در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

 بخش اول

 کسانی که به فکر خرید خانه هستند می دانند  که در جریان  این کار باید مبالغ مختلف در زمان های معین  پرداخت نمایند  تا کار خریدن به سرانجام برسد. آگاهی نسبت به میزان و زمان این پرداخت ها کمک می کند تا خریدار بالقوه بتواند بودجه بندی لازم را برای خرید  خود  صورت دهد. اغلب دیده می شود که در خصوص مسائل مالی خرید خانه، موضوع پول پیش و پرداخت های ماهانه ی مربوط به دوران پس از خرید، همه ی مسائل دیگر در این زمینه را تحت الشعاع قرار می دهد و گاه موجب کم توجهی به موضوعات مهم دیگر در این رابطه می گردد. قصد ما در این مقاله این است که پول های قابل پرداخت در جریان خرید املاک مسکونی در استان انتاریو را زیر سرفصل های جداگانه  مشخص کنیم  و به منظور آشنائی  خواننده با هر یک از آنها توضیحات مختصر ارائه دهیم. گفتنی است که مبالغ برخی از این پرداخت ها در قیاس با قیمت ملکی که خریداری می شود چنان ناچیز هستند که در بودجه بندی مربوط به خرید اهمیت چندانی ندارند ولی اشاره به آنها از نظر آشنائی با پروسه کلی خرید خانه و مسائل مالی مربوط به آن، دارای اهمیت زیاد است.

 پیش پرداخت (Down Payment) اکثریت قریب به اتفاق آنهائی که در استان انتاریو اقدام به خرید خانه می کنند از منابع پولی موسسه های بزرگ و کوچک مالی استفاده می کنند.  این موسسه ها در قبال وثیقه گرفتن ملک مورد معامله، بخشی از پول لازم برای خرید را به صورت وام مسکن در اختیار خریدار ملک قرار می دهند. اخذ وام مسکن، به هر مقداری که باشد، منوط به تحقق پیش شرط های مشخصی است که دلالت بر واجد شرایط بودن متقاضی برای گرفتن وام نماید. از نظر موسسه های تامین کننده وام مسکن، واجد شرایط بودن متقاضی وام  به طور عمده به چهارعامل تعیین کننده ی زیر بستگی دارد. اول، نسبت پیش پرداخت به ارزش بازاری ملک مورد نظر ؛ دوم، وضعیت شغلی و درآمد خریدار؛ سوم، سطح اعتبار و چگونگی گزارش اعتباری خریدار و چهارم، میزان تعهدات و بدهی های خریدار در لحظه ی پیش از خرید ملک. اگر خریدار از نظر مثلا یکی از این چهار عامل در وضعیت ضعیفی قرار داشته باشد از نظر دیگر عوامل تعیین کننده باید آن چنان قوی باشد که بتواند آن ضعف را جبران نماید.

در میان عوامل تعیین کننده برای گرفتن وام مسکن، عامل پیش پرداخت اهمیت ویژه ای دارد. مقررات ناظر بر حداقل پیش پرداخت ضروری برای خرید خانه از طرف دولت فدرال  کانادا وضع می گردد و دولت از آن به عنوان ابزاری برای کنترل میزان فعالیت های بازار سود می جوید. در حال حاضر حداقل پیش پرداخت ضروری برای خرید یک ملک مسکونی برابر با پنج درصد قیمت آن ملک در زمان معامله می باشد. لازم به توضیح است که با توجه به سطح فعلی قیمت ها، از نظر موسسه های وام دهنده وضعیت عمومی خیلی از خریدارانی که می خواهند با فقط  پنج درصد پیش پرداخت ملکی را خریداری نمایند به گونه ای نیست که آنها را برای گرفتن وام به میزان ۹۵ درصد قیمت خرید، واجد شرایط نماید. به طور مثال، برای خرید یک خانه ی ۴۰۰۰۰۰ دلاری با پنج درصد پیش پرداخت، خریدار باید به وام دهنده نشان دهد که درآمد خانوار او در حدود ۹۰۰۰۰ دلار در سال می باشد. روشن است که بسیاری از خریداران این نوع خانه ها از این حدود درآمد سالانه برخوردار نمی باشند. زمانی که قیمت ها در سطح امروزی نبود  خیلی ها به راحتی ها می توانستند با پنج درصد پیش پرداخت، ملک مورد نیاز خود را خریداری کنند. در حال حاضر اما، در بیشتر موارد بیش از پنج درصد پیش پرداخت لازم است تا بتوان واجد شرایط دریافت وام مسکن شد.

گفتنی است که به طور معمول، مبلغ پیش پرداخت باید حداقل سه ماه قبل از تاریخ انتقال ملک به نام خریدار در حساب بانکی وی موجود بوده باشد.

بخش بعدی این مقاله را درشماره آینده مطالعه فرمائید.

  پرسش ها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

 

 * آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com