بیست و هفتم سپتامبر تا ۴اکتبر ۲۰۱۲

بخشی از بازار تهران در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی» اعتصاب کرد

رادیو فردا: اخبار دریافتی از ایران حاکی است که بازاریان تهران روز چهارشنبه در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مدیریت دولتی» و «افزایش شدید قیمت ارز» دست به اعتصاب زده اند و برخی از سایت های مخالفان از ورود نیروهای پلیس به محل برای برخورد با تجمع کنندگان خبر داده اند.

در دو روز اخیر شایعات مختلفی در محافل اقتصادی به گوش می رسید که حاکی از تصمیم بازاریان تهران برای اعتصاب و اعتراض به وضعیت فعلی اقتصادی در ایران است.

روز چهارشنبه، سایت «کلمه» نزدیک به مخالفان دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بخش هایی از بازار تهران به حال تعطیل در آمده است.

بر اساس گزارش این سایت، ساعاتی پیش از ظهر روز چهارشنبه در خیابان های ناصر خسرو و اطراف بازار تهران، تعداد قابل توجهی از کسبه و بازاریان دست به تجمع و راهپیمایی زده اند.

کلمه می افزاید: گزارش های تایید نشده ای از قصد معترضان برای راهپیمایی به سمت میدان امام خمینی نیز وجود دارد.

سایت «بازتاب امروز» که نزدیک به محافظه کاران است نیز این خبر را تایید کرده و نوشته است: «پس از یک هفته نوسانات شدید ارز، بازار تهران صبح امروز در اعتراض به نابسامانی حاکم بر بازار ارز به حال تعطیل درآمد.»

بازار ارز تهران در یک هفته گذشته شاهد تلاطم های زیادی در قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی بود به گونه ای که ریال ایران تا ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و یک بلاتکلیفی در میان تولیدکنندگان، بازاریان و مصرف کنندگان به وجود آورده است.

سایت بازتاب امروز می نویسد که «بسیاری از بازاریان در اعتراض به شرایط بی ثبات ارزی مغازه های خود را تعطیل کرده و در مبادی بازار مانند سبزه میدان تجمع کردند.»

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی گزارش های مربوط به تعطیلی بازار تهران و اعتصاب بازاریان را تایید کرده ولی از قول دبیرکل جامعه اصناف و بازار گفته است که «بازاریان برای تامین امنیت، مغازه های خود را بسته اند.» احمد کریمی اصفهانی، «یک عده عناصر ناشناس» را متهم کرده که «از بیرون از بازار در پی برهم زدن اوضاع بازار هستند.»

وی افزوده است: «این گروه شناخته شده نیستند اما در چند روز اخیر تحرکاتی در بازار شروع شده بود و پیامک های ناشناسی به بازاریان ارسال می شد.»

سایت «کلمه» در گزارش مفصل خود از اعتصاب بازاریان نوشته که معترضان شعار می دادند: «نصر من الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حیاکن، سیاستو رها کن»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «احمدی به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش».

این سایت به نقل از برخی منابع خبر داده که «پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.»

گزارش شاهدان عینی حاکی است که در حال حاضر خیابان های منتهی به بازار از سوی ماموران نیروی انتظامی بسته شده و عبور و مرور در آنها ممنوع است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که صدها پلیس ضد شورش با استقرار در خیابان های اطراف به مغازه داران دستور دادند که مغازه های خود را تعطیل کنند.

یک مغازه دار گفته است: «ما نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی نوشته که افرادی در خیابان فردوسی اقدام به پرتاب سنگ به سوی خودروهای پلیس کرده اند. یک سطل زباله نیز در نزدیکی سفارت بریتانیا در تهران که سال گذشته از سوی نیروهای بسیجی اشغال شد، آتش زده شد.

سایت کلمه هم می نویسد که «معترضان در حال شعار دادن هستند و سمت و سوی شعارهای آنها نیز علیه دولت است.»

این سایت افزوده است: «اعتراض فعالان بازار تهران به گرانی نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و ناتوانی دولت از مهار قیمت ها و سوء مدیریت موجود است.»

گزارش های یاد شده می افزاید که صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.

خبرگزاری ایلنا در همین زمینه گزارش داده که «صرافان تهران امروز به نشانه اعتراض از هر گونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان داده اند.»

یک صراف به این خبرگزاری گفته که «بازار سیاه طی دو ماه گذشته عامل اصلی آشفتگی بازار سکه و ارز بوده» و «این در حالی است که دولت در این رابطه هیچ اقدام موثری انجام نداده است.»

 

بیانیه فعالان مدنی، سیاسی به مناسبت روز جهانی معلم

ما جمعی از کنشگرانی مدنی، سیاسی و حقوق بشری، در آستانه ۱۴ مهر روز جهانی  معلم، ضمن تبریک این روز به معلمین  شجاع،  فرهیخته و صبور میهن عزیزمان، یاد و نام فرزاد کمانگر را گرامی داشته و موارد ضروری ذیل را در آستانه ی این روز اعلام می داریم:

ـ ضمن هشدار نسبت به خطر تکرار تجربه تلخ اعدام فرزاد کمانگر، مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به امکان اجرای حکم اعدام سه معلمِ دربند، آقایان عبدالرضا قنبری، هاشم شعبانی نژاد و هادی راشدی اعلام داشته و خواستار اقدام فوری و هماهنگ تمام نهادهای حقوق بشری و فعالین مدنی جهان در جهت لغو این احکام هستیم.

 ـ بر این باوریم که به بند کشیدن معلم، به زنجیر کشیدن اندیشه و آموزش است از همین رو خواهان آزادی هر چه سریعتر و بی قید و شرط معلمان زندانی آقایان محمد علی آگوشی ، محمود باقری، رسول بداغی، محمد داوری و عبدلله مومنی هستیم.

 ـ تدوین و اعمال سیاست‌های نادرست، ناکارآمد و شتاب زده در حوزه آموزش و پروش درباره مسایل آموزشی، دانش آموزان و معلمان چشم انداز نگران کننده ای برای  کشورترسیم می‌کند. تغیر نیافتن این سیاست‌ها صدمات عمیق و گسترده‌ای در پی داشته و بحرانی شدن وضعیت آموزش در کشور را به دنبال خواهد شد.

ـ معلم تا هنگامی که درگیرِ زیست روزمره خود باشد نمی‌تواند از نهایت توانمندی‌های خود در پرورش دانش اموزان بهره گیرد. ما خواستار بهبود وضعیت معیشتی معلمان هستم.

  ـ خواستار پایان جو سنگین امنیتی و فشار دستگاه های اطلاعاتی بر روی تشکل‌های صنفی معلمان  و از سر گیری فعالیت قانونی این تشکل ها هستیم. پایان بخشیدن به احضار و ارعاب، پرونده‌سازی و تبعید و بازداشت فعالان این تشکل ها، عقلانی‌ترین انتخاب حکومت در  تعامل با فرهنگیان جامعه است.

در پایان با تأکید بر جایگاه بی بدیل نهاد آموزش و نقش معلم در ساختن جامعه‌ای آگاه و دموکراتیک و توسعه یافته، ضرورت حساسیت بیش از پیش فعالین عرصه‌های مختلف مدنی  نسبت به مسایل آموزشی و مشکلات معلمان کشور را یادآور می‌‌شویم.

 

 

 

 

عفو بین الملل خواستار آزادی محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری شد

رادیو فردا: سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری شد.

محمدعلی دادخواه

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در بیانیه‌اش نوشته‌است که وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر در ایران بدون اینکه جرمی مرتکب شوند با اتهام‌های مبهمی همچون تبلیغ علیه نظام یا اقدام علیه امنیت ملی زندانی می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشته آقای دادخواه چهارمین عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که به دلیل فعالیت‌های مشروع حقوق بشری‌اش محکوم شده‌است.

محمدعلی دادخواه روز شنبه هشتم مهرماه درپی تماس مسئولان قضایی به اجرای احکام دادسرای اوین رفت و برای اجرای حکم هشت سال زندانش روانه زندان اوین شد.

دروری دایک، سخنگو و مسئول بخش ایران در سازمان عفو بین‌الملل، در این باره می‌گوید:«سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اینکه روز شنبه محمدعلی داخواه برای اجرای حکمش به زندان اوین رفته‌است ابراز نگرانی می‌کند.

الان می‌بینیم که بعضی از مهم‌ترین اعضای یک نهاد مدافع حقوق بشر در ایران با هم هستند؛ یعنی محمدعلی دادخواه، عبدالستار سلطانی، و محمد سیف‌زاده با هم در یکجا هستند. برپایه اخباری که دریافت کرده‌ایم همه آنها در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برند. البته یک عضو دیگر، نرگس محمدی، به دلیل وضعیت نامناسب جسمی‌شان موقتاً بیرون از زندان هستند.

محمدعلی دادخواه تحت معیارهای بین‌المللی هیچ جرمی مرتکب نشده‌است و ما خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط محمدعلی دادخواه هستیم. او برای ما مدافعان حقوق بشر یک زندانی عقیدتی به‌شمار می‌آید همان‌طور که آقایان سلطانی و سیف‌زاده هم زندانیان عقیدتی هستند.

آزادی ایشان می‌تواند اقدام مثبتی برای دوباره بنا کردن اساس حقوق بشر در ایران باشد.»

محمدعلی دادخواه که وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی و همچنین اقلیت‌های مذهبی از جمله یوسف ندرخانی را برعهده داشته، به تحمل ۸ سال زندان و ۱۰ سال ممنوعیت از وکالت و تدریس محکوم شده.

اتهام این وکیل دادگستری تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه‌های خارجی عنوان شده ‌است.

آقای دادخواه چهارمین عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که زندانی می‌شود.

محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی وکلای دادگستری و نرگس محمدی فعال حقوق بشر دیگر اعضای زندانی کانون مدافعان حقوق بشرند که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

سازمان عفو بین‌الملل در پایان بیانیه‌اش از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی وکلای دادگستری و تمامی فعالان حقوق بشر از زندان شده ‌است.

فیلمبردار همراه احمدی نژاد در آمریکا درخواست پناهندگی کرد

بی بی سی: وکلای حسن گلخن بان تصویربردار سازمان صدا و سیما که هفته گذشته هیأت ایرانی در سازمان ملل را همراهی می کرد، تایید کرده اند که او از بازگشت با هواپیمای رئیس جمهوری خودداری کرده است.

وکلای گلخن بان گفتند که او تقاضای پناهندگی اش را تسلیم اداره مهاجرت آمریکا کرده است.

گلخن بان که کارمند شبکه خبر ایران بود هفته گذشته با هیات ایرانی تحت سرپرستی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به نیویورک سفر کرده بود.

وکلای گلخن بان در پاسخ به سئوال بی بی سی فارسی طی بیانیه ای گفتند که او”هم اکنون در خاک آمریکاست.” آنها نوشتند که در مورد شهر محل اقامت او صحبتی نخواهند کرد.

به گفته آنها خانواده گلخن بان نیز از ایران خارج شده اند که اظهار امیدواری کردند در آینده ای نه چندان دور به او بپیوندند.

هرچند در گذشته در مواردی اعضای تیم های ورزشی ایران در سفرهای خارجی درخواست پناهندگی کرده اند، اما شاید این اولین بار باشد که یک عضو تیم همراه رئیس جمهوری این کشور چنین می کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در راس یک هیات بزرگ از مقام های ایرانی به نیویورک سفر کرده بود روز جمعه به تهران بازگشت.

او روز چهارشنبه برای هشتمین سال پیاپی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

سفر احمدی نژاد علاوه بر درخواست پناهندگی آقای گلخن بان حواشی خبر ساز دیگری داشت. از جمله رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در نیویورک هدف تهاجم گروهی از معترضان قرار گرفت.

رامین مهمانپرست از نزدیک ساختمان سازمان ملل متحد عبور می کرد که گروهی از معترضان که در محل تجمع کرده بودند به سوی او یورش بردند.

با این حال به گفته پلیس این درگیری حالت لفظی داشت و آقای مهمانپرست در حادثه آسیبی ندید.

انتقاد شدید محمود احمدی نژاد از علی لاریجانی و نهادهای امنیتی

رادیو فردا: رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد ارز انتقاد کرد و آن را به «دشمنان» نسبت داد و گفت که «این یک جنگ روانی است». وی علی لاریجانی را نیز مورد انتقاد قرار داد و اظهارات وی در بی تاثیری تحریم ها را رد کرد.

احمدی نژاد در گفت وگو با خبرنگاران داخلی و خارجی تایید کرد که صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده است ولی اظهار داشت که «انشاء الله جبران خواهیم کرد.»

وی با بیان اینکه «کاهش درآمدهای نفتی را در بودجه اعمال کرده ایم» اظهار داشت: «همه می دانند که تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، اما دستمایه یک جنگ روانی گسترده است و آثار روانی آن در بازار بالا است والا در یک اقتصاد ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی ایران، ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات ارزی، رقم بالایی نیست».

بر اساس گزارش نهادهای بین المللی، میزان فروش نفت ایران اکنون به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و تهران ماهانه پنج میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را از دست می دهد.

محمود احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود به نابسامانی در بازار آزاد ارز اشاره کرد و افزایش قیمت ارز را ناشی از «جنگ روانی» دانست و گفت که بر اساس گزارش یک نهاد اطلاعاتی، در این بازار ۲۲ نفر سرحلقه هستند و تمام سرنخ ها در دست آنهاست.

احمدی نژاد ادامه داد: من حالا باید چه کار کنم؟ مشخص است چه نهادهایی باید وارد عمل شوند.

وی گفت:‌ آنجا ایستاده‌اند و موبایل دست شان است و با هم در تماس هستند و یک دفعه می‌گویند «۲۰۰ تا بنداز بالا»، «۵۰۰ تا بنداز بالا»! اینها هیچ ربطی به اقتصاد ایران ندارد فقط یک التهاب درست کرده‌اند تا بعضی ها عجله کنند که می‌خواهند کالای بیشتری بخواهند و پول‌های شان را به طلا و چیزهای دیگر تبدیل کند و این مشخص است که کار غلطی است.

وی از مردم ایران خواست تا فعلا دست نگه دارند و در بازار ارز حضور پیدا نکنند.

بازار ارز در یک هفته اخیر به شدت آشفته شده و قیمت دلار در این مدت ۳۰ درصد افزایش یافته است. بازار ارز تهران روز سه شنبه، یازدهم مهرماه، بار دیگر شاهد افزایش قیمت دلار بود و به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت یورو نیز چهار و ۶۰۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز پنج هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

احمدی نژاد بیان قیمت ارز را «جنگ روانی» دانست و در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس که از وی پرسید شما گفته اید ارزش دلار ۹۰۰ تومان است ولی الان دلار در خیابان فردوسی چهار هزار تومان است گفت: «اینکه شما می‌گویید الان قیمت دلار چهار هزار تومان است بدون اینکه توجه کنیم قیمت واقعی آن چند است، جنگ روانی به وجود می‌آورد و جنگ روانی موضوع شاخ و دم داری نیست.»

در ادامه این مصاحبه، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از احمدی نژاد پرسید که علی لاریجانی، رییس مجلس، در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفته اند که تحریم ها تاثیر چندانی در وضعیت فعلی اقتصاد ندارند.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: «لابد تصمیم های ایشان تاثیر دارد و نه تحریم ها. گفتم بعضی ها فقط در موقع خوشی همراه دولت هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائل هستم ولی ایشان می دانند که نفت چقدر فروش می رود، چقدر بانک مرکزی تلاش می کند برای جابجایی ارز و تامین نیازهای کشور.»

وی افزود: «من مصاحبه ایشان را دیدم و متاسفم که با یک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی و همه اش علیه دولت (مصاحبه شده است). امروز هم همین حرفها در همین خبرگزاری است. دو سه نکته را دارند می‌زنند که ملت ایران باید توجه داشته باشند. یک خبرگزاری که وابسته به یک نهاد امنیتی است نباید به مسائل سیاسی ورود کند.»

به نظر می رسد که اشاره احمدی نژاد به خبرگزاری فارس است که گفته می شود وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه درباره نابسامانی بازار ارز به این خبرگزاری گفته بود: «گاهی غربی‌ها در موضوع تحریم‌ها خیلی رجز می‌خوانند که دیدید ایران را تحریم کردیم و چه شرایط اقتصادی در داخل ایران پیش آمد؟ ولی واقعیت این است که بخش کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌هاست و مشکلات اقتصادی ما از ساز و کارهای درونی نشأت می‌گیرد.»

احمدی نژاد در ادامه انتقاد خود از ریس قوه مقننه گفت: «رییس مجلس به جای اینکه پنج صفحه مصاحبه کند و انتقاد کند، کمک کند تا معوقات بانکی پرداخت شود.»

وی افزود: «شش ماه بازار را به هم ریختند و حالا می‌گویند چرا رئیس جمهوری نمی‌آید کارها را درست کند و جوری می‌گویند که انگار دولت نشسته تا به مردم فشار وارد شود.»

رییس جمهوری ایران در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود درباره عملکرد خبرگزاری فارس گفت: «رییس بانک مرکزی گفت که در یکی از روزهای تعطیل عمومی در مراسم عزاداری نشسته بودیم که دیدیم پیامکی از این خبرگزاری آمد که قیمت سکه این قدر است و قیمت ارز این. رییس کل بانک مرکزی در جلسه ای که همه مسئولان کشور بودند این را گفت. گفت که من شک کردم. کجا؟ لابد یک اتفاقی افتاده است. سوار شدم رفتم خیابان فردوسی و خیابان های اطراف، دیدم همه جا تعطیل است. امروز هم همین حرف ها در همین خبرگزاری مطرح می شود.»

احمدی نژاد اظهار داشت: «خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی و دستگاه‌های تبلیغاتی که از دولت پول می‌گیرند نباید این قدر علیه دولت سیاسی‌کاری کنند؛ عیب ندارد ما این را هم بخشیدیم و سخت نمی‌گیریم.»

وی افزود: «می گویند که وضعیت بازار ناشی از سیاست های دولت است. سیاست های دولت همیشه به نفع مردم است. یا می گویند دولت می خواهد دولت بعدی را بگیرد و خودش را برای انتخابات بعدی تجهیز می کند و بعد جایی می گویند دولت بازار را به هم می زند تا دولت بعدی دچار مشکل شود. این حرف ها خیلی سبک است. یا می گویند هدفمندی یارانه ها باعث این مشکل شده است. از اول با هدفمندی مشکل داشتند و نمی خواستند دوزار توی جیب مردم برود!»

محمود احمدی نژاد از زیر سوال بردن دولت انتقاد کرد و گفت که چرا از قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و شهرداری تهران انتقادی نمی شود؟

وی افزود: «امروز درباره هزینه‌کردها هیچ خبر و سؤالی مطرح نمی‌شود و معلوم است که اقدامات رسانه‌ها یک طرفه است و انگار کسی در کشور جز دولت ایراد ندارد.»

توقیف شرق

رییس جمهوری ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره توقیف روزنامه شرق و اظهارنظر وزیر ارشاد در این زمینه گفت: «مشی دولت در هفت سال گذشته روشن است و دولت حداکثر آزادی ممکن را داشته است و در واقع ما آزادی نزدیک به مطلق برقرار کرده‌ایم. نظر من در این باره نیز مشخص است و به نظرم کار وزیر ارشاد قطعاً اشتباه بوده است.»

به دنبال چاپ کاریکاتوری در شماره روز چهارم مهرماه روزنامه «شرق» که با انتقاد اصولگرایان روبرو شد، محمد حسینی، وزیر ارشاد اسلامی، گفته بود که «این کاریکاتور به “رزمندگان اسلام” توهین کرده است و هیات نظارت باید روزنامه شرق را توقیف کند.»

ساعاتی پس از این اظهار نظر، هیات نظارت بر مطبوعات این روزنامه را توقیف و پرونده آن را به دادگاه فرستاد. مهدی رحمانیان، مدیر مسئول این روزنامه، نیز بازداشت شد و هادی حیدری، کاریکاتوریست شرق نیز به دادگاه احضار شد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره روزنامه شرق گفت: «همه باید به ارزشهای دفاع مقدس عمل کنند و البته ملت ایران احترام می‌گذارد، حالا اگر روزنامه‌ای اقدام کرده باید به دادگاه صالحه رفته و در هیات منصفه به آن رسیدگی شود. چرا که کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند.»

وی افزود: «قطعاً این تصمیم اشتباه بوده اما من نمی‌توانم در این باره دستور دهم، امیدوارم قوه قضاییه در این امر وارد شده و رسیدگی کند و باید توجه داشت که این تصمیم در غیاب بنده گرفته شده است.»

انتقاد از بازداشت جوانفکر

رییس جمهوری ایران در بخشی دیگر از این گفت وگو از بازداشت علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی، خود از سوی قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت: «لابد ضرورت خیلی مهمی بود که ۱۰ دقیقه مانده به سخنرانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل آقای جوانفکر را دستگیر کردند.»

وی افزود: «این کار اصلا کار خوبی نبود و من از این مسئله متاسفم و حتما خودشان هم متوجه شدند که این کار جز آنکه به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شود فایده‌ای نداشته است.»

احمدی نژاد گفت که در حال پیگیری موضوع بازداشت مشاور مطبوعاتی خویش است و حتما در خصوص جوانفکر با کسانی که باید صحبت‌ کند، صحبت خواهد کرد.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است محمود احمدی نژاد با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره این موضوع مذاکره کند.

جوانفکر که ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشت، روز پنجم مهرماه از سوی ماموران دادستانی تهران برای اجرای حکم یکسال حبس خود بازداشت و روانه زندان اوین شد.

دادگاه کیفری استان تهران در ۲۵ آبان ماه سال گذشته، جوانفکر را به تحمل شش ماه حبس تعزیری به اتهام «نشر مطالب خلاف موازین اسلامی» و شش ماه حبس تعزیری دیگر به اتهام «انتشار مطالب خلاف عفت عمومی» محکوم کرده بود.

مدیر مسئول روزنامه «مغرب» بازداشت شد

رادیو فردا: خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که ماموران دادستانی ظهر روز دوشنبه- ‌دهم مهرماه- با حضور در دفتر روزنامه مغرب،‌ پس از چند ساعت بازرسی و تفتیش دفاتر مالی این روزنامه، محمد مهدی امامی ناصری، ‌مدیرمسئول این روزنامه را بازداشت کردند.

در حالی که ماموران دادستانی در دفتر روزنامه «مغرب» حضور داشتند،‌ خبرنگاران در جلسه هفتگی غلامحسین محسنی اژه ای،‌ سخنگوی قوه قضاییه حضور داشتند و از او درباره دلیل حضور ماموران دادستانی در دفتر این روزنامه از او پرسیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ محسنی اژه ای،‌ تعقیب مدیر مسئول مغرب و برخی همکاران وی را «غیرمطبوعاتی» عنوان کرد، ‌اما از اعلام اتهامات آنها و اسامی دیگر همکاران مدیر مسئول روزنامه مغرب خودداری کرد.

با وجود بازداشت مدیرمسئول روزنامه مغرب،‌ خبرگزاری ها خبری از توقیف احتمالی این روزنامه منتشر نکردند.

امیرموسی کاظمی،‌ سردبیر روزنامه مغرب در گفت وگو با فارس، تاکید کرده که این روزنامه روز سه شنبه ـ یازدهم مهرماه ـ منتشر خواهد شد. هر چند او تلویحا از ممانعت ماموران از ورود خبرنگاران به ساختمان روزنامه خبر داده بود.

یکی از خبرنگاران این روزنامه نیز در صفحه فیس بوک خود نوشته است که به آنها گفته شده تا ساعت چهار بعدازظهر در پارک روبروی ساختمان روزنامه،‌ منتظر بمانند تا تکلیف انتشار شماره روز سه شنبه روزنامه مغرب، روشن شود.

پیش از این «شبکه ایران» وابسته به روزنامه دولتی ایران،‌ از سوءاستفاده مالی مدیران روزنامه مغرب، خبر داده بود.

به گزارش شبکه ایران،‌ مسئولان روزنامه مغرب با هماهنگی و سفارش حمید محمدی، ‌قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی و رییس مرکز هماهنگی و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی توانسته بودند از امکانات تبلیغاتی رایگان در شهر تهران بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش،‌ مسئولان روزنامه مغرب، وعده داده بودند تا صفحاتی از این روزنامه را به امور قرآنی اختصاص دهند و بر همین اساس توانسته بودند از امکان تبلیغات رایگان فرهنگی و محیطی در سطح شهر تهران که اختصاص به تبلیغ امور قرآنی است، استفاده کنند، ‌حال آنکه روزنامه مغرب تا شماره ۳۴ دور جدید خود که روز دوشنبه ـ دهم مهرماه ـ منتشر شد، چنین صفحاتی نداشت.

روزنامه مغرب که گفته می شود تغییر نام یافته روزنامه «فرهنگ آشتی» است در دوره جدید انتشار خود رویکردی انتقادی نسبت به دولت داشته است.

برخی فعالان مطبوعات‌ و تحلیلگران در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، حضور ماموران امنیتی در دفتر روزنامه مغرب و بازداشت مدیرمسوول این روزنامه را با تیتر و عکس یک این روزنامه در روز یکشنبه نهم مهرماه بی‌ارتباط نمی دانند.

روزنامه مغرب در شماره ۳۳ خود در روز یکشنبه نهم مهرماه،‌ جمله ای از محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران،‌ را همراه با عکسی از او به عنوان تیتر و عکس یک انتخاب کرده بود که محمد خاتمی در آن تاکید کرده بود که «با براندازان رابطه نداریم».

واکنش منفی نایب رییس مجلس جمهوری آذربایجان به «طرح تجزیه ایران»

رادیو فردا: معاون اول رییس مجلس جمهوری آذربایجان در واکنش به طرح یک نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا که خواستار جدا شدن استان های آذربایجان از ایران شده بود، ضمن انتقاد از وی گفته است که جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی ایران را به رسمیت می شناسد و مخالف طرح هایی از این دست است.

دینا روربارکر اخیرا طی قطعنامه پیشنهادی به کمیته روابط خارجی کنگره، خواستار حمایت نمایندگان از «حق تعیین سرنوشت آذربایجانی های ایران و تشکیل کشوری واحد با جمهوری آذربایجان شده بود».

این نماینده از ایالت کالیفرنیا در پیشنهاد خود گفته است: قرن هاست که آذری ها هویت فرهنگی، مذهبی و ملی خود را حفظ کرده اند، اما اکنون بین جمهوری آذربایجان و ایران تقسیم شده اند.

این طرح قبل از تحویل به کمیته روابط خارجی کنگره، به صورت نامه به وزارت خارجه آمریکا تحویل داده شده بود.

دینا رورباکر در نامه‌ای به هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود دولت آمریکا باید از تجزیه آذربایجان ایران و پیوستن آن به جمهوری آذربایجان حمایت کند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ششم شهریورماه با تایید دریافت نامه این نماینده گفته بود که موضع دولت آمریکا درباره تمامیت ارضی کشورها روشن است.

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، ضیافت علی عسکراف، معاون اول رییس مجلس آذربایجان در واکنش به طرح آقای روربارکر گفته است که به صداقت طرح هایی از این دست تردید دارد.

به گفته وی، برخی ها سعی دارند که روابط دو کشور همسایه آذربایجان و ایران را به هم بزنند.

عسکراف افزود: ایران و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی همدیگر را به رسمیت می شناسند و هر کسی (با ایران) مشکلی دارد، مشکل خود را خودش حل کند.

وی طی سخنرانی در صحن علنی مجلس گفته است که اگر قانونگذاران آمریکایی واقعا به فکر آذربایجانی ها هستند، دولت باراک اوباما را تشویق و ترغیب کنند که برای آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان اقدامی بکند.

مناقشه میان دو کشور قفقاز جنوبی، ارمنستان و آذربایجان، در اوایل دهه نود با حمله نیروهای نظامی ارمنستان به بخش هایی از آذربایجان که ادعا می شد، اکثریت ساکنان آن را ارامنه تشکیل می دهند آغاز شد و از سال ۱۹۹۳ بیست درصد از سرزمین های متعلق به آذربایجان، شامل قره باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن اشغال شد.

سال ۱۹۹۴ طرفین پیمان آتش بس امضاء کردند و از آن تاریخ، گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجی گری می کند.

سازمان ملل، اراضی اشغالی قره باغ کوهستانی را بخشی از خاک آذربایجان می داند و شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه خواهان آزادی اراضی اشغالی شده است.

سفیر ایران: عراق بازرسی‌ از هواپیماهای ما را تکرار نکند

رادیو فردا: به دنبال بازرسی عراق از یک فروند هواپیمای ایرانی عازم سوریه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد این اقدام را خلاف توافق‌های دو کشور دانست و از عراق خواست تا بازرسی ها را تکرار نکند.

به گزارش ایسنا، حسن دانایی فر، روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، با بیان اینکه این بازرسی در راستای متهم شدن ایران از سوی آمریکا به ارسال سلاح به سوریه صورت گرفته است، گفت: «این اقدام عراق خلاف توافقی است که میان سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و این مسئله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد.»

دولت عراق روز نهم مهرماه اعلام کرده بود که قصد بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را دارد. این کشور روز ۱۱ مهرماه از بازرسی یک هواپیمای ایرانی خبر داد.

عراق پس از این بازرسی اعلام کرد که موردی از نقض ممنوعیت ارسال تسلیحات به سوریه در این هواپیما یافت نشد.

به گفته سفیر ایران در عراق، این هواپیما متعلق به شرکت هوایی ایران ایر بود که پس از بازرسی به مسیر خود ادامه داده است.

سفر وزیر دفاع ایران به عراق

رادیو فردا: وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، وارد بغداد شد تا به گفته وی، با مقام‌های عراقی پیرامون مواردی چون گسترش همکاری‌های دفاعی دو جانبه گفت‌و‌گو کند.

در بیش از سه دهه حکومت جمهوری اسلامی در ایران، این نخستین بار است که وزیر دفاع ایران به عراق سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی که به دعوت همتای عراقی خود به بغداد سفر می‌کند، روز چهارشنبه گفت: «امیدواریم این سفر به افزایش سطح همکاری‌های دفاعی ایران و عراق منجر شود و بتوانیم با گسترش مناسبات دو جانبه، تحکیم بخش صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشیم.»

وی «پیگیری اجرای توافقات دفاعی دو کشور، بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی» را از برنامه‌های این سفر خود دانست.

سنگ پراکنی در برابر سفارت فرانسه در تهران

بی بی سی: خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات داخل سفارت گزارش داده است که گروه کوچکی از معترضان که بیشتر آنها را زنان تشکیل می‎دادند در برابر سفارت فرانسه در تهران به تجمع اعتراضی و سنگ‌پرانی دست زده اند.

منابع داخل سفارت تعداد معترضان را حدودا ۱۵ نفر اعلام کرده و گفته اند که آنها شعار الله اکبر سر می دادند.

بر اساس گزارش ها سنگ پراکنی معترضان، باعث شد افرادی که برای دریافت روادید به سفارت فرانسه مراجعه کرده بودند از بیم آسیب دیدگی، به داخل ساختمان سفارت پناه ببرند.

مراجعان همگی از شهروندان ایران بودند که برای دریافت ویزا در محل سفارت حضور داشتند.

یک دیپلمات که در زمان حمله معترضان داخل سفارت فرانسه بوده گفته است که سنگ پراکنی معترضان به هیچیک از مراجعان آسیب نرسانده است.

ظاهرا تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه با برنامه ریزی قبلی نبوده و به گفته منابع دیپلماتیک، نیروی پلیس برای ممانعت از سنگ پراکنی معترضان و حفاظت از سفارت فرانسه، از پیش آمادگی نداشته است.

همزمان با تجمع در برابر سفارت فرانسه در تهران، گروه بزرگتری از معترضان به انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در دانشگاه تهران دست به تجمع زده بودند.

سفارت فرانسه همچون دانشگاه تهران در مناطق مرکزی تهران واقع شده است.

این دومین تجمع معترضان در برابر سفارت فرانسه در تهران طی ۱۰ روز گذشته است.

گروه دیگری از معترضان که تعداد آنها حدود ۴۰۰ نفر اعلام شد، روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر (دوم مهر) در اعتراض به چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام در مقابل سفارت فرانسه تجمع کرده بودند که به گفته شاهدان عینی در یک مورد گلوله مشقی از سوی پلیس شلیک شده بود.

اخیرا یک نشریه فکاهی فرانسوی کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام منتشر کرده است. در پی انتشار این کاریکاتورها، سفارتخانه‌های فرانسه از بیم وقوع حمله، اقدامات امنیتی را تشدید کردند.

روسیه از ناتو می خواهد در سوریه مداخله نکند

رادیو فردا: اپوزیسیون سوریه می گوید در انفجارهایی در استان درعا در روز سه شنبه ۲۰ تن کشته شدند، در همین حال گزارش ها حاکی است گلوله باران و نبرد سنگین در سراسر کشور جریان دارد.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است تلفنی به صدای آمریکا گفت زدوخورد و بمباران در هر استان، از درعا در جنوب تا حلب در شمال ادامه دارد. یک سخنگو از گلوله باران سنگین در غرب حلب و یافته شدن ۵ جسد نامشخص در ناحیه زهرا خبر داد.

خبرگزاری دولتی سانا روز سه شنبه گفت سربازان در حلب گروهی از تروریست ها را کشتند و کارگاه های تولید مواد منفجره را منهدم کردند.

عضو یک گروه شبه نظامی کرد در تیراندازی سربازان ترکیه از سوی دیگر مرز کشته شد. یک گروه مخالف دیگر، کمیته هماهنگی محلی، گفت نیروهای دولت سوریه قرارگاه های مخالفان در حومه دمشق را منفجر می کنند.

در این میان، روسیه از ناتو خواست در مناقشه سوریه مداخله نکند و مناطق حائل بین نیروهای دولتی و رزمندگان مخالف به وجود نیاورد.

در مسکو روز سه شنبه گنادی گاتیلوف معاون وزارت امور خارجه اعضای ناتو را از بهانه جویی برای مداخله نظامی یا ارائه طرح هایی مانند کریدورهای انسانی یا مناطق حائل برحذر داشت.

روسیه و چین قطعنامه های شورای امنیت را که رییس جمهوری سوریه را محکوم می کنند وتو کرده اند.

روزنامه لبنانی الدیار روز سه شنبه گزارش داد اسد با هلیکوپتر از دمشق به حلب رفت و دستور دادتا حدود ۳۰ هزار سرباز دیگر به آنجا فرستاده شوند. رسانه های سوریه این گزارش را تایید نکرده اند و فعالان اپوزیسیون به صدای آمریکا گفتند نمی توانند آنرا تایید کنند.

گروه ناظر بر حقوق بشر گزارش داد روز دوشنبه ۲۱۰ تن در سراسر سوریه کشته شدند.