بار دیگر از سوی دولت هارپر انجام شد

شهروند- آرش عزیزی: آخرین اقدام وزیر خارجه‌ی دولت هارپر بار دیگر دو بال محبوب سیاست خارجی دولت محافظه‌کار کانادا را با خود دارد: انتقاد از سازمان ملل و دفاع از اسرائیل.

جان برد، وزیر امور خارجه، جمعه‌ی هفته‌ی گذشته گفت اظهارات ریچارد فالک، مامور ویژه‌ی سازمان ملل، در انتقاد از رفتار اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها باعث نگرانی خاطر دولت او است. برد خواهان برکناری فالک شده است.

پیش از این اسرائیل و آمریکا نیز خواهان برکناری فالک، نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در مورد حقوق بشر در مناطق فلسطینی، شده بودند.

قضیه از آن‌جا شروع شد که فالک هفته‌ی گذشته خواهان تحریم شرکت‌هایی شد که با شهرک‌های یهودی‌نشین اسرائیلی در کرانه‌ی غربی و اورشلیم شرقی داد و ستد دارند تا زمانی که این شرکت‌ها از موازین بین‌المللی پیروی کنند.

برد اما می‌گوید این آخرین اقدام فالک باید در فهرست سلسله رفتار تبعیض‌آمیز او نسبت به اسرائیل قرار بگیرد. او حرف‌های فالک را «هم توهین‌آمیز و هم به شدت غیرمفید» دانست و گفت «ای کاش این اولین باری بود که ایشان از این حرف‌ها می‌زد یا دست به چنین اعمالی می‌زد.»

وزیر امور خارجه‌ی دولت هارپر گفت فالک باید محکوم و عزل شود.

ریچارد فالک استاد ارشد حقوق بین‌الملل در دانشگاه معتبر پرینستونِ آمریکا است و بیش از ۲۰ کتاب نوشته و ویراستار ارشد ۲۰ کتاب دیگر بوده است. او از طرف سازمان ملل مسئول است تا مرتبا در مورد وضعیت حقوق بشر مناطق فلسطینی که از سال ۱۹۶۷ در اشغال هستند گزارش دهد.

دولت هارپر در گذشته نیز از آن‌چه تبعیض سازمان ملل علیه اسرائیل می‌خواند انتقاد کرده و عموما روی خوش چندانی به این سازمان نشان نداده. منتقدان هارپر او را به حمایت برده‌وار از سیاست‌های دولت اسرائیل و عدم توجه و احترام کافی به سازمان ملل متهم می‌کنند.

نخست‌وزیر کانادا امسال با این‌که همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد تا جایزه‌ای را دریافت کند حاضر به سخنرانی در این مجمع نشد. او هنگام دریافت جایزه‌ی خود نیز از سازمان ملل انتقاد کرد.

در عوض، جان برد در صحن سازمان ملل سخنرانی کرد و در سخنان خود به این سازمان حمله کرد که چرا جلوی خونریزی در سوریه را نگرفته است.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت هارپر، از دیگر مقامات ارشد دولت او است که قبلا سازمان ملل را به باد انتقاد گرفته. او پیش از این از شورای حقوق بشر این سازمان انتقاد کرده بود که چرا این همه قطع‌نامه راجع به اسرائیل دارد اما در مورد «دیکتاتوری‌های متوحش» مثل ایران و سوریه چیزی نگفته است.

کنی چند ماه پیش به نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در مورد حق غذا حمله کرده بود چرا که او گفته بود کانادا با بی‌توجهی به گرسنگی درون مرزهای خود از وظایف بین‌المللی‌اش در زمینه‌ی حقوق بشر پیروی نمی‌کند. کنی این اتهام را «تمسخرآمیز» خوانده بود و گفته بود «آمدن به کانادا برای دادن سخنرانی‌های سیاسی اتلاف منابع است.»