در پیوند با ۲۰ اکتبر روز جهانی پوکی استخوان

 در دنیایی که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از زنان آن از پوکی استخوان رنج می برند به روز جهانی پوکی استخوان رسیدیم. بیماری که با شکنندگی بیش از حد اسکلت بدن بر اثر کاهش توده استخوانی و از بین رفتن ریزاستخوان ها ظهور می کند. در اذهان بسیاری از ما، پوکی استخوان مترادف با سالمندی است در حالی که ابتلا به آن در جوانی آغاز می شود. با اینکه پوکی استخوان در زنان متداول تر است، اما بنیاد بین المللی بیماری پوکی استخوان در کانادا اعلام کرد مردان سیگاری نیز مانند زنان در معرض این بیماری هستند. متاسفانه بیماری پوکی استخوان یک بیماری خاموش نامیده می شود، زیرا بسیاری از ابتلا به این بیماری زمانی آگاه می شوند که خیلی دیر شده است. بر طبق مطالعات محققان در دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد، تاثیر سوء دود سیگار بر تراکم بافت استخوان به ویژه در ناحیه لگن مشاهده شده است و خطر ابتلا به پوکی استخوان در میان زنان غیر سیگاری که در سنین پیش از یائسگی هستند و با فرد سیگاری زندگی می کنند دو برابر و در زنانی که با بیش از یک فرد سیگاری زندگی می کنند سه برابر می شود. پزشکان، ورزش نکردن، بدن لاغر و هیکل استخوانی کوچک، پوست روشن و پرکاری تیروئید را به استعمال دخانیات در لیست عوامل مستعد کننده ابتلا به پوکی استخوان افزوده اند. در ۲۰ اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان، برنامه های مختلفی در سراسر جهان به منظور آگاه کردن عموم در مورد پیشگیری از این بیماری که هنوز هم اغلب افراد شناخت دقیقی از آن ندارند به اجرا در می آید. یکی از شعارهایی که بنیاد بین المللی پوکی استخوان “اشتهای خوب، نقش غذا و تغذیه در ساختن و حفظ کردن استخوان های محکم است”، نشانگر این است که با وجود وخیم بودن بیماری پوکی استخوان، افراد می توانند سلامت استخوان هایشان را از طریق شیوه زندگی به عهده بگیرند. سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که در سال ۲۰۵۰ حدود ۵۳۰ میلیون نفر از جمعیت آسیا که در گروه های سنی بالای ۶۵ سال قرار دارند به این بیماری مبتلا خواهند شد و این افزایش جمعیت در کنار عوامل خطر سازی نظیر فقر غذایی کلسیم، کمبود ویتامین دی و زندگی کم تحرک، پوکی استخوان را به صورت یکی از مهمترین معضلات بهداشتی این جوامع تبدیل خواهد کرد.

هر یک از بیماری ها بسته به شدت و نوع آن می تواند در روند زندگی ما تاثیرگذار باشد. اینکه ما در چنین زمانی چگونه زندگی خود را اداره کرده و آیا توانایی پرداخت هزینه پرستاری را خواهیم داشت، نکته ای است که نباید در آینده آن را بررسی کرد و به حتم، روز توجه به آن همین امروز است.

بیمه بیماری های سخت، یکی از بهترین بیمه هایی است که در زمینه اتفاقات حاصل از پوکی استخوان مانند شکستگی های ناگهانی می تواند ما را یاری دهد. ما با داشتن این بیمه تا زمان سلامت می توانیم دریافت کننده مبلغ قرارداد تا زمان سلامتی باشیم. بیمه های تکمیلی و بیمه بیماری های سخت نیز از بیمه های بسیار خوبی هستند که طبق شرایط خودشان در دوره های مختلف زندگی می توانند نگرانی های مالی ما را مرتفع کنند. همه ما در آسانسور زندگی به سمت بالا و پایین در حرکتیم. گاه خوش و گاه ناخوشیم و چیزی که هرگز به آن توجه نداریم این است که شاید زمانی ریسمان آسانسور پاره شده و ما بسته به شدت ضربه وارده آسیب ببینیم. برای چنین زمانی چقدر آمادگی داریم؟

منابع:

http://vsadeghi.blogfa.com

http://sciencefa.com

http://www.pezeshkan.org

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime