تغذیه و بهداشت خانواده

سرطان پروستات از نظر میزان بروز بالاترین رقم را در بین سرطان های مختلف در مردان به خود اختصاص می دهد و یک نفر از هر ۸ نفر مرد در طول عمر خود به این بیماری دچار می شود. در حال حاضر هر ساله حدود یک میلیون نفر در دنیا به تازگی به این سرطان دچار می شوند. این رقم در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال و در کانادا بیشتر از ۲۵ هزار نفر تخمین زده شده است. رویهمرفته این بیماری در مردان جوان تر از ۴۰ سال به ندرت دیده می شود، مگر این که ریشه فامیلی و ژنتیکی داشته باشد.

علائم بیماری:

ـ مشکل دفع ادرار

ـ تکرر ادرار مخصوصاً در شب

ـ درد سنگین و مدام قسمت تحتانی پشت

ـ درد در ناحیه کمر و لگن و بالای ران

علل بروز بیماری:

ـ مصرف دراز مدت هورمون های مصنوعی

ـ چاقی زیاد

ـ نداشتن فعالیت های بدنی

ـ سابقه فامیلی سرطان پروستات

ـ دوری از مصرف سبزی و میوه

پیشگیری بیماری:

ـ مصرف چای سبز

ـ مصرف فلفل قرمز یا Chili به همراه رژیم غذایی

ـ مصرف محصولات گوجه فرنگی به علت داشت لیکوپن

ـ مصرف آب انار که بهترین داروی تخفیف تورم غده پروستات است.

ـ خوردن غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند مانند ماهی پرچرب و دانه های روغنی.

ـ معاینه پزشکی پس از سن ۴۰ سالگی (سالی یکبار) و پس از سن ۵۰ سالگی معاینات پزشکی سالانه و اندازه گیری PSA خون.

 

زردچوبه از متاستاز سرطان پروستات جلوگیری می کند

درباره خواص غذایی زردچوبه مطالب زیادی در این صفحه نوشته ایم و هر روز خبرهای جالب و جدیدی از مراکز تحقیقات پزشکی دنیا منتشر می گردد. این بار پژوهشگران دانشگاه میشیگان گزارش می کنند که ترکیبات موجود در زردچوبه از ترشح Cytokines سلول های سرطانی که سبب پخش یا متاستاز غده در بدن می گردد جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد سلول های سرطانی در دیگر اعضاء بدن مستقر شده و تومور جدیدی را به وجود آورند. البته این یافته ی جدید در حال حاضر توصیه نمی کند که شخص به جای روش های درمانی موجود از زردچوبه استفاده نماید بلکه تحقیقات گسترده تری در این مورد باید انجام گیرد و ترکیبات مخصوصی که نقش جلوگیری از به وجود آمدن سیتوکین ها را دارند معلوم شود و در حقیقت داروی گیاهی بی ضرری تهیه و آزمایش و به بازار عرضه گردد. در عین حال همچنین توصیه می شود که زردچوبه باید به مقدار لازم و کافی (حدود نصف قاشق چایخوری در روز) به همراه رژیم غذایی وارد بدن گردد که خواص بی شماری را برای بدن داشته و در بهزیستی و سلامتی نقش خواهد داشت.

آیا می دانستید که…

ـ میزان زاد و ولد در ماه آگوست بالاتر از ماه های دیگر سال است.

ـ اگر غذا به خوبی با بزاق دهان مخلوط نشود شخص مزه غذا را درک نخواهدکرد.

ـ مردم سوئیس بزرگترین تولید کننده شکلات و بالاترین مصرف کننده آن در دنیا هستند. به عبارت دیگر مصرف سرانه سالانه شکلات در سوئیس حدود ۱۰ کیلو می باشد.

ـ عسل طبیعی هرگز فاسد نمی شود و یکی از بهترین نگهدارنده غذاها است. در قبور فراعنه ظروف عسلی که قرن ها باقی مانده هرگز فاسد نشده و حتی خواص آن باقیمانده است.

ـ روز تولد شما را بیشتر از ۹ میلیون نفر دیگر در سراسر دنیا جشن می گیرند، زیرا با شما همزمان به دنیا آمده اند.

ـ به طور متوسط هر روز در دنیا حدود ۱۲ نوزاد در زایشگاه ها اشتباهاً به مادر دیگری تحویل داده می شوند!

پاسخ به سئوالات خوانندگان شهروند

خانمی هستم میانسال و به عارضه پائین بودن فشار خون دچارم. لطفاً علل پائین بودن فشار خون و راه علاج آن را توضیح دهید.

ـ عمل قلب را در تلمبه کردن خون به اعضاء بدن فشار خون می گویند. برای اندازه گیری فشار خون، دو عملکرد قلب مورد نظر قرار می گیرد، یکی عمل فرستادن خون به بدن به نام فشار سیستولیک و عمل برگشت خون به قلب، به نام فشار دیاستولیک و می گویند که به طور کلی باید حدود ۱۲۰ بر روی ۸۰ باشد (۱۲۰ سیستولیک و ۸۰ دیاستولیک) حال اگر بالا و پائین بودن این ارقام چشمگیر باشد شخص دچار مشکلاتی می شود. میزان تغییر فشار سیستولیک باید بین ۱۲۰ و ۹۰ میلی لیتر جیوه باشد و این رقم برای دیاستولیک بین ۸۰ و ۶۰ می باشد. به عبارت دیگر فشار خون ۱۳۰ روی ۸۰ را فشار خون بالا می شناسند و باید برای یافتن علت و درمان آن اقدام نمود. فشار خون بالا سبب بیماری های قلب و عروق، ناهنجاری های کلیوی، سفت و شکننده شدن دیواره عروق، صدمه چشم ها و بالاخره سکته مغزی می گردد.

رویهمرفته فشار خون پائین و غیرطبیعی علامت این است که قلب نمی تواند اندازه کافی خون را به اعضاء بدن برساند که اگر طولانی باشد موجب صدمه سلول های مغزی به علت نرسیدن اکسیژن کافی و غیره می گردد که علائم آن سرگیجه و خستگی و بی حالی و در نهایت سکته است. چون در این مرحله به اندازه کافی خون از طریق کلیه ها که مسئولیت تصفیه خون را دارد نمی گذرد و بعضی از ترکیبات زیانبخش حاصل از سوخت و ساز بدن به کلیه ها صدمه می زند و صدمه کلیه، به طور زنجیره ای بر قلب و عروق و مغز و ریه و دیگر اعضاء بدن نیز ناهنجاری های غیرقابل جبرانی وارد می سازد.

علل بروز فشار خون پائین عبارتند از: تشنگی و نرسیدن مقدار لازم و کافی آب به بدن، خونریزی های حاد و مزمن (خونریزی دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی و کلیه) التهاب بعضی از اعضاء بدن، بیماری های قلب و عروق (ناتوانی ماهیچه های قلب)، پائین و بالا بودن تپش قلب، مصرف بعضی از داروهای شیمیایی، عوامل شغلی مثل سرپا ایستادن طولانی، بیماری های غدد کلیوی، مبتلا بودن به عفونت های مزمن و دنباله دار مثل سینه پهلو و بعضی از ناهنجاری های روده بزرگ و همچنین داشتن سنگ کیسه صفرا و نتایج شوک های آلرژی های مختلف. با این توضیح به خوبی مشخص می گردد که داشتن فشار خون پائین و غیر طبیعی نوعی عارضه ی پیچیده است که فقط متخصصان بیماری های قلب و عروق، کلیه و … می توانند علت یا علل مهم و اصلی آن را شناسایی کرده و آن را درمان کنند. افرادی که در این رشته تخصص ندارند، نه تنها نمی توانند این عارضه را درمان کنند، بلکه ممکن است دردسرهای زیادی را به وجود آورند. البته نباید فراموش کرد که بعضی از غذاها مانند سیر سبب پائین آمدن فشار خون می شود که دانستن این اطلاعات و دوری از آنها مهم است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com