شهروند ۱۱۵۲- ۱۵ نوامبر ۲۰۰۷
یکشنبه ۱۱ نوامبر، بنیاد کهریزک کانادا، میزبان حامیان این بنیاد در رستوران شیراز بود.
بنیاد کهریزک به مناسبت حضور سه تن از بانوان نیکوکار کهریزک که از ایران و آمریکا به کانادا آمده بودند تا در کنفرانس “ونگو” شرکت کنند، این میهمانی را برگزار کرد.
فرهت مهدی زاده و ناهید شروغی از بانوان نیکوکار کهریزک تهران و رویا بزرگپور از کهریزک شعبه سن حوزه برای حضور در کنفرانس ونگو که از هشتم تا یازده نوامبر در هتل چلسی تورنتو برگزار شد، میهمان تورنتو بودند.
سازمان Wango که از شاخه های سازمان ملل متحد است، گروههای خیریه مردمی را که هیچ گونه وابستگی به دولتها ندارند، در سراسر جهان حمایت و تشویق می کند.
این سازمان در سال ۲۰۰۵ جایزه اول انسان دوستی را به کهریزک ایران اهدا کرد و امسال نیز کهریزک را از بین ۳۷۰ گروه خیریه ای که عضو این سازمان هستند، نامزد دریافت جایزه صلح کرده بود.
در این جشن، آقای فتوت آغاز به کار هیئت مدیره جدید بنیاد کهریزک کانادا را از اکتبر ۲۰۰۷، اعلام کرد و از هیئت مدیره قبلی ـ خانم پیوندی، آقایان مهدوی، روشن و صفدری ـ تقدیر کرد.
خانم فرزانه فریدونی از شکل گیری کهریزک گفت.
در سال ۱۳۵۱ ( ۳۵ سال پیش) بزرگمردی عاشق و مهربان با دستی خالی، تنی ناتوان، قلبی بیمار ولی دلی مطمئن به لطف حق دست به کاری بزرگ و سنگین زد.
خانم فریدونی از دکتر حکیم زاده رئیس بیمارستان فیروزآبادی میگفت که با دیدن سالمندان و معلولان بی پناه و آواره تصمیم گرفت که برایشان کاری کند. او در ۱۰۰۰ متر زمین وقفی که یکی دو اتاق ویرانه داشت، بدون هیچگونه امکانات اولیه، چند بیمار را بستری کرد و خود کار نگهداری از بیماران را برعهده گرفت تا اینکه خانم اشرف قندهاری بهادرزاده، رئیس هیئت مدیره فعلی بنیاد کهریزک، دست یاری به او داد تا به امروز که این مجتمع از ۱۰۰۰ مترمربع به ۴۶۰هزار مترمربع توسعه یافته و آن چند اتاق ویرانه به ساختمانها و سالن های مجهز تبدیل شده و آن چند بیمار به ۱۷۰۰ مددجو رسیده و آشپزخانه محقر آن روزها به جایی رسیده که روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن را در هر وعده تغذیه میکند.
آسایشگاه کهریزک در حال حاضر شامل ده بخش زنان، یازده بخش مردان است و ۱۷۰۰مددجوی سالمند و معلول را نگهداری میکند.
کهریزک تنها مرکز نگهداری از بیماران MS در ایران است که هزینه نگهداری از این بیماران هم به هزینه های کهریزک اضافه شده و هزینه نگهداری یک بیمار ام اس که سال گذشته ماهی ۳۰۰هزار تومان بود امروز بیش از ۴۰۰هزار تومان است.
کهریزک به عنوان یک مرکز رسمی در سازمان ملل پذیرفته شده و خانه مادر و کودک کهریزک که بیش از ۱۰۰۰ کودک زلزله زده رودبار و بم را زیر پوشش دارد، از طرف یونیسف به عنوان یک حرکت الگو و نمونه شناخته شده و بانوان نیکوکار کهریزک در سال ۲۰۰۵موفق به اخذ جایزه Wango ، جایزه انساندوستی و اقدامات بشردوستی در دنیا شدند.
امسال نیز کهریزک کاندیدای جایزه صلح این سازمان بود و همین کاندیدا شدن خود موفقیت بزرگی برای کهریزک محسوب می شود.
خانم فرهت مهدیزاده از “گروه بانوان نیکوکار” در ایران که ۱۵ سال است با کهریزک همکاری میکند، درباره این گروه گفت: ۳۰۰۰ بانوی نیکوکار داریم که ۲۰۰۰ تن از آنان در ایران فعالیت دارند و ۱۰۰۰ تن در خارج کشور (لندن، تورنتو، لس آنجلس و سن حوزه) یاریگر کهریزک هستند.
روزانه ۱۲۰ بانوی نیکوکار به آسایشگاه میروند و در کارهای فرهنگی، آموزشی و بهداشتی و همچنین در کارگاه ها که جزو برنامه توانبخشی میشود، همکاری میکنند.
خانم رویا بزرگپور درباره فعالیت های بانوان نیکوکار در سن حوزه گفت: ما میهمانی های ماهیانه داریم و برنامه های فرهنگی، آموزشی و سخنرانی برگزار میکنیم. سالی یک بار هم بازار خیریه در نوروز برپا میکنیم.
خانم بزرگپور کامیونیتی ایرانی در سن حوزه را پشتیبان خوبی برای کارهای نیکوکارانه توصیف کرد.
خانم ناهید شروغی ونگو را یک تشکل جهانی خواند که از میان سازمانهای غیردولتی وابسته به سازمان ملل عضو می پذیرد و هدفش هم پیوند دادن اینها به یکدیگر است و جمع کردن نیروها تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از هم ایده بگیرند. او گفت: ونگو هر سال یک کنفرانس در کشورهای مختلف برگزار میکند که استثنائا کنفرانس سال گذشته که بنا بود در لبنان برگزار شود به دلیل تنش های منطقه ای برگزار نشد.
خانم شروغی همچنین برای جمع حاضر در رستوران به کوتاهی از حضور کهریزک در ونگو گفت و اشاره کرد که “همزیستی صلح آمیز نسل ها در کهریزک” عنوان مقاله ای بوده که از سوی کهریزک به کنفرانس امسال ونگو ارائه شده بود.
پس از صرف شام و پذیرایی، بخشی از ویدیوی استاد جلال ذوالفنون و گروه همراهش که در کهریزک تهران کنسرت داشتند، به نمایش درآمد و سپس موسیقی زنده با هنرمندی آقایان حسین کندازی و حمید آریا برگزار شد.

شماره حساب بنیاد خیریه کهریزک در کانادا: بانک تی دی ۱۰۸۴۳۹۹TD
شماره تلفن کهریزک: ۳۰۹۰ـ۲۲۱ـ۴۱۶