شهروند ۱۱۵۵ ـ پنجشنبه ۶ دسامبر ۲۰۰۷
چند هفته ای است که نام آر. سی. ام. پی RCMP به دلیل استفاده از اسلحه مرگبار “شوک الکتریکی”(تیزر)، روز ۱۴ اکتبر ۲۰۰۷ در فرودگاه بین المللی ونکوور در رسانه های ارتباط جمعی کانادا مطرح شده است. استفاده از اسلحه شوک الکتریکی ۵۰ هزار ولتی توسط ۴ پلیس عضو آر. سی. ام. پی ظرف ۲۵ ثانیه تمام آرزوهای”رابرت زیگانسکی” مرد ۴۰ ساله لهستانی را که به شوق ساختن زندگی جدید در کانادا، پرچم کوچک کانادا را در سر در اتاق خواب کوچکش در شهر صنعتی “گلی وایس” در جنوب لهستان برافراشته بود، تبدیل به سراب مرگ کرد. زیگانسکی قبل از پرواز آن پرچم را به دوستش به یادگاری داده بود تا با دیدن آن به یاد او و کوه های بریتیش کلمبیا بیفتد.
در روزهای اول، موضوع مرگ چندان جدی گرفته نشده بود، زیرا پلیس تصویر خشنی از زیگانسکی و تهدید جانی دیگران توسط وی در مطبوعات ارائه کرده بود. ابتدا پیر لیمایتر گروهبان آر.سی. ام. پی در ریچموند ـ بریتیش کلمبیا ـ در مصاحبه با سی. بی. سی اعلام کرد که” زیگانسکی در برابر پلیس مقاومت کرده است و با وجود اینکه دو بار تیزر شده بود همچنا ن در برابر پلیس مقاومت می کرده است (۱). او در مصاحبه بعدی اظهار داشت که پلیس سر وی را بعد از دستگیری وی برگردانده بود تا امکان خفگی متهم از میان برود. این در حالی بود که آر.سی .ام. پی نوار کوتاه ویدیویی را که توسط یک مسافر ـ پل پریچارد ـ (۲) از آخرین لحظه های زندگی زیگانسکی گرفته و آن را داوطلبانه به پلیس داده بود را به عنوان “مدرک تحقیق” به وی برنمی گرداند تا اینکه پل پریچارد مجبور می شود وکیلی بگیرد تا آن را از طریق قانون از آر.سی .ام. پی باز پس بگیرد.

انتشار ویدیو بعد از چند هفته یک شوک جدی به سراسر کانادا وارد کرد. در همان روزهای اول بیش از ۱۵ میلیون نفر ویدیوی مرگ را تماشا کردند. در خارج از کانادا هم در دنیا رسانه ها از روزنامه “مالزیان سان” تا “هرالد نیوزیلند” از عملکرد پلیس کانادا انتقاد کردند.
دولت لهستان هم رسما سفیر کانادا را احضار کرد و خواستار پاسخگوئی رسمی کانادا شد.

تا قبل از پخش این فیلم مسئولان آر.سی. ام .پی ونکوور در مصاحبه ها اطلاعات غیر واقعی به مردم داده بودند. آنها گفتند که زیگانسکی به خشونت متوسل شده بود و شوک الکتریکی تنها راه مهار و دستگیری وی بود. پخش ویدیو با سخنان پلیس در تقابل آشکار بود. این فیلم کوتاه به خوبی خشونت پلیس و عدم درک آنان از مسافر سرگردانی که قادر به انگلیسی صحبت کردن نبوده و مدت ۱۰ ساعت در منطقه حفاظت شده فرودگاه سرگردان بوده را نشان می داد .
زیگانسکی با پلیس تقابلی نداشته است و پلیس ها به محض ورود به او به انگلیسی فرمان می دهند و در زمان شوک الکتریکی وارد شدن دستهای زیگانسکی نیز بالا بوده است.
سیما اشرفیان به خبرنگار سی بی سی و سی تی وی می گوید که وی سعی کرد که با زیگانسکی به ایتالیائی و یا زبان اشاره صحبت کند، ولی نتوانسته بود ارتباط برقرارکند . او در حالیکه گریه می کرد ادامه داد من صدای کمک خواستن وی را از پشت درهای شیشه ای می شنیدم .
من شنیدم آنها (پلیس) از قبل تصمیم به استفاده از شوک الکتریکی گرفته بودند. در حالی که می توانستند وی را دستگیر کنند. اشرفیان می گوید دو پلیس در دو طرف زیگانسکی همزمان شوک الکتریکی وارد کردند. اشرفیان با دوربین تلفن همراه خود نیز از این حادثه فیلم گرفته بود. (۳)

سکوت مسئولان

سرانجام بعد از شش هفته سکوت “اداره خدمات مرزها” (۴) روز ۲۷ نوامبر ۲۰۰۷ در مورد این مرگ معذرت خواهی کرد، ولی اعلام کرد که مسئولان فرودگاه در آن شب درست عمل کرده اند .
هر چند طبق قانون موجود کسی بیش از ۶ ساعت نمی توانسته در آن منطقه امنیتی حضور داشته باشد، ولی کسی از مسئولان فرودگاه از مسافر سرگردان علت خارج نشدن وی را نپرسیده بود. البته آنان قول دادند که قوانین را مورد بازنگری قرار خواهند داد.

این در حالی بود که ۲۰ نوامبر گوردن کمپل نخست وزیر استان بریتیش کلمبیا معذرت خواهی کرد. وزیر دادگستری استان هم از تشکیل یک کمیسیون تحقیق خبر داد که اولین از ۱۴ کمیسیونی ست که در پیوند با این فاجعه انسانی قرار است تشکیل بشود. قبل از آن “ویلیام الیوت” کمیسر آر. سی. ام. پی در روز شنبه ۱۷ نوامبر سکوت خود را در مورد قتل مهاجر لهستانی شکست و اعلام کرد که چهار افسر مربوطه به قسمت دیگری منتقل شده اند. در حالی که الیوت از استفاده از اسلحه شوک الکتریک دفاع کرد (۵) و در این مورد معذرت خواهی نکرد، استاک ول دی ” وزیر امنیت کانادا” ۲۰ نوامبر گفت که امکان تفهیم اتهام به ۴ افسر مربوطه بعد از انجام تحقیق خواهد بود. (۶)
در تمامی این مدت آر.سی. ام. پی نه تنها معذرت خواهی نکرده است، بلکه همچنان به دروغ های خود ادامه داده است. بعد از منتشر شدن فیلم، دیل کار (۷) به عنوان سخنگوی تیم تحقیق جنائی آر.سی. ام. پی ادعا کرد که از رابرت زیگانسکی بعد از دستگیری مراقبت های پزشکی شده بود در حالی که در فیلم نشان می دهد افسری پایش را روی گردن رابرت زیگانسکی گذاشته است، و دو نفر دیگر پشت وی نشسته اند، و دستهای وی نیز از پشت بسته است و هیچ مقاومتی هم ندارد. ماموران پلیس هیچ عجله ای برای مراقبتهای پزشکی برای زیگانسکی ندارند حتی بعد از اینکه از او صدائی شنیده نمی شود.

در همین رابطه “جف لیک” معاون آتش نشانی بریتیش کلمبیا در اول دسامبر ۲۰۰۷ می گوید وقتی ما در ظرف ۶ دقیقه به صحنه وارد شدیم، نبض رابرت زیگانسکی نمی زد. وی از نظر کلینیکی مرده بود. از پلیس خواستیم که دستبندهای وی را باز کنند تا مراقبت های پزشکی لازم را انجام بدهیم، ولی آنها از بازکردن دستبند خودداری کردند.(۸)
مسئول امداد پزشکی هم می گوید ما برای معاینه پزشکی خواستیم که دستبند متهم بازشود ولی پلیس به ما گفت که وی خشونت داشته است و آنها نمی توانند این کار را بکنند.
در این مدت هیچ کدام از مسئولان پلیس در مورد تناقض گوئی ها و عدم اطلاعات درست به مردم، موضع گیری نکرده اند. عموما نیروهای پلیس در سراسر دنیا معتقد به سکوت در مورد روابط و مناسبات داخلی سیستم پلیس هستند و کمتر نیروئی حاضر می شود که مسائل داخلی این نیرو و فسادهای مالی و اخلاقی را با مردم مطرح کند. نمونه دیگر آن در مورد فساد مالی در واحد مواد مخدر پلیس تورنتوست که ماه هاست دادگاه آنها ادامه دارد. آر.سی. ام .پی هم از این امر مستثنا نیست .
در تمامی این ماجرا هیچ کدام از نیروهای پلیس و آر.سی. ام.پی حاضر به مصاحبه با مطبوعات نشده اند.

این تمامی ماجرا در مورد آرسی ام پی و شوک الکتریکی نیست.
۱ـ در ۲۲ نوامبر”هوادر های”(۹) در زندان هلیفکس بعد از گذشت ۳۰ ساعت از شوک الکتریکی در زندان درگذشت. پلیس هلیفکس می گوید هنوز نتیجه گیری زود است، ولی ما همچنان به استفاده از شوک الکتریکی ادامه می دهیم.
۲ـ در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۷ رابرت ترستون بعد از ۴ روز شوک الکتریکی و اسپری فلفل توسط آر.سی .ام.پی در زندان مرد.(۱۰)
۳ ـ در بزرگترین عملیات پلیسی آر. سی. ام. پی(۱۱) در دوم و سوم جون ۲۰۰۶ با شرکت ۴۰۰ پلیس ۱۷ متهم مسلمان را به اتهام طراحی برای عملیات تروریستی دستگیر کردند. بعد از محرمانه اعلام کردن مراحل بازرسی و دادگاه ضربات جدی به اعتبار پرونده وارد شده است. اولا آر سی ام پی مبلغ ۴ میلیون دلار به یک بازرگان ۲۸ ساله پرداخت کرده بود تا به عنوان فروشنده ۳ تن مواد شیمیائی که در ساخت مواد منفجره مصرف دارد وارد معامله شود.(۱۲) وی تقاضای ۱۵میلیون دلار کرده بود. همچنین خبرچین اصلی پلیس مبین شیخ امام جماعت مسجد که معتقد بود برای وطنش کانادا کار میکند مشخص شد که مبلغ چند صد هزار دلار پول در ازای این خدمات دریافت کرده بود و اردوگاه تعلیم را برای این نوجوانان راه اندازی کرده بود.(۱۳) وی در مصاحبه ای با مجله مک لین گفت که دوباره به مصرف کوکائین روی آورده است و از آر.سی ام پی در خواست کمک کرده است. او شاهد اصلی پروند ه است. (۱۴)
در ۵ نوامبر مسئول اصلی گروه با ضمانت توسط دادگاه آزاد شد. قبلا هم چند نفر از این افراد یا تبرئه و یا با وثیقه آزاد شده بودند.(۱۵)
۴ـ علی تهمور پور(۱۶)کانادائی ایرانی تبار که از دوره آموزشی آر.سی .ام. پی در ۱۹۹۹ حذف شده است به کمیسیون حقوق بشر در مارچ ۲۰۰۱ شکایت کرده است که دوره اول رسیدگی آن در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۰۷ بوده است. او می گوید که به دلیل مسلمان بودنش در هفته ۱۴ از یک دوره ۲۲ هفته ای حذف شده است و به خاطر باورهای مذهبی اش مورد طعنه قرار می گرفته است.
آمار حذف شده ها و مستعفی ها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ نشان می دهد که در حدود ۱۶% این تعداد از اقلیتها هستند. در حالیکه آنها ۶% کل متقاضیان بوده اند که می تواند دلیلی بر تبعیض در دوره آموزشی باشد.
۵ـ درماه آگوست ۲۰۰۷ نام آر.سی .ام .پی به دلیل سوء استفاده مالی و پارتی بازی از صندوق بازنشستگی پلیس و بیمه آنان در مجلس مطرح شد. این در حالی بود که قبلا این مسئله توسط برخی از افسران این اداره مطرح شده بود، ولی با ادامه اصرار آنان برای تحقیق، این افسران به اداره دیگری تبعید شده بودند.
رئیس سرپرستان آر. سی. ام. پی” فریزر مک کال” در اکتبر ۲۰۰۳ موضوع فساد مالی را مطرح کرده بود، ولی وی را به وزارت دفاع فرستادند که کار بی اهمیتی است.(۱۷)
همچنین افسر پلیس دیگری به نام مایک فریزل در جون ۲۰۰۵ به دستور باربارا جورج معاون آر. سی. ام. پی از مسئولیت تحقیق پرونده برداشته شده بود.(۱۸)
در گزارش نوامبر۲۰۰۶ ؛ حسابرس کل کانادا مواردی مانند هزینه کردن ۳.۱ میلیون دلار از محل صندوق بازنشستگی و موارد دیگری را اعلام کرد. (۱۹)
در این مدت کمسیر آر. سی. ام. پی “زاکاردلی” موضوع سوءاستفاده مالی را انکار می کرد. در کمیته تحقیق مجلس در اپریل ۲۰۰۷ وی اعلام کرد که تلاشی برای پوشاندن حقیقت نداشته است. این در حالی بود که ۲۸ مارچ ۲۰۰۷ عده ای از افسران آر. سی. ام . پی در پارلمان شهادت داده بودند که سوء استفاده مالی بوده است و او نیز از آن با خبر بوده است. (۲۰)
۶ـ و اما مهمترین کار غیرقانونی آر. سی. ام. پی دادن اطلاعات در مورد ماهر آرار شهروند کانادائی سوری تبار به اف. بی. آی بود که منجر به دستگیری و انتقال او به اردن توسط هواپیمای “سیا” و تحویل او به سوریه در اکتبر ۲۰۰۲ بود با علم به اینکه می دانستند او در سوریه شکنجه خواهد شد.
آر. سی. ام. پی اطلاعات دیگری را به سازمان امنیت سوریه داده بود که در جریان شکنجه ماهر آرار برای اعتراف گرفتن وی در مورد همکاری با القاعده استفاده می شده است. زاکاردلی در۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶ در مورد دانسته های خود در مورد نقش آر.سی ام.پی در پرونده ماهر آرار به نمایندگان مجلس راست نگفته بود. زاکاردلی در ۶ دسامبر ۲۰۰۶ مجبور به استعفا شد، زیرا برای اولین بار در برابر کمیسیون تحقیق در ۵ دسامبر ۲۰۰۶ بعد از ۴ سال انکار تایید کرد که آر.سی. ام.پی اطلاعات منجر به دستگیری ماهر آرار را به اف.بی .آی منتقل کرده است . (۲۱)
۷ـ سیاسی شدن آر. سی. ام. پی در اعلام خبر تحقیق جنائی در مورد رالف گودل وزیر اقتصاد پل مارتین در مورد درز خبر مالیات بر “سهام صندوقهای بازنشستگی ـ اینکام تراست” در اواخر دسامبر ۲۰۰۵ بود که ضربه جدی به وضعیت شکننده لیبرال ها در پیامد ناشی از پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار پول به شرکتهای در ارتباط با لیبرال ها وارد کرد. هر چند. آر.سی .ام. پی در۱۵ فوریه یکی از مدیران ارشد وزارت دارائی را به اتهام درز اسرار دولتی متهم و تفیهم اتهام کرد و گودل بعد از انتخابات از این تحقیق سالم بیرون آمد ولی لیبرال ها نتیجه انتخابات را به دولت هارپر واگذارکردند. این در حالی بود که نشانه هائی از نزدیکی هارپر با زاکاری درمطبوعات به چشم می خورد.
در ۷ دسامبر وزیر دادگستری مارتین ـ وین ایستر ـ خشمگینانه اعلام داشت که لیبرال ها بایستی زاکاری را اخراج می کردند.
۸ـ پاشیدن اسپری فلفل بر روی تظاهرکنندگان در کنفرانس سران اقیانوسیه و آتلانتیک در ونکوور در ۱۹۹۷ . (۲۲)
۹ـ چشم بستن آر. سی. ام . پی بر روی سیک های هندی تبار افراطی در انفجار هواپیمای هندی در۲۲ جون ۱۹۸۵ که منجر به کشته شدن ۳۲۱ مسافر شد.
علیرغم دریافت تهدیدهای زیاد هواپیمائی هند، این پرواز چک امنیتی نشده بود و از سگ برای یافتن بمب که در چمدانی کار گذاشته شده بود، استفاده نشد.
قبل از آن، سازمان امنیت در مورد انفجار بمب در جنگل توسط متهم اصلی به آر.سی .ام.پی خبر می دهد، ولی آر.سی .ام .پی تصمیم می گیرد برای اینکه متهم را هشیار نکند در گفت و گوی حضوری که در معیت امریکائی ها بوده است با “سینگ پار ما” از این موضوع (انفجار) حرفی به میان نیاورند تا حساسیت آنان را بالا نبرند، ولی در مورد اینکه کانادا از قصد آنان برای ترور راجیو گاندی نخست وزیر وقت هند آگاه است صحبت می کنند. از سوی دیگر سازمان امنیت در مورد شنود”سینگ پار ما” که سه ماه قبل از انفجار هواپیما شروع شده بود به آر.سی. ام. پی اطلاع نمی دهند. (۲۳)
هیچ کدام از متهمان در دادگاه که با تاخیر زیاد انجام شد، محکوم نشدند.
زاکارلی کمیسر قبلی آر.سی. ام. پی اعلام کرد که مشکلات جدی بین آرسی ام پی و سازمان امنیت کانادا در تبادل اطلاعات و همکاری وجود دارد اگر چه قرار بود با تاسیس سی. ای. اس در ۱۹۸۴ این دو نیرو دو طرف یک سکه باشند. (۲۴)
۹ـ در مورد اتهام دریافت رشوه در مورد خرید ایرباس توسط دولت برایان مالرونی، آر. سی . ام. پی باعث شد که مالرونی به خاطر متهم کردن وی قبل از تحقیق، از دولت شکایت کند که با دریافت خسارت و معذرت خواهی از دولت کریتین فیصله یافت. (۲۵)

هر کدام از این موارد نشانه های جدی از مشکلات ساختاری در آر.سی. ام. پی هستند.

برای اطلاع بیشتر خوانندگان شهروند و فارسی زبانان در مورد نقش آر. سی. ام. پی با “پل پالانگ”Paul Palango از روزنامه نگاران با سابقه کانادائی که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ در گلوب اند میل در سمت مسئول تحقیقاتی کار کرده و سپس به سمت سردبیر سراسری روزنامه گلوب اندمیل رسیده و منبع مطلعی در مورد سیستم پلیس در کانادا است، گفتگویی انجام دادم .
او مدت ۷ سال است که بازنشسته شده و در هلیفکس نوااسکوشیا زندگی میکند.
پالانگ دو کتاب در مورد آر.سی .ام .پی نوشته است. کتاب اول او در ۱۹۹۴ با کمک یک افسر بازنشسته آر.سی. ام .پی. نوشته شد و کتاب دوم به نام” آخرین نگهدارنده”(۲۶) است که در سال ۱۹۹۸ نوشته شده و در حال حاضر در حال تجدید چاپ است. او در این کتاب به عدم کارائی و پاسخگوئی آر.سی. ام. پی و عدم آموزش صحیح آنان و استفاده از بودجه فدرال سخن می گوید.
او در حال حاضر کتاب سوم خود را به نام ” پراکندن مه: آر.سی. ام. پی و سازمان سیا و دولتها و ادامه بحران در کانادا” (۲۷) در دست چاپ دارد که در تابستان ۲۰۰۸ منتشر خواهد شد.

با تشکر از اینکه دعوت ما را برای مصاحبه در مورد آر.سی .ام. پی پذیرفتید. چه شد که شما تصمیم گرفتید در مورد آر.سی. ام.پی کتاب بنویسید؟
پل پالانگو:در حقیقت ادامه کار کتاب اول بود که در سال ۱۹۹۴ با کمک یک افسر بازنشسته آر.سی .ام . پی نوشته بودم و در آن عدم آموزش کافی و عدم پاسخگوئی در آر.سی .ام.پی را بیان کرده بودم. من قصدم مشهور شدن نبود، بلکه می خواستم موثر باشم.
کتابی که من نوشتم در سطح بالاترین رده های آر.سی. ام.پی واکنش داشت. به عنوان مثال سال گذشته گزارشی از طرف آنها منتشر شد که به نکاتی نادرست اشاره داشتند که دروغی بیش نبود.
مردم تصور می کنند که آنها بهترین آموزش را دارند در حالیکه اینطور نیست. در حالی که نیروهای پلیس دیگری در کانادا هستند که بهتر و موثرتر عمل می کنند. پلیس شهرها بهتر و ایمن تر از آر.سی .ام .پی عمل می کنند.
در ۱۹۹۰ سیاستی اجرا شد که آر.سی .ام .پی بر اساس بازرگانی اداره شود. آنها بر اساس بودجه ترفیع پیدا می کنند نه بر اساس کار پلیسی .

تا حالا شده که برای شما مشکلی از طرف پلیس پیش بیاید؟
ـ من تا کنون مشکلی از طرف آنان نداشته ام.

آیا از سال ۱۹۹۸ تاکنون تغییراتی در آر.سی. ام .پی صورت گرفته است؟
ـ مشکلات بر طرف نشده است. نحوه ی عمل آنها با یک کشور دموکرات همخوانی ندارد و در جهت منافع مردم نیست.

مرگ زیگانسکی توسط آر.سی. ام.پی را چطور می بینید؟
ـ این نقطه عطفی در تاریخ آر.سی. ام.پی ست. آنان سعی کردند که حقایق را بپوشانند. آنها مشکلات جدی ساختاری دارند . آنها آموزش درستی ندارند و سعی کردند نشان بدهند که اتفاق مهمی نیفتاده است. دنیا دید که چه غیر مسئولانه عمل شده است.
آر.سی. ام .پی به عنوان پلیس قراردادی در ونکوور عمل می کند که نباید این طور باشد. باید به صورت فدرالی عمل کند. یعنی آنها در برابر استان مسئول نیستند، بلکه به آر.سی . ام. پی پاسخگو هستند بر عکس پلیس شهری مانند تورنتو .

سازمان ملل اعلام کرد که شوک الکتریکی یک نوع شکنجه است. نظر شما چیست؟
ـ من فکر می کنم شوک الکتریکی در حال حاضر لازم است برای اینکه پلیس به خوبی برای دفاع از خودش آموزش داده نشده است. آنها نمی توانند با دست خالی در شرایط سخت اقدام کنند، ولی نمی توانند اسلحه هم استفاده کنند.

وقتی ما پلیس کانادا را با پلیس آمریکا مقایسه می کنیم آنها به مراتب مودب تر و کمتر خشن هستند، ولی وقتی آنها را با پلیس اروپا مانند انگلیس و یا سوئیس مقایسه می کنیم بسیار خشن تر هستند. شما این تفاوت را در چه می بینید؟
ـ پلیس انگلیس خیلی منضبط است. آنها به مراتب منسجم تر از پلیس کانادا هستند. پلیس کانادا بیشتر از الگوی آمریکائی که بر اساس استفاده از اسلحه بجای تاکتیک مذاکره است پیروی میکنند.

چگونه می شود در حالی که میخواهیم از پلیس حمایت کنیم ولی در عین حال مطمئن باشیم که پلیس از قدرتش علیه شهروندان سوء استفاده نمیکند؟
ـ در دموکراسی شما بایستی از پلیس انتقاد کنید و بایستی مردم روی پلیس کنترل داشته باشند. یعنی آنها ضابطان قانون باشند نه ماموران دولت. آنها برای حفظ و رعایت قانون کار می کنند.

پیشنهاد شما چیست؟
ـ آر.سی. ام. پی نیروی بیشتری در مورد جنایات سازمان یافته،کلاهبرداری های مالی و تامین امنیت کشور صرف کند تا کارهای عملیاتی روزمره مانند پلیس انتاریو و کبک .

می دانید که کانادا یک کشور چند ملیتی ست که در نوع خود بی نظیر است. در شهرهای بزرگ آن مانند تورنتو، اقلیتهای قومی به دلیل پسزمینه ذهنی از پلیس در کشورهایشان، رابطه چندان خوبی با پلیس ندارند. چگونه می شود همکاری آنها را جلب کرد؟
ـ در کانادا عموما پلیس مسئول است و نباید از پلیس ترسید. پلیس برای ترساندن مردم نیست، زیرا قانون از شما حمایت می کند. اگر در مراحلی هم پلیس در کانادا اشتباه کند کسی مفقود و یا کشته نمی شود.

منظور من این است که چگونه می شود همکاری را افزایش داد و در سیستم پلیس نظارت بیشتری به عنوان اقلیت داشت؟
ـ باید ارتباط بیشتری بین کامیونیتی ها و پلیس باشد. فکر میکنم پلیس سعی کرده است این کار را انجام بدهد. من فکر می کنم کامیونیتی ها هم بایستی تلاش کنند. کانادا جامعه آزادی ست و پلیس هم عادلانه عمل می کند.

در منطقه یورک که بسیاری از ایرانیان زندگی می کنند رابطه پلیس با کامیونیتی ها منجمله ایرانی ها سازنده است. این هم بر می گردد به سیاست رئیس پلیس منطقه؛ آرماند لابارژ ؛ که از هرگونه تلاشی برای ایجاد ارتباط و گفتگو با کامیونیتی ها خودداری نمی کند، ولی در تورنتو اینطور نیست.
ـ به نظر میرسد که باید دید چقدر پلیس به طور حرفه ای در یورک عمل می کند همانطور که اشاره کردی بستگی به سیاست های آنها دارد.

با تشکر فراوان از اینکه وقت خودتان را به ما دادید. آیا صحبت دیگری دارید؟
ـ به نظر می رسد که منتقد پلیس بودن کار بسیار خطرناکی ست. راستش بعضی وقتها من احساس خوبی ندارم، ولی در کل شما حق دارید که از آنها انتقاد کنید. شما نمی توانید که در مورد کارهائی که فکر میکنید اشتباه است سکوت کنید.


ایمیل نویسنده:

پانویس ها:
۱. Richmond RCMP Sgt. Pierre Lemaitre
۲. Paul Pritchard
۳. Sima Ashrafina, a witness to the incident
Oct 16,07 CBC News- http://www.cbc.ca/canada/british-columbia/story/2007/10/15/taser-death.html
Nov 15, 07 CTV news
۴.. Alain Jolicoeur-the Canada Border Services Agency
۵.Globe & mail –Nov 17, 07
۶. conada.com Nov 20-07
Chief Supt. Fraser Macaulay talked about the impact of being moved in October 2003 to the Department of National Defense in an interview with CBC News: Sunday.
۷. Dale CarrIntegrated Homicide Investigation Team spokesman Dale Carr
http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=12bb4601-f011-4140-8f11-9230b1e518dc&k=75369
۸. Canada.com Nov 30 -07
http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=12bb4601-f011-4140-8f11-9230b1e518dc&k=75369
۹.Howard Hyde
۱۰. Robert Thurston Knipstrom
۱۱.http://www.cbc.ca/story/canada/national/2006/07/13/terror–plot.html
۱۲.http://www.macleans.ca/article.jsp?content=20070212_140696_140696
۱۳. http://www.cbc.ca/news/background/toronto-bomb-plot/index.html
۱۴.http://www.macleans.ca/article.jsp?content=20070910_109132_109132
۱۵.November 11, 2007,
brampton

ontario: on november 5th bail was granted and raised for qayyum abdul

۱۷.http://www.cbc.ca/canada/story/2007/04/01/rcmp-macaulay.html
۱۹.http://www.oag-bvg.gc.ca/domino/reports.nsf/html/20061109ce.html
گزارش حسابرس کل در نوامبر ۲۰۰۶ در مورد صندوق بازنشستگی آر.سی. ام.
۲۱- سی. بی.سی ۵ دسامبر۲۰۰۶
http://www.cbc.ca/canada/story/2006/12/05/commissioner-testimony.html
The RCMP yesterday- Aug 10 -2007- admitted for the first time that it worked with the CIA during the Maher Arar affair. Suggestions of CIA involvement have been public since the Ottawa engineer provided convincing evidence he was flown to the Middle East on a CIA Gulfstream jet after his arrest in a U.S. airport, but yesterday was the first occasion there has been official confirmation to support his accusations.
۲۲-April 1997 APEC summit in Vancouver/pepper spray to break up demonstrations
The hearings into the RCMP actions against the students, which included pepper-spraying them, strip searching them and jailing them without charge, will be one of the most expensive ever undertaken by the commission – in fact the most expensive. The cost is estimated at over $1 million, including a $650,000 top-up by the government.
۲۲ Oct 1998 – Parliament

۲۳. سایت سازمان امنیت کانادا http://www.rcmpwatch.com/category/air-india-flight-182/

۲۴. مک لین ۲۸ مه۲۰۰۷ http://www.macleans.ca/article.jsp?content=20070528_105308_105308

۲۵.http://www.cbc.ca/canada/story/2003/04/22/airbus_rcmp.html

۲۶-http://www.corpa.com/Palango.htmlPaul Palango
THE LAST GUARDIANS
THE CRISIS IN THE RCMP… AND IN

CANADA

۲۷- Paul Palango,Dispersing the Fog:The RCMP, the CIA, governments and the continuing crisis in

Canada