روز یکشنبه ۲۴ آگوست، پس از ۱۶ روز رقابت ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۵ کشور جهان، در ۲۸ رشته ورزشی، بیست و نهمین دوره بازی های المپیک در پکن پایان گرفت. مراسم اختتامیه، همانند مراسم افتتاحیه، در ورزشگاه آشیان پرنده با حضور ۹۱ هزار تماشاگر و ۸۰ تن از سران کشورها از جمله رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر روسیه برگزار شد.



شماره ۱۱۹۲ ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸


 

نمایش سنت و مدرنیته در المپیک چین

یک جهان، یک رویا


 

روز یکشنبه ۲۴ آگوست، پس از ۱۶ روز رقابت ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۵ کشور جهان، در ۲۸ رشته ورزشی، بیست و نهمین دوره بازی های المپیک در پکن پایان گرفت.

مراسم اختتامیه، همانند مراسم افتتاحیه، در ورزشگاه آشیان پرنده با حضور ۹۱ هزار تماشاگر و ۸۰ تن از سران کشورها از جمله رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر روسیه برگزار شد.

شعار المپیک پکن «رویای یک جهان، صلح و آرامش» بود. پنج عروسک با نام «فووا» به تعداد حلقه های المپیک، نمادهای خوش یمنی المپیک بیست و نهم بودند و همچنین نشان رسمی  بازی ها «پکن رقصان» نام داشت.

 


 

   

مراسم پایانی همچون مراسم گشایش باشکوه برگزار شد. چین برگزاری المپیک را بهانه ای کرده بود تا تاریخ پنج هزار ساله اش را به نمایش بگذارد؛ از دیوار بزرگ تا عروسک های خیمه شب بازی و فضانوردان. سنت و مدرنیته در کنار هم نمایش خیره کننده ای را ساخته بودند.  

هدایت تقریباً ۱۵ هزار نوازنده، آکروبات باز و هنرمند را «ژانگ ییمو»، کارگردان شهیر چین به عهده داشت که توانست نمایشی جادویی و شاعرانه ارائه دهد.

از کوبش ۲۰۰۸ طبل‌، تا کنده شدن «لی نینگ» (قهرمان سه‌گانه المپیک ۱۹۸۴ و ستاره ورزش چین) از زمین و راه رفتنش در فضا برای روشن کردن مشعل زیبای المپیک.

در برنامه برگزار شده تاریخ ۵۰۰۰ ساله چین در نمایشی ۵۰ دقیقه ای به تصویر کشیده شد و در آن صنعت چاپ، کاغذ، کشتیرانی، آتش بازی و … به نمایش درآمد.

 

در تمام برنامه های اجرا شده، که توام با موسیقی و رقص بود، شعار بازیها "رویای یک جهان، صلح و آرامش" احساس می شد.

به گزارش اکثر خبرگزاری ها، در طول این ۱۶ روز، تمامی مردم پکن با روی گشوده با بازدیدکنندگان روبرو می شدند، و به گفته ی گزارشگر سی بی سی، انگار کل چین آغوش گشوده ای بود به روی دیگران.

علیرغم تمام مسائلی که در حاشیه پیش و پس از المپیک مطرح شد، چین توانست بهترین المپیک را به جهانیان عرضه کند و تصور غرب را از شرق دگرگون کند.


 

تأثیر بازی‌هاى المپیک بر اقتصاد چین: مثبت یا منفی؟


 

رادیو آلمان: به باور برخی از کارشناسان، برخلاف تحلیل‌ها و گزارش‌های رایج، بازی‌هاى المپیک به اقتصاد چین صدمه زده‌اند. دولت چین براى برگزارى بى‌عیب و نقص بازی‌هاى المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ میلادى حدود ۴۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

قبل از به پایان رسیدن بازیهاى المپیک که اختتامیه آن روز یکشنبه در پکن برگزار شد، مدیران دولتى و رسانه ‌هاى چینى مصر بودند با گزارش و تفسیرهای مختلف اقتصادى ثابت کنند که این بازیها هیچ صدمه ‌‌اى به اقتصاد چین نزده ‌اند. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که نشست چند روزه‌ی حزب کمونیست چین براى بررسى مشکلات اقتصادى کشور آغاز شده است.

برخى از کارشناسان اقتصادى معتقدند، در یک جمع‌بست کلى مى‌توان ادعا کرد که برعکس آنچه مدام تحلیل و گزارش مى‌شود، بازیهاى المپیک به اقتصاد چین صدمه زده ‌اند. نشست رسمى کارشناسان اقتصادى چین، که نشان از بحران اقتصادى پیش روى این کشور مى‌دهد، بى‌ارتباط با این مسئله نیست. دولت چین براى برگزارى بى‌عیب و نقص بازیهاى المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ میلادى حدود ۴۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

 

البته شکى نیست که ورشکستگى شرکتهاى کوچک و بزرگ اقتصادى در پایتخت چین و شهرهاى اطراف آن، ارتباط مستقیمى با بازیهاى المپیک ندارد. لى واى، تحلیلگر اقتصادى بانک "استاندارد چارتر" معتقد است که اقتصاد دولتى چین به حدى رشد کرده است که اتفاقى از این دست هیچ تأثیرى بر آن نخواهند داشت.

لی وای معتقد است: "در مقایسه با سرمایه‌گذارى در کل کشور یا حتى در مقایسه با مبلغى که در پایتخت هزینه شده، سرمایه ‌اى که صرف بازیهاى المپیک شد، بسیار اندک است. نقشى که اقتصاد پکن در کل کشور بازى مى‌کند حدود سه درصد است. در مقایسه با آن، بازیهاى المپیک نقشى کمتر از یک درصد در سرمایه‌گذارى سالانه کشور داشت."

از  سال ۲۰۰۱ که مسئولیت برگزارى بازیهاى المپیک سال ۲۰۰۸ میلادى به چین داده شد، اقتصاد این کشور سالانه حدود ده درصد رشد داشته است؛ رشدی که در مقایسه با کشورهاى دیگرى که میزبان بازیهاى المپیک بودند بى‌سابقه است. بیشترین سرمایه‌گذارى صرف بازسازى و مدرنیزه کردن بخش‌هاى ارتباطات، سرویس حمل و نقل عمومى و پروژ‌ه ‌هاى حفاظت از محیط زیست شده است.

با وجود این، برگزارى بازیهاى المپیک، سود چندانى نصیب سرمایه‌گذاران نکرده است. برخلاف انتظار هتل‌داران، تعداد گردشگرانى که در این مدت از چین دیدن کرده ‌اند، بسیار کمتر از تعدادى که انتظار مى‌رفت بوده است. سرمایه‌ى کلانى هم که براى جلوگیرى از حملات تروریستى و تظاهرات مخالفان صرف شده، جز تحمیل هزینه‌ هاى هنگفت مالى به شرکتهاى کوچک و بزرگ پکن، فایده ‌اى نداشته است.

 لوى کاى، کارشناس چینی بازار بورس‌، معتقد است که هزینه ‌اى که صرف شده در دراز مدت بى‌تأثیر خواهد بود. وی می‌گوید: "بازیهاى المپیک هیچ صدمه ‌اى به اقتصاد چین نزده است. اقتصاد چین به حدى بزرگ است که نتیجه این سرمایه‌گذارى بسیار کوچک در آن گم مى‌شود. در حال حاضر، مسائل مهم دیگرى مطرح هستند، فاکتورهایى از جمله تورم که مستقیما به اقتصاد جهانى و بازار صادرات مربوط مى‌شوند. نکته بعدى گران شدن واحد پول چین است."

پیش‌بینى مى‌شود که در سال جارى میلادى هم، اقتصاد چین روند صعودى خود را حفظ خواهد کرد و کماکان رشد ده‌درصدى هفت سال گذشته را خواهد داشت.

پکن و شانگهای، دیروز و فردا

براى چینى‌ها که عادت دارند به پیش رو بنگرند، پکن به «دیروز» تعلق دارد. از «امروز» باید به شانگهاى فکر کرد. پلاکاردهاى نصب شده در سراسر این شهر و ساختمان‌هاى در دست ساخت، خبر از رویداد بین‌المللى بعدی را مى‌دهد.

 

لوى کاى مى‌گوید: "بعد از بازیهاى المپیک، توجه بین‌المللى بر نمایشگاه expo ۲۰۱۰ شانگهاى متمرکز خواهد شد. ظرف دو سال آینده، شانگهاى محل جذب سرمایه‌گذارهاى کلان خواهد بود."

کارگران مهاجر چینى‌ هم، که از پایتخت روانه‌ی بندر شانگهاى در شرق کشور خواهند شد، به این روند عادت کرده‌اند.

 


 

افتتاح کنوانسیون حزب دمکرات در آمریکا


 

عصر دوشنبه ۲۵ اگوست کنوانسیون حزب دمکرات آمریکا در شهر دنور (ایالت کلورادو) رسماً افتتاح شد. در شب نخست کنوانسیون، مراسمی در تجلیل از سناتور ادوارد کندی اجرا شد و همچنین میشل اوباما، همسر باراک اوباما سخنرانی کرد.

این کنوانسیون که مراسم آن را میلیون‌ها شهروند آمریکائی به طور زنده از طریق رسانه ها دنبال می‌کنند نقشی مهم در تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر خواهد داشت.

در آغاز چهل و پنجمین کنوانسیون حزب دمکرات، که هرچهار سال یک بار پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، چهره‌های شناخته و محبوب این حزب برصحنه ظاهرشدند تا در میان مهمانان و بینندگان فضایی عاطفی ایجاد شود و اتحاد و یکپارچگی حزبی مورد تأکید قرار گیرد.

جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا به همراه همسرش روزالین کارتر در میان ابراز احساسات مدعوین به روی صحنه رفتند. در نخستین ساعات کنوانسیون، سناتور سالخورده و محبوب آمریکایی ادوارد کندی مرکز توجه بود.

چندهفته پیش اعلام شد که سناتور کندی دچار سرطان مغزی شده و پیشرفت بیماری او در مرحله‌ی کنونی درمانی ندارد. به همین مناسبت در کنوانسیون از او تجلیل به عمل آمد. خود سناتور در لحظات آخر موفق شد در مراسم حضور بیابد و شاهد ابراز احساسات مردم باشد.

سناتور کندی که مقداری از موهایش را از دست داده بر صحنه آمد و در حمایت از باراک اوباما و «فصلی از امید» سخن راند در حالی که جمعیت برپا ایستاده و نام کوچک او را فریاد می‌زد «تدی، تدی». تعدادی از اعضای خاندان کندی در کنار او روی صحنه حضور داشتند. یک ویدئو بر پرده‌ی بزرگ صحنه هائی از زندگی ادوارد کندی را به همراه دو برادرش جان اف کندی و رابرت کندی (که هردو توسط مخالفان شان به قتل رسیدند) نمایش داد.

 

بیل و هیلاری کلینتون

حضور هیلاری کلینتون و همسرش بیل کلینتون نیز که از محبوب‌ترین سیاستمداران در میان آمریکائیان است باعث ابراز احساسات شدید نمایندگان حاضر در کنوانسیون شد. بیل کلینتون چهارشنبه شب سخنرانی خواهد داشت.

سخنران دیگر مراسم افتتاحیه، خانم کارولین کندی برادرزاده‌ی سناتور کندی و فرزند جان اف کندی بود که در میان دست‌زدن مدام نمایندگان، از نقش عمویش در سیاست بین المللی (از جمله پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی) و نقش سناتور اوباما صحبت به میان آورد.

خواهر و همسر باراک اوباما درباره‌ی خصوصیات روحی و اخلاقی باراک اوباما صحبت کردند. میشل اوباما از خانواده‌ی کارگری خود و بزرگ شدن‌اش در جنوب شهر شیکاگو صحبت کرد و گفت چگونه در ابتدای آشنایی با باراک، با آنکه «او اسم خنده‌داری داشت و در هاوائی بزرگ شده بود»، شرح حال شوهر آینده اش را بسیار شبیه شرح زندگی خودش یافت.

سناتور اوباما در شب افتتاحیه در ایالت آیوا به کارزار انتخاباتی مشغول بود و تنها از راه پرده‌ی ماهواره به نمایندگان حاضر در کنوانسیون پیام فرستاد.


 

سخنرانی همسر اوباما در همایش حزب دموکرات


 

بی بی سی: همسر باراک اوباما بر شباهت شرایط و ارزش های خانوادگی خود با مردم عادی آمریکا تاکید ورزیده است.

 

میشل اوباما

میشل اوباما، همسر داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سخنانی در همایش ملی این حزب برای تایید نامزدی باراک اوباما که در شهر دنور، ایالت کلرادو، برگزار شده نگرش و وضعیت زندگی خود را همانند سایر زنان آمریکایی توصیف کرده است.

خانم اوباما، همسر نخستین نامزد سیاهپوست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته است که او و همسرش با ارزش های مشترک در جامعه آمریکا پرورش یافته و اعتقاد دارد که باراک اوباما می تواند تحولات لازم را در ایالات متحده پدید آورد.

میشل اوباما، که همراه با دو دخترش در همایش حزب دموکرات شرکت داشت، کوشید با تاکید بر وطنپرستی خود، به انتقاداتی که از اظهارات قبلی او در این مورد به عمل آمده بود پاسخ گوید.

خانم اوباما پیش از این گفته بود که "برای نخستین بار در زندگی خود به عنوان یک فرد بالغ" از اینکه آمریکایی است احساس غرور می کند.

وی در همایش دنور از علاقه عمیق خود به کشورش سخن گفت و اگرچه صراحتا به مسایل نژادی نپرداخت، اما در اشاره ای غیر مستقیم به اینکه همسرش از اقلیت سیاهپوست آمریکاست، اظهار داشت که باراک اوباما برای زمینه اجتماعی، تعلق حزبی و نگرش سیاسی فرد آمریکایی اهمیتی قایل نیست و متعقد است که ارزش های یکسان تمامی مردم آمریکا را به هم پیوند می دهد.

میشل اوباما با اشاره به نام غیرعادی همسرش، گفت که باراک اوباما در خانواده ای با همان دیدگاه ها و مسایل رایج در سایر خانواده های آمریکایی پرورش یافته است.

پدر باراک حسین اوباما یک دانشجوی اهل کنیا بود که با یک زن سفید پوست آمریکایی ازدواج کرد اما این ازدواج به زودی به متارکه انجامید و باراک اوباما زیر نظر والدین مادرش پرورش یافت.

خانم اوباما در سخنرانی خود از پرداختن به جزئیات برنامه سیاسی همسرش خودداری ورزید و تنها به وعده های او در خاتمه دادن به جنگ عراق، بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و گسترش خدمات درمانی برای نیازمندان اشاره کرد.

انتظار می رود همایش ملی حزب دموکرات در دنور، که با شرکت نمایندگان شعبه های ایالتی، اعضای ارشد و هواداران حزب تشکیل یافته، رسما باراک اوباما را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند.

همایش حزب جمهوریخواه، دیگر حزب بزرگ آمریکا، هفته آینده برگزار می شود تا رسما جان مک کین را برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کند.

نظر سنجی های انجام شده در آستانه برگزاری همایش حزب دموکرات نشان می دهد که آقایان مک کین و اوباما از حمایت یکسانی در افکار عمومی آمریکاییان برخوردارند و در نتیجه، پیروزی در این انتخابات مستلزم تلاش گسترده هر دو نامزد است.

یکی از مسایل مهم در همایش حزب دموکرات تاکید بر وحدت تمامی جناح ها و شخصیت های حزبی در حمایت از برنامه باراک اوباما به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری برگزار می شود و رئیس جمهوری منتخب از اول ماه ژانویه سال بعد، و با پایان گرفتن دومین دوره ریاست جمهوری جورج بوش، زمام امور این کشور را در دست خواهد گرفت.


 

بایدن؛ انتخابی هوشمندانه برای معاونت اوباما


 

بی بی سی: باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آتی، جوزف بایدن را به عنوان نامزد معاونت خود معرفی کرده است.

سناتور بایدن ۶۵ ساله هم اکنون رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکاست و در گذشته خواهان مذاکره بی قید و شرط آمریکا با دولت ایران شده است.

 

جو بایدن و باراک اوباما

باراک اوباما در شهر اسپرینگفیلد ایالت ایلینوی در مراسمی ویژه رسما سناتور بایدن را به عنوان معاون خود معرفی کرد.

سناتور بایدن پیشتر یکی از رقبای انتخاباتی باراک اوباما در این دوره انتخاباتی بود و حتی یک مرتبه او را فاقد تجربه کافی برای رئیس جمهور شدن دانسته بود.

بایدن که از ۳۶ سال پیش در مجلس سنا حضور داشته بی شک یکی از چهره های مطرح در عرصه سیاسی آمریکاست.

باراک اوباما در مراسم معرفی معاونش که البته به رک بودن شهرت دارد جوزف بایدن ۶۵ ساله را ترکیب بی نظیری دانست و گفت: "چند دهه است که سناتور بایدن مسبب تغییر در واشنگتن بوده، اما واشنگتن او را تغییر نداده. سناتور بایدن در امور سیاست خارجی تخصص و در عین حال در طبقه متوسط ریشه دارد. او بارها با دیکتاتورها رودررو شده و از حقوق افسران پلیس و ماموران آتش نشانی ما دفاع کرده است. سناتور بایدن به طور منحصر به فردی شایستگی دارد که شریک من باشد همچنان که تلاش می کنیم آمریکا را به مسیر درست برگردانیم."

این ستایش اوباما با تعریف و تمجید متقابل سناتور بایدن روبرو شد.

بایدن گفت که مردم آمریکا نباید بعد از ۸ سال ریاست جمهوری جورج بوش، کاخ سفید را به کاندیدای حزب جمهوریخواه یعنی سناتور جان مک کین واگذار کنند، بخصوص که به گفته او جان مک کین قصد ادامه سیاست های جورج بوش را دارد.

وی گفت: "در این دوره انتخاباتی گزینه ما روشن است: تنها یک نفر می تواند که تغییرات مورد نظر ما را به وجود بیاورد مردی که من مفتخرم او را دوست خودم بخوانم و رئیس جمهوری بعدی آمریکاست، باراک اوباما."

سناتور بایدن که از دو سال پیش رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا بوده، یکی از منتقدان سرسخت دولت جورج بوش به حساب می آید.

او خواهان مذاکره مستقیم آمریکا با ایران است و می گوید آمریکا باید نیروهایش را از عراق خارج کند و بیشتر بر اوضاع افغانستان تمرکز کند.

بایدن چند سال پیش در اوج ناآرامی ها در عراق حتی خواهان تجزیه نرم عراق و تقسیم آن به سه بخش شیعه، سنی و کردنشین شده بود؛ پیشنهادی که جورج بوش رد کرد.

سناتور جان مک کین، کاندیدای ریاست جمهوری جمهوریخواهان، در یک تماس تلفنی انتصاب سناتور بایدن به سمت معاونت باراک اوباما را تبریک گفته است.

دموکرات ها معتقدند سناتور بایدن که عمدتا به عنوان یک سیاستمدار مردمی شهرت دارد می تواند به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری که کمتر از سه ماه دیگر برگزار خواهد شد کمک شایانی کند.

از سوی دیگر انتظار می رود جان مک کین هم معاون خود را در هفته آینده معرفی کند.

گمان می رود سناتور مک کین، نام معاون خود را در روز ۲۹ اگوست اعلام کند که برابر با روز تولد ۷۲ سالگی او، و یک روز پس از پایان همایش حزب دموکرات است.


 

اخطار غرب به روسیه در ارتباط با گرجستان


 

رهبران غربی تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن نواحی جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخاز را به شدت محکوم کرده اند.

به گزارش بی بی سی، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا به دمیتری مدودف همتای روس خود اخطار داد که "تصمیم غیرمسئولانه وی" باعث تشدید تنش در ناحیه می شود.

گرجستان نیز گفت که روسیه می خواهد "با زور مرزهای اروپا را تغییر دهد."

پیشتر مدودف به بی بی سی گفته بود که روسیه به دلیل "نسل کشی" جدایی طلبان در این دو منطقه، متعهد به چنین عملی بوده است.

مقام های جدایی طلب در آبخاز و اوستیای جنوبی که از دهه ۱۹۹۰ عملا خودمختار بوده اند از روسیه تشکر کرده اند.

واکنش یأس آلود بین المللی تقریبا بلافاصله پس از اعلام تصمیم روسیه پدیدار شد.

رئیس جمهور آمریکا از روسیه خواست "در تصمیم غیرمسئولانه خود تجدید نظر کند" و "به تعهدات بین المللی خود متعهد بماند."

فرانسه که ریاست کنونی اتحادیه اروپا را به عهده دارد نیز تصمیم روسیه را محکوم کرده و خواستار راه حل سیاسی شده است.

یاپ دی هوپ شفر دبیر کل ناتو نیز گفت که این اعلامیه "نقض مستقیم" قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل در مورد گرجستان است که روسیه خود بر آنها مهر تایید زده بود.

میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان نیز روسیه را متهم کرد که سعی دارد به زور مرزهای اروپا را تغییر دهد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که از زمان استالین و هیتلر تا به حال این اولین بار است که کشور بزرگتری تلاش می کند کشور کوچکتری را ضمیمه خود کند.

دولت روسیه روز سه شنبه، ۲۶ اگوست استقلال دو منطقه آبخاز و اوستیای جنوبی متعلق به گرجستان را به رسمیت شناخت.

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که با توجه به تحولات اخیر در منطقه و در واکنش به خواست پارلمان این کشور، با امضای فرمانی، آبخاز و اوستیای جنوبی را به عنوان دو جمهوری مستقل مورد شناسایی رسمی قرار داده است.

اگرچه از زمان استقلال گرجستان و فروپاشی اتحاد شوروی در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، مناطق آبخاز و اوستیای جنوبی تحت تسلط جدایی طلبان این دو منطقه قرار داشته است، اما جامعه بین المللی همواره این دو منطقه را بخشی از قلمرو دولت گرجستان دانسته است.

مدودف گفت که این تصمیم را با توجه به ابراز تمایل مردم آبخاز و اوستیای جنوبی به استقلال از گرجستان و براساس منشور سازمان ملل و مبانی حقوق بین الملل اتخاذ کرده است.

مقامات روسیه انگیزه آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای گرجستان در اوایل ماه جاری و پیشروی بعدی ارتش روسیه در خاک آن کشور را حمایت از مردم اوستیای جنوبی در برابر تهاجم ارتش گرجستان اعلام کرده بودند.


 

تلفات سنگین حمله انتحاری در عراق


 

پلیس عراق می گوید در اثر انفجار انتحاری در استان دیاله دست کم ۲۵ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شده اند.

به گزارش بی بی سی، در این حمله یک بمبگذار انتحاری بمبی را که با خود داشت درمیان صف متقاضیان استخدام در نیروی پلیس منفجر کرد.

حمله روز سه شنبه، تازه ترین مورد از یک رشته حملاتی است که توسط کسانی که عمدتا از اسلامگرایان سنی مذهب هستند در این استان رخ داده است.

نیروهای امنیتی در استان دیاله سرگرم عملیات گسترده علیه شورشیانی هستند که گفته می شود با القاعده ارتباط دارند.

بسیاری از این شورشیان کسانی اند که پس از بهبود وضعیت امنیتی سایر مناطق عراق به این استان رفته اند.

عاملین شماری از حملات انتحاری یک سال اخیر در بعقوبه بمبگذاران انتحاری زن بوده اند. پلیس بعقوبه مرکز استان دیاله گفت یک دختر ۱۵ ساله را که کمربند انفجاری به خود بسته بود و قصد حمله انتحاری داشته دستگیر کرده است.

ماه گذشته نیروهای عراقی صدها نفر را در جریان عملیات علیه شورشیان سنی مذهب،در استان دیاله دستگیر کردند.


 

افزایش ارزش دلار در برابر یورو


 

بی بی سی: در حالی که نگرانی ها درباره اقتصاد اروپا در حال افزایش است، بهای دلار به بالاترین حد خود در برابر یورو ظرف شش ماه گذشته رسیده است.

روز سه شنبه با اعلام این که آلمان بدترین عملکرد اقتصادی خود را ظرف سه سال گذشته داشته است، یورو به ۱.۴۵۷۱ در برابر دلار رسید.

آمار اعلام شده در آلمان که نشان می دهد اقتصاد این کشور از ماه اپریل تا جون دچار انقباض شده بود، نگرانی از بابت رکود اقتصادی در اروپا را افزایش داده است.

در همین حال پوند نیز به ۱.۸۳۳۱ در برابر دلار رسیده که پایین ترین نرخ برابری از جولای ۲۰۰۶ تا به حال بوده است.

تیرگی چشم انداز رشد اقتصادی در اروپا و بریتانیا به سود واحد پول آمریکا تمام شده است.

افت یورو و پوند در برابر دلار می تواند کمک خوبی به سرمایه گذاران اروپایی باشد چون کالاهای آنها در خارج ارزانتر خواهد بود.

اما این افت قیمت برای افرادی که با پوند به تعطیلات در کشورهایی که واحد پولشان دلار است می روند، اتفاق خوبی نیست.

روز سه شنبه، ۲۶ اگوست با بالا رفتن بهای دلار قیمت نفت کاهش یافت.

بهای نفت خام سبک آمریکا با ۶۷ سنت کاهش به ۱۱۴.۴۴ دلار و بهای نفت برنت دریای شمال هم با ۶۴ سنت کاهش به ۱۱۳.۳۹ دلار رسید.


 

بیش از صد و پنجاه کشته در سانحه هوایی مادرید

 

چهارشنبه ی گذشته، لغزش یک فروند هواپیمای مسافربری اسپانیا در فرودگاه بین المللی مادرید به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد.

به گزارش بی بی سی، هواپیمای بوئینگ مک‌دونال داگلاس که در اختیار یک شرکت هواپیمایی اسپانیا (اسپن ایر) بود با یکصد و شصت و شش مسافر و شش خدمه قرار بود به سمت گران کاناریا در جزایر قناری پرواز کند. این نوع هواپیماها معمولا در پروازهای کوتاه در داخل اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

مقام های اسپانیایی گفته اند که بیش از یکصد و پنجاه نفر بر اثر این سانحه کشته شده اند. خبرگزاری رویتر گفته است که تنها بیست و هشت نفر زنده مانده اند.

خوزه لوئیس رودریگز زاپاته رو، نخست وزیر اسپانیا تعطیلات تابستانی خود را در جنوب این کشور نیمه کاره رها کرد و در محل حادثه حضور یافت.

گزارش برخی رسانه های اسپانیایی حاکی از آن است که یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفته است.