در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

 

 

 فعالیت بازار املاک مسکونی  در بزرگشهر تورنتو با میل بیشتر در راستای همان تغییراتی که  از ماه جولای سال جاری در این بازار آغاز شده است ادامه دارد.  مشخصه ی اصلی این تغییرات، با اندکی تفاوت و گونه گونی در لایه ها و مناطق مختلف بازار، آنگاه که به کل بازار مربوط می شود این است که تعداد فروش طی چند ماه گذشته به طور قابل ملاحظه رو به کاهش گذاشته است. اثرات این کاهش  به شکل افت متوسط قیمت ها به ویژه زمانی که دو دوره نسبتا بلندتری را باهم مقایسه کنیم، خود را به طور خیلی روشن نمایان می سازد. باید توجه داشت که از کاهش قیمت ها به شکلی که همه گیر باشد یا به سوی همه گیرشدن حرکت کند فعلا خبری نیست و وضعیت حاضر را به هیچ رو نمی توان از نشانه های اولیه ی ترکیدن حبابی دانست که گاه ادعا می شود روی بازار املاک مسکونی بزرگشهر تورنتو سایه انداخته است. فروشنده ها در خصوص کاهش قیمت ها که ناشی از کاهش تقاضا است مقاومت می کنند و رشد شاخص  متوسط قیمت های دوره ای در مقایسه با دوره های مشابه سال قبل، هنوز به طور قابل ملاحظه بالا است. چیزی که در این میان واضح به نظر می رسد این می باشد که دامنه ی این تغییرات  و نگرانی های حاصل از آن در مناطقی از تورنتو بزرگ که با پیش شماره تلفن ۴۱۶ مشخص می شوند، و به ویژه در بخش کاندو آپارتمان، گسترده تر و روشن تر است.

تعداد خانه های فروش رفته از طریق سیستم عامل MLS در بزرگشهر تورنتو طی ماه سپتامبر سال جاری ۵۸۷۹ فقره بود که در مقایسه با تعداد آنها در ماه سپتامبرسال پیش  ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد. این تعداد در ماه اکتبر سال جاری به ۶۸۹۶ فقره رسید که با وجود افزایش۱۷ درصدی نسبت به ماه ماقبل خود، در  مقایسه با فروش ماه اکتبر سال قبل  ۱/۷  درصد کاهش داشته است.

در این خصوص لازم به توضیح است  که ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ نسبت به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ دارای۲ روز کاری کمتر و ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ دارای ۲ روز کاری بیشتر بود. با توجه به اینکه معاملات صورت گرفته در زمینه املاک، در روزهای کاری وارد سیستم آماری می شود و از این نظر در مقام مقایسه، شاخص فروش به ازاء روزهای کاری دقیق تر از شاخص فروش به ازاء کل ماه می باشد، لذا مقایسه ی فروش این دو ماه با فروش ماه های مشابه سال قبل به ازاء روزهای کاری به جای فروش کل ماه، خواننده را به نتایج واقعی تر رهنمون خواهد شد. از این نظر اگر تعداد فروش رفته ها در هر روز کاری ماه های سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۲ را با تعداد فروش رفته ها در هر روز کاری ماه مشابه سال ۲۰۱۱ مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که فروش در هر روز کاری طی ماه سپتامبر و اکتبر سال  ۲۰۱۲ در مقایسه با فروش در هر روز کاری ماه های مشابه سال ۲۰۱۱ به ترتیب ۵/۱۲ درصد و ۶/۱۵ درصد کاهش داشته است.

 اگر این را ملاک مقایسه قرار دهیم، با توجه به کاهش ۵/۱۲ درصدی فروش در ماه آگوست ۲۰۱۲ نسبت به آگوست ۲۰۱۱ روشن خواهد شد آهنگ کاهش فروش که با شروع نیمه ی دوم سال جاری آغاز شده است در حال تثبیت شدن است و با در نظر گرفتن فصل سرما که در پیش است  می توان انتظار داشت که وضعیت موجود حداقل از نظر میزان فروش تا چهار ماه آینده به همین منوال باقی بماند.

اگر متوسط قیمت خانه های فروش رفته در بزرگشهر تورنتو طی چهار ماهه ی قبل از معرفی مقررات جدید وام مسکن در اوایل ماه جولای سال جاری را، با متوسط قیمت فروش چهار ماهه ی بعد از این تغییرات مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که علیرغم افزایش ۵/۸ درصدی این شاخص در ماه سپتامبر سال جاری نسبت به سپتامبر سال قبل، متوسط قیمت طی چهار ماهه ی منتهی به آخر ماه جون در مقایسه با چهار ماهه منتهی به آخر ماه اکتبر، کاهش قابل ملاحظه داشته است.

پرسشها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com