با کمال تاسف و تألم اطلاع یافتیم که ریال، واحد پول ایران به رحمت ایزدی پیوسته است.

مرحوم ریال که سال ها بود از بیماری ندانم کاری رنج می برد در هفته جاری به بیماری بی ارزشی هم دچار شد و شوخی شوخی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

ریال در آخرین روزهای زندگی در مسابقاتی که برای دستیابی به مقام بی ارزش ترین پول جهان برگزار می شد شرکت کرد و چهارم شد. واحد پول ایران برای دستیابی به مقام بی ارزش ترین پول جهان دست به دامن  سرمربی  مشهور، محمود احمدی نژاد شد، اما به علت مصرف بیش از حد وعده به دیار باقی شتافت.

احمدی نژاد قبل از فوت ریال به خبرنگار ما گفت: گرچه ایران هنوز نتوانسته است به مقام قهرمانی جهان برسد و رقیب قدرتمند خود زیمبابوه را شکست بدهد، اما با برنامه هائی که داریم کاری می کنیم که مردم در حالی که اسکناس ده هزارتومنی شان را تکان می دهند و می خندند، ترانه یکی یه پول خروس را زمزمه کنند و زیمبابوه را از رو ببرند:

مقام های اول تا چهارم ارزش ارز در جهان

وی توضیح داد در حال حاضر هر ده میلیون دلار زیمبابوه، چهار دلار آمریکا ارزش دارد و برای خرید یک کیلو گوجه فرنگی باید یک اسکناس ده میلیون دلاری پول داد. وی سپس بزرگترین اسکناس زیمبابوه را به خبرنگار ما نشان داد و گفت ایناهاشش، هفت تا صفر داره به این گنده گی.

احمدی نژاد توضیح داد که مقام دوم در این رقابت ها به ویتنام تعلق دارد. بزرگترین اسکناس در این کشور اسکناس پانصد هزار دونگی است که برابر با ۳۱.۳۷ دلار آمریکاست.

مقام سومین پول بی ارزش جهان به یکی از ابرقدرت های جهان یعنی سائوتومه تعلق دارد.

بزرگترین اسکناس این کشور۵۰ هزاردوبرا می باشد که ارزش آن ۳.۴۷ دلارآمریکاست.

احمدی نژاد سپس از کوشش های خویش برای رساندن پول ایران به مقام بی ارزش ترین پول جهان یاد کرد و گفت تمام تلاش خود را خواهم کرد که به کوری چشم آمریکای جهانخوار، تا پایان دوره ریاست جمهوری ام مقام اول بی ارزش ترین پول جهان  مال ما باشد.

وی اضافه کرد همانطوری که می دانید، درشت ترین و با ارزش ترین اسکناس ایران در حال حاضر اسکناس صد هزارریالی است که متاسفانه هنوز دو دلار و سه شاهی می ارزد.

او با خنده به خبرنگار ما گفت بالاخره کاری کردم که اگر یک گونی اسکناس ده هزارتومنی هم کنار خیابان افتاده باشد کسی دست هم به آن نزند و ثابت شود ضریب امنیت در ایران بالاترین ضریب امنیت در جهان است!

برکت خدا را حرام نکنید

 

جنگ داخلی سوریه روزی نیست که عده ای را به خاک و خون نکشد و باعث فرار عده ی کثیری دیگر نشود.

پس از بمباران سنگینی که دو روز پیش شد و تلفاتی به بار نیاورد، بشار اسد رئیس جمهور محبوب سوریه از خبرنگار ما خواهش کرد فکری در این مورد بکند!

خبرنگار ما از آقای اسد پرسید من یک خبرنگارم، چه کاری از دست من ساخته است؟

آقای اسد پاسخ داد می دانی که مدتهاست بمب هائی که ما روی ساختمان ها می ریزیم کسی را نمی کشد چون دیگر کسی نمانده که کشته شود. از طرفی درست است که دوستان محبت می کنند و این بمب ها را مجانی برای ما می فرستند، اما بالاخره  بابت این بمب ها پول خرج شده. حیف است که همینطور الکی روی ساختمان های خراب شده ریخته شود و کسی را نکشد.

خبرنگار ما دوباره پرسید خب من چکار می تونم بکنم؟ آقای اسد پاسخ داد تو می تونی از کسانی که از گرانی ها و مشکلات زندگی در ایران سیر شده اند و قصد خودکشی دارند بخواهی که به سوریه بیایند.

می دانی که مطابق آمار روزنامه های خودتان، سالیانه هزاران نفر در ایران خودکشی می کنند. برای خودکشی هم باید کلی پول سیانور یا قرص برنج داد.  از جانب بنده خواهش کن کسانی که قصد خودکشی دارند به سوریه بیایند. اینکار برایشان هم فال است و هم تماشا. هم می توانند خرابه های حلب و دمشق را تماشا کنند و هم بدون آنکه برای خودکشی صنار خرج کنند و زحمتی بکشند مجاناً در بمباران های این شهرها کشته شوند. تازه خرج کفن و دفن هم ندارند و بمب های ما هم الکی مصرف نمی شود. حیف است والا. بمب هم برکت خداست و گناه دارد که حرام شود!

 

یک خبرکوچولوموچولو

 

به گزارش سایت خبری بی بی سی، وزیر ارشاد ایران گفته است که ایران در اسکار شرکت نمی کند.

رئیس اسکار، یعنی اون آقائی که مسئول اینکاره، گفته ترو خدا نکنین این کار رو با ما. و خواهش کرده حداقل یکی از فیلم های اون آقاهه که بددهنی می کرد و می گفت همه هنرپیشه های زن فاحشه اند را بفرستید، شاید یک جایزه مایزه ای بهش دادیم!

 

مقام نیک، ثروت نیک، طلاق نیک!

آدم لجش می گیرد از دست این زرتشتی ها. آقا اینها طلاق سرشان نمی شود. انگار حالی شان نیست که آدمیزاد بعد از ازدواج می تواند طلاق بگیرد. اصلا مزه ازدواج به طلاقش است و خیلی ها ازدواج می کنند که طلاق بگیرند!

بابا پدرتان خوب، مادرتان خوب ازدواج می کنید بسیار خوب، همه در زندگی شان اشتباه می کنند! چرا طلاق نمی گیرید؟ اینکه دیگر ربطی به پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک ندارد؟

مطابق آمار منتشره در ایران از هر پنج ازدواج، دو تای آن منجر به طلاق می شود. می دانم که می گوئید کم است، ولی به نظر بنده از هیچی بهتر است!

آن وقت در همین شرایط و در همین مملکت طی پنج سال، یعنی از سال ۱۳۸۶ تاکنون فقط ده مورد طلاق در تنها دفتر طلاق زرتشتیان در یزد ثبت شده که از این مورد فقط ۶ مورد آن مربوط به جمعیت ۱۳ هزار نفری زرتشتیان یزد می باشد.

محمد حسن بهادر معاون ثبت احوال یزد ضمن ارائه این آمار تصریح کرد: در آئین نامه زرتشتیان پنج علت اصلی برای طلاق رایج است که عقیم و نازا بودن زوجه، بیماری مسری و روانی زوجین از عمده دلایل صدور حکم طلاق است؛ نقش انجمن زرتشتیان در پیشگیری از طلاق بسیار موثر است و جاری کردن صیغه طلاق از گناهانی است که احتیاج به توبه و ندامت دارد.

وی ادامه داد: در آئین نامه زرتشتیان، در هنگام وقوع عقد، صداق تعیین و تصریح نمی‌شود و در صورت بروز طلاق، شوهر باید نصف سرمایه و نفقه طول زندگی را به زوجه بپردازد.

والا من که عقلم نمی رسد ولی شما که بیشتر از من سرتان می شود اگر این زرتشتی ها را دیدید بگوئید آقا جان یک وقتی زرتشت یک چیزهائی گفت و گذشت. آن شعارهای پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک مال اجداد ما بود. مال آن زمانی بود که سه هزار میلیارد تومن سه هزارمیلیارد تومان پول مردم هپرو نمی شد. مال آن وقتی بود که اخلاق معنی و مفهوم داشت. مال وقتی بود که نزدیک ترین قوم و خویشت خانه ات را از چنگت در نمی آورد و برادر، تنها قالیچه خواهرش را از زیرپایش نمی کشید.

مال زمانی بود که سن فحشاء به ۱۲ سالگی نرسیده بود. اصلا می دانید چی بگویید؟ بگویید زرتشت همین چند روز پیش پیغام داده است مقام نیک، ثروت نیک و همسران نیک وگرنه طلاق نیک. ببینیم می روند سراغ تنها دفتر طلاق زرتشتیان در یزد یا نه؟!

دو رئیس جمهور در برابر هم

برای بسیاری از مردم جهان این سئوال مطرح است که اوباما اوقات فراغتش را چگونه می گذراند و تفریحش چیست؟

تنها سرگرمی و دلخوشی اوباما تماشا کردن و شنیدن ترجمه سخنرانی های احمدی نژاد است

جوانان هفتاد هشتاد ساله ایران می گویند حتمن در زمین چمن جلوی کاخ با مشاوران و دوستانش الک دولک و جفتک چارکش بازی می کند.

جوان های سی ساله  می گویند می رود سرپل تجریش واشنگتن، گردوی تازه می خورد، بلال گاز می زند و بعدش هم می رود سینما .

نوجوانان امروزی می گویند با گوشی جدید آیفون ۵ که بدون وایسادن توی صف بهش داده اند بازی می کند و برای دوست دخترهای سابقش اس ام اس می فرستد.

به خاطر همین شایعات و اظهارنظرها، کاخ سفید رسماً فاش کرد که تفریح اوباما در هنگام فراغت تماشای سخنرانی های آقای احمدی نژاد است.

سخنگوی کاخ سفید با انتشار این عکس فاش کرد که تنها سرگرمی و دلخوشی اوباما تماشا کردن و شنیدن ترجمه سخنرانی های احمدی نژاد است.

این سخنگو توضیح داد اوقاتی که احمدی نژاد می گوید آمریکا به زودی از بین می رود و ما می خواهیم جهان را مدیریت کنیم اوباما چنان غش و ریسه می رود که روی زمین می افتد به خودش می پیچد و غلت می زند جوری که ما  گاه برایش دکتر خبر می کنیم!

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.