تابستان گذشته در فستیوال بین المللی زنان نمایشنامه نویس در سوئد موفق به دیدن نمایش درخشان “رقص پاییزی” به نویسندگی، کارگردانی و بازی شبنم طلوعی شدم.“رقص پاییزی” کاریست به غایت زیبا و صادقانه که با مهارتی درخور تقدیر نوشته،کارگردانی و بازی شده است.

 رقص پاییزی تا به حال اجراهای موفقی در شهرهای پاریس، پراگ و استکهلم داشته و در روزهای ١۴، ١۵ و ١۶ دسامبر مهمان ما در تورنتو خواهد بود.

شبنم طلوعی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما

 رقص پاییزی درعین سادگی و ایجاز شگفت انگیزش بیننده را همراه خود به دنیایی از تجربیات و درگیریهای متفاوت و به غایت مشابه سه زن در نظام اسلامی ایران می برد. تجربیاتی که از “غربت” در سرزمین مادری آغاز و به غربتی دیگر در پاریس ختم می شود.

سه شخصیت نمایش بیتا، مژده و یکتا هستند. بیتا روزنامه نگاری ست که در جریان انتخابات سال ٢٠٠٩ دستگیر شده و تحت بازجویی در زندان اوین است. او با روسپی جوانی به نام مژده هم بند می شود. بین آن ها دوستی عمیقی شکل می گیرد.  بیتا به مژده اعتماد کرده و با او از رازها و بیم هایش می گوید. بیتا از مژده می خواهد که بعد از آزادی اش به پاریس برود و  پیغام مهمی را برای خواهرش یکتا که سال هاست در آنجا زندگی می کند ببرد.

  یکتا خواهر بیتا از زندانیان دهه شصت است که در سن چهارده سالگی در ارتباط با یکی از سازمان های سیاسی آن زمان دستگیر شده و بعد از آزادی اش به فرانسه رفته و با سیاست وداع کرده است. او اکنون در پاریس معلم رقص است.

 در نمایش، شبنم طلوعی به سادگی و ظرافت خاص خود ما را از مکانی به مکان دیگر می برد. در صحنه ای ما شاهد بازجویی بیتا در زندان اوین هستیم و در صحنه دیگر شاهد گفت وگوی مژده با وکیلی ایرانی جهت پناهندگی اش در کافه ای در پاریس. شبنم نهایتا ما را با خود به کلاس رقص یکتا در پاریس می برد.

شبنم طلوعی در رقص پاییزی

شبنم تنها بازیگر این نمایش است. او با توانمندی بی نظیری سه شخصیت بیتا، مژده و یکتا را بازی می کند. دیگر شخصیت های نمایش همچون بازجویان زندان اوین، وکیل مهاجرت در پاریس و شاگردان کلاس رقص یکتا حضور فیزیکی ندارند. اما شبنم با انتخاب بسیار مشخص دیالوگ ها و بازی ماهرانه اش آن ها را در ذهن ما قابل رویت می کند. گفتارها و عکس العمل های او به بیننده می گوید که بازجو چه گفته و چه می کند. در این شیوه نمایشی نویسنده، کارگردان و بازیگر، حضور فعال و مشارکت بیننده را طلب می کند.

 رقص پاییزی نمایشی ست که در قالب داستان سه زن لایه هایی از وقایع و فجایع سی و چند ساله کشورمان را منعکس می کند. نمایشی ست درباره سرخوردگی، سردرگمی، آوارگی و رنج های سه نسل در درون و خارج از مرزهای ایران.

شبنم طلوعی با کارنامه پر بارش در تئاتر و سینمای ایران به عنوان یکی از توانمندترین بازیگران زن ایرانی شناخته شده و جوایز متعددی در زمینه های بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی را از آن خود کرده است. شبنم در سال ١٣٨٣ در پی محرومیت از کلیه فعالیت های هنری به دلیل اعتقادات مذهبی اش به آئین بهایی، مجبور به ترک ایران می شود و از آن زمان در پاریس زندگی می کند. در نظامی که اساس اش بر دروغ و تزویر استوار است، از شبنم خواسته می شود که او نیز دروغ بگوید و برای ادامه ی کارش اعتقادات اش را کتمان کند و یا برای همیشه با کار هنری در ایران وداع گوید.

او در اوج موفقیت و محبوبیت راه دوم را انتخاب می کند و تن به تبعید می دهد. چرا که  او قادر به دروغ گفتن نیست. او دروغ و تزویر را درخور مقام انسان و یک هنرمند نمی داند. او به دروغ تن نمی دهد حتی اگر به قیمت از دست دادن تمامی دستاوردها و زحمات اش باشد. شبنم از سال ٢٠٠۴ فعالیت های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری خود را با تمام چالش هایش در پاریس ادامه داده و کارهای ارزنده ای را به جامعه تقدیم کرده است.

به امید این که جامعه ایرانی ساکن تورنتو این کار ارزشمند را از دست ندهد.

عکس ها: مریم اشرفی

رقص پاییزی

نویسنده، کارگردان و بازیگر: شبنم طلوعی

مکان: بنیاد پریا، شماره ۳۴۴ خیابان جان، شرق بی ویو، تورن هیل

زمان و ساعات اجرا : جمعه ۱۴ دسامبر ساعت ۸ شب، شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ دسامبر ساعت ۶ بعدازظهر

بلیت: ۲۵ دلار ـ اعضای بنیاد پریا و دانشجویان ۲۰ دلار

محل فروش بلیت: بنیاد پریا، شیرینی سرا

تلفن رزرو بلیت: ۰۲۰۲-۷۶۴-۹۰۵

برگزارکننده: پرشین سیرکل