شهروند- آرش عزیزی: آندریا هروات، رهبر ان دی پی، شنبه‌ی هفته‌ی گذشته مقاله‌ای در تورنتو استار منتشر کرد و خواهان آن شد که دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال،‌ مجلس را سر کار بازگرداند.

چنان‌که در خبر دیگر در همین شماره می‌خوانید نه تنها اپوزیسیون با تصمیم مک‌گینتی برای تعلیق پارلمان تا سال آینده (پایان انتخاب رهبر جدید برای لیبرال‌ها) به شدت مخالفت کرده است که حتی کاتلین وین، از عالی‌رتبه‌ترین وزرا و شانس های اصلی جانشینی مک‌گینتی، نیز چنین کرده است.

هروات در مقاله‌ی خود نوشت از مک‌گینتی به خاطر سال‌ها خدمت‌گذاری تشکر می کند، اما در ضمن تاکید کرده که نمایندگان مجلس را باید دوباره سر کار فرستاد.

رهبر ان دی پی می‌نویسد: «دموکراسی می‌تواند آزاردهنده و چالش‌برانگیز باشد، اما در ضمن کسب اطمینان می‌کند که افکار رد و بدل می‌شوند، فرضیات به چالش کشیده‌ می‌شوند، طرح‌ها به بحث گذاشته می‌شوند و تصمیمات گرفته می‌شوند.»

هروات خاطرنشان کرد در اکتبر ۲۰۰۲ وقتی مایک هریس، نخست‌وزیر وقت محافظه‌کار، اعلام کرد قصد استعفا دارد، مجلس را تعطیل نکرد. در اکتبر ۱۹۸۴ که بیل دیویس (دیگر نخست‌وزیر محافظه‌کار که در انتخابات قبلی از مک‌گینتی لیبرال حمایت کرد) این تصمیم را گرفت نیز چنین اتفاقی نیافتاد.

بعید است مک‌گینتی تصمیم خود برای تعطیلی مجلس را عوض کند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این تصمیم او نامحبوب بوده است.

جالب این‌جا است که چند سال پیش اعمال همین تاکتیک تعلیق پارلمان از سوی استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار، با انتقاد لیبرال‌ها روبرو شد اما در حال حاضر هم مک‌گینتیِ لیبرال این‌کار را در انتاریو انجام داده است و هم کریستی کلارکِ لیبرال در بریتیش کلمبیا.