و در صورت استقبال، شخص داوطلب به موسسه مورد نظر ارجاع داده می شود و کار خود را شروع می کند و ما وضعیت را پیگیری می کنیم تا مطمئن شویم این انتخاب رضایت بخش بوده است.


 

درباره کار داوطلبانه توضیح بیشتری بدهید. بسیاری از دوستان من فکر می کنند کار داوطلبانه تنها هدر دادن انرژی و زمان است.

ـ مهم ترین دغدغه ما و شخص من در جامعه ی ایرانیان  این است که به دوستان بقبولانیم کار داوطلبانه هدر دادن زمان شما نیست. افراد زیادی به محض ورود به کانادا جذب کلاس های زبان می شوند. هزینه و زمان زیادی صرف می کنند و با شرایط سختی دست و پنجه نرم میکنند، ولی گرفتن شغل منوط بر داشتن تجربه کانادایی است و یک تازه وارد چنین شرایطی را ندارد. اگر به کار داوطلبانه به عنوان یک کلاس درس نگاه کنیم، در این کلاس شما نه تنها روزانه انگلیسی خود را تقویت می کنید، بلکه از محیط کار دور نشده و در کنار انجام برخی کارها، با محیط جدید خود هماهنگ شده و مسائل تازه ای یاد می گیرید. در برخی موارد داوطلبان واجد شرایط، در صورت نیاز موسسه اولین انتخاب برای استخدام هستند. پس شانس یک داوطلب برای استخدام بیش از دیگران است و در غیر این صورت نیز شخص می تواند از سابقه کار داوطلبانه ی خود در رزومه اش یاد کند و آن موسسه را نیز به عنوان مرجع ذکر کند. فراموش نکنید در این کشور کار داوطلبانه ارزش یک رزومه را افزایش می دهد.


 

آیا برای پیدا کردن کار داوطلبانه حتما باید به شما مراجعه کرد؟

ـ ما موقعیت های موجود را به صورت آگهی در رسانه های محلی پخش می کنیم. روزنامه هایی چون

The Liberal, The Weekly, The Era Banner, The Tribune, The Stouffvill Tribune/Economist and Sun, The Markham Stouffville Spotlight

 و زیرنویس کردن این پست ها در کانال ۱۰ راجرز در ناحیه یورک و همچنین آگهی زدن در کتابخانه های محلی  از کارهای ماست. در ضمن با مراجعه به وب سایتwww.inforichmondhill.org  می توان اطلاعات بیشتری به دست آورد. یک متقاضی می تواند آگهی ها را مطالعه کند و به تمام موسسات تلفن کند ولی با مراجعه به ما تنها با پر کردن یک فرم تمام کارها انجام خواهد شد. ما هلپ میت را به فروشگاهی بزرگ تشبیه می کنیم که تمامی نیازهای شما را برآورده می کند. پس چرا وقت و انرژی خود را صرفه جویی نکرده و این کار را به ما واگذار نکنید.


 

دفتر شما تنها در ریچموند هیل خدمات ارائه می دهد؟ آیا در نقاط دیگر سرویس دهی وجود دارد؟

ـ ما تنها شعبه در ریچموند هیل هستیم ولی در تمام یورک ریجن سرویس می دهیم. در تورنتو برنامه کار داوطلبانه را سازمانی به نام "والنتیر تورنتو" هدایت می کند. من و همکارانم اگر تماس یا مراجعه کننده ای از نقاط دیگر داشته باشیم به آنان پاسخ خواهیم داد.  باز هم تاکید می کنم که من به عنوان تنها کوردینیتور فارسی زبان "برنامه هماهنگ سازی تازه واردان با محیط کار کانادا" در تورنتو فعالیت می کنم و خوشحالم به تمامی هم وطنانم اطلاع دهم در هر کجای تورنتو زندگی می کنند با تماس با من می توانند اطلاعات لازم را به دست آورند. هدف ما هماهنگ کردن سریعتر تازه واردان  با محیط است.

باید مجددا تاکید کنم "هلپ میت" نه تنها مکان خوبی برای یافتن کار داوطلبانه است، بلکه مرجعی برای پاسخگویی به سئوالات شماست. ما لینک های زیاد و برنامه های متعددی برای حمایت از تازه واردان (افرادی که کمتر از پنج سال در کانادا هستند) داریم. به عنوان مثال در ماه مارچ کلینیک مالیات هلپ میت را دایر می کنیم که افراد کم درآمد که به تنهایی سالانه کمتر از ۱۷ هزار دلار درآمد دارند و یا با یک وابسته کمتر از ۲۵ هزار دلار درآمد دارند می توانند در ماه ژانویه و فوریه ثبت نام کنند و در ماه مارچ در برنامه "تکس کلینیک" مالیاتشان به صورت رایگان محاسبه می شود.

از دیگر برنامه های سازمان ما به مناسبت هفته ملی کار داوطلبانه(۱۹ تا ۲۶ اپریل)، همکاری با سازمان والنتیر تورنتو است. در این هفته ۱۰ هزار دانش آموز دبیرستانی به عنوان داوطلب در زیبا سازی شهر تورنتو به کار مشغول می شوند. این پروژه که بیشتر به اشاعه فرهنگ کار داوطلبانه در میان نسل جوان می پردازد، پروژه Ontario Youth Volunteer Challenge نام دارد. در این برنامه هلپ میت متعهد شد ۳۵۰ داوطلب پیدا کند. و جای بسی افتخار است که بسیاری از داوطلبان ما نوجوانان ایرانی بودند. از سوی دیگر بنیاد پریا با آغوش باز پذیرای داوطلبان جوان ما شد، و در همین جا دست دوستانم در بنیاد پریا را به مهر می فشارم و از تمام حمایت هایشان قدردانی می کنم.

 در ضمن می خواهم از شهر ریچموندهیل، بنیاد خیریه تریلیوم انتاریو، انجمن ایرانی حمایت از بیماران سرطانی، همکاران فارسی زبانم در سازمان کاستی، کلوپ همبستگی و بسیاری از شهروندانی که حمایت های مالی این سازمان را بر عهده دارند، همچنین از دوستان خوبم در نشریه شهروند که برای اعتلای کامیونیتی ایرانیان تلاش می کنند  تشکر می کنم. و مطمئنم هلپ میت سازمانی است که به بسیاری از تازه واردان کمک کرده تا مسیر خود را بیابند. منتظر تماس شما هستیم.

Rebecca Shafiee
Multilingual Volunteer Coordinator
Helpmate Community Information & Volunteer Bureau
۱۱۱۸۱ Yonge St., 2nd Floor
Richmond Hill, ON L4S 1L2
۹۰۵-۸۸۴-۳۰۰۰ .ext:225

http://www.inforichmondhill.org/
rebecca.helpmate@inforichmondhill.org