شهروند: تازه ترین کار کمپانی مدرن تایمز به نام “درس” اثر اوژن یونسکو از ۱۰ نوامبر تا اول دسامبر ۲۰۱۲ بر روی صحنه است.

سهیل پارسا کارگردان نام آشنای تئاتر کانادا با این اجرایش آس دیگری را رو کرد. او از زمره هنرمندانی ست که دائم به خود گل می زند و روی دست خود بلند می شود و البته از هنرمندی خلاق، پویا، مدرن و مسئول مگر جز این می توان انتظار داشت!

سهیل پارسا به کمک دیگر همکارانش یوگنیا فالکویچ (دستیار کارگردان)، نیکولا بندیکسون (مدیر صحنه)، آناهیتا دهبونهی (طراح صحنه)، ارن برکن برگز (مدیر تولید) توماس موگان جونز (مربی بدن سازی) دیوید فرری در نقش پروفسور، میشل مونتث (شاگرد)، کوستا تووارنیسکی(مستخدم)  این نمایش جذاب و هوشمند را روی صحنه برده است.

 

جلد شهروند ۱۴۱۲- صحنه ای از نمایش “درس” به کارگردانی سهیل پارسا

 

به درستی گفته می شود هنر واقعی تاریخ مصرف ندارد و ماندگار است. اوژن یونسکو این نمایشنامه را در سال  ۱۹۵۱ نوشته و این در حالی ست که گویا همین امروز و به خاطر شرایط حاکم بر دنیا نوشته شده است، و البته باید به تاکید گفت که سهیل پارسا با دخالت هوشمندانه و هنرمندانه مهر خود را بر پیشانی این اجرا زده است و نمایش را کاملا به روز و این زمانی کرده است.

حسن نظر و انتخاب سهیل پارسا را برای کارگردانی “درس” در این برهه از تاریخ باید سپاس گفت، چرا که ما مردمان معمولا کمتر به خاطر می سپاریم و  حوادث و اتفاقات دور و اطراف مان را به سئوال می کشیم برای همین هم هست که دیکتاتورها که ضعیف اند  و نادان به کمک هم پیمانانشان و نیز تحمیق ما مردمان دوباره و دوباره به تکرار خود می پردازند و ما مردمانِ بی چرا، قربانیان دم توپ آنها می شویم و نه تنها درس نمی آموزیم که تجربه های تلخ مان را تکرار مکرر می کنیم همچنان که دیکتاتور ضعیف النفس مکرر به قتل رسانده است و می رساند.

کارگردانی، نور، صدا، صحنه و بازی  همگی دست به هم داده اند تا شاهد یک کار نمایشی درخشان باشیم. کاری زیبا و تفکربرانگیز.

 

نمایی از نمایش “درس” به کارگردانی سهیل پارسا

 

بازی دیوید فرری درونی و زیر پوستی بود و در طول نمایش تغییر شخصیت پرفسور را در کلاس درس – که تمثیلی ست   بسیار گویا نشان می دهد.  فرری با توانمندی  شخصیت چندگانه پرفسور را  با کلام،  بازی  و حتی میمک صورت خود به نمایش می گذارد و او را که در ابتدا ضعیف و کم رو و مردد است و کم کم رنگ عوض می کند و  زورگو و  قلدر و جنایتکار می شود، بر روی صحنه زنده می کند.  

  

شما را به دیدن این نمایش خوب و اثرگذار دعوت می کنیم. این کار که تا اول دسامبر ۲۰۱۲ روی صحنه است در شماره ۱۰۰ خیابان اوزینگتون در سالن Lower Ossington Theatre نمایش داده می شود.

 

سه شنبه تا ۵شنبه ساعت ۸ شب بهای بلیت ۲۵ دلار

جمعه و شنبه ساعت ۸ شب، بهای بلیت ۳۵ دلار

و یکشنبه ها ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر. بهای بلیت  ۲۵ دلار

تلفن اطلاعات و رزرو بلیت ۶۷۴۷ -۹۱۵- ۴۱۶