شهروند آرش عزیزی: «آیا واقعا جدی می‌گویید؟»

این اولین واکنش پیتر استافر، نماینده‌ی ان دی پی، وقتی بود که خبرنگاری او را از آخرین دسته گل راب آندرز، نماینده‌ی جنجالی محافظه‌کار از کالگری، با خبر کرد.

راب آندرز، نماینده‌ی «کالگری غرب»، گفته بود توماس مولکر، رهبر کنونی ان دی پی، پیش از انتخابات قبلی چنان بر رهبر وقت حزب، جک لیتون، فشار گذاشته که باعث شده مرگ او تعجیل شود.

دولت هارپر بلافاصله خود را از این سخنان مبرا کرد و خود آندرز هم به سرعت معذرت‌خواهی کرد و حرف‌هایش را «بدون حساسیت و توجه» خواند.

استافر وقتی که فهمید خبر «جدی» است هر چه از دهانش در می‌آمد بارِ آندرز کرد. نماینده‌ی ان دی پی او را «ابله» خواند و گفت اگر جای هارپر بود بلافاصله او را از حزب اخراج می‌کرد.

اندرو مک‌دوگال، از سخنگوهای هارپر، بلافاصله اعلام کرد این موضع دولت نیست اما عملی علیه آندرز انجام نشده است.

الیویا چاو، همسر لیتون و نماینده‌ی تورنتو، دوشنبه‌ی این هفته اعلام کرد معذرت‌خواهی آندرز را پذیرفته است، اما گفت شخصا با او صحبت نکرده است. او به گزارشگران گفت: «وحدت و وفاداری در دی ان ایِ نیودموکرات‌ها است. تام مولکر مثل بقیه نمایندگان حزب در مجلس، جک را دوست داشت. ما ترجیح می‌دهیم انرژی‌مان را خرج مبارزه برای جهانی بهتر و کانادایی بهتر کنیم و نه که از پشت به یکدیگر خنجر بزنیم.»

باب ری، رهبر موقت لیبرال‌ها، گفت حرف‌های آندرز «فراسوی توضیح یا تقبیح» است و اضافه کرد هارپر باید نوعی عمل انضباطی در مورد او انجام دهد.

آندرز ۱۵ سال است نماینده‌ی مجلس بوده و علیرغم بسیاری جنجال‌های این چنینی شش بار پیاپی انتخاب شده است. حتی بسیاری از محافظه‌کاران سعی کرده‌اند این حوزه را از چنگ او در بیاورند، از جمله الیسون ردفورد، که امروز نخست‌وزیر محافظه‌کار آلبرتا است.

هنگامی که پارلمان کانادا به نلسون ماندلا شهروندی افتخاری اعطا می‌کرد، آندرز او را «کمونیست و تروریست» خواند و تنها نماینده‌ای بود که رای منفی داد.

در اوایل امسال او را از کمیته‌ی «مسائل سربازانِ» مجلس بیرون کردند چرا که در جلسات کمیته چرت می‌زد.

آندرز در ضمن المپیک ۲۰۰۸ پکن را با المپیک ۱۹۳۶ نازی ها در برلین مقایسه کرده است.