بیست و نهمین دوره پیکارهای المپیک، میعادگاه ورزشکاران به عنوان پدیده شگرف اجتماعی مدرن که بیشترین توجهات عمومی را معطوف خویش ساخت در دیار کهن، پکن به سرانجام رسید. توجه ویژه و تاثیر متقابل دیگر پدیده های اجتماعی همچون، اقتصاد، تجارت، فرهنگ و نیز سیاست در کنار شکوه و جلال و عظمت رقابتها قابل رویت بود


مهران عالیپور

شماره ۱۱۹۲ ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸


 

خشت بر دریا


 

از کوزه همان برون تراود که در اوست


 

بیست و نهمین دوره پیکارهای المپیک، میعادگاه ورزشکاران به عنوان پدیده شگرف اجتماعی مدرن که بیشترین توجهات عمومی را معطوف خویش ساخت در دیار کهن، پکن به سرانجام رسید. توجه ویژه و تاثیر متقابل دیگر پدیده های اجتماعی همچون، اقتصاد، تجارت، فرهنگ و نیز سیاست در کنار شکوه و جلال و عظمت رقابتها قابل رویت بود. اما در کنار این ها طبق معمول تحلیل های نادرست و تصمیم های پر اشتباه و به بن بست رسیدن بی پایان مدیریت ورزش ایران کاملا به چشم می خورد و بازنگری عمیق و همه جانبه علمی، عملی منطقی را طلب می کند.

 


مشعل المپیک 2008

شفافی و تفاوت ورزش با پدیده های دیگر در همین المپیک و عرصه های رقابت ورزشی است وگرنه چه بسا اگر المپیک اقتصاد، صنعت، فرهنگ سازی، کشاورزی و . . . نیز برگزار می شد مدیریت کلان ایران زمین همین شکست سنگین کاروان ورزشی را برداشت می کرد.  هر چند رئیس ورزش ایران (علی آبادی) چنین عقیده ای را ندارد و هرگونه ناکامی را رد می کند: "ناکامی؟! نه، ناکامی نداشتیم!" از جملات قصار آقای رئیس!

ورزش احساسی و شعارزده ایران با اظهارنظرهای غیرکارشناسانه نمایندگان مجلس شروع شد و به بسیاری از رسانه ها سرایت کرد و خواستار استعفا و برکناری علی آبادی شدند. فرض کنید علی آبادی برود که نمی رود آیا ورزش بیمار ایران شفا می یابد؟

ورزش ایران سالهاست که به خاطر نگاه حقیرانه دولت به این حوزه و تقسیم پست ها و غنایم شبهای تیره و تار و توفانی را در پیش رو دارد.

ورزش ایران غالبا مدیرانی را به خود دیده که حاضر نبوده اند، اشتباهات خود را بپذیرند چون هیچگاه نتوانسته اند از وضعیت ورزش ایران از نیازها و اولویت های منطقی و اصولی تحلیلی درست و اساسی پیدا کنند! تحلیل های اشتباه، حتما تصمیمات اشتباه را در پی خواهد داشت.

چگونه می توان از ورزش ایران انتظار توسعه و موفقیت داشت در حالی که ورزش ایران فقط اسما حرفه ای است، اما نگرش حرفه ای وجود ندارد و در رفتار هیچ یک از گروههای ذیربط ورزش و ورزشکاران، مربیان،  تماشاگران و مدیران عامل نگرش حرفه ای تبلور نیافته است و ورزش مدارس و بخش آموزش نه امکانات دارد و نه تخصص و تنها هدف درس تربیت بدنی (زنگ ورزش) در مدارس پرکردن و هدر دادن وقت دانش آموزان است و حکایت مدیران ورزش ایران در سالیان متمادی حربه ای است که متهم در دادگاه بدان پناه می برد، فرار از واقعیت و طفره رفتن از پذیرش جرم در مورد ناکامی های ورزش ایران زمین. همانگونه که علی آبادی به سان اسلاف خویش ادعا می کند که برای ورزش ایران ناکامی در کار نبوده است.


 

احضارهای بی فایده نمایندگان مجلس


 

نمایندگان مجلس ایران از بررسی ناکامی کاروان ایران در المپیک خبر دادند! این در حالی است که نمایندگان مجلس در تمامی ادوار هیچگاه در مورد ورزش ایران، راههای پیشرفت و موانع آن اقدامی اصولی انجام نداده اند و به شعار بسنده کرده اند و شوهای خنده دار استیضاح و بررسی علل ناکامی به همان اندازه شکست ورزش ایران در المپیک و دیگر میادین دردناک است و همانگونه که علی آبادی معاون رئیس جمهور و رئیس ورزش ایران در جلسه خصوصی با روسای فدراسیون در راستای ناکامی کاروان اعزامی به المپیک از فدراسیونها خواست همبستگی خود را حفظ کنند تا رفته رفته این نتایج به دست فراموشی سپرده شود که خود واقعیت امر است!

در مجلس هفتم هم پس از آنکه تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ با یک تساوی با آنگولا و پذیرش دو شکست به کار خودش پایان داد، اعضای فراکسیون ورزش مدیران فدراسیون را دعوت کردند تا علت ناکامی تیم ملی ایران در جام جهانی را ریشه یابی کنند! در حاشیه آن جلسات که شعور مردم را به بازی گرفتند اعضای فراکسیون ورزش با ارسال یک نامه رسمی به رسانه ها، کمبود بازیکن دفاع چپ، تعویض نشدن دایی در مسابقات ایران در جام جهانی و ضعف برانکو در هدایت تیم ملی را علل شکست ایران در جام جهانی عنوان کردند!

پس از آن هم مدیران فدراسیون فوتبال چند مرتبه به مجلس احضار شدند تا درباره بحث تعلیق فوتبال ایران توضیح دهند که هیچ وقت جز اتلاف وقت و استفاده غیرمفید از واژه ها و تکرار مکررات، حرف نو و سازنده از جلسات اعضای فراکسیون ورزش مجلس بیرون نیامد! تا سریال قصه های پرغصه ورزش ایران و سریال دنباله دار خشت بر دریا استمرار یابد.


 

علی آبادی در جلسه خصوصی با روسای فدراسیون ها:

نتایج به دست فراموشی سپرده می شود!


 

روسای فدراسیون های شرکت کننده در بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک با رئیس سازمان ورزش به طور خصوصی دیدار کردند.

کسب یک مدال طلا در تکواندو و یک مدال برنز در کشتی آزاد المپیک، هرگز نتیجه ای قابل قبول برای مردم و رسانه های جمعی محسوب نمی شود.

در این راستا روز جمعه گذشته جلسه ای خصوصی با حضور روسای فدراسیون ها در سازمان تربیت بدنی برگزار شد که از جزییات آن اطلاعات کاملی در دست نیست؛ اما شنیده می شود به زودی بیانیه ای در رابطه با نتایج به دست آمده صادر خواهد شد.

بهرام افشارزاده رئیس فدراسیون وزنه برداری که یکی از حاضران در این جلسه بود به خبرنگار فارس گفت: این یک جلسه خصوصی بود که در مورد مسئله خاصی تصمیم گیری نشد. فقط از فدراسیون ها خواسته شد همبستگی خود را حفظ کنند تا رفته رفته این نتایج نیز به دست فراموشی سپرده شود.