۴ تا ۱۱ اکتبر۲۰۱۲

بانک مرکزی ایران: ارز دانشجویی و مسافرتی پرداخت می شود

بی بی سی: بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای گفته است که دانشجویان غیر بورسیه می توانند برای دریافت ارز مراجعه کنند و ارز مسافران عازم خارج از کشور هم به میزان ٣٠٠ دلار یا معادل آن به سایر ارزها در شعب ارزی بانک ملت پرداخت می شود.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، بانک مرکزی در بخشنامه دیگری گفته است که سود حساب های سرمایه گذاری ارزی به صورت ارزی محاسبه و پرداخت می شود و دریافت و پرداخت به این حساب ها هم به ارز انجام می شود و بانک ها مجاز به وضع شرایط و محدودیت در این زمینه نیستند.

با بروز بحران در بازار ارز ایران، گزارش هایی انتشار یافت حاکی از اینکه برخی از بانک ها دارندگان حساب های ارزی را به دریافت تمام یا بخشی از سپرده ها به ریال ملزم می کنند و از پرداخت سود ارزی هم خودداری می ورزیدند.

وقوع آتش سوزی منجر به مرگ در چادرهای زلزله زدگان هریس

بی بی سی: در پی وقوع آتش سوزی در چادرهای زلزله زدگان در روستای “قراجا” در شهرستان هریس، ۲۴ چادر دستخوش حریق شد و یک زن ۷۰ ساله بر اثر سوختگی شدید درگذشت.

به گزارش خبرگزاری های ایران، این آتش سوزی ساعت ۳ بامداد چهارشنبه ۱۹ مهر (۱۰ اکتبر) رخ داده و دلیل آن اتصال سیم برق مورد استفاده در یکی از چادرها و سرایت آتش به چادرهای دیگر بوده است.

در پی وقوع زلزله در روز ۲۱ مرداد در استان آذربایجان شرقی، که به کشته شدن بیش از سیصد نفر و مصدومیت حدود پنج هزار نفر منجر شد، هزاران نفر از مردم این منطقه بی خانمان شدند که بیشتر آنها همچنان در چادر زندگی می کنند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران گفته است که در پی آتش سوزی امروز ۱۱ چادر به طور کامل سوخته و ۱۳ چادر دیگر دچار آسیب‌دیدگی شده است.

درخشان شرکت برق و بنیاد مسکن را به خاطر “دیر اقدام کردن برای سیم‌کشی فشار قوی برق و احداث کانکس برای زلزله‌زدگان”، به “قصور” متهم کرده است.

همین خبرگزاری اظهارات احد باقرپور، دهیار روستای قراجا را نیز نقل کرده که با انتقاد از شرکت برق گفته است سیم‌های استفاده شده در چادرهای زلزله‌زدگان مقاومت لازم را برای برق رسانی به وسایل گرمازا ندارند و به همین دلیل اتصالی کرده و موجب آتش سوزی می‌شوند.

وی درباره نصب کانکس‌های مورد استفاده برای اسکان موقت زلزله زدگان نیز گفته است که حدود ۳۰ کانکس در این روستا در حال نصب است “اما تکمیل نشده و در و پنجره ندارند”.

در روستای “قراجا” حدود ۳۰۰ خانوار و مجموعا ۱۱۰۰ نفر زندگی می کنند. در جریان زلزله ۲۱ مرداد، ۷۰ درصد خانه‌های این روستا تخریب و ۱۰ نفر از ساکنان آن جان باخته بودند.

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، یک ماه پیش با اشاره به طولانی شدن اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی، سرما و باران را “دو مشکل اصلی هزاران زلزله زده” توصیف کرده و گفته بود: “سرمای هوا به حدی است که روستائیان زلزله زده پتوی خود را روی گوسفندان می کشند، زیرا همچنان دام ها بدون طویله رها شده اند.”

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر اهمیت استقرار کانکس در روستاها افزوده بود: “من نمی دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام ها را ندارد، به نحوی که برخی از روستائیان دام های خود را زیر قیمت حراج کرده اند.”

در پی وقوع زمین‌لرزه‌ در آذربایجان شرقی، مقامات رسمی ایران اعلام کردند که در جریان زلزله یک هزار و ۱۰ روستا آسیب دیده اند که از این میان۲۰ روستا به طور کامل و ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

نماینده مجلس ایران: تاکنون ۵۰ اخلالگر بازار ارز دستگیر شده اند

بی بی سی: چهارشنبه هفته گذشته به دنبال افزایش پی در پی قیمت ارز، گروهی از بازاریان تهران دست به اعتراض خیابانی زدند.

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفته است تصمیم به دستگیری این افراد در جلسه مشترک ارزی نمایندگان دولت و مجلس در دفتر رئیس کل بانک مرکزی گرفته شده است. این جلسه سه شنبه هجدهم مهر (هشتم اکتبر) برگزار شده است.

مصباحی مقدم گفته که در این جلسه قرار شد برای مقابله با سوداگران بازار ارز، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و نیروی انتظامی وارد عمل شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاده و تاکنون در حدود ۵۰ نفر از اخلالگران بازار ارز دستگیر شده اند.

در هفته های اخیر ارزش برابری ریال ایران در برابر ارزهای خارجی به شکلی کم سابقه سقوط کرد و افزایش قیمت ارز، فعالیت های تجاری و بازرگانی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرده که دولت ارز کافی برای تزریق به بازار ندارد.

بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان انتقال کالا به ایران را متوقف کرد

“مرسک”، بزرگترین شرکت حمل و نقل و کشتیرانی جهان، اعلام کرده است که در نتیجه افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، حمل و نقل کالا برای این کشور را متوقف خواهد کرد.

سه شنبه ۱۸ مهر (۹ اکتبر) یک سخنگوی این شرکت دانمارکی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “با توجه به تحریم های اتحادیه اروپا و تشدید تحریم های آمریکا، مرسک دیگر امکان ادامه فعالیت در ایران را ندارد و عملیات خود به مقصد یا از مبدا ایران را قطع کرده است.”

بخش بزرگی از واردات ایران، از جمله واردات مواد غذایی و نیز کالاهای مصرفی چون خودرو، از طریق دریا و به وسیله شرکت هایی مانند مرسک صورت می گیرد.

مواد غذایی و مصرفی در فهرست تحریم های بین المللی علیه ایران قرار ندارند، اما تعداد فزاینده ای از شرکت های خارجی و از جمله شرکت های حمل و نقل کننده این کالاها، از ادامه کار با این کشور خودداری می کنند.

دلیل اصلی خودداری این شرکت ها، پیچیده شدن روزافزون معامله با ایران به دلایلی چون تحریم بانک های ایرانی و نیز نگرانی از بابت از دست دادن بازار کشورهای غربی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی گروه “ای پی مولر – مرسک”، که مرسک زیر مجموعه آن است، تصمیم به خاتمه فعالیت در ایران را مبتنی بر مقایسه “منافع محدود تجارت با ایران” و “هزینه های از دست دادن موقعیت های تجاری در کشورهای دیگر و مشخصا ایالات متحده” دانسته است.

مرسک در تیر ماه ۱۳۹۰ نیز ارائه خدمات در بنادر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه را متوقف کرده بود.

در آن زمان، این شرکت با صدور بیانیه ای اعلام کرد که “خود را متعهد به پیروی از قوانین بین المللی تجاری و تحریم های بین المللی از جمله تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران می داند.”این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا یک شرکت مدیریت بنادر در ایران به نام “تاید واتر” را مورد تحریم قرار داد. شرکت تاید واتر به خاطر فعالیت های خود در ایران، از سوی دولت ایالات متحده متهم به “ارتباط با سپاه پاسداران” متهم شده بود.

ایران بخش بزرگی از مواد غذایی مصرفی خود را از خارج وارد می کند و خودداری شرکت های حمل و نقل بین المللی از تجارت با آن، ممکن است تامین بخشی از نیازهای غذایی این کشور را با مشکل مواجه کند.

احمدی‌نژاد: تحت فشاریم؛ بودجه بسیاری از سازمان‌ها قطع شده است

رادیو آلمان: محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در اظهارنظری کم‌سابقه اعلام کرد که دولت به لحاظ  بودجه تحت فشار است و حتی گفت بودجه بسیاری از سازمان‌ها قطع شده است.

 به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، که روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه در نشست دوره ششم مجلس دانش‌آموزی حضور یافته بود، در پاسخ به دانش‌آموزانی که خواستار افزایش بودجه این سازمان شده بودند گفت:

«اکنون به لحاظ بودجه تحت فشاریم. بودجه خیلی جاها صفر شده یا کاهش ۲۵ درصدی داشته است. در این شرایط می‌توان فهمید که خیلی‌ها چکاره هستند، اما بودجه مجلس دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی را تامین می‌کنیم.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی است که نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا هستند تا از وی به خاطر شرایط اقتصادی و سقوط ارزش واحد پول ملی کشور سئوال کنند.

پیشتر برخی وبسا‌یت‌های خبری از  کمبود بودجه دولت و قطع بودجه برخی از سازمان‌ها در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۱ خبر داده بودند که رئیس دولت روز سه‌شنبه آن را تایید کرد.

حوزه ارز و اقتصاد از محورهای عمده سئوال نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد عنوان شده است؛ محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری ۱۱ مهرماه شماری از گروه‌ها و نهادهای داخلی را به کارشکنی متهم کردکه به گفته او برای تخریب دولت «جنگ روانی» هم راه انداخته‌اند.

‌هم‌اکنون کم نیستند نمایندگانی که سیاست‌های دولت را در سقوط ارزش ریال و تورم موثر می‌دانند.  احمد توکلی، نماینده تهران، از جمله این نمایندگان است و حتی می‌گوید دولت با افزایش عمدی ارزش دلار، کسر بودجه خود را جبران می‌کند.

تکذیب اظهارات منتشر شده از مهمان‌‌پرست در مورد قطع رابطه با امارات

بی بی سی: خبرگزاری فارس از قول یک “منبع آگاه” در وزارت امور خارجه ایران اظهارات منتشر شده به نقل از رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد امکان قطع رابطه با امارات متحده عربی را تکذیب کرده و بر “حق قانونی این وزارتخانه برای پیگرد حقوقی این تحریف” تاکید کرده است.

این تکذیبیه چند ساعت پس از آن منتشر می شود که خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران از رامین مهمان‌پرست نقل کرده بود:”تداوم و تکرار ادعا‌های بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اساسا هر کشوری که به جای تاکید بر مشترکات، به اختلافات دامن بزند، به طور طبیعی باید تاثیر منفی بر بخش‌های مختلف روابط با ایران بگذارد.”

مطابق خبر این خبرگزاری، که در سایر رسانه های ایران نیز نقل شد، سخنگوی وزارت خارجه افزوده بود:”اگر طرح ادعا‌های بی‌اساس ضد ایرانی به حدی برسد که تامین منافع ملی در کاهش یا قطع روابط سیاسی باشد، این اقدام با مشاوره و بر مبنای کاری تخصصی و کارشناسی انجام خواهد شد.”

امارات متحده عربی اخیرا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعاهایش درباره جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را تکرار و ایران را به اشغال این جزایر متهم کرد.

پس از دیدار محمود احمدی نژاد از جزیره ابوموسی در بهار سال جاری، فشار این کشور بر ایران بر سر حاکمیت بر جزایر سه گانه به طور کم سابقه‌ای افزایش یافته است.

ایالات متحده اعلام کرده که “قویا” از ابتکارعمل امارات متحده عربی برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر جزایر سه گانه یا ارجاع این مناقشه به محاکم یا مجامع بین المللی حمایت می کند.

هشدار وزارت اطلاعات ایران در مورد تلاش آمریکا برای تاثیر بر مدیران

بی بی سی: وزارت اطلاعات ایران هشدار داد که آمریکا درصدد است “برخی مدیران میانی و حتی عالی‌رتبه جمهوری اسلامی”را به سمتی سوق دهد که انگیزه خود را برای مقابله با فشارهای بین المللی از دست بدهند.

وزارت اطلاعات می گوید که آمریکایی‌ها در تلاش هستند شرایطی ایجاد کنند که “مطالبه برای تغییر راهبردهای سیاست خارجی به‌ویژه در بحث هسته‏‌ای از درون دولت آغاز شود” یا “اختلافاتی درون نظام بر سر چگونگی ادامه مسیر و میزان هزینه منطقی که باید پرداخت” در بگیرد.

وزارت اطلاعات ایران، اخیرا اقدام به راه اندازی یک سایت اینترنتی اختصاصی کرده و هشدارهای فوق، در قالب مطلبی در این سایت انتشار یافته است.

این مطلب به عنوان توضیح برنامه ریزی های “شورای اطلاعات ملی آمریکا” برای تاثیرگذاری بر سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

این هشدارها در شرایطی عنوان می شود که در ماه های گذشته، منتقدان محافظه کار محمود احمدی نژاد، وی و همکارانش را متهم کرده اند که قصد دارند آیت الله خامنه ای را وادار کنند تا برای پایان دادن به فشارهای اقتصادی و تحریم های بین المللی، تن به پذیرش شرایط غرب در مورد برنامه هسته ای ایران بدهد.

سایت دستگاه اطلاعاتی ایران در بخشی دیگر از مطلبی که منتشر کرده، در مورد برنامه ریزی های آمریکا برای “تبدیل نارضایتی های اقتصادی به ناامنی” هشدار داده و مدعی تلاش “جریان فتنه” برای سوء استفاده از “بحران های کارگری” و “وضعیت معیشت مردم” شده است.

“جریان فتنه”، اصطلاحی است که سیاستمداران و رسانه های نزدیک به آیت الله خامنه ای از آن، برای اشاره به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ استفاده می کنند.

۲۲شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای ایران به حبس محکوم شدند

رادیو فردا: دادگاه جرائم سنگین باکو، ۲۲ شهروند جمهوری آذربایجان را که اواخر سال گذشته به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران بازداشت شده بودند، به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آذربایجان پرس نیوز» این افراد به ۱۰ تا ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان ۲۴ اسفندماه سال گذشته از بازداشت ۲۲ شهروند این کشور که برای سپاه پاسداران جاسوسی می‌کرده‌اند، خبر داده بود.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان هم‌چنین در گزارش خود نوشته‌ بود که افراد بازداشت‌شده در مورد «آژانس یهودی سوهنوت، چند نهاد آموزشی، رستوران‌های اغذیه‌فروشی آمریکایی، پریتیش پترولیوم آدربایجان و چند نهاد دیگر» اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند».

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در ادامه یادآور شده بود که این گروه سازمان‌یافته با دریافت دستورهای مستقیم از «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» اقدام به جمع‌آوری اطلاعات، تهیه سلاح، مهمات و مواد منفجره کرده‌است که هدف از این اقدامات، «راه‌اندازی یک رشته اقدامات تروریستی علیه سفارتخانه‌های آمریکا، اسرائیل و دیگر کشور‌ها در شهر باکو» بوده ‌است.

سازمان ملل: اجازه نمی‌دهیم دولت افغانستان سقوط کند

بی بی سی: فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته که جامعه جهانی اجازه نمی دهد، افغانستان با وضعیتی که گروه بین المللی بحران پیشبینی کرده، مواجه شود.

این گروه در گزارش اخیر خود هشدار داده که اگر اقدامات جدی از همین اکنون روی دست گرفته نشود، ممکن است پس از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴، حکومت افغانستان سقوط کند و جنگ داخلی در این کشور آغاز شود.

یان کوبیش فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته است: “جامعه جهانی در کنار افغانستان است و اجازه نخواهد داد با شرایط ناگواری که از سوی گروه‌های مختلف پیش‎بینی می‌شود، رو به رو شود.”

در همین حال مجلس سنای افغانستان انتشار گزارش گروه بین المللی بحران را “آب ریختن به آسیاب دشمن” خوانده است.

محمد علم ایزدیار نائب رئیس مجلس سنا در نشست روز سه شنبه، ۱۸ میزان/مهر گفت انتشار این گزارش در شرایط کنونی به نفع امنیت و ثبات در افغانستان نیست و وضعیت را بدتر خواهد کرد.

آقای ایزدیار گفت: “ما دنبال بحران آفرینی نباشیم، باید دنبال بحران‌زدایی باشیم. گزارشهایی از این قبیل در وضعیت کنونی روحیه دشمن را تقویت می کند و برعکس روحیه نیروهای خودی ـ چه داخلی و چه خارجی ـ را تضعیف می کند.”

نثار حارث عضو مجلس سنای نیز گفته که گروه بین المللی بحران و برخی سازمان های دیگر تلاش دارند تا افغانستان را آگاهانه به سوی پرتگاه بکشانند.

رفیع فردوس از سخنگویان رئیس جمهوری گفته که آمریکا با انتشار چنین گزارش‌های تلاش دارد تا حکومت افغانستان را در مورد امضای توافقنامه نظامی زیر فشار قرار دهد و خواسته هایش را بر این حکومت تحمیل کند.

در حال حاضر مذاکرات برای امضای یک توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان جریان دارد. در پیمان استراتژیک میان دو کشور که پنج ماه پیش امضا شد، انعقاد یک توافقنامه امنیتی تا سال آینده پیش بینی شده است.

 

نوجوان کمپین تحصیل دختران پاکستان هدف تیراندازی قرار گرفت

بی بی سی: دختر ۱۴ ساله پاکستانی و از اعضای کمپین تحصیل دختران در منطقه دره سوات در شمال غرب هدف تیراندازی قرار گرفت و در اثر اصابت گلوله، زخمی شد.

ملالی یوسف زی هنگامی هدف حمله قرار گرفت که از مدرسه به خانه باز می گشت. این دختر نامزد دریافت جایزه بین المللی صلح شده بود.

داستان زندگی و تجربه ملالی یوسف زی زمانی مورد توجه قرار گرفت که بخش اردو بی بی سی خاطرات او در خصوص زندگی تحت حکومت طالبان را در سال ۲۰۰۹ در اختیار مخاطبان خود قرار داد.

ستیزه جویان طالبان کنترل دره سوات را در آن سال به عهده داشتند اما در پی عملیات ارتش در همان سال از این منطقه رانده شدند.

هنوز مشخص نیست که ملالی هدف این حمله بوده است، زیرا هنگام تیراندازی، دست کم یک دختر دیگر نیز او را همراهی می کرد.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که وضع ملالی یوسف زی و دختر همراهش رضایتبخش است و خطری جان آن دو را تهدید نمی کند. وقتی طالبان کنترل سوات والی را بر عهده گرفت و دستور داد مدارس دختران بسته شود ملالی فقط ١١ سال داشت.

او در خاطراتش که بی‌بی‌سی اردو آن را منتشر کرده از سختی‌هایی سخن می گوید که در دوران تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سکونت او بر آنها گذشت.

با خارج شدن قدرت از دست شبه نظامیان اسلامگرا در سوات، جایزه شجاعت به ملالی یوسف زی اهدا شد.

سال گذشته، این دختر پاکستانی در توضیح شرایط آن زمان به بی‌بی‌سی گفت: “دختران در زمان تسلط طالبان می‌ترسیدند به صورتشان اسید پاشیده شود یا توسط این شبه نظامیان دزدیده شوند.”

به گفته ملالی، در زمان تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سوات، برخی از دختران بدون پوشیدن یونیفورم و با لباس معمولی به مدرسه می‌رفتند و وانمود می‌کردند به مدرسه نمی‌روند، کتاب هایشان را نیز در زیر شالهایشان پنهان می‌کردند.

این دختر ۱۴ ساله گفته است می‌خواهد زمانی که بزرگ شد حقوق بخواند و وارد دنیای سیاست شود.

زمین‌لرزه ۴.۸ ریشتری در نزدیکی شیراز

بی بی سی: : گزارش‌ها حاکی است شهر شیراز در استان فارس شامگاه چهارشنبه، ۱۹ مهرماه چند بار شاهد زمین لرزه بوده است.

به گزارش مهر، ابتدا زمین لرزه‌ای به قدرت چهار و هشت دهم ریشتر حوالی ساعت ۲۰ و ۲۶ دقیقه شب، در نزدیکی شیراز به وقوع پیوسته و پس از آن چند تکان دیگر هم گزارش شده است.

پس از نخستین زمین لرزه سه پس لرزه هم گزارش شده که شدت آن نزدیک به سه تا سه و نیم ریشتر گزارش شده است.
این گزارش حاکی است زمین لرزه سه و سه دهم ریشتری، در فاصله ۳۸ کیلومتری شهر شیراز و ۴۸ کیلومتری شهرستان فیروزآباد رخ داده است.

کانون زمین لرزه چهار و هشت ریشتری، حوالی منطقه مهارلو اعلام شده که در حدود ۴۳ کیلومتری شیراز واقع شده است. هنوط گزارشی از خسارات و تلفات احتمال گزارش نشده است.

چند هفته پیش نیز ، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر شهرستان‌ اهر و زمین‌لرز‌ه‌‌ای به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را  تکان داد.

بنا بر آخرین گزارش‌های منتشر شده شمار کشته‌های دو زمین‌لرزه استان آذربایجان شرقی به  ۲۵۰رسیده و شمار زخمی‌ها نیز از ۲۰۰۰ نفر تجاوز کرد.

هنوز مناطق آسیب دیده از زمین لرزه در استان آذربایجان شرقی به طور کامل مورد بازسازی قرار نگرفته و بسیاری از زلزله‌زدگان اسکان دایم نیافته‌اند.

بریتیش ایرویز پروازهای خود را به تهران متوقف می کند

رادیو فردا: در پی کاهش شدید ارزش برابری ریال ایران در بازار ارز، شرکت های هواپیمایی مهم در ادامه پروازهای خود به تهران تجدید نظر می کنند. بریتیش ایرویز از روز جمعه پروازهای خود را به تهران متوقف می کند.

در همین حال در تهران، سازمان هواپیمایی کشور از افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی تا دو هفته دیگر خبر داد. دلیل این افزایش ۵۰ درصدی نیز تغییرات نرخ ارز عنوان شده است.

بریتیش ایرویز، شرکت هواپیمایی بریتانیا، روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، اعلام کرد که از این پس تا اطلاع بعدی،‌ پروازهای خود به تهران را متوقف می کند.

بریتیش ایرویز در اطلاعیه ای که روی وب سایت خود منتشر کرده، نوشته است که آخرین پرواز این شرکت از فرودگاه هیثرو لندن به تهران، روز جمعه ۱۲ اکتبر جاری برابر با ۲۱ مهرماه خواهد بود و آخرین سرویس تهران به لندن نیز یک روز بعد، در روز شنبه ۱۳ اکتبر و به عبارتی ۲۲ مهرماه پرواز خواهد کرد.

بریتیش ایرویز همچنین اضافه کرده که در زمستان امسال نیز پروازی بین لندن – تهران نخواهد داشت و پروازهای احتمالی آینده هم در دست مطالعه خواهد بود.

شرکت ایرفرانس نیز در وب سایت خود پرواز به تهران را با عبارت «فراهم نیست» مشخص کرده و از مسافران و متقاضیان به تهران خواسته است تا با دفتر این شرکت در دوبی تماس بگیرند.

سرویس هوایی تاجیکستان به ایران هم از روز سه شنبه متوقف شده است.

این گزارش را بخش تاجیک رادیوی اروپای آزاد – رادیو آزادی در اختیار رادیو فردا قرار داده و در آن به نقل از سخنگوی شرکت هوایی تاجیکستان  گفته می شود که مقام های سرویس دهنده درفرودگاه تهران، تحویل سوخت مورد نیاز هواپیماهای خارجی را به پرداخت هزینه آن به ارزهای معتبر خارجی مشروط کرده اند.

این سخنگو گفته است که توقف پروازها موقتی است ولی به زمان از سرگیری پروازها اشاره ای نکرده است.
پیش از این دلیل لغو پرواز از شهر دوشنبه به تهران، نبود مسافر کافی عنوان می شد ولی اکنون اعلام شده که از روز سه

شنبه کاهش شدید ارزش ریال ایران،‌ سبب قطع پرواز بین دو کشوربوده است.

شرکت هوایی تاجیک هر هفته دو پرواز بین دوشنبه – تهران داشت که به این ترتیب، این دو پرواز هم متوقف شده است.
شرکت های هواپیمایی پول بلیت مسافرت به مقصد خارج از ایران را به ریال دریافت می کنند که با کاهش ارزش آن و نااطمینانی به آینده ریال، توقف کامل سرویس را تنها راه جلوگیری از زیان های مالی یافته اند.

افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی

در این میان خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از رییس سازمان هواپیمایی کشور از افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی تا دو هفته دیگر خبر داد.

کاپیتان حمید پهلوانی در این زمینه توضیح داده که برای تعیین نرخ بلیت هواپیما، فاکتورهای گوناگون و ازجمله ارز در نظر گرفته می شود و با تغییرات نرخ ارز، نرخ گذاری مجدد برای قیمت بلیت، اجتناب ناپذیر شده است.
آقای پهلوانی ابراز میدواری کرده است که فرایندی ایجاد شود تا مشکل تعیین نرخ پرواز شرکت های داخلی و خارجی که گریبانگیر صنعت هوایی شده است، برطرف شود.

با لغو پرواز شرکت های غیرایرانی، مسافران راهی خارج از کشور مجبورند مبداء مسافرت خود را کشورهای همسایه ایران قرار دهند و هزینه پرواز را نیز به ارز محلی همان کشورها بپردازند.

تمدید ۴۵ روزه تعلیق تحریم آمریکا برای زلزله زدگان ایران

بی بی سی: وزارت دارایی آمریکا ۴۵ روز دیگر تحریم های خودرا علیه ایران برای کمک به زلزله زدگان ایران در حالت تعلیق نگه می دارد. این تصمیم روز سه شنبه در بیانیه رسمی این وزارت خانه اعلام شد.

این تصمیم در ادامه سیاست دولت آمریکاست که از نیمه ماه اوت برای تسهیل کمک موسسات خیریه به زلزله زدگان آذربایجان شرقی ایران اتخاذ شده بود.

این تعلیق شامل حال موسساتی که بخواهند بیش از۳۰۰ هزار دلار برای امداد و بازسازی به مناطق زلزله زده بفرستند نخواهد شد و برای اینکار نیاز به مجوز جداگانه خواهد بود.

تحریم های آمریکا انتقال پول به ایران را بسیار محدود کرده است.

در پی زلزله آذربایجان شرقی و بعد از درخواست های متعدد از سوی گروه های فعال حقوق بشری و عده ای از نمایندگان مجلس آمریکا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا در ۳۱ مرداد ماه امسال از تعلیق ۴۵ روزه این تحریم ها خبر داد.

تا پیش از تصمیم مرداد ماه وزارت دارایی آمریکا برای تعلیق تحریم ها، نهادهای خیریه و انجمن های غیر دولتی فقط می توانستند دارو و مواد غذایی برای زلزله زدگان ایران ارسال کنند.

وزارت دارایی تاکید کرده است که این استثنا فقط برای انتقال کمک به زلزله زدگان است و هرگونه ارتباط مالی با نهادهای تحت تحریم آمریکا مانند سپاه پاسداران همچنان ممنوع خواهد بود.

چهار روز پس از زلزله بم در سال ۱۳۸۲ هم دولت جرج بوش تصمیم مشابهی گرفته بود.

با تمدید ۴۵ روزه این تعلیق ارسال کمک به زلزله زدگان ایران تا ۲۹ آبان ماه جاری مجاز خواهد بود.

زندگی رقصنده ایرانی در بریتانیا فیلم می شود

بی بی سی: فیلمبرداری یک فیلم سینمایی بریتانیایی به نام «رقاص بیابان» درباره یک رقصنده ایرانی و ممنوعیت رقص در ایران به زودی آغاز می شود.

اکرم خان، طراح رقص و رقاص برجسته بریتانیایی که جزو مشهورترین چهره های رقص معاصر است، طراحی رقص این فیلم را برعهده دارد و فریدا پینتو، بازیگر فیلم میلیونر زاغه نشین از جمله بازیگران آن است.

این فیلم داستان واقعی زندگی رقصنده جوانی به نام افشین غفاریان را روایت می کند که با وجود ممنوعیت رقص در ایران، به این هنر روی می آورد.

او با مراجعه به وبسایت یوتیوب و تماشای رقص های مختلف از مایکل جکسون و باب فاسی تا پینا باوش سعی دارد دنیای خود را شکل دهد در حالی که در فضای خارج از یوتیوب (که خودش وبسایتی است که قانوناً دسترسی به آن در ایران ممنوع است) رقص عملی مذموم به حساب می آید و اجرای رقص در تالارهای عمومی غیرممکن به نظر می رسد.

او به همراه دوستانش یک گروه رقص زیرزمینی در دانشگاه تاسیس می کند و با پا گرفتن گروه شان، آنها خود را برای یک اجرای مخفی در وسط بیابان آماده می کنند.

شور و شوق این جوانان برای رقص و ممنوعیت آن، به ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران مرتبط می شود.

ریچارد ریموند کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و ریس ریچی و تام کولن، از بازیگران بریتانیایی این فیلم اند.

ریموند، کارگردان فیلم، درباره انتخاب این موضوع برای فیلمش می گوید:« وقتی برای اولین بار این داستان را شنیدم، به سرعت با آن ارتباط برقرار کردم و احساس کردم که باید آن را با مخاطبان بیشتری قسمت کنم. این داستانی است درباره اتحاد و به ما یادآوری می کند که امید را در بشر جست و جو کنیم و برای چیزی که درست است بجنگیم. این فیلم انعکاس این باور است که همه ما حق داشتن حقوق و آزادی های پایه ای را داریم و مهم نیست که اهل کجا هستیم.»

اکرم خان درباره این فیلم و همکاری اش با این پروژه می گوید:« این فیلم پایان داستان سنت تلاش برای به اسارت درآوردن رقص را باز می گوید. رقاص بیابان فقط درباره رقص نیست، درباره این است که چرا رقص در زندگی ما اهمیت و ارزش دارد… این نه تنها داستان الهام بخش کسی است که با رقص تلاش می کند خود را در برابر یک رژیم سیاسی رها کند، بلکه درباره حق آزادی ای است که همه ما فارغ از این که اهل چه کشوری هستیم، حق داریم که داشته باشیم.»اکرم خان که از خانواده ای بنگلادشی در لندن به دنیا آمده، مهمان ویژه افتتاحیه المپیک لندن بود و برنامه ای را در این مراسم اجرا کرد. رقص او با ژولیت بینوش در تئاتر شهر لندن (سال ۲۰۰۸) یکی از معروف ترین آثار اوست، همین طور اجراهای ستایش شده ای با همکاری آنتونی گورملی و سیدی لاربی چرکائوی. نازنین بنیادی، بازیگر و سخنگوی عفو بین الملل در آمریکا نیز یکی دیگر از بازیگران این فیلم است.فیلمبرداری این فیلم روز هفدهم اکتبر در شهر کازبلانکا در مراکش آغاز می شود و در لندن و پاریس ادامه خواهد یافت و قرار است که در سال ۲۰۱۳ در بریتانیا به روی پرده برود.