شهروند- آرش عزیزی: شرکت دولتی نفتی مالزی، پتروناس، اجازه‌ی سرمایه‌گذاری در گاز کانادا را نخواهد داشت.

تقاضای ۵/۱۷ میلیارد دلاری شرکت غول‌آسای پتروناس، که به برج‌های دوقلویی به همین نام در شهر کوالالامپور معروف است، برای خرید شرکت تولیدکننده‌ی گازِ آلبرتا به نام «پروگرس» توسط دولت هارپر رد شد.

این اولین بار است که دولت تقاضایی این چنینی را سد می‌کند.

کریستین پارادیس،‌ وزیر صنعت، گفت پیشنهاد پتروناس «مجموعا به نفع کانادا نبوده است.»‌ هارپر نیز در کنفرانسی خبری که به بهانه‌ی حضور سیمپسون پورشا میلر، نخست‌وزیر جامائیکا، برگزار می‌شد،‌ همین حرف را تکرار کرد و گفت دولتش قوانین در مورد سرمایه‌گذاری خارجی را مشخص‌تر می‌کند، اما به جزئیاتی اشاره نکرد.

توماس مولکر و باب ری، رهبران ان دی پی و لیبرال، هر دو در صحن مجلس از ناروشن بودن تصمیم دولت انتقاد کردند.

شرکت پتروناس طبق «قانون سرمایه‌گذاری کانادا» اکنون ۳۰ روز وقت دارد با تغییراتی در پیشنهاد خود، آن‌را دوباره تسلیم کند. طبق قانون مذکور پیشنهادهای خرید بالای ۳۳۰ میلیون دلار کانادا باید «مجموعا به نفع کشور» باشند و این‌را وزارت صنعت تعیین می‌کند.

روزنامه‌ی استارِ مالزی در گزارش خود از ماجرا به این اشاره کرد که کانادا در ده سال آینده تنها برای توسعه‌ی منابع نفتی خود در غرب کشور که پس از عربستان و ونزوئلا، بزرگ‌ترین در جهان هستند به بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که بیشتر آن باید از خارج بیاید.

پیشنهاد ۵/۲ میلیارد دلاری پتروناس شاید عظیم به نظر برسد، اما در مقابل پیشنهاد ۱۵/۱ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت خارجی چین برای خرید شرکت نفتیِ‌ «نکسن» آنقدرها هم بزرگ نیست.

پتروناس تا زمان زیر چاپ رفتن شهروند هنوز بیانیه‌ای در مورد اعمال بعدی خود منتشر نکرده است، اما استارِ مالزی از مایکل کولبرت، مدیر اجرایی پروگرس، نقل قول کرد که از نتیجه ناراحت است و سعی می‌کند به زودی اوضاع را ترمیم کند. کولبرت در گفتگو با سی بی سی از کالگریِ آلبرتا گفت مشکل، سوتفاهم است و باید برطرف شود.

جیم فلاهرتی، وزیر دارایی، یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تاکید کرد که همچنان امکان تایید پیشنهاد بعدی پتروناس وجود دارد اما در ضمن یادآوری کرد تصمیم با وزارت‌خانه‌ی صنعت است و نه او.

در عین حال، وزیر انرژی، فن‌آوری سبز و آبِ مالزی، داتوک سری پیتر چین فا کوئی، گفت از این خبر خوشحال نیست اما دلیل نمی‌شود پتروناس به دنبال مناطق دیگری برای سرمایه‌گذاری نباشد. او، که در حاشیه‌ی کنفرانسی در سنگاپور با رویترز صحبت می‌کرد، گفت معامله‌ای به این کلانی برای شرکتی جهانی مثل پتروناس «اهمیت عظیمی برای مالزی دارد.»

به گزارش رویترز،‌ پتروناس مساله را مستقیما به نخست‌وزیر گزارش می‌کند و جلسه‌ی بعدی کمیته‌ی نفت و گاز دولت به آن می‌پردازد و تصمیمات دولت در این مورد را تدوین می‌کند.

پتروناس و پروگرس اولین‌بار در ماه ژوئن به توافق برای انجام این معامله رسیدند. در صورت تایید، پتروناس بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار منطقه‌ی گاز شیلِ ماتنی بریتیش کلمبیا و صاحب کامل سه منطقه‌ی دیگری می‌شد که سال گذشته در آن‌ها سهام‌هایی خریده بود.