شهروند آرش عزیزی: جولیان فانتینو، نماینده‌ی وان در مجلس فدرال و وزیر همکاری بین‌المللی دولت هارپر،‌ حاضر نیست به رسانه‌های محلی توضیح دهد چرا به قراری در مجلس رای داده که عموما به عنوان قدمی به سوی غیرقانونی کردن سقط جنین در کانادا دانسته می‌شود.

سخنگوی فانتینو به «سیتیزن»، روزنامه‌ی اصلی وان، گفت پاسخ وزیر به درخواست مصاحبه این است که حرفی برای زدن نیست و خود رای گویا است.

این قرار جنجالی که استفن وودورت، نماینده‌ی محافظه‌کار، چهارشنبه‌ی دو هفته پیش به رای گذاشت، خواهان تحقیقاتی جدید در مورد زمان «آغاز زندگی» بود اما عموما به عنوان تلاشی برای آغاز مناظره بر سر حرکت به سوی غیرقانونی کردن سقط جنین در کانادا دانسته می‌شد.

قرارِ شخصی وودورت ۲۰۳ به ۹۱ شکست خورد اما حمایت نزدیک به نیمی از نمایندگان محافظه‌کار از آن (از جمله هشت وزیر) باعث تعجب بسیاری از حاضران شد. بخصوص به این علت که استفن هارپر، نخست‌وزیر، علیه آن رای داد و مخالفت خودش را با آن اعلام کرده بود. هارپر گفته بود این کار را به این علت می‌کند که به وعده‌اش برای عدم باز کردن بحث سقط جنین پایدار است.

از جمله وزرای ارشدی که به قرار وودورت رای مثبت دادند جری ریتز، وزیر کشاورزی؛ اد فست، وزیر تجارت بین‌المللی؛ گیل شی، وزیر درآمدها؛ جیسون کنی، وزیر مهاجرت؛ و رونا امبروزی،‌ وزیر پروژه‌ها و خدمات دولتی که در ضمن مسئول وضعیت زنان در کابینه است.

بعضی از ورزا و نمایندگان مجلس که خود را مخالف قانونی بودن سقط جنین می‌دانند از این رو به لایحه رای منفی دادند که به وعده‌شان برای عدم باز کردن بحث در این مورد وفادار بمانند.

از بین سه حزب مطرح این تنها ان دی پی بود که تمام نمایندگانش به قرار رای منفی دادند با این‌که مولکر، رهبر حزب، آن‌ها را آزاد گذاشته بود.