عزاداری کل کشور؛ ان دی پی استراتژی ضدقلدری پیشنهاد می‌دهد

 

شهروند آرش عزیزی: دختری ۱۵ ساله از اهالی کوئیتلامِ بریتیش کلمبیا پس از پست ویدئویی هشت دقیقه‌ای در یوتیوب که در آن شرح آزار و اذیت و تعقیب خودش را در آن بیان کرد، دست به خودکشی زده است. این واقعه که چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش افتاد کل کشور را در بهت فرو برده است و پیغام مبارزه با قلدری در اینترنت و در مدارس را دوباره سر زبان‌ها انداخته است.

آماندا تاد، قربانی، داستان خود را در عباراتی کوتاه روی فلش‌کاردهایی نوشته بود و در ویدئو، بدون این‌که صورت خود را نشان دهد،‌ آن‌ها را یکی یکی نشان داد تا داستانش را روایت کند. در این ویدئو آماندا خبر از قصد خود برای خودکشی نمی‌دهد و فقط می‌گوید «به کسی نیاز دارد.» پیغامی که با یک صورتک غمگین ‌ همراه شده است. ویدئوی او تا زمان زیر چاپ رفتن شهروند در یوتیوب بیش از هشت میلیون بازدید کننده داشته است.

صفحه ای که در فیس بوک به یاد آماندا تاد باز شده و بیش از پانصدو پنجاه هزار نفر آن را دنبال می کنند

آماندا داستانی را تعریف می‌کند که از کلاس هفتم دبستان آغاز شد. او با دوستانش در سایت‌های اینترنتی می‌رفتند، دوربین‌های اینترنتی‌شان را روشن می‌کردند و با غریبه‌ها حرف می‌زدند. وقتی همه از زیبا بودنش گفتند تصمیم گرفت به تقاضای آن‌ها برای در آوردن لباس هایش پاسخ مثبت دهد. یک سال بعد، یکی از افرادی که این صحنه را ضبط کرده بود، صفحه‌ی آماندا در فیس بوک را پیدا کرد و دست به تهدید او زد.

سپس در تعطیلات کریسمس بود که سر و کله‌ی پلیس دم خانه‌ی خانواده‌ی تاد پیدا شد. تصویر سینه‌های برهنه‌ی آماندای نوجوان در تمام شهر پخش شده بود و تمام دوستان و خانواده‌اش آن ‌را دیده بودند.

خانواده‌ی آماندا نقل مکان کرد، اما او آنچنان آسیب‌های جدی روانی دیده بود که نمی‌توانست از خانه بیرون بیاید. همان مهاجمِ اینترنتی که دنبالش بود این‌دفعه با فهرست جدیدی از دوستان و مدرسه‌ی جدیدش به سراغش آمد. این دفعه حتی صفحه‌ای در فیس‌بوک درست کرد و عکس سینه‌های آماندا را به عنوان عکس اصلی خود قرار داد.

ویدیویی که آماندا تاد در یوتیوب گذاشته

آماندا در بقیه داستان تعریف می‌کند که یکی از دوستان قدیمی او با وعده‌ی عشق با او رابطه‌ی جنسی برقرار کرده و سپس به کمک دوست‌دخترش و بقیه‌ی بچه‌های مدرسه او را جلوی همه به باد کتک گرفته. آماندا پس از این واقعه با خوردن وایتکس دست به خودکشی ناموفقی زد. پدرش او را پیدا کرد و موفق شد نجاتش دهد. خانواده این‌بار کل شهر زندگی‌شان را عوض کردند. اما مهاجمان اینترنتی دوباره دنبال او آمدند. در صفحه‌ی فیس ‌بوکش از این می‌نوشتند که چطور حتی عرضه‌ی خودکشی با وایتکسی که موثر واقع شود هم نداشته. آن‌ها عکس‌هایی از وایتکس روی فیس‌بوک می‌گذاشتند و آماندا را «تگ» می‌کردند. همین‌ها بود که آماندا را به ساختن این ویدئوی اکنون معروف کشاند.

حتی کارشناسان نیز از این ماجرای هولناک در عجبند. وندا کسیدی، استاد دانشگاه سیمون فریزرِ بی سی و از کارشناسان آزار و اذیت‌های اینترنتی، می‌گوید او از این در عجب است که نوشته‌های توهین‌آمیز و حاکی از نفرت حتی پس از خودکشی آماندا نیز روی فیس‌بوک ادامه دارند.

آن‌چه همه بر آن متفق‌القولند این است که آماندای مظلوم نمونه‌ای یگانه نبوده است و موارد اینچنینی هر روز و هر لحظه در مدارس کانادا اتفاق می‌افتند اگرچه تنها بعضی از آن‌ها پایانی چنین تراژیک و هولناک می‌یابند.

خانواده‌ی تاد، به گفته‌ی پلیس فدرال، از مردم خواسته از پستِ اظهارات توهین‌آمیز راجع به آماندا، حداقل پس مرگ او، دست بر دارند. پلیس با تاکید بر این خواسته‌ی خانواده گفت هر زمان که بتواند دست به تعقیب جنایی مرتکبین می‌زند. یکی از کسانی که در فیس‌بوک نوشته بود آماندا مستحق مرگ خود بوده است توسط کارفرما از کار خود اخراج شده است.

یکی از عکس هایی که برای آزار و اذیت آماندا در اینترنت پخش شده بود

پلیس می‌گوید تا به حال ۴۰۰ سرنخ پس از مرگ آماندا به دست آورده است و ۲۵ کارآگاه مشغول کار در این پرونده و به عدالت رساندن کسانی هستند که آماندا را به پای مرگ کشاندند.

در مقابل اقدامات زیادی در دفاع از آماندا و خاطره‌ی او و تلاش برای پایان قلدری و آزار و اذیت نیز در جریان است.

کریستی کلارک، نخست‌وزیر بی سی، یک روز پس از مرگ آماندا ویدئویی منتشر کرد و گفت «قلدری باید پایان یابد.» او گفت تمام کودکان باید در مدرسه احساس امنیت کنند.

شنبه‌ی هفته‌ی گذشته بود که بازیکنان فوتبال در مدرسه‌ی فنی ساموئل رابرتسون در شهر میپل ریجِ بی سی به افتخار آماندا با جوراب‌های صورتی به میدان آمدند. بازی با یک دقیقه سکوت آغاز شد و بسیاری از حامیان محلی به یاد آماندا به استادیوم آمده بودند.

مهمتر از همه اما دنی مورین، نماینده‌ی جوانِ ان دی پی از کبک، است که اکنون بهترین دلیل را برای پیش‌بردن اقدامات خود دارد. مورینِ ۲۶ ساله که یکی از پنج نماینده‌ی علنا هم‌جنس‌گرای منتخب در انتخابات ۲۰۱۱ است، از دولت محافظه‌کار می‌خواهد استراتژی سراسری ملی برای پیشگیری از قلدری را تصویب کند. او، مثل شمار بسیاری از کودکان هم‌جنس‌گرا در کشور، می‌گوید خود در زمان دانش‌آموزی، قلدری و آزار و اذیت هم‌کلاسی‌ها را تحمل کرده است و همین است که دردِ آماندا را می‌فهمد.