شهروند ۱۱۵۳ ـ ۲۲ نوامبر ۲۰۰۷
برگرفته از تایمز آسیا ۲۷ اکتبر ۲۰۰۷
توضیح مترجم
قبل از شروع ترجمه ضروری است به نکته ای اشاره داشته باشم و آن این است که برگرداندن مطلب به فارسی فقط به هدف بازنمودن واقعیات و در عین حال نقشی است که ایالات متحده در پروراندن و آماده کردن اذهان عمومی برای تحمیل جنگ تازه ای به مردم خاورمیانه و جهان است، ولی هرگز قصد تبرئه جمهوری اسلامی و معصوم جلوه دادن آنها در کار نیست. جمهوری اسلامی هم برخلاف منافع مردم ایران و به مانند جنگ طلبان آمریکایی سود خود را در تشنج و بی ثباتی و کم ثباتی در منطقه می بیند و هر جا که کانونی از بحران وجود دارد انگشت خود را به قصد تعمیق بحران و افزودن بر تشنج فرو می کند. با چنین شناختی از گردانندگان جمهوری اسلامی و تضاد منافع مردم با این تشنج آفرینی ها نباید سبب سازی دیگر دشمن منافع مردم و میهن ما را نادیده انگاشت و از افشای آن کوتاه آمد.
***
شواهد کافی وجود دارد در حالی که ایالات متحده در ژانویه امسال سپاه قدس ایران را متهم به تهیه و تحویل اسلحه ضد تانک ای اف پی به جنگجویان عراقی برای کشتن آمریکایی ها می کرد، در همان زمان میدانست که عراقی ها سالها بود این اسلحه را در کارگاههای مکانیکی خود می ساختند.
شواهد همچنین نشان می دهد که فرماندهی آمریکا اطلاعات کافی در اختیار داشت که ارتش مهدی مقتدا صدر تکنولوژی و آموزش های مربوطه را از حزب الله لبنان و نه از ایران دریافت داشته است.
فرماندهی آمریکا که تحت نظر کاخ سفید ،سپاه قدس را برخلاف واقعیات آشکار در این دخالتها متهم می کرد، زمینه ساز موضع تهاجمی کنونی ایالات متحده بود. ستاد اداری جرج بوش که در آغاز مسئولیت ها را متوجه و محدود به سپاه قدس می کرد، اخیرا مقامات عالیه جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در کشتار سربازان آمریکایی کرد.
مقامات انگلیسی و آمریکایی خود از همان ابتدا متوجه بودند که اسلحه EFP که در عراق به کار می رفت هم از نظر تکنولوژی ساخت و هم کاربرد به همین سلاحها که به وسیله حزب الله در جنوب لبنان علیه اسرائیلی ها به کار می رود، شباهت خیلی نزدیک دارد.
حزب الله تکنولوژی ساخت سلاح EFP و کاربرد آن را در سالهای دهه ۱۹۹۰ در مبارزه مسلحانه علیه نیروهای اسرائیلی آموخت و تکامل داد و از این بابت سرآمد این دانش در جهان است و هم او بود که ساخت و کاربرد این سلاح را در انتفاضه دوم فلسطین که در سال ۲۰۰۰ شروع شد به حماس و دیگر گروههای فلسطینی انتقال داد.
سازمانهای اطلاعاتی آمریکا از اینکه حزب الله ارتش مهدی مقتدا صدر را در زمینه ساخت و کاربرد EFP آموزش می دهد آگاهی داشتند. در اگوست ۲۰۰۵ نیوزدی از قول خبرنگار خود محمد باسمی نوشت که جنگجویان شیعی عراق ساخت بمب و اجرای حملات کنار جاده ای از کمینگاه ها را به شیوه و با آموزش حزب الله از اوایل ۲۰۰۵ شروع کرده اند و مقامات عراقی و لبنانی را به عنوان منبع اطلاع و گزارش خود قید کرد.
اواخر نوامبر ۲۰۰۶ یک مقام بالای اطلاعاتی آمریکا به CNN و نیویورک تایمز گفت که نظامیان حزب الله ۲۰۰۰ جنگجوی ارتش مهدی عراق را در لبنان آموزش داده اند.
اینکه ارتباط عمده نظامی ارتش مهدی همیشه با حزب الله بوده تا ایران، به وسیله وجود RPG29 در عراق نیز تایید می شود. این اسلحه که ضد تانک است و از روی شانه شلیک می شود برخلاف اظهارات آمریکایی ها در فوریه گذشته که منشا و ساخت آن را ایران اعلام کردند، در واقع ساخت روسیه است.
بنابر گزارش روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل آرپی جی ۲۹ هایی که در تابستان ۲۰۰۶ با اثر مخرب مهلک به وسیله حزب الله علیه اسرائیل به کار رفت از فدراسیون روسیه از راه سوریه به حزب الله تحویل شده بود. گزارش جون ۲۰۰۴ سایت اینترنتیStrategypage.com که منبع موثقی است حاکی از آن است که در آن زمان اسلحه فوق الذکر در عراق در حال استفاده بوده و احتمالا از مرز سوریه به طور قاچاق به عراق رسیده است.
EFP های اولیه که در سال ۲۰۰۴ در عراق پدیدار شدند چنان تخصصی ساخته و تهیه شده بودند که باید به وسیله حزب الله تامین شده باشند.” این نظری است که متخصص انگلیسی مایکل نایتز سال گذشته در مجله Jane’s Intelligence Review آورده است.
اواخر سال ۲۰۰۵ فرماندهی نظامی انگلیسی شواهد کافی به دست آورده بود که شیعه های عراقی خودشان سلاحهای EFP را می ساختند. در نوامبر ۲۰۰۵ سرتیپ جی. بی. داتون به خبرنگاران گفت که این بمب ها در درجات متفاوتی از پیچیدگی بودند.
او اظهار داشت که بعضی از این EFP ها در “کارخانه هایی با درجات بالایی از پیچیدگی” تولید شده بودند در حالی که بعضی از آنها محصول کارگاههای ساده ای بودند که معنی آن می توانست این باشد که گروه دوم در عراق می توانست ساخته شود.
بعد از اینکه کاروانهای انگلیسی در اواخر ماه می در استان مایسان مورد حمله های مکرر قرار گرفتند بنابه اظهار نایتز نیروهای انگلیسی در ماه جون محل ساخت آنها را در معجر الکبیر در شمال بصره پیدا کردند.
نایتز می گوید خود آمریکایی ها نیز در پاییز ۲۰۰۶ شواهد اثبات شده آزمایشگاهی در اختیار داشتند که EFP هایی که علیه آمریکایی ها به کار می رفت در عراق ساخته شده بود. بنابه گفته او شواهد عکس برداری شده از وسایل نقلیه زرهی مورد حمله قرار گرفته دلالت بر این داشت که مخلوطی از دو نوع EFP که یکی از آنها به خوبی در زره نفوذ می کرد و دیگری به هدر می رفت با هم عمل می کردند و این می رساند که تولید ناکامل و از کیفیت پایینی حکایت می کند و خود ناشی از ساخت محلی آنهاست که بعضی شکل لازم برای نفوذ در زره را پیدا می کنند و بعضی فاقد آن هستند.
از این پس ارتشیان آمریکا شروع به جستجو و یافتن کارخانه های EFP سازی کردند. در اواسط فوریه روزنامه نگاری به نام آندرو کاک برن در لوس آنجلس تایمز گزارش کرد که نظامیان آمریکایی در ماه نوامبر به کارگاه مکانیکی حمله کرده اند و به مجموعه روی هم انباشته شده صفحات مسی به قطر ۵ اینچ برخورد کرده اند که معلوم بود که جزیی از مصالح ساخت در جریان EFP ها بوده است.
فرستاده NBC در بغداد، خانم جین آراف به نقل از مقامات بالای نظامی در ۲۲ فوریه گزارش داد که نیروهای آمریکا به شماره رو به تزاید بمب های کنار جاده ای برمی خورند که در عراق مونتاژ نشده اند، بلکه به واقع در خود عراق و در کارگاههای مکانیکی آنجا ساخته شده اند.
با همه اینها، دولت بوش تصمیم گرفت که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب را مسئول EFP و بمب های کنار جاده ای معرفی کند. دولت بوش در پاییز ۲۰۰۶ موافقت کرد که این اتهام به نیروی قدس وارد شود تا این احساس را در رهبری ایران به وجود آورد که خود را در خطر آسیب از قدرت آمریکا ببیند. اتهام اینکه ایران تنها سازنده EFP هاست تنها دلیل دولت آمریکا بود که نیروی قدس، آنها را علیه آمریکایی ها به کار می برد.
در گزارش دهی مقامات نظامی آمریکایی در ۱۱ فوریه که این ادعای آمریکایی ها را مطرح می کرد، یکی از مقامات نظامی اعلام کرد که “مواد انفجاری که مورد مصرف عوامل ایرانیان در عراق است نیازمند پروسه ساختن خاصی است که فقط در ایران وجود دارد” او مدعی شد که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که این مواد در عراق ساخته می شوند.
طولی نکشید که محور مرکزی داستان ساخته شده فوق الذکر به وسیله دولت آمریکا شکسته شد. روز ۲۳ فوریه گزارش آراف از NBC در تقابل با گزارش فوق الذکر به وسیله سرتیپ ری ادیرنو منتشر شد. در این گزارش که خانم آراف از قول سایر مقامات بالای نظامی نقل می کرد گفته می شد که شمار روزافزونی از کارگاههای مکانیکی ساخت EFP به وسیله نظامیان آمریکایی کشف شده بوده است.
بعد از این گزارش، ادیرنو داستان خود را تغییر داد و اظهار داشت که EFP ها ابتدا از ایران وارد می شدند، ولی پذیرفت که بعدا بخشی از تکنولوژی ها در عراق پیاده شد، و خود دست به ساخت EFP زده اند.
روز بعد ارتشیان آمریکایی یک کارگاه EFP نزدیک باکوبه کشف کردند که در آن صفحه های مسی با درجه بالایی از دقت وجود داشتند و کسی نمی توانست با اطمینان منشا آنها را از ایران بداند.
آنگاه که متخصص مواد انفجاری سرگرد مارتی وبرکه درگزارش دهی نظامی ۱۱ فوریه حضور داشت مورد سئوال نیویورک تایمز قرار گرفت و نظر او در مورد این تناقض خواسته شد از موضع قبلی خود عقب نشست و اظهار داشت EFP های کشف شده به تقلید از تولیدات ایران ساخته شده اند و این محصولات عراقی آنچنان شباهتی به انواع ایرانی دارند که چشم های غیرکارشناس نمی توانسته آنها را تشخیص دهد.
وبر مدعی بود که تولیدات عراقی نقائصی داشت که نفوذ آنها را در زره پوشهای آمریکایی نمی توانست اجرا کند. ولی مقام بالای نظامی آمریکایی هفته قبل از آن به خانم آراف از NBC گفته بود که EFP های محصول کارگاههای مکانیکی عراق می توانستند به خوبی در زره تانکهای آمریکایی نفوذ کنند. او تایید کرده بود که اینها آنقدر خوب ساخته نشده اند ولی تقریبا به اندازه بهترین EFP ها موثر هستند.
حتما این نظریه که فقطEFP های ساخت ایران می توانند در زره تانک ها نفوذ کنند باعث تعجب مقامات اطلاعاتی اسرائیل نیز شده است، زیرا آنها قبل اعلام کرده بودند که EFP های ساخت کارگاههای حماس در سال ۲۰۰۶ توانسته بودند ۸ اینچ در زره تانکهای اسرائیل در ۴ مورد عملیات ضد اسرائیلی در ماههای سپتامبر و نوامبر نفوذ کنند. این مطلب از طرف مرکز اطلاعات و تروریسم در تل آویو بیان شده بود.
گزارش آراف از طرف رسانه های آمریکایی جدی گرفته نشد و استقبال نگردید و دولت بوش هم به همان شیوه سابق بر مسئولیت ایران در کشتن سربازان آمریکایی تاکید می کند. نه انگار که این مطلب به طور جدی زیر سئوال رفته و افشا شده است.
اتهام زنی فوق در مورد روابط آمریکا و عراق و ایران از طرف رسانه ها پذیرفته شده است، و موضوعی که خبرنگاران باید زحمت سئوال آن را بکشند این است که آیا مقامات بالای حکومت ایران عملیات منتسب به نیروی قدس را تایید و تصویب کرده اند.