شهروند آرش عزیزی: تراجنسیتی‌های انتاریو به دستاورد حقوقی جدیدی رسیده‌اند. آن‌ها اکنون می‌توانند جنس ذکرشده در گواهی تولد خود را تعویض کنند، بدون این‌که لزوما جراحی تغییر جنس را از سر گذرانده باشند.

به گزارش کندین پرس از تورنتو، قوانین جدیدی که اخیرا اجرایی شده به تراجنسیتی‌های متولد استان اجازه می‌‌دهد تنها با نامه‌ای از یک پزشک یا روان‌پزشک، جنسیت ذکرشده در اسناد را تغییر دهند.

سوزان گاپکا، رئیس گروه لابی تراجنسیتی‌ها، این‌را قدم مهمی برای جامعه‌ی دگرباشان جنسیتی استان دانست. او گفت این یک «پیروزی» و «قدم بزرگی به سوی جلو» برای هویت‌طلبان جنسی است.

انتاریو اولین استان کانادا است که دست به چنین اقدامی می‌زند.

این اقدام جدید پس از آن آمد که در ماه آوریل، دادگاه حقوق بشرِ استان در پرونده‌ی «XY»، زنی که مرد به دنیا آمده بود، گفت قوانینی که برای تغییر جنسیت در اسناد رسمی نیاز به گواهی جراحی دارند، تبعیض‌آمیز است.

گاپکا گفت این مجموعه‌ای از زنجیره اقداماتی است که باعث شده حقوق تراجنسیتی‌ها پس از سال‌ها بی‌توجهی بالاخره به رسمیت شناخته شود.

چند ماه پیش، لایحه‌ای که شری دی‌نوا، نماینده‌ی تورنتوی ان دی پی، به مجلس آورده بود تصویب شد تا هویت تراجنسیتی‌ها در سطحی بی‌سابقه به رسمیت شناخته شود. این لایحه با حمایت تمام احزاب تصویب شد.