تازه ترین کتاب آنگله در نقد سیاست خارجی هارپر

 شهروند آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، شاید از سازمان‌های دست راستی در آمریکا لقب «دولتمرد سال جهان» را گرفته باشد، اما یکی از برجسته‌ترین نویسندگان چپ‌گرای کشورِ خودش لقب دیگری برای او سراغ دارد: «کانادایی زشت.»

کانادایی زشت

 

ایو آنگله، نویسنده و فعال اجتماعی ـ سیاسی مقیم مونترال، آخرین کتاب خود را با عنوان «کانادایی زشت: سیاست خارجی استفن هارپر» منتشر کرده است. آنگله عنوان «کانادایی زشت» را از عنوان رمان «آمریکایی زشت» گرفته که در زمان جنگ سرد معروف بود و نسخه‌ی هالیوودی آن نیز با شرکت مارلون براندو معروف شد.

ایو انگله

آنگله از منتقدان همیشگی سیاست خارجی کانادا بوده است و بخصوص از تصویر «صلح‌طلبی» که از کانادا داده می‌شود انتقاد می‌کند. او در «کتاب سیاه سیاست خارجی کانادا» از سابقه‌ی امپریالیستی این کشور در سراسر جهان خبر می‌دهد. «کتاب سیاه…» نامزد جایزه‌ی معتبر فدراسیون نویسندگان کبک برای بهترین کتاب غیرداستانی بود.

آنگله، که نایب‌رئیس سابق اتحادیه‌ی دانشجویان دانشگاه کنکوردیا، نیز هست چهار کتاب دیگر نیز منتشر کرده است که بیشترشان مربوط به سیاست خارجی کانادا هستند. «کانادا در هائیتی: جنگ‌افروزی علیه اکثریت فقیر» (۲۰۰۵)‌ خبر از نقش کانادا در کودتای راست‌گرایان در این کشور می‌دهد؛ «کانادا و اسرائیل: ساختن آپارتاید» (۲۰۱۰) همکاری وسیع دولت هارپر با رژیم صهیونیستی اسرائیل را روایت می‌کند؛ و آخرین کتابش، «لستر پیرسون و حفاظت از صلح: حقیقت شاید دردناک باشد»‌ پرده از منافع استثمارگرانه‌ی کانادا در پی آن‌چه معمولا به عنوان سابقه‌ی «حفاظت صلح» در جهان سوم شمرده می‌شود، بر می‌دارد.