پلی میان یاد دیروز و امید فردا

 جامعه ی ایرانی تورنتو آنقدر بزرگ شده که به حق آن را بشود ایرانی کوچک نام گذاشت. در این ایران کوچک، همه آن چیزهایی که در ایران یافت می شود، وجود دارد. در این شهر ترک و کرد و بلوچ و عرب و فارس و … با هر نوع دین و مذهبی شیعه و سنی و زرتشتی و بهایی و کلیمی و مسیحی و بی خدا و سکولار زندگی می کنند. از نویسنده و روزنامه نگار و استاد دانشگاه و دانشجو، تا مهندس و دکتر و دامپزشک و فروشنده و مشاور املاک. از نوازنده و خواننده و نقاش و عکاس و گرافیست و گالری دار، تا گروه های بزرگ و کوچک موسیقی سنتی و پاپ و تلفیقی. از رستوران های رنگارنگ ایرانی و چلوکباب مشهور آن تا پسته و زعفران و نان سنگک و قالی.

ما سیاستمدار هم داریم و اولین نماینده ی ایرانی تبار در آمریکای شمالی از شهر ما به مجلس انتاریو وارد شد.

ما حتی ارکستر ملی ایران هم داریم که چندین سال است توسط کمال طراوتی هنرمندی که ده ها سال تجربه ی نوازندگی، سازندگی و تنظیم آهنگ، تعلیم موسیقی و همچنین رهبری ارکستر را دارد، پایه گذاری شده و به فعالیت ادامه می دهد و سالی چندین کنسرت بزرگ برگزار می کند.

کنسرت روز یکشنبه دوم دسامبر ۲۰۱۲، به مناسبت سال نوی میلادی، رنگین کمانی ست از هنرمندان بنام ایرانی که خاطرات دیروزمان را به روی صحنه زنده می کنند و امروزمان را به آینده ای پرامید پیوند می دهند.

در رابطه با این کنسرت با کمال طراوتی سرپرست گروه کر و ارکستر ملی ایران گفت وگو کردیم.

حسن انعامی، کاملیا دارا و شاهرخ مشکین قلم از هنرمندان برجسته ای که در کنسرت ارکستر ملی ایران یکشنبه دوم دسامبر در تورنتو حضور خواهند داشت

آقای طراوتی، گروه کر و ارکستر ملی ایران از زمان تشکیل تا به امروز چه فراز و نشیب هایی را طی کرده و وضعیت آن را در حال حاضر چگونه می بینید؟

ـ با عرض سلام و تشکر از شما و هفته نامه وزین شهروند که همیشه حامى همه هنرمندان ایران و فعالیت های فرهنگى هنرى بوده و هست.

گروه کر ملى ایران سال ٢٠٠٧ و ارکستر ملى سال  ٢٠٠٩ به عنوان زیر مجموعه ى مرکز موسیقی نوا ثبت شدند. گروه کر ملى ایران به طور مستقل برنامه هاى مختلفى داشت از جمله شرکت در تیرگان ٢٠١١ ولى اولین اجرای تواما این دو گروه، چهاردهم اکتبر ٢٠١١ با کلکسیونى از آثار با ارزش موسیقی ملى ایران در مارکام تیاتر برگزار شد که تکخوان برجسته آن برنامه هنرمند پیشکسوت آقاى ناصر مسعودى بود.

دومین اجرا هفدهم مارچ ٢٠١٢ به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۱ با حضور هشت تکخوان ایرانى در مرکز هنرى ریچموندهیل برگزار شد که تمامى قطعات مربوط به نوروز و بهار و بیشتر شامل بازسازی قطعات با ارزش قدیمى به اضافه آثار جدید بودند.

کنسرت پیش رو که همین یکشنبه  دوم دسامبر ٢٠١٢ در مرکز هنرى ریچموند هیل برگزار خواهد شد در واقع سومین برنامه این دو گروه خواهد بود که با حضور شش تکخوان، به همراهى رقص تحسین برانگیز طراح و رقصنده ایرانی(بین المللى) مقیم فرانسه، شاهرخ مشکین قلم، برگزار خواهد شد.

پس از آن، این دو گروه روز شنبه شانزدهم مارچ ٢٠١٣ چهارمین برنامه خود را که با افتخار دومین جشن نوروزى خواهد بود، مجددا در مرکز هنری ریچموند هیل برگزار خواهند کرد که جزئیات آن به زودی از طرف رسانه ها، اعلام خواهد شد.

پس به نظر میرسد گروه کر و ارکستر ملی ایران هر ساله به مناسبت نوروز کنسرتى خواهد داشت؟ انگیزه ی این کار چیست؟

ـ دقیقا، این یکى از طرح های مهم مرکز موسیقی “نوا” است که از سال  ٢٠٠١، آغاز و هرساله انجام شده منتها از سال گذشته با شرکت گروه کر و ارکستر ملی ایران، این موضوع شکل بزرگتر و عمومی ترى به خود گرفت.

 انگیزه اصلی در واقع خود نوروز به مثابه مهم ترین عید ایرانیان با توجه  و درصورت رعایت کلیه ویژگی ها، آیین و مراسم آن است.

کمال طراوتی بنیانگزار و رهبر ارکستر ملی ایران

از کنسرت  یکشنبه (دوم دسامبر) و هنرمندان شرکت کننده در آن بگویید.

ـ عنوان این برنامه هست: یاد دیروز، حرف امروز، امید فردا…..

آثار گرانبهاى قدیمى از هنرمندان فقید را بازسازى کردیم و به همراه چند قطعه ى جدید، به عنوان حرف امروز خود و به امید آینده یا فرداى بهتر اجرا خواهیم کرد.

فردایی روشن، مملو از یکپارچگى، رفاه، شادى، دموکراسى و آزادى تمام و کمال براى ایران و ایرانى.

تکخوانان ما کاملیا دارا خواننده خوش صداى سوپرانو(صداى زیر خانم ها) و فارغ التحصیل اوپرا از اتریش و حسن انعامى خواننده خوش صداى تنور (صداى زیر آقایان) فارغ التحصیل اوپرا از آذربایجان (باکو) هستند. در این کنسرت همچنین بهنام جهان بیگلو (سرپرست گروه نیمه ها)، فرشید مشکین فام، فرشید تابلویی و محمد کمالی هم اجرا خواهند داشت. فرشید تابلویی با گروه کر نیز همراهی می کند.

از شاهرخ مشکین قلم، شاید بتوان به عنوان بهترین رقصنده ی ایرانی ـ جهانی نام برد. من فکر می کنم یکی از نقاط قوت کنسرت پیش رو حضور ایشان است و علاقمندانی که نمی خواهند حتی یک اجرای او را در این شهر از دست بدهند. از برنامه ی او بگویید. قرار است در همراهی با ارکستر ملی اجرا داشته باشند یا اجرای ایشان مستقل خواهد بود؟

ـ بله ایشان به همراه گروه کر و ارکستر ملى ایران در چند قطعه قرار است هنرنمایى کنند که عبارتند از”والس شماره ٢” از شوستاکوویچ، “آفتاب مى شود” از ساخته هاى خود من بر روى شعر زیباى فروغ و “فریاد” که آن نیز از ساخته هاى من بر روى شعر مشهور زنده یاد مهدی اخوان ثالث است.

در عنوان کنسرت “یاد دیروز” آمده، می دانم که همیشه نسبت به هنرمندان جاودانی ایران و پیشکسوت ها نگاهی احترام آمیز و قدردان داشته اید. از هنرمندان دیروز از چه کسانی یاد خواهید کرد؟

ـ این برنامه از طرفی یادمان هنرمندان فقید اِولین و ثمین باغچه بان، حسن کسایى، محمد نورى، حسن یوسف زمانى، ابراهیم پوررضا، ویگن، فرهاد مهراد و طوفان عطایى است که از هر کدام ترانه های ماندگاری بازسازى و اجرا خواهد شد و از طرف دیگر شامل اجراى قطعات جدیدى بر روى اشعار شاعران  نوپرداز و اندیشمندى چون فروغ فرخزاد، مهدى اخوان ثالث و احمد شاملوست.

جلد شهروند ۱۴۱۴

اگر بخواهیم ویژگى خاص این کنسرت را بدانیم، شما آن را چگونه تعریف می کنید؟ 

ـ در این کنسرت کلا شانزده قطعه، شامل موسیقى کلاسیک غربی، موسیقی ملل، موسیقی ملى، محلى و حتا موسیقی کودکان اجرا خواهد شد که این در واقع یک ویژگی بارز و مهمى است. یک گروه ثابت در یک اجراى زنده، پنج نوع از موسیقی کاملا متفاوت را اجرا می کند که اینگونه کار معمول نیست و تازگی دارد.

دیگر اینکه شکل گروهى کار است، یعنى علاوه بر گروه کر و ارکستر که ماهیتا گروهى عمل می کنند، حضور شش تکخوان، ترکیب قطعات با رقص، حضور نوازندگان و خوانندگان ایرانى و غیر ایرانى، این نظر که ایرانیها در  انجام کارهاى گروهى ضعیف عمل می کنند را نفى می کند، همانطور که در کنسرت نوروزى پیشین انجام شد.

همچنین اجرای قطعه بسیار جذاب “سنه ده قالماز” به زبان ترکی با صدای بی نظیر آقای حسن انعامى که خود آذربایجانی هستند، از دیگر ویژگی های این کنسرت است. ایشان ترانه ی جاودانه ی “مرا ببوس” را نیز برای اولین بار به دو زبان فارسی و ترکی اجرا می کنند که بی نظیر است و تا به حال چنین اجرایی بر روی صحنه نرفته است.

با سپاس از آقای کمال طراوتی رهبر و بنیانگذار گروه کر و ارکستر ملی ایران، روز یکشنبه دوم دسامبر در مرکز هنری ریچموندهیل اجرای هنرمندان سرزمین مان را شاهد خواهیم بود.

مطمئنا این کاری گروهی ست و بسیاری از هنرمندان و دوستان دست به دست داده اند تا این ارکستر بزرگ و کنسرت متفاوت امکان پذیر شود. اسامی آنها را در بروشورهای کنسرت خواهید دید.

یکشنبه ۲ دسامبر ۲۰۱۲

ساعت ۷ شب

Richmond Hill Centre for the Performing Arts

۱۰۲۶۸ Yonge St., Richmond Hill

ON. L4C 3B7

برای اطلاعات جهت خرید بلیت به آگهی این کنسرت در شهروند توجه کنید و یا از سایت مرکز هنری ریچموندهیل به آدرس زیر بلیت را خریداری کنید.http://www.rhcentre.ca/box-office.php