شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸
کارزار اعتراض به سفارت کانادا در تهران
۱ـ پیدایش “انجمن مشاوران مهاجرتی کانادا”
Canadian Society of Immigration Consultants (CSIC)

سال ۲۰۰۴ اصلاحاتی در قوانین مهاجرت کانادا پدید آمد که به موجب آنها فقط به افرادی اجازه دریافت دستمزد در برابر ارائه خدمات مهاجرتی و به عنوان مشاور مهاجرتی حرفه ای داده میشود که عضو یکی از سه انجمن CSIC ، کانون وکلای کانادا و یا انجمن سردفتران ایالت کبک باشند. این اصلاحات سرآغاز پیدایش صنف مشاوران مهاجرتی حرفه ای و قابل اعتماد شد.
با پیدایش انجمن مشاوران مهاجرتی کانادا (CSIC) ، تنها افرادی که تحصیلات خود را در رشته حقوق مهاجرت در کانادا به پایان رسانده و در آزمون زبان انگلیسی و آزمون عضویت حرفه ای انجمن CSIC موفق شوند، به عضویت انجمن CSIC پذیرفته شده و مورد تایید دولت کانادا قرار می گیرند. بر طبق قوانین مهاجرتی کانادا ، تنها این گونه مشاوران مهاجرتی حرفه ای و عضو انجمن CSIC حق فعالیت در این رشته را دارند. انجمن CSIC از یک سو دانش و تجربه این مشاوران را دائما رشد می دهد و از سوی دیگر فعالیت حرفه ای ـ اخلاقی آنها را تحت نظارت دائمی دارد. در صورت بروز هرگونه تخلفی از مقررات حرفه ای ـ اخلاقی، موکلان آنها میتوانند به انجمن CSIC شکایت کرده و خواستار پیگیری شوند.

۲- انتخاب زندگی ساز:
پرسش اساسی که در برابر متقاضیان مهاجرت به کانادا در یکی از مهمترین گره گاههای تصمیم گیری برای آنان وجود دارد اینست که به کدام یک از دو گروه اعتماد خواهند کرد و آینده خود را به دست آن خواهند سپرد: مشاوران مهاجرتی حرفه ای و کاردان عضو انجمن CSIC یا مشاوران غیر قانونی؟
شما میتوانید با مراجعه به وب سایت انجمن CSIC،
اطمینان حاصل کنید که مشاور آینده تان حتما عضو این انجمن و مورد تایید دولت کانادا باشد، چرا که وزارت مهاجرت و شهروندی و سفارتخانه های کانادا از همکاری با مشاوران غیر قانونی که عضو این انجمن نباشند، خودداری خواهند کرد.

انجمن مشاوران مهاجرتی ایرانی- کانادایی (ICAIC)
این انجمن در سال ۲۰۰۵ و با گردهمایی برخی از مشاوران مهاجرتی ایرانی ـ کانادایی دلسوز و با هدف رشد کاردانی و آگاهی حرفه ای این مشاوران، حمایت از منافع مهاجران ایرانی و مطرح کردن نیازها و مشکلات آنها در نهادهای مهاجرتی کانادا، دستیابی به جایگاهی شایسته برای مشاوران ایرانی ـ کانادایی، دفاع از منافع صنفی ـ حرفه ای آنان و آموزش و اطلاع رسانی به مردم پدید آمد و روز به روز رشد کرد. هم اکنون حدود دو سوم از مشاوران مهاجرتی ایرانی ـ کانادایی عضو این انجمن میباشند و ارتباطات این انجمن با اداره مهاجرت و شهروندی کانادا CIC) ، انجمن CSIC و انجمن کانادایی مشاوران مهاجرتی حرفه ای (CAPIC) رو به رشد است. هم اکنون این انجمن در پی چاره جویی برای حل مشکلات ویژه ایرانیان در روند مهاجرت و در جریان درخواست ویزا از سفارت کانادا در تهران میباشد.
اعضای این انجمن مشاوران مهاجرتی حرفه ای و عضو انجمن CSIC بوده و قادر به ارائه بهترین کمک و مشاوره ممکن به متقاضیان مهاجرت میباشند.

“کارزار اعتراض به سفارت کانادا در تهران”
در ماه گذشته، جامعه ایرانی ـ کانادایی حرکتی قابل ستایش در اعتراض به تبعیض، بی عدالتی و نقض حقوق بشر از سوی مسئولان سفارت کانادا در تهران از خود نشان داد.

اعتراض به چه؟

این سفارتخانه متاسفانه برخوردی ناخوشایند و تحقیرآمیز با مراجعه کنندگان ایرانی خود دارد که قابل چشم پوشی نیست. آمار پاسخ منفی به درخواستهای ویزای ایرانیان متاسفانه در سه سال گذشته افزایش دائمی داشته و در ماههای اخیر به رقمی باور نکردنی رسیده است. گویا مسئولان سفارت کانادا در تهران تحریم ویزا را به گونه ای دلخواه به تحریم های دیگر افزوده اند! قربانی هم تنها یک یا دو قشر نیست. سالمندانمان قربانی عدم صدور ویزا برای دیدار فرزندانشان در کانادا میشوند. نسل جوان قربانی عدم صدور ویزای تحصیلی میگردد و از ارتباط با جهان معاصر باز میماند. دانشمندان و هنرمندانمان از شرکت در گردهمایی های علمی و هنری باز میمانند. متخصصان و کارگرانمان حتی با وجود دریافت تاییدیه از Service Canada ، باز هم از دریافت ویزای کار باز می مانند. سرمایه گزاران و صاحبان کسب وکار هم، با وجود دریافت پذیرش و دعوتنامه از مسئولان مهاجرتی استانهای کانادا، از دریافت ویزا برای انجام سفر و ملاقات با این مسئولان باز می مانند! و متقاضیان ایرانی مهاجرت به کانادا به دلیل کاهش چشمگیر سهمیه ایران، با نوبتهای ۷ ساله رویارویند!

تاریخچه کارزار اعتراضی

حرکت اعتراضی با دیدار اعضای هیات مدیره انجمن مشاوران مهاجرتی ایرانی ـ کانادایی ( ICAIC) با آقای رضا مریدی، نماینده پارلمان اونتاریو، و بیان مشکل و چاره جویی با ایشان آغاز شد. سپس خانم ملاحت فردادی، کار زیبا و تاثیرگذار تهیه تومار اعتراضی و جمع آوری امضا از مردم برای ارسال به نمایندگان مجلس و وزیر مهاجرت را آغاز کرد که بازتاب خوبی در میان نشریات کانادایی داشت. سپس کنگره ایرانیان کانادا نیز به کارزار پیوست و نامه اعتراضی نوشت و تقاضای دیدار با وزیر مهاجرت کرد. کار با مصاحبه اعضای هیات مدیره انجمن مشاوران مهاجرتی ایرانی ـ کانادایی با “تلویزیون ایرانیان تورنتو” و اعلام آمادگی این انجمن برای استقبال از مردم و گردآوری امضا از آنها در تمامی دفاتر مهاجرتی اعضای این انجمن پی گرفته شد و اکنون…


چه میتوان کرد؟

میتوان صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان و وزیر مهاجرت حکومت آینده کانادا، نمایندگان مجلس، رسانه ها و مردم کانادا رساند و سفارت کانادا را برای روشهای تبعیض آمیز و نقض حقوق بشر زیر فشار گذاشت. می توان مسئله را، حداقل در نواحی انتخاباتی ایرانی نشین، تبدیل به یک موضوع انتخاباتی کرد و نامزدان انتخاباتی احزاب مختلف را وادار به توجه به آن نمود. این کار را با امضای تومار اعتراضی و ارسال آن برای نمایندگان مجلس، وزیر و مسئولان حکومت آینده، احزاب مخالف و رسانه ها می توان پیش برد و به نتیجه رساند.

آمادگی ما برای کمک به کارزار اعتراضی

اعضای انجمن مشاوران مهاجرتی ایرانی ـ کانادایی آماده استقبال از مردم و گردآوری امضا از آنها در تمامی دفاتر مهاجرتی خود در سراسر کانادا میباشند. امضای تومار از شما، فکس، ایمیل و ارسال آن به دفاتر نامزدان انتخاباتی، وزرا و نمایندگان مجلس، احزاب مخالف و رسانه ها با ما.
با آرزوی تلاش و موفقیت، شاد باشید.

تومار اعتراضی

پس از دریافت تومار و امضا گرفتن از دوستان و آشنایان، میتوانید آن را به یکی از مکانهای جمع آوری امضا تحویل دهید:
نکته:
۱. لطفا نام و نام خانوادگی خود را بنویسید.
۲. آدرس شما هم لازم است (به خاطر اینکه امضای شما باید به نماینده ی حوزه ی انتخابی شما داده شود. نماینده ی شما موظف است که نامه ی ساکنان حوزه ی انتخابیه اش را در مجلس قرائت کند).
۳. شماره تلفن هم برای تماس (در صورت لزوم)
۴. این اطلاعات فقط به نمایندگان مجلس (و احتمالا وزیر مهاجرت و امور خارجه) داده خواهد شد. از این اطلاعات هیچ گونه استفاده ی دیگری نخواهد شد.

محلهای جمع آوری امضا در تورنتو:

کتاب فروشی پگاه: ۵۰۴۰ خیابان یانگ
سوپر ارزان: ۵۹۹۹ خیابان یانگ
پارس ویدیو: ۶۰۸۳ خیابان یانگ
آژانس مسافرتی اطلس: ۶۰۸۷A خیابان یانگ
سوپر گوشت زمانی و پسران: ۶۱۲۰ خیابان یانگ
سوپر خوراک: ۶۱۲۵ خیابان یانگ
سوپر شایان: ۱۰۷۲۰ خیابان یانگ
اکثر دفاتر مهاجرتی (ICAIC members)


ویزا برای ایرانیان Visa for Ordinary Iranians
اگر چه در چند دهه ی گذشته ایرانیان همیشه برای تهیه ی روادید کشورهای خارجی دچار دردسرهای فراوان بوده اند، به تازگی برای تهیه ی روادید کانادا مشکلات دو چندان شده است. این مشکل دست به گریبان کسانی شده است که در کانادا زندگی می کنند. نامه ی اعتراض آمیزی تهیه کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم صدای خود را به سیاستگذاران کانادایی برسانیم.

با نمایندگان خود در مجلس تماس بگیرید و آنها را از این مشکل آگاه کنید. لطفا بشتابید و با نماینده ی خود در مجلس تماس بگیرید.


۱. فرم pdf را از آدرس http://iranvisa.blogspot.com / دانلود و سپس پرینت کنید. مشخصات خود را نوشته و فرم را امضا کنید. (اگر پرینتر در دسترس ندارید، متن را دستنویس کنید).
۲.  در وبسایت http://www.parl.gc.ca/ میتوانید کدپستی خود را وارد کنید و آدرس نماینده ی خود را پیدا کنید.
۳. فرم را در پاکت نامه ای با آدرس نماینده ی مجلس گذاشته و بدون تمبر پست کنید. (اداره ی پست کانادا برای نامه هایی به مقصد نمایندگان تمبر نمیخواهد). میتوانید نامه تان را فکس کنید.
۴. اگر میخواهید بیشتر تاثیرگذار باشید، نامه را به آدرسهای زیر نیز بفرستید:

Office of the Prime Minister
۸۰ Wellington Street, Ottawa, Ontario
Fax: 613-941-6900

Diane Finley
Minister of Citizenship and Immigration
send petition to the Honourable Diane Finley Minister@cic.gc.ca

Liberal Party of Canada
۸۱ Metcalfe Street, Suite 400, Ottawa, Ontario K1P 6M8
Phone : (613) 237-0740
Fax : (613) 235-7208
email : info@liberal.ca

Stephane Dion
Fax No: (۶۱۳) ۹۹۶-۶۵۶۲

Conservative Party of Canada
#۱۲۰۴ – ۱۳۰ Albert Street, Ottawa, Ontario K1P 5G4
Toll free: (866) 808-8407
Phone: (613) 755-2000
Fax at: (613) 755-2001

Green Party of Canada
PO Box 997, Station B, Ottawa, ON K1P 5R1
Toll-free: 1-866-868-3447 (1-866-VOTE-4-GPC)
Telephone: (613) 562-4916 (Ottawa)
Fax: (613) 482-4632 (Ottawa)
Canada’s NDP
۳۰۰ – ۲۷۹ Laurier West, Ottawa, Ontario K1P 5J9
Phone: 613-236-3613
Toll Free: 1-866-525-2555
Fax: 613-230-9950