دفتر رییس جمهور فرانسه تایید کرده است که ۱۰ سرباز فرانسوی در یک حمله شورشیان مربوط به گروه طالبان در شرق کابل، پایتخت افغانستان کشته شده اند. در این درگیری که در منطقه سروبی در حدود پنجاه کیلومتری شرق کابل صورت گرفت، بیست و یک سرباز دیگر فرانسوی زخمی شدند.



شماره ۱۱۹۱ ـ ۲۱ آگوست ۲۰۰۸


 

۱۰ سرباز فرانسه در شرق کابل کشته شدند


 


 

بی بی سی: دفتر رییس جمهور فرانسه تایید کرده است که ۱۰ سرباز فرانسوی در یک حمله شورشیان مربوط به گروه طالبان در شرق کابل، پایتخت افغانستان کشته شده اند.

در این درگیری که در منطقه سروبی در حدود پنجاه کیلومتری شرق کابل صورت گرفت، بیست و یک سرباز دیگر فرانسوی زخمی شدند.

ناتو می گوید درگیری زمانی آغاز شد که یک کاروان گشت امنیتی این نیروها مورد حمله شورشیان قرار گرفت.

این سنگین ترین تلفات سربازان فرانسوی در یک حمله واحد در افغانستان، از زمان حضور نیروهای بین المللی در این کشور برای مبارزه با طالبان بوده است.

فرانسه سه هزار سرباز در افغانستان دارد و این سربازان اخیرا مسئولیت تامین امنیت پایتخت افغانستان را که منطقه سروبی را نیز شامل می شود، برعهده گرفتند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که تلفات تازه، تعداد سربازان فرانسوی را که در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا حالا کشته شده اند، به بیست و چهار نفر افزایش داد.

درگیری زمانی صورت می گیرد که کابل، از دو روز گذشته به این سو به دلیل تجلیل از هشتاد و نهمین سالروز استقلال این کشور، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

هزاران سرباز و پلیس افغان در خیابانهای کابل مستقر شده اند و وسایط نقلیه را بازرسی می کنند.

با این همه، بامداد روز سه شنبه، ۲۹ مرداد دو راکت به نزدیکی پایگاه ناتو در شهر کابل برخورد کرد که از تلفات و خسارات احتمالی ناشی از آن گزارشی منتشر نشده است.

در عین حال، در ولایت خوست، در شرق افغانستان، پس از آنکه یک گروه شش نفری بمبگذاران انتحاری به یک پایگاه نیروهای ناتو حمله کردند، درگیری سختی میان شورشیان و نیروهای افغان و خارجی در گرفت.

روز گذشته نیز یک حمله انتحاری در خوست ده غیرنظامی را کشت و حدود پانزده نفر دیگر را زخمی کرد و نیروهای امنیتی گفتند که دقایقی پس از این حمله، از وقوع حمله انتحاری دوم در همین محل جلوگیری کردند.


 

افزایش تلفات و درگیری ها در پاکستان پس از استعفای مشرف  


 

بی بی سی: انفجار در برابر یک بیمارستان در شمال پاکستان دست‌کم ۲۵ کشته داده و پلیس از کشتن ۱۵ شورشی در حادثه ای دیگر خبر می دهد.

انفجار بمب که به کشته شدن ۲۵ تن انجامید و شمار بیشتری زخمی برجای گذاشت، در یک بیمارستان در منطقه دیراسماعیل خان روی داد.

پلیس می گوید این حادثه یک حمله انتحاری بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاکستان، این انفجار در میان جماعتی از پیروان مذهب شیعه روی داد.

دیراسماعیل خان که انفجار اخیر در آن روی داده، منطقه ای در فاصله سیصد کیلومتری پیشاور، مرکز ایالات سرحد پاکستان است.

در سه هفته اخیر، پانزده تن در اثر خشونت های مذهبی در این منطقه کشته شدند و تقریباً تمامی این حوادث، به گروه تندرو لشکر جنگوی نسبت داده شده است.

در همین حال، خبرهایی از ادامه درگیری میان ستیزه جویان و نیروهای دولتی پاکستان در منطقه باجور در نزدیکی مرز افغانستان می رسد. این درگیری، دست کم ۱۹ کشته برجای گذاشته است.

مقامات محلی در ایالات سرحد می گویند دست کم ۱۵ تن از شورشیان طالبان را در این درگیری کشته اند.

مقابله با ناامنی ها و برخورد با ستیزه جویان در مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان، از چالش های دولت ائتلافی این کشور است.

پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان که از متحدان منطقه ای آمریکا در جنگ علیه "تروریسم" پنداشته می شد و همواره می گفت کشورش قربانی تروریسم است، روز دوشنبه ۱۸ اگوست، از مقام خود کناره گیری کرد.


 

روسیه و گرجستان تبادل اسیران را آغاز کردند


 

روسیه و گرجستان، تبادل اسیران خود را آغاز کرده اند و همزمان، نشست اضطراری ناتو درباره بحران اخیر، درحال آغاز شدن است.

به گزارش بی بی سی، این تبادل، در یک ایستگاه بازرسی تحت کنترل سربازان روسیه در حدود سی کیلومتری شهر ایگوئتی صورت گرفت.

در این مرحله پانزده سرباز گرجستانی با پنج سرباز روسی مبادله شدند.

هنوز روشن نیست که دو طرف درگیر، چه تعداد اسیر از همدیگر دارند.

تبادل اسیران درحالی صورت می گیرد که وزیران خارجه عضو پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – روز سه شنبه ۱۹ اگوست، در یک نشست اضطراری در بروکسل بلژیک، چگونگی پاسخ این پیمان به تجاوز روسیه به خاک گرجستان را بررسی می کنند.

ارتش روسیه روز گذشته اعلام کرد که روند خروج نیروهایش از قلمرو گرجستان را آغاز کرده است.

روسای جمهور گرجستان و روسیه، پیشتر طرح صلح پیشنهادی فرانسه را امضا کردند که بر اساس آن، نیروهای روسی باید به مواضع پیش از آغاز بحران جاری باز گردند.

روسیه پس از فشارها و هشدارهای متعدد کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان این معاهده را امضا کرد.

وزیران خارجه ناتو در بروکسل

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو، وارد بروکسل شده اند و آماده برگزاری نشست اضطراری خود برسر بحران گرجستان و روسیه می شوند.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده در آستانه این اجلاس از کشورهای غربی خواسته اجازه ندهند که روسیه حمله به گرجستان را یک پیروزی تلقی کند.

کارشناسان می گویند به رغم موضع ایالات متحده، اعضای ناتو درباره نحوه پاسخگویی به تهاجم روسیه اختلافات جدی دارند.

مناقشه بین روسیه و گرجستان زمانی آغاز شد که ارتش گرجستان در هفتم اگوست برای به دست گرفتن کنترل اوضاع در منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی که مورد حمایت روسیه است، وارد این منطقه شد.

در پی این اقدام، ارتش روسیه در حمایت از جدایی طلبان به گرجستان حمله کرد و از دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخاز به عمق خاک گرجستان نفوذ کرد.

اجلاس اضطراری ناتو در بروکسل به درخواست ایالات متحده برای اعلام حمایت از گرجستان و تاکید بر تمامیت ارضی این کشور برگزار می شود.