دفتری از اشعار مهاجرتِ فارسی در تورنتو رونمایی می‌شود

 

شهروند- آرش عزیزی: سنا مژده پنج سالی بیشتر نیست که از ایران به آمریکای شمالی مهاجرت کرده است. اما در همین مدت این‌قدر احساس و تجربه دریافت کرده که یک داستان و یک دفتر شعر در مورد آن‌ها منتشر کرده باشد.

سنا مژده

 

این نویسنده‌ی نوپای ۳۰ ساله در دانشگاه شریفِ تهران مهندسی صنعتی خوانده است و فوق لیسانسش را در رشته‌ی بیزینس در آمریکا از دانشگاه کارولینای شمالی گرفته است. اما پس از حدود دو سال زندگی در آمریکا، سه سالی است که به کانادا آمده و در دانشگاه مک‌مسترِ هملیتون به دنبال دکترای بیزینس است.

از علت خارج آمدنش که می‌پرسم، او، که از همیلتون با تماسی تلفنی با من همراه شده، می‌گوید از حدود ۸۰ نفری هم‌ دوره‌ای‌هایش در شریف، حداقل ۶۰ نفرشان امروز خارج هستند. دلیل هم «جو ایران» است.

سنا با وجود سابقه‌ی فنی خود از همان اوایل دست زدن به مهاجرت رو به تولید آثار ادبی نیز آورد. اولین رمانش را با نام «جایی برای بودن» در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نوشت. ماجرای رمان در آمریکا و در میان مهاجران ایرانی می‌گذرد. این داستان، که مژده می‌گوید با لحن «عامیانه» نوشته شده، قرار است نمایانگر ارزش‌ها و زیرفرهنگ‌هایی باشد که ایرانی‌ها با خود به غرب می‌آورند و میزان تطبیق یا عدم تطبیق آن‌ها با کشور جدید محل زندگی‌شان.

مژده یکی دو سال تلاش کرد در شهر تورنتو و بدون سرمایه‌گذاری شخصی، ناشری برای کتابش، که به زبان فارسی نوشته شده، پیدا کند، اما موفق نشد. تا این‌که در شهر مونترال به احسان ناصری برخورد، هنردوستی که خواستار تاسیس انتشاراتی جدیدی با نام «رایان نشر» بود. این شد که «جایی برای بودن» در سال ۲۰۱۱ در حدود ۵۰۰ نسخه به بازار آمد و شد «اولین کتاب» به دو معنی؛ هم برای «رایان نشر» و هم برای مژده.

«جایی برای بودن» در تورنتو و مونترال رونمایی شد و اینقدر موفق بود که نویسنده را از تک و تای فعالیت هنری نیاندازد.

حالا نوبت کتاب دوم مژده است که باز هم توسط انتشاراتی نوپای «رایان نشر» به بازار می‌آید. «آخرین وسوسه‌ی مارس» مجموعه اشعاری است که مژده از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ گفته است.

این کتاب پنجشنبه‌ی هفته‌ی آینده، ۸ نوامبر،‌ ۷ شب در کوئین گالری، واقع در ۳۸۲ خیابان کوئین شرقی، رونمایی می‌شود.

شاعر خود حاضر خواهد بود تا چند شعر از این کتاب ۲۲۰ صفحه‌ای را برای حضار بخواند. خود کتاب با قیمت ۱۵ دلار عرضه می‌شود.

مژده می‌گوید قصد جدی دارد که به نوشتن، بخصوص در زمینه‌ی رمان، ادامه دهد. در حال حاضر مشغول نوشتن رمانی به نام «رسوب» است که ماجرای آن در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ می‌گذرد. این اثر که مژده آن‌را «رمان اجتماعی» می‌خواند ماجرای برخورد پنج سرباز اروپایی و یک عکاس جنگ آمریکایی و مشکلات روان‌پریشانه‌شان در پیامد جنگ است.