از دوره جوانی که عبور می کنیم آرتروز نام آشناتری برای ما به شمار می رود. آرتروز، شایع ترین بیماری مفصل در انسان و بیانگر نارسایی مفاصل است. در حال حاضر، آرتروز زانو و انگشتان دست و گردن در زنان و آرتروز گردن در مردان، از شایع ترین آرتروزها به شمار می روند. این بیماری که پیشرفت کندی دارد، خود را با درد، انعطاف ناپذیری و عملکرد نامناسب در ناحیه مبتلا نشان می دهد. در مورد ما ایرانیان به نظر می رسد ما هم از نظر ژنتیکی مستعدتر هستیم و البته بسیاری از ما در زمان زندگی در ایران، عادات و شیوه های اشتباهی داشته ایم مانند نحوه روی زمین نشستن و یا استفاده از دستشویی های ایرانی که تاثیر آن در بروز آرتروز دیده شده است. از سوی دیگر الگوهای تغذیه ای غلط نیز در میان زنان باعث شده که آرتروز رو به افزایش بگذارد. در سنین بین ۶۴-۴۵ سال میزان شیوع ۳۰% بوده است. و بالای ۶۵ سال این میزان به ۶۸% می رسد. آرتروز غالبا به صورت دردی عمقی در مفصل مبتلا توصیف می‌شود که این درد با کارکرد مفصل تشدید و با استراحت برطرف می‌شود، اما با پیشرفت بیماری درد دائمی می شود. سفتی و خشکی مفصل مبتلا در هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از مدتی دوره بی‌فعالیتی و بی‌تحرکی ممکن است بارز باشد، اما پس از تقریبا ۳۰ دقیقه تسکین پیدا می‌کند. بیمار ممکن است برای حرکت مفاصل خود با مشکل مواجه شود و قادر نباشد آنها را خم و راست کند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، به گفته محققان، حدود ۵۰ میلیون امریکایی مبتلا به آرتروز هستند و ۲۱ میلیون نفر از این بیماران فعالیت های بدنی محدودی دارند. تحقیقات نشان می دهد که با بالا رفتن سن و شیوع چاقی در این گروه سنی، احتمال بروز آرتروز در۲۰ سال آینده رو به افزایش است. حدود هشت میلیون و نیم انگلیسی از این بیماری رنج می‌برند و انتظار می رود تا ۲۰ سال دیگر، تعداد آنان به ۱۷ میلیون نفر برسد. در تحقیق جالب دیگری که توسط دانشمندان تایوانی صورت گرفته نشان می دهد که اشخاصی که در هنگام خواب، خرناس می کشند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

باید گفت این بیماری بهبودی قطعی ندارد. داروهای مسکن به صورت موقت درد بیمار را تسکین می دهند ولی سیر پیشرونده آرتروز را نمی توانند تغییر دهند. برای درمان عوارض آرتروز گاه فرد، ناچار به عمل جراحی می شود و در مواردی مثل مفصل لگن و یا زانو گاهی با انجام عمل جراحی، یک مفصل مصنوعی به جای آن می گذارند. همه اینها می تواند دورانی را برای شخص بوجود بیاورد که توانایی جسمی وی را کاهش دهد. کسانی که با دردهای آرتروز، فعالیتهای بدنی گذشته خود را از دست می دهند، از مشکلات مالی این دوران گله مند هستند، چرا که بیماری، چیزی از تعهدات مالی افراد کم نمی کند. بار دیگر بیمه ناتوانی جسمی در این زمینه، بهترین پیشنهاد و بالاترین تامین کننده مالی است و تا زمانی که ما نیازمند یاری دیگران برای فعالیتهای ساده ای چون استحمام و یا لباس پوشیدن هستیم پرداخت کننده ماهیانه از ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار خواهد بود. باز مانند همیشه خواستار توجه شما خواننده گرامی به روزهایی هستیم که سایه بیماری، آرامش مالی را تحت تاثیر قرار می دهد. برای حفظ این آرامش، امروز پیش بینی کنیم.

* منابع: سایت های” شفاف”،”دانشنامه” و ” اینشوفین”.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime