بخش چهارم و پایانی

 

هر کس که فکر خرید خانه ای را در سر می پروراند لازم است علاوه بر نکات مهمی که در سه بخش گذشته ی مقاله حاضر توضیح داده شد، موضوعات دیگری را هم در نظر بگیرد که به برخی از آنها می توان به شرح زیر اشاره کرد.

اگر بنا به هر دلیل هدف اصلی یک شخص از تهیه ی مسکن صرفا داشتن سقفی بالای سر به عنوان یک سرپناه است، در آن صورت او بهتر است بهای لازم برای اجاره کردن از یک سو و هزینه های ضروری برای خریدن و نگاه داشتن یک خانه از سوی دیگر را برابر هم نهد و با یکدیگر مقایسه نماید. بعضی اوقات قیمت املاک در بازار چنان است که تعهدات پولی یک شخص برای صاحب خانه بودن می تواند به مراتب بالاتر از اجاره بهائی باشد که وی با آن ممکن است بتواند در همان محله زیر سقفی را برای خود اجاره نماید.

یکی دیگر از موضوع هائی را که هر شخص لازم است هنگام خرید خانه در نظر بگیرد وضعیت اشتغال او می باشد. اکثر کسانی که مالک محل سکونت خویش اند هزینه های مربوط به مالکیت آن را از محل درآمد های حاصل از انجام کاری به دست می آورند که شغل آنان  به حساب می آید. اگر شخصی که به فکر خرید خانه است بنا به دلایل مشخص احساس می کند که شغلش در مخاطره ی جدی قرار گرفته و ممکن است در آینده ی قابل پیش بینی از دست برود، یا انتظار تغییر وضعیت شغلی و کاهش درآمد حاصل از آن را می کشد، لازم است در خصوص این خرید دوباره فکر کند و اثرات احتمالی این تغییرات را در توان خود برای تامین هزینه های ضروری جهت حفظ و نگاهداری خانه خوب بسنجد. از دست دادن کار و تنگناهای مالی حاصل از آن، دلیل اصلی از دست دادن خانه به شکل های مختلف شناخته می شود.

خریدن خانه به معنای  پذیرفتن تعهدات گسترده و پایبندی های بلندمدت است. اگر شخص در خصوص منطقه و محل سکونت خود تمایلات تنوع طلبانه داشته باشد، با خریدن خانه  خود را در وضعیتی قرار می دهد که دیگر قادر نیست هرگاه میل کرد به راحتی بتواند محل سکونت خود را تغییر دهد مگر این که حاضر باشد ضررهای مالی ناشی از فروش زودهنگام و عاجلانه آن را تقبل نماید. علاوه بر این، بسیاری از مردم خانه را از جمله به این دلیل می خرند که از محل افزایش قیمت آن در هنگام فروش پول اضافه ای به دست آورند. بدیهی است که این امر در چشم برهم زدنی اتفاق نمی افتد و احتمالا تنها زمانی ممکن است که از خرید ملک چند سالی گذشته باشد. این امر با شیوه ی زندگی و انتظارات افراد تنوع طلب سازگاری چندانی ندارد. همچنین کسانی که بنا به دلایل مختلف از جمله ضرورت های کاری یا وابستگی های احساسی و خانوادگی به طور دائم در حال مسافرت کردن هستند و این امر بخش ثابتی از شیوه ی زندگی آنها می باشد، باید دلایل آنچنان محکم و امکانات مالی آنقدر گسترده داشته باشند که بخواهند خانه ای را بخرند که قرار است تنها مدت زمان کوتاهی در طول سال از آن استفاده نمایند. دیده می شود که این نوع افراد خریدن کاندو آپارتمان را انتخاب مناسبی برای نوع زندگی خود تشخیص می دهند؛ زیرا فکر می کنند هرگاه که بخواهند می توانند در آن را ببندند و با خیال آسوده و بدون نگرانی سفر کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که پرداخت شارژ ماهانه و مالیات بر مالکیت ملک، تعطیل بردار نیست و حتی اگر واحد بدون استفاده رها شده باشد این هزینه ها باید هر ماه به طور مرتب پرداخت شود. اجاره دادن های کوتاه مدت به منظور تامین بخشی از این هزینه ها موضوعی است که برخی از این نوع خریداران روی آن حساب می کنند ولی در عمل نتیجه ی دلخواه  خود را نمی گیرند.

از دیگر موضوعاتی که لازم است هنگام خرید خانه به آن توجه شود وضعیت زناشوئی زوج های خریدار است. افرادی که از زندگی زناشوئی باثبات برخوردار نیستند در هنگام خریدن خانه باید توجه داشته باشند که اگر روزی بعد از خرید، یکی از آنها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند یا از هم جدا شوند، نگهداری یا تعیین تکلیف امور مربوط به خانه خریداری شده می تواند به معضلی جدی تبدیل شود و حتی آن را به سوی حراج بانکی سوق دهد.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد، کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com