از تهران تا تل آویو … تا روی صحنه رویس هال لس آنجلس

 

در روزهایی که تنش ها و آشوب های سیاسی جهان را دربرگرفته، ریتا بزرگ ترین ستاره موسیقی پاپ اسرائیل  می کوشد تا شادی های زندگی را از طریق ترانه های محبوب دوران کودکی خود در ایران و درهم آمیزی این ترانه های فراموش نشدنی با ریتم های هیجان انگیز موسیقی نواحی  مختلف مدیترانه، به صحنه موسیقی جهانی بازگرداند.

«ریتا جهانفروز» زاده ایران است و تا ۸ سالگی و پیش از مهاجرت خانواده اش به اسرائیل در تهران زندگی کرده است. او در طول ۲۵ سال گذشته هربار در آلبوم های متعدد و پرطرفدارش به زبان عبری، یک ترانه ایرانی هم گنجانده است.  اما این بار آلبوم «شادمانه ها»  تماما به زبان فارسی  تهیه، اجرا و منتشر شده است.

آلبومی که ترانه های آن  در تور کنسرت های اخیر «ریتا» در کنار دیگر آثار موسیقی محبوب از  نقاط مختلف خاورمیانه و ترانه های پرشور عبری، توسط این خواننده محبوب موسیقی پاپ  اجرا خواهد شد.

آلبوم «شادمانه ها» در طول سه هفته اول انتشار آن، درحال حاضر در اسرائیل درصدر محبوب ترین آلبوم های روز قرار گرفته  است. ریتا می گوید:«شاید این مسئله در شرایط کنونی غیرقابل باور باشد. این که پرفروش ترین سی دی روز اسرائیل به زبان مردم کشوری است که درحال حاضر برخی از سران  آن  اسرائیل را دشمن خود می خوانند.»

ریتا هنرمند اسرائیلی ایرانی تبار

ریتا جهانفروز، خواننده هیجان آور و پرشوری است که در آلبوم جدید خود توانسته جلوه های تازه ای به  ترانه های بیادماندنی که درخانواده ایرانی اش با آن ها خود گرفته و بزرگ شده ببخشد.

ریتا در یک بازخوانی هیجان انگیز، با صدای لطیفی که خاص اوست، صدایی  که درعین ظرافت طنین انگیز و پرتوان است، برخی از  محبوب ترین ترانه های معاصر ایرانی را ارائه می دهد. ترانه هایی که با نبض  پرطپش و شادی بخش موسیقی جهان شمول«ریتا» و نغمه های شادی آفرین موسیقی ایرانی و عبری درهم آمیخته شده و رنگ  تازه ای به خود گرفته است.

این موسیقی پرجهش، به خاطر همین عوامل شادی آور، در داخل ایران هم طرفداران بیشماری دارد. از زمان انتشار آلبوم «شادمانه ها»، ریتا پیام های  بیشماری از  این هواداران  در داخل ایران روی صفحه فیسبوک خود دریافت کرده است. سال گذشته نیز، هنگامی که «ریتا» در استودیوی رادیویی «رن» یک رادیوی اینترنتی موسیقی ایرانی در «تل آویو» حاضر شد، تمام خطوط تلفنی استودیو توسط ایرانیان از سراسر داخل و خارج از مملکت  اشغال شد.

 طرفداران «ریتا» در ایران، علیرغم ممنوعیت ها و ریسک  های موجود، سی دی های او را پنهانی از مغازه های صفحه فروشی زیرزمینی خریداری می کنند.

انتخاب ترانه های ایرانی آلبوم «شادمانه ها» بنا برگفته خود «ریتا» نتیجه جستجوهای او  در خاطرات دوردست کودکی  و تجربه شنیدن این آهنگ ها و زمزمه هایی است که در گوشه و کنار ذهنش از آن دوران شیرین به جای مانده است. ترانه هایی که به خوبی می توانند انعکاس دهنده انرژی موسیقی «پاپ» و «راک» محبوب امروز باشند. موسیقی که به باور «ریتا»  می تواند با مهر و دوستی، شادی، همبستگی، عشق و یگانگی بیافریند.

درتورکنسرت «شادمانه ها»ی ریتا که از روز اول نوامبر از شهر لس آنجلس و تالار باشکوه «رویس هال» آغاز می شود، یک ارکستر ۹ نفری از موزیسین هایی از ملیت های مختلف «ریتا» را همراهی خواهند کرد. این کنسرت پس از اجرا در شهرهای لس آنجلس، پاولو آلتو، میامی، نیویورک و واشنگتن دی سی به تورنتوی کانادا خواهد رفت.

«ریتا» ستاره ای  است که  اجراهای زنده و پرشور او همراه با رقص و نور و جلوه های ویژه، روی صحنه  سالن های بزرگ وپرتماشاگر سالن های معبترجهانی طرفداران بیشماری دارد. هنرمندان دیگراین آنسامبل، موسیقی دان های برجسته ای هستند که «ریتا» و تحریرهای ماهرانه صدای او را با نواختن سازهای مختلف، از گیتار الکترونیک گرفته  تا آکاردئون تا کمانچه و فلوت تکمیل می کنند.

ریتا می گوید:«من از بچگی بامخلوطی از فرهنگ های گوناگون بزرگ شده ام. و همیشه کوشیده ام خاطراتی که ازاین فرهنگ های مختلف در ذهنم مانده را در ترانه هایم  منعکس کنم.»

ریتا می گوید:« امروز احساس می کنم به عنوان زنی که چون بسیاری اززنان دیگر، مسائل و مشکلات زندگی را پشت سر گذاشته، آن آگاهی و قدرت لازم را دارم که بتوانم به خودم باور داشته باشم. این باور همان بال های پروازی است که مرا به این مرحله از زندگیم رسانده است.»

ریتا معتقد است که او امروز  به عنوان یک هنرمند درجایگاه ویژه ای قرار دارد:« برای همین هم کوشیده ام در این پروژه تازه، همه چیزهایی را که درطول سال ها در رابطه با موسیقی، احساسات عمیق و به خصوص  شادمانی آموخته ام را روی صحنه به تماشاگرانم القا کنم.»