تغذیه و بهداشت خانواده

دانه کتان یا Flaxseed نقش مهمی در تغذیه سالم و درمان بیماری ها دارد. ترکیبات موجود در آن، مخصوصاً اسیدهای چرب امگا۳ مقام مخصوص به این دانه گیاهی می دهد و هر روز مصرف آن بیشتر شده و تحقیقات پزشکی زیادی در این مورد در مراکز تحقیقاتی دنیا در جریان است. اخیراً گروهی از پژوهشگران ثابت کرده اند که دانه کتان در پیشگیری و درمان دو نوع سرطانی که با هورمون های بدن رابطه دارند اثر چشمگیری دارند، در حالی که هیچ نوع عوارض جانبی را به وجود نمی آورند.

دانه کتان

 این دو نوع سرطان سینه و پروستات در زنان و مردان بالاترین مقام را به خود اختصاص می دهد. در این جا باید اشاره کرد که خانم هایی که به سرطان سینه دچار و مشغول شیمی درمانی هستند باید از خوردن دانه کتان دوری کنند زیرا ممکن است با هورمون های موجود در شیمی درمانی یا موجود در بدن آنها عکس العمل های ناجوری را به وجود آورد.

مخارج آزمایشات پزشکی غیر ضروری

 در آمریکا هر ساله حدود ۷۶۵ بیلیون دلار خرج آزمایشات پزشکی غیرضروری می گردد که رقمی حدود ۳۰ درصد کل بودجه پزشکی این مملکت را تشکیل می دهد. چند هفته قبل در همین صفحه رقم افراد فقیر را که در آمریکا که محتاج یک وعده غذا در روز هستند به اطلاع شما خوانندگان عزیز رساندیم و حال می بینیم که هر ساله بیلیون ها دلار صرفاً به خاطر آزمایشات غیر ضروری پزشکی به هدر می رود. این پول ها به جیب کارتل های گروه پزشکی و کمپانی های بیمه واریز می شود و علاوه بر ضرر و زیان مالی سبب سرگردانی بیماران و درمان های غیر ضروری و بالاخره عوارض جانبی مختلفی می گردد. درصد بالایی از بیمارانی که بیماری آنها بسیار ساده و روش های تشخیص و درمان آنها ساده تر است مانند توپ فوتبال از کلینیکی به کلینیک دیگر و از بیمارستانی به بیمارستان دیگر فرستاده می شوند و دست اندرکاران بهداشت و سلامت در کنار کارتل های دارویی و مافیای بیمه پزشکی چنان می کنند که ۳۰ درصد کل بودجه بهداشت مملکت را به راحتی می بلعند. خداوند هیچ بیماری را گرفتار این سیستم سردرگم نکند.

اهمیت روی در سلامتی بدن

روی (Zinc)یکی از املاح ضروری است که باید همراه غذا وارد بدن شود، زیرا علاوه بر خواص زیاد آن در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و در نتیجه از بروز بسیاری از بیماری ها و عوارض آنها جلوگیری می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که کمبود روی در رژیم غذایی نه تنها سبب تقلیل قدرت سیستم دفاعی بدن می گردد، بلکه موجب بروز التهاب بدن، بروز دردهای مفاصل، سرطان، بیماری های قلب و عروق، بیماری قند و غیره نیز می شود. روی از جمله املاح معدنی ست که باید در تمام دوران زندگی مخصوصاً در موقع بلوغ و بزرگسالی به بدن برسد. بررسی علمی نشان می دهد که ۴۰ درصد مردمان آمریکای شمالی و حدود ۲ بیلیون نفر (۲ نفر از هر ۷ نفر) در دنیا کمبود روی دارند. روی در غذای دریایی مخصوصاً در صدف دریایی، گوشت و ماست و غیره وجود دارد. و مقدار لازم روزانه آن حدود ۱۲ میلی گرم برای مردان و ۹ میلی گرم برای زنان توصیه می شود. زیادی مصرف روی سبب صدمه ماهیچه های قلب، از کار افتادن کلیه ها، درد ماهیچه ها و تهوع و استفراغ می شود. در این صورت به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک نباید به خوردن روی مبادرت کرد.

کودکان چاق ۵۰ درصد بیشتر از دیگران به سرطان دچار می شوند

پژوهشگران اسرائیلی مطالعه جالبی بر روی وزن بدن کودکان و امکان بروز سرطان در آنها در دوران میانسالی و پیری به عمل آورده اند که بار دیگر رابطه چاقی کودکان را در بروز سرطان های مختلف در چند دهه دیگر نشان می دهند. این گروه ثابت کرده اند که کودکانی که بیش از اندازه چاق هستند به طور کلی ۵۰ درصد بیشتر از آن دسته ای که دارای وزن طبیعی و سالم می باشند به سرطان دچار می گردند. مصرف بی بند و بار غذاهای چاق کننده و نداشتن فعالیت های بدنی یکی از مهمترین عامل چاقی در کودکان است که نه تنها بیماری هایی مثل سرطان را به وجود می آورد، بلکه سبب بروز بیماری هایی می گردد که در ۵۰ سال قبل هرگز در بین کودکان مشاهده نمی شده. مثلاً دیابت نوع دو که بیماری قند مخصوص بزرگسالان است امروزه در افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی دارای وزن زیاد هستند دیده می شوند و یا اینکه فشار خون و کلسترول غیرطبیعی در کودکان گزارش می شود که در نهایت باعث مرگ و میر زودرس آنها می شود.

هندوانه دوست قلب و عروق

درباره خواص هندوانه مطالب زیادی در این صفحه نوشته ایم و این بار خبر جدیدی را که دانشمندان دانشگاه کنتاکی منتشر کرده اند به اطلاع می رسانیم. این دسته ثابت نموده اند که ترکیبات هندوانه از بروز ضایعه در قلب و عروق و بسته شدن رگها جلوگیری می کنند که در نتیجه از امکان بروز سکته قلبی پیشگیری می کند. در ضمن املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال های موجود در هندوانه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کم شدن وزن بدن می گردد. جالب این که مخلوط آب هندوانه با مقداری آب قدرت چشمگیری در سلامتی قلب و عروق داشته و نیازی به مصرف بیش از حد هندوانه برای بالا بردن سوخت و ساز بدن و تمیز کردن عروق نیست.

خواص لایه زیر پوست پرتقال

در زیر پوست پرتقال و به طور کلی مرکبات لایه سفید رنگی وجود دارد به قطر چند میلی متر که به پوست چسبیده است این قسمت از پوست پرتقال که به دور ریخته می شود حاوی مقدار قابل توجهی فلاوونوئید به نام Naringenin است که آنتی اکسیدانی است قوی و از صدمه DNA سلول ها توسط عوامل و مواد بیماری زا جلوگیری می کند. مصرف آن سبب جلوگیری از بروز سرطان و در ضمن کاهش وزن بدن می گردد. در اینجا باید قبول کرد که هیچ چیزی بدون حکمت خلق نشده است و شاید صدها سال طول خواهد کشید که بشر بتواند عملکرد عوامل موجود در محیط زیست خود را شناسائی و بررسی نماید. در چند سال قبل بود که ماده PMF را در عصاره پوست پرتقال شناسائی کردند که باعث تقلیل و کنترل قند خون می گردد و نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان دارد. جالب اینکه بعضی از ملل دنیا پرتقال را با پوست آن می خورند و وقتی من این عادت را چند سال قبل در یکی از دانشجویانم که از یکی از کشورهای آفریقائی بود دیدم تعجب کردم که چطور و چرا بعضی از افراد می توانند پرتقال را با پوست آن مصرف کنند. امروز که به این خبر مهم برخورد کرده ام به وضوح درک می کنم که حس خوددرمانی و رابطه ی غیر قابل توصیف بعضی از مردم با طبیعت اطراف خود دانسته یا ندانسته بسیاری از حقایق را برملا می کند. مطمئن هستم که روزی از ترکیبات موجود در پوست مرکبات داروی بسیاری از بیماری ها شناسایی شده و به تدریج از میزان مصرف داروهای شیمیایی کم خواهد شد.

بهتر است باور کنید

می گویند که بین بیماری های نقرس و اگزما رابطه ای وجود دارد و در اکثر مواقع این دو بیماری با هم و در کنار هم ظاهر می شوند. به عبارت دیگر اگر به یکی از این دو بیماری دچار هستید حتماً به پزشک معالج خود بگویید معلوم کند که به بیماری دیگر دچار هستید یا خیر. در این صورت این دو بیماری باید با هم درمان شوند در غیر اینصورت مزمن تر شده و مشکلاتی را به وجود می آورند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com