نامه خوانندگان

شاید برخی از خوانندگان به یاد داشته باشند که در اوایل ماه ژانویه ٢٠١٢ ویدیو و عکس نیمه برهنه و بسیار بحث برانگیز از خانم گلشیفته فراهانی در سایت های خبری و اینترنتی پخش شد. در همان ماه مقاله ای توسط خانم لیلی پورزند به عنوان “گلی به جمالت گلشیفته” در نشریه شهروند به چاپ رسید که به جرأت می توان گفت که این مقاله در سایت شهروند بالاترین میزان اظهارنظر را به دست آورد. در سایت شهروند، در انتها و در زیر هر مقاله قسمتی برای خوانندگان قرار داده شده است که به خوانندگان فرصت می دهد که نظرات خود را در مورد آن مقاله بیان کنند. اگر به سایت اینترنتی شهروند مراجعه بفرمائید متوجه خواهید شد که بیش از ٧٨ خواننده نظرات خود را در زیر این مقاله نوشته اند و فکر می کنم که از زمان تشکیل این سایت تاکنون این مقاله رکورد دار بیشترین میزان اظهار نظر از طرف خوانندگان می باشد و جالب است که بدانیم که بسیاری از این خوانندگان نظرات خود را به فارسی به خوبی تایپ کرده بودند!!

اگر به سایت یوتیوب مراجعه بفرمائید و در قسمت جستجوی این سایت نام خانم گلشیفته فراهانی را تایپ کنید ویدیو کلیپ و عکس نیمه برهنه ایشان را خواهید یافت که بیش از ١٣٣ هزار نفر بر روی آن کلیک کرده اند و در همان صفحه ویدیو کلیپ دیگری را ملاحظه خواهید کرد به نام (رقص گلشیفته فراهانی) که بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر (١٫٧۵٠٫٠٠٠) بر روی آن کلیک کرده اند! و اگر نام خانم ندا آقا سلطان را تایپ کنید در حالی که بیش از چند سال از آن واقعه تاسف انگیز می گذرد حداکثر حدود ٣۵٠ هزار نفر روی ویدیوی آن کلیک کرده اند!

گلشیفته فراهانی

حال هدف از آوردن این آمار و ارقام اینترنتی چیست؟ هدف مقایسه فرهنگ و علاقه و توجه یک ملت به مسائل مربوط به مملکت توسط افراد آن مملکت و سرنوشت خودشان است. این آمار و ارقام کمی قدیمی و مربوط به وقایع بیش از شش ماه گذشته است. در مورد وقایعی که اخیراً اتفاق افتاده و آمار و ارقام آن موجود است دو مورد بسیار قابل توجه است. یکی از این موارد مقاله ای در شهروند به تاریخ ١٣ سپتامبر تحت عنوان (نظر شما در پیوند با قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا چیست؟) که موضوع بسیار مهمی در روابط بین المللی ایران با سایر کشورهاست و در آینده و سرنوشت ایران نقش بسیار بسزایی می تواند داشته باشد و در این مورد فقط شش نفر در سایت شهروند در مورد آن اظهار نظر کرده اند در مقایسه با ٧٨ نفر برای خانم گلشیفته فراهانی! و مورد دیگر که شاید بتواند در آینده ایرانیان خارج و داخل کشور بسیار حیاتی و موثر باشد موضوع (فراخوان ملی) است که فقط چند هفته از اعلام آن توسط گروهی از ایرانیان خارج کشور به نام (شورای ملی ایران) می گذرد و در طی این زمان بسیار کوتاه تا این هفته توانسته است با کسب امضاء حمایت بیش از ۴۵٠٠ نفر و چندین سازمان فعال ایرانی را به خود جلب کند. می توان گفت که این چنین رقم و میزان گردهم آیی ایرانیان از طریق اینترنت در خارج از کشور در یک چنین مدت کوتاهی بی سابقه بوده است. جهت مقایسه شاید بزرگترین سازمان خارج کشور نهاد مردمی باشد که حدود ۶٨٠٠ نفر عضو دارد ولی سازمان نهاد مردمی حدود دو سال است که در حال فعالیت است. البته در مقایسه با ویدیوی رقصی از خانم گلشیفته فراهانی که حدود بیش از یک میلیون و نیم بیننده داشته است آیا نباید انتظار داشت که تعداد کسانی که از این فراخوان حداقل اطلاع پیدا می کنند و یا از آن حمایت می کنند در طی چند ماه آینده به بالای پنج میلیون برسد؟ در حال حاضر کسانی که بر روی ویدیوی این سازمان کلیک کرده اند کمتر از ١٠٠٠٠ نفر هستند.

اگر یک گزارشگر بودم جهت اطلاع ایرانی های خارج کشور در مورد این سازمان گزارشی تهیه می کردم ولی تحقیق بیشتر در مورد این سازمان را به عهده خوانندگان می گذاشتم. آگاهی و اطلاعات بیشتر به خوانندگان و نسل جوان و یا این ۴۵٠٠ نفر حامی این حرکت فرصت می دهد که این سازمان را از اهداف و خواسته های خود مطلع کنند و بتوانند این سازمان را در راه رسیدن به آن اهداف هدایت کنند و اگر بعد از تحقیق کافی در مورد این سازمان به این نتیجه رسیدند که این سازمان، گروه مطلوب و مد نظر آنهاست و یا به عکس این سازمان در اجرای وعده های خود تخطی می کند و شفاف عمل نمی کند آن وقت تصمیم لازم جهت حمایت و یا عدم حمایت و مخالفت و انتقاد بجا از این سازمان و یا جدایی از این سازمان را بگیرند.

مثلاٌ این سازمان در منشور پیشنهادی خود وعده از سازمان دادن یک نهاد ملی و دموکراتیک می دهد!

صحبت از استقرار دموکراسی و حقوق بشر در ایران می کند!

صحبت از لغو مجازات اعدام و منع هرگونه شکنجه می کند!

وعده به برابری حقوق زنان و مردان می دهد و بسیار وعده های ایرانی پسند و مورد علاقه عموم. مطلبی که در آن دیده نمی شود نحوه برقراری دموکراسی و استفاده از دموکراسی در تشکیل و اداره خود این سازمان است! گفته نمی شود که اعضاء هیئت مدیره اصلی این سازمان چگونه انتخاب خواهند شد؟ چه کسانی می توانند کاندیدای کسب مقام هیئت مدیره این سازمان باشند؟ آیا برای تشکیل هیئت مدیره این سازمان قرار است انتخاباتی برگزار شود؟ چه کسانی در این انتخابات حق رای خواهند داشت؟ این سازمان برای سازماندهی و پیشرفت امور ایرانیان خارج از کشور چه برنامه هایی دارد؟ چه امکانات و اهدافی را در خارج از ایران می تواند دنبال کند؟ چه برنامه هایی برای پناهندگان ایرانی خارج از کشور دارد؟ آیا این سازمان قصد دارد که نماینده و کانال ارتباطی ایرانیان خارج از کشور با دولتمردان سایر کشورها باشد؟

شکی نیست که اعضای کمیته موقت این سازمان هرکدام برای خود تعریف و تحلیلی از دموکراسی و یا واژه (ملی) دارند ولی بسیار مفید و سازنده بود که کمیته موقت این سازمان تعریف واضح و کاملی از نظر این شورا در مورد دموکراسی و واژه ملی در سایت خود قرار می داد.

وقتی می گویند دموکراسی منظور آنها چیست؟ و چگونه قصد دارند که دموکراسی را در تشکیلات سازمانی خود به کار گیرند؟ وقتی می گویند ملی، این واژه از نظر این سازمان شامل چه کسانی می شود؟ امضاء کردن این فراخوان چه نتیجه و مزایایی برای افراد دارد؟ سخنگوی این سازمان کیست؟ تلفن تماسی با این سازمان در سایت این سازمان دیده نمی شود! افراد سالمندی که دسترسی به اینترنت و ایمیل ندارند چگونه می توانند با این سازمان تماس بگیرند و به این فراخوان پاسخ دهند؟

مطمئن هستم که خوانندگان نیز سئوالات زیادی دارند و امیدوارم که کمیته موقت این سازمان امکان و توان پاسخگویی به سئوالات خوانندگان را داشته باشند.

سایت این سازمان جهت کسب اطلاعات بیشتر

www.farakhanmeli.org

و سایت نهاد مردمی

www.nahademardomi.com