تغییرات ژرف و گسترده ای که از نهم ماه جولای سال جاری در خصوص مقررات اعطای وام مسکن در کانادا اعمال شد اثرات خود را روی حجم فعالیت های بازار، خیلی زود نمایان ساخته و وضعیت جدیدی را به وجود آورده است. هدف از اجرای مقررات جدید، محدودتر کردن و به زیر کنترل درآوردن فعالیت های بازار مسکن در سطح ملی و به ویژه در مناطقی مانند کلانشهر تورنتو بود که به دلیل افسار گسیختگی،  وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده بود. هنوز لازم است کمی بیشتر به انتظار نشست تا اثرات احتمالی تغییرات در حجم فعالیت های بازار بر روی سطح قیمت ها روشن تر شود.  آمار رسمی نشان از آن دارد که  تعداد خانه های فروش رفته  طی اولین ماه کامل پس از اعمال این مقررات، یعنی در طول ماه آگوست سال جاری، تنها در شش تا از  بیست و هفت بازار منطقه ای کانادا نسبت به تعداد آنها در ماه جولای افزایش و در بقیه ی مناطق از جمله کلانشهر تورنتو کاهش قابل توجه داشته است. این میزان کاهش  فروش طی یک ماه نسبت به ماه ماقبل خود،  در طول بیش از دو سال گذشته بی سابقه بوده است. تعداد خانه های فروش رفته در کانادا طی ماه آگوست سال جاری نسبت به ماه  قبل از آن  ۵.۸  در صد و نسبت به ماه آگوست سال ۲۰۱۱  بیش از ۸.۹ درصد کاهش نشان می دهد.

فعالیت بازار در خصوص خانه های نو نیز دچار تغییرات مهمی شده است. در کلانشهر تورنتو تعداد خانه های پیش فروش شده طی ماه آگوست سال جاری فقط ۱۲۴۲ واحد بوده است که نسبت به ۳۴۹۶ خانه ی پیش فروش  شده در ماه مشابه سال قبل، نزدیک به  ۶۵  درصد کاهش نشان می دهد. در این زمینه، ماه آگوست سال جاری پائین ترین سطح فروش نسبت به هر ماه دیگر را از سال ۲۰۰۹ تاکنون  و پائین ترین سطح فروش در ماه های آگوست را در طول سیزده سال گذشته داشته است.

به دنبال این تغییر در وضعیت  بازار، “انجمن مستغلات کانادا”  ناگزیر شد در انتظارات و پیشبینی های قبلی خود راجع به بازار املاک کشور برای سال جاری و سال آینده تجدید نظر نماید. این انجمن قبلا پیشبینی کرده بود که تعداد خانه های فروش رفته در سال ۲۰۱۲  با ۳.۸  درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۱  به  ۴۷۵۸۰۰  واحد برسد؛ ولی اکنون فکر می کند که مجموع خانه هایی که طی سال جاری به فروش خواهند رسید تنها با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل، فقط  ۴۶۶۹۰۰  واحد خواهد بود. این انجمن همچنین انتظار دارد که تعداد خانه هایی که طی سال ۲۰۱۳  به فروش خواهند رفت نسبت به تعداد خانه های فروش رفته در سال ۲۰۱۲  با  ۱.۹  درصد کاهش   ۴۵۷۸۰۰  واحد باشد.

جدیدترین پیشبینی”انجمن مستغلات کانادا” همچنین حکایت از این دارد که  در سال ۲۰۱۲ متوسط قیمت خانه ها فقط با کمی بیش از نیم درصد افزایش نسبت به سال قبل ۳۶۵۰۰۰ دلار خواهد بود. این انجمن همچنین پیشبینی می کند که متوسط قیمت  فروش خانه ها طی سال ۲۰۱۳  با یک دهم درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۲  در سطح ۳۶۴۵۰۰  دلار خواهد بود.

گفتنی است که همه ی این پیشبینی ها مربوط به فعالیت بازار مسکن در سطح ملی و کشوری هستند و میزان واقعی تغییرات  در مناطق مختلف کشور می تواند بسیار متفاوت از این پیشبینی ها باشد.

هنوز خیلی زود است که بتوان گفت وضعیت جدید بازار مسکن به روند جدیدی در این بازار تبدیل شده است. شاید ماه ها طول بکشد تا دامنه ی تغییرات ایجاد شده و پیامدهای آنها به طور کامل  و جامع نمایان شود؛ اما آنچه که از هم اکنون مشخص و روشن است این می باشد که بخش وسیعی از رانده شدگان از بازار، خریداران بار اولی هستند که بر پایه ی معیارهای جدید و با توجه به سطح قیمتها، دیگر دارای شرایط لازم و امکانات کافی برای اخذ وام مورد نیاز خود نمی باشند.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com