شهروند آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا، هفته‌ی گذشته به جای نخست‌ وزیر، استفن هارپر، در صحن سازمان ملل سخنرانی کرد. علیرغم روال معمول صحبت‌های او راجع به ایران که معمولا پر از اظهارات تهاجمی است، برد این دفعه اشاره‌ای به حمله‌ی نظامی نکرد. او حتی از «شانس داشتن» رژیم ایران صحبت کرد.

هر عضو سازمان ملل سالی حداقل ۱۵ دقیقه وقت دارد تا از سکوی سازمان ملل برای جهان سخنرانی کند. نخست‌وزیر کانادا، استفن هارپر، کمتر از این موقعیت استفاده کرده است و این بار نیز برد، وزیر امور خارجه، به جای او صحبت کرد. سخنرانی روز دوشنبه‌ی برد پر از اظهارات ادبی و سخن‌ورانه بود و کمتر سیاست‌های مشخص دولت محافظه‌کار را مشخص می‌کرد. وزیر امور خارجه از نلسون ماندلا، مارتین لوتر کینگ و خلیل جبران نقل قول آورد.

چنان‌که انتظار می‌رود خاورمیانه بخش قابل توجهی از صحبت‌ها را به خود اختصاص داد.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا در سازمان ملل سخنرانی کرد

برد گفت: «رژیم ایران هنوز شانس نجات خود را دارد. در واقع من ایران را تشویق می‌کنم به بعضی همسایگانش نگاه کند. کانادا از بعضی از آن‌ها برای ساختن برنامه‌های انرژی هسته‌ای با مصارف صلح‌آمیز حمایت کرده است.»

برد تاکید کرد اتاوا «در همکاری نزدیک با آمریکا و سایر متحدین» می‌کوشد بر ایران فشار بگذارد تا از وظایف خود در این زمینه تبعیت کند اما چیزی در مورد مواضع تند اسرائیل و تهدید ناتانیاهو برای حمله به ایران نگفت.

هفته‌ی گذشته، هارپر با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. ناتانیاهو به او به خاطر قطع روابط دیپلماتیک با ایران تبریک گفت. نخست‌وزیر کانادا اما نظری راجع به حرف‌های ناتانیاهو در مورد لزوم رسم «خط قرمزی» که گذشتن از آن باید به حمله‌ی نظامی به ایران منجر شود نزد.

برد گفت پایان روابط با تهران بی‌دلیل انجام نشده است و از این عمل دولتش دفاع کرد. او گفت: «نمی‌توان با رژیمی رابطه‌ی علنی داشت که حرف‌هایش را زیر پا می‌گذارد، تعهدهایش را کنار می‌گذارد و خطر دائمی کردن جنایت علیه بشریت را دارد.» سنگین‌ترین حرف‌های برد اما راجع به سوریه بود، کشوری که در آن ۲۰ هزار نفر در جنگ داخلی خشونت‌بار که در پی انقلاب علیه دیکتاتوری در این کشور آغاز شد، کشته شده‌اند. برد خواهان استعفای بشار اسد،‌ رئیس‌جمهور سوریه، شد و از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل که به خاطر وتوی روسیه و چین نتوانسته اعمال زیادی علیه سوریه انجام دهد انتقاد کرد.

یکی از کسانی که پس از برد سخنرانی کرد، والد المعلم، وزیر امور خارجه‌ی دولت بشار اسد، بود. المعلم از تحریم‌های اقتصادی علیه کشورش انتقاد کرد، آمریکا و کشورهای عرب را به تشویق «تروریسم» متهم کرد (به علت حمایت‌شان از نیروهای اپوزیسیون) و اصرار کرد که دولتش حاضر است با اپوزیسیون دیالوگ برقرار کند «تا جلوی ریختن خون سوریان گرفته شود.»

انتقادات جان برد از سازمان ملل اما محدود به شورای امنیت نبود. او در سخنانی که خیلی ناظران را به تعجب انداخت گفت این نهاد زیادی وقت «صرف خودش» می‌کند و به جای جستجوی اصلاح ساختارهای درونی باید دست به عمل بزند. وزیر محافظه‌کار گفت تمرکز کانادا بر دستاوردهای سازمان ملل خواهد بود و نه چگونگی مدیریت روابط آن.