شماره ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸

گزارشی از کنگره ایرانیان

مشکلاتی که از یکی دو سال پیش بسیاری از خانواده ها و وابستگان نزدیک ایرانیان ساکن کانادا برای دریافت ویزا از سفارت کانادا در تهران با آن روبرو بوده اند، در حال افزایش است و به یک مشکل همگانی تبدیل شده است.

تا چند سال پیش ایرانیان مقیم کانادا معمولا با ارسال دعوت نامه ای رسمی و معتبر برای وابستگان نزدیک خود در ایران امیدوار بودند آنان بتوانند از سفارت کانادا ویزای توریستی دریافت کنند.

اما مشاهدات در برابر سفارت کانادا در تهران و نیز شواهدی که از سوی ایرانیان مقیم کانادا و یا نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی ایرانی ـ کانادایی ارائه می شود، نشانگر این واقعیت است که تعداد قابل توجهی از تقاضاهای ویزا رد شده و پس از بارها رفت و آمد متقاضیان و برخوردهای نامناسب از سوی مقامات سفارت کانادا در تهران، تنها تعداد معدودی از تقاضاها پاسخ مثبت گرفته اند.

در همین رابطه، کنگره ایرانیان کانادا(شاخه انتاریو) در راستای اهداف خود کوشیده است تا با شیوه ای اصولی از طریق مراجعه به مقامات مسئول، جمع آوری مدارک و شواهد و نیز با طرح موضوع در رسانه های جمعی در حل این مشکل بکوشد.

در این زمینه کنگره در سپتامبر گذشته طی نامه ای به وزیر مهاجرت و شهروندی موارد نگرانی خود را از این موضوع، به اطلاع رسانده و خواستار ملاقات حضوری با ایشان برای ارایه مدارک و پیگیری موضوع شده است. متن نامه مذکور در سایت کنگره به آدرس

http://iccongress.ca/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=79

قابل دسترسی است.

همچنین در سپتامبر گذشته رئیس هیات مدیره کنگره در مصاحبه ای با روزنامه تورنتو استار مشکلات ایرانیان متقاضی ویزا را به تفصیل شرح داده است. این مصاحبه در لینک زیر:

http://iccongress.ca/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=79

در دسترس است.

کنگره همچنین سرگرم جمع آوری مدارک و شواهدی است که با استناد به آنها بتواند از مقامات مسئول بخواهد در حل این مشکل اقدام کنند. در این زمینه کنگره از هموطنان می خواهد تا از طریق پست الکترونیکی کنگره به آدرس: info@iccongress.ca موارد مشخص و مستند را در اختیار کنگره قرار دهند. در این زمینه کنگره با برگزارکنندگان چند برنامه فرهنگی اجتماعی که در تابستان گذشته برگزار شد، تماس گرفته و اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری کرده است. اطلاعات جمع آوری شده در هفته های آتی از طریق رسانه ها در اختیار عموم قرارخواهد گرفت.


جشنواره تیرگان و مشکل ویزاها


یکی از رویدادهای فرهنگی ـ اجتماعی که تابستان گذشته در شهر تورنتو برگزار شد جشنواره تیرگان بود که مورد حمایت رسمی و مالی چندین سازمان و نهاد دولتی کانادایی نیز بود. براساس اطلاعاتی که در اختیار کنگره قرار گرفته است ۲۹ هنرمند و شخصیت ادبی ـ فرهنگی مقیم ایران به طور رسمی دعوت شده بودند تا در جشنواره حضور یابند، اما:

ـ تقاضای ویزای ۱۹ تن از آنان از سوی سفارت کانادا در تهران رد شده است.

ـ۷ تن در آخرین ساعات پیش از شروع جشنواره ویزا گرفته اند که اغلب موفق به سفر نشدند.

ـ به یک تن بعد از خاتمه جشنواره ویزا داده شده است.

ـ هیچیک از هنرمندان گروههای موسیقی بوشهر، موسیقی سنتی، گروه هنری بهنا، گروه موسیقی چکاوک و گروه شیدا نتوانستند ویزای موقت دریافت کنند.

ـ به اعضای گروه تئاتر “بازی” تنها در آخرین ساعات پیش از فستیوال ویزا داده شد.

ـ از میان هنرمندان سینمایی دعوت شده به فستیوال، خسرو سینایی، سینماگر معروف ایرانی در اعتراض به رفتار نامناسب سفارت کانادا در تهران از سفر به کانادا منصرف شد.

باید به خاطر داشت که این برخوردها با متقاضیانی صورت گرفته که همه دعوت نامه ی رسمی از موسسات فرهنگی این کشور داشته و تقاضاهایشان با پیگیری نمایندگان پارلمان فدرال کانادا در مناطق ایرانی نشین تورنتو همراه بوده است.

منتظر گزارش مشابه کنگره درمورد جند رویداد فرهنگی-اجتماعی دیگرباشید.


ملاقات با کاندیداهای انتخابات ۱۴ اکتبر


در پایان کنگره از همگان دعوت میکند تا در جلسه ملاقات با کاندیداهای احزاب مختلف سیاسی مناطق ایرانی نشین تورنتو، شامل ویلودیل، تورن هیل و ریچموند هیل،که در روز یکشنبه ۱۲ اکتبر از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک برگزار می شود، شرکت کنند. با حضور در این جلسه در پروسه دموکراتیک کشور شرکت کرده و ضمن آشنایی با کاندیداها، نظرات خویش را با آنان در میان بگذارید.


کنگره ایرانیان کانادا(شاخه انتاریو)