شهروند- آرش عزیزی: شهروند کانادایی، که از کردهای مهاجر عراق است، در خطر تحویل داده شدن به آمریکا برای محاکمه شدن در آن کشور به جرم تروریسم قرار دارد.

هفته گذشته قاضی‌ای در ادمونتون اعلام کرد اینقدر شواهد علیه سیف‌الدین تحریر شریف وجود دارد که او حاضر باشد حکم تحویل او به آمریکا را صادر کند.

شریف محکوم به دسیسه‌چینی برای کشتن شهروندان آمریکا و حمایت از گروهی تروریستی است که در یک مورد بمب‌گذاری انتحاری در عراق در سال ۲۰۰۹ دست داشت. در این مورد، کامیونی با مواد منفجره در نقطه‌ای نظامی منفجر شد و پنج سرباز آمریکایی را به قتل رساند.

سیف الدین طاهر شریف

دادستان گفت تماس‌های تلفنی و اینترنتی شریف که برملا شده‌اند نشان می‌دهد او که اسامی دیگری مثل «فاروق محمد عیسی» نیز داشته است به ارتباطات تروریست‌های اسلام‌گرا کمک کرده تا بتوانند از تونس به عراق بروند و دست به حمله‌ی مذکور بزنند.

آدام جرمین، قاضی، گفت این شواهد شکی در مورد نقش شریف باقی نمی‌گذارد.

پرونده اکنون روی میز راب نیکولسون، وزیر دادگستری، قرار می‌گیرد که باید تصمیم نهایی را بگیرد که این شهروند ۴۰ ساله‌ی کانادا برای محاکمه به نیویورک فرستاده ‌شود یا نه. شریف در صورت محکوم شدن در دادگاهِ آمریکا می‌تواند به حبس ابد محکوم شود.

باب الونیسی، وکیل شریف، گفت موکلش تقاضای تجدید نظر می‌کند.

الونیسی گفت در محاکمه هیچ شواهدی در دست نبوده که شریف از گروهی تروریستی حمایت کرده یا به قتل کسی کمک کرده. او گفت پرونده‌ی دادستانی بر اساس تفسیرهای پلیس از بعضی حرف‌های شریف است که از عربی به انگلیسی ترجمه شده.

متهم از کردهای متولد عراق است که در سال ۱۹۹۳ به عنوان پناهنده به کانادا آمد و در سال ۱۹۹۷ شهروند این کشور شد.

در ۱۹ ژانویه‌ی ۲۰۱۱ او را در خانه‌اش در ادمونتونِ آلبرتا که در آن با دوست‌دختر و فرزندانِ دوست‌دخترش زندگی می‌کرد، دستگیر کردند.

شریف می‌گوید تهمت تروریسم را کسانی به او زده‌اند که به دست آمریکایی‌ها شکنجه شده‌اند. او در ضمن به پلیس گفت درست است که ۲۸۰۰ دلار را به یکی از گروه‌های مجاهدین پرداخت کرده، اما این تنها برای بازپرداخت بدهی بوده است.

یکی از سئوال‌هایی که از او شد در مورد مکالمه‌ای اینترنتی با زنی جوان در مراکش بود. در این مکالمه که متن افشاشده‌ی آن به نمایش دادگاه رسید، شریف از زن پرسیده بود دوست دارد عازم بهشت شود و فرشته‌ها دورش را بگیرند یا نه و در این صورت باید بمبگذار انتحاری شود. او (شریف)‌ بعدها به پلیس فدرال کانادا گفت فقط در حال لاف زدن بوده تا با زن مذکور رابطه‌ای برقرار کند و خودش اعتقادی به عملیات انتحاری ندارد.

شریف اعتراف می‌کند که اسم واقعی‌اش عیسی است، اما گفت در جوانی و برای فرار از اردوگاه پناهندگانی در ترکیه آن‌را تغییر داده چرا که می‌ترسیده استفاده از اسم واقعی پذیرشش به کانادا را دشوار کند.