بی بی سی: موزه “ماکرو” شهر رم ایتالیا دیشب (شنبه شب ۲۲ مهر-۱۳ اکتبر) شاهد برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم آسیا تک بود. جشنواره ای که در آخرین شب برگزاری آن فیلم بلند “پرویز” به نمایش درآمد و مجید برزگر سازنده آن موفق شد جایزه ارتقای سینمای آسیا را به دست آورد.

این فیلم، داستان مردی ۵۰ ساله به نام پرویز را روایت می کند که تمام زندگی‌اش با پدرش در شهرکی زندگی کرده و کارهای پدر و ساکنان شهرک را انجام داده است. اما پدرش که قصد ازدواج دارد از او می خواهد برای زندگی به جای دیگری برود. پرویز که سرخورده شده قصد دارد به پدر و اهالی شهرک بفهماند که به این آسانی نمی توانند او را از زندگی شان حذف کنند.

“پرویز” دومین ساخته بلند مجید برزگر و از آثار سینمای مستقل ایران است که پیش از این جایزه ویژه‌ هیأت داوران شصتمین دوره جشنواره فیلم “سن‌سباستین” در بخش کارگردانان جدید را از آن خود کرد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

پوستر پرویز

“فصل باران های موسمی” اولین ساخته بلند آقای برزگر است که هنوز موفق به نمایش در سینماهای ایران نشده است.

مجید برزگر درباره ایده ساخت “پرویز” می گوید: “پرویز فیلم خوشایندی نیست، اما ترجیح دادم آن را بسازم. در زندگی ما آدم هایی وجود دارند که دیده نمی شوند یا ما آنها را نادیده می گیریم. وقتی آنها را نادیده می گیریم ممکن است دست به کارهایی بزنند که چندان خوشایند نیست. می خواستم فیلمی درباره آدم هایی که در جامعه کمتر دیده می شوند یا ما سعی در نادیده گرفتنشان داریم بسازم.”

برزگر درباره مفهوم اصلی فیلمش نیز می گوید: “دلم نمی خواست پرویز آدم مریضی به نظر بیاید و اگر در فیلم آدم مریضی به نظر می آید این نشانه ضعف فیلم است. پرویز یک آدم معمولی است و من می خواستم بگویم اگر این آدم قدرت پیدا کند چه قدر می تواند خطرناک باشد. در حقیقت کارهایی که پدر انجام می دهد و جامعه پدرسالار چاره ای جز انجام این کارها برای پرویز باقی نمی گذارد و مفهوم قدرت مفهوم اصلی این فیلم است.”

اما فیلم مجید برزگر جدا از آنکه نظر منتقدان و داوران جشنواره را جلب کرد مورد توجه تماشاگران ایرانی و خارجی اش نیز قرار گرفت.

ماریا فیلپی یکی از تماشاگران ایتالیایی فیلم آن را فیلمی متفاوت توصیف می کند و می گوید: “در هر لحظه از فیلم اتفاق تازه ای می افتد و مدام در حال غافل گیر شدن هستید. فیلم فوق العاده جذاب و تاثیرگذار بود بدون اینکه لحظه ای از آن خسته شوید.”

اردلان یکی از تماشاگران ایرانی فیلم نیز معتقد است: “تا به حال همچین سوژه ای در سینمای ایران مطرح نشده است. کارگردان به خوبی آدمی را که از نظر تصویر چندان برای شما جذابیت ندارد از نظر کاراکتر بسیار جذاب می کند. پرویز می تواند هر کدام از ما باشد، اینکه وقتی نادیده گرفته می شویم ممکن است دست به چه کارهایی بزنیم.”

گفتنی ست در این فیلم لون هفتووان بازیگر و کارگردان ایرانی ـ کانادایی ساکن تورنتو بازی می کند و تهیه کننده ی آن سعید آرمند نیز ساکن تورنتوست.

“پرویز” تنها فیلمی نبود که از کارگردانان ایرانی در طول برگزاری جشنواره آسیاتک به نمایش درآمد. “پاستای ایرانی” ساخته وحید صداقت، “پیر پسر” ساخته مهدی باقری و “زیر پرچم” ساخته اسماعیل منصف دیگر فیلم های ایرانی سیزدهمین جشنواره آسیاتک ایتالیا بودند.

سیزدهمین جشنواره آسیاتک از ۵ تا ۱۳ اکتبر (۱۴ تا ۲۲ مهر) در شهر رم ایتالیا برگزار شد و در طول برگزاری آن فیلم هایی از کشورهای چین، ژاپن، فیلیپین، تایلند، افغانستان، ترکیه، قزاقستان، نپال، اندونزی، بنگلادش، لبنان، هند، فرانسه و آلمان به نمایش درآمد.

جایزه اصلی این جشنواره به مائو مائو، کارگردان چینی رسید.