در پی بالا گرفتن افتضاحات مالی

شهروند آرش عزیزی: ژرالد ترمبله، شهردار مونترال، پس از ماه‌ها این دست و آن دست کردن از شهرداری استعفا داد. او دوشنبه‌ی این هفته در کنفرانس خبری خود در تالار شهرداری گفت سیاست را به کل کنار می‌گذارد.

استعفای ترمبله، پس از ۱۰ سال شهرداری، در میان تحقیقات کمیسیونی عمومی در مورد گستره‌ی فساد مالی در کبک می‌آید. منتقدان می‌گویند استعفای ترمبله، که دست بسیاری از اطرافیانش حسابی رو شده است، قابل پیش‌بینی بود، اما عجیب آن‌جا بود که او در سخنرانی خداحافظی هیچ مسئولیتی نپذیرفت و تقصیر را به گردن همه انداخت به جز خودش.

ترمبله گفت: «در این شرایط چاره‌ای ندارم. عملکرد شهر بسیار مهم‌تر از منافع شخصی من است.»

ژرارد ترمبله شهردار مونترال استعفا داد

شهردار ۷۰ ساله مدعی شد نزدیکانش به او خیانت کرده‌اند. او گفت زمانی که نامزد شهرداری شده است می‌دانسته که دارد شهری را به ارث می‌برد که «عملا ورشکسته است و کسری دموکراتیک دارد، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایش به طور مزمن عقب است و شور و شوقی برای نیازمندترین های جامعه‌ی ما نیست، برنامه‌ی حمل و نقلی در کار نیست، هرگونه توسعه‌ی فضاهای سبز متوقف شده، سیاست فرهنگی‌ای در کار نیست و چشم‌انداز مشترکی برای شهرداری وجود ندارد.»

او گفت به نظرش تغییراتی که انجام داده اوضاع شهر را بهبود بخشیده و امروز تصویر مالی بهتر است، روندی از مشورت عمومی برای شهروندان وجود دارد، سمت بازرس عمومی ایجاد شده و «منشور حقوق و مسئولیت‌های مونترال» به تصویب رسیده است. او تاکید کرد حتی کمیسیون شاربونه هم افشا کرده که ماجرای فساد حداقل به سال ۱۹۸۸ برمی‌گردد در حالی که او از ۲۰۰۲ شهردار بوده است.

ترمبله در ضمن دولت قبلی کبک، دولتِ لیبرال به رهبری ژان شاره، را محکوم کرد که به عمل سریع و کافی در مورد اتهامات فساد دست نزده است.

او در پایان از حزبش، «یونیون مونترال»، همسرش و خانواده‌اش تشکر کرد و گفت قربانی «بی‌عدالتی غیرقابل تحمل» بوده است. او افزود: «اما یک روز عدالت پیروز می‌شود.»

طبق قانون، شورای شهر مونترال اکنون وظیفه دارد شهردار موقتی را انتخاب کند چرا که تا زمان برگزاری انتخابات حدود یک سال مانده است.

ریچارد برگرون،‌ رهبر حزب شهری «پروژه مونترال»، پس از اعلامیه‌ی ترمبله گفت حالا شورای شهر فرصت دارد «مونترال را از بحران خارج کند.»

برگرون تاکید کرد شهردار موقت وظیفه‌ی بزرگی بر دوش خواهد داشت چرا که باید شهر را «از دل یکی از بدترین بحران‌ّهای تاریخ مونترال» بگذراند.

برگرون افزود «ژرالد ترمبله یک فرد نبود، یک نظام بود…. عصر ترمبله پایان یافته است.»