۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۱۲

افشای فایل صوتی مداحان اهل بیت

چندی ست در ایمیل ها و شبکه های اجتماعی، فایلی صوتی در گردش است که گفته شده از گفت وگوهای جلسه ی خودمانی مداحان اهل بیت ضبط شده و به بیرون درز کرده است.

شنیدن کلمات رایج در زبان اوباش و لمپن ها از دهان کسانی که دعوی اخلاق و دین دارند، شوکه آور بود، از این جهت که گستردگی بی اخلاقی و بی فرهنگی را در جامعه نشان می دهد و نگرانی از اینکه فرزندان ما و نسل آینده ی ایران زیر دستان چه حکومتی دارد بزرگ می شود و پرورش می یابد.

لازم دیدیم در این زمینه جستجو کنیم تا بلکه صحت و سقم این مسئله را بیابیم.

بابک داد، روزنامه نگار تبعیدی که در فرانسه زندگی می کند و بعد از انتخابات ۸۸ از ایران فرار کرده در صفحه ی فیس بوکش نوشته است:تیمی که به طور همزمان نوار جلسه مستهجن و ضداخلاقی مداحان اهل بیت(!) را در فضای اینترنت توزیع کرد، ظاهرا چندین خرگوش دیگر هم زیر کلاه شعبده هایش پنهان کرده است! همزمان با انتشار نوار لطیفه های مستهجن، یک فیلم کوتاه هم منتشر شده که براساس تفکیک «تن صدا» و «لهجه» اثبات می کند که گوینده آن جملات زننده و لطیفه های مبتذل «حاج سعید حدادیان» مداح معتمد و محبوب آقای خامنه ای است که سال قبل در یک روضه خوانی عمومی، اسفندیار رحیم مشائی را به «عورت احمدی نژاد» تشبیه کرد و بعد از شکایت مشائی فقط به پرداخت ۵۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردید! رحیم مشائی که چندی قبل هشدار داده بود در این شش ماه باقیمانده از دولت دهم، فقط استراتژی حمله را به کار خواهد بست، یک روز بعد از عاشورا این نوار رسواکننده را از مخفیگاه مداحان بیرون کشید و در سطحی وسیع در شبکه های مجازی منتشر نمود. ظاهرا این نوار فقط یک قسمت از مجموعه ای است که از هنرنمایی مداحان در آن جلسه ضبط و ثبت شده است. مشائی برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری، بنا دارد از مجموعه مدارکی که از وزارت اطلاعات و مخالفان اصولگرای خود به دست آورده، استفاده کند و در اولین قدم «مداحان حکومتی» را به عنوان اصلی ترین نیروهای تخریب کننده خود نشانه گرفته است.

بروز عوارض جسمی برای کارکنان یک مرکز هسته‌ای در اصفهان

رادیو فردا: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران روز سه‌شنبه ۷ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «برای کسانی که در مناطق هسته‌ای مثل یو سی اف (مرکز فرآوری اورانیوم) اصفهان بوده‌اند، عارضه‌هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته‌اند.»

غلامرضا معصومی درباره زمان بروز این عوارض جسمی توضیحی نداده است اما در عین حال گفته است: «هنوز اتفاقی در خارج از محیط‌های خاص اتمی نداشته‌ایم.»

معصومی به تشکیل «اورژانس هسته‌ای» در ایران اشاره کرده است و آن را شامل ارائه خدماتی دانست که «متعاقب مسائل هسته‌ای» پیش می‌آید.

رئیس اورژانس ایران گفته است که که این مرکز در دو سال گذشته واحدهای اورژانس پزشکی را برای مقابله با این حوادث هسته‌ای آموزش داده است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر ساعتی پس از انتشار این خبر، آن را از روی وبسایت خود حذف کرده است.

سه مرکز هسته‌ای در اصفهان فعالیت می‌کنند. مرکز پردازش اورانیوم یو سی اف اصفهان از جمله مراکز هسته‌ای اصلی ایران است که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند اما تاکنون مقامات ایرانی یا مقامات این آژانس درباره بروز چنین مشکلاتی برای کارمندان یا ساکنان مناطق اطراف این مرکز هسته‌ای سخنی نگفته‌اند.

کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی رسما آغاز به کار کرد.

در این مرکز هسته‌ای، کیک زرد به گاز هگزا فلورید اورانیوم تبدیل می‌شود که خوراک اصلی مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

فرمانده پلیس:

مرگ ستار بهشتی به دلیل شوک روحی روانی بوده است

رادیو فردا: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در موضع‌گیری تازه‌ای درباره مرگ ستار بهشتی گفته است «ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد» اما «هیچ انگیزه‌ای برای قتل او وجود نداشته است». او همچنین گفته که ممکن است محل نگهداری ستار بهشتی «استاندارد نبوده باشد».

اسماعیل احمدی مقدم روز سه‌شنبه ۷ آذر درباره پرونده مرگ این وبلاگ‌نویس گفته است که «مهم‌ترین سناریوی مرگ ستار بهشتی ممکن است شوک روحی روانی او در زمان نگهداری در زندان اوین باشد».

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری منتقد حکومت، روز ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران (فتا) به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی» بازداشت شد و پنج روز بعد در زندان درگذشت.

به گفته رئیس پلیس ایران، «هیچ‌کدام از موارد مربوط به نیروی انتظامی دلیل مرگ ستار بهشتی نبوده است و هیچ گونه پارگی در اثر ضربه یا مسمومیت علت مرگ نبوده است.»

پیش از این در مرداد سال ۱۳۸۸ و در پی جان‌باختن عده‌ای از معترضان بازداشت‌شده ایرانی در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران، اعلام شده بود که آن بازداشتگاه نیز «استاندارد نبوده است».

یک روز پیش از این اظهارات رئیس پلیس ایران، مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس شورای اسلامی در پرونده ستار بهشتی، گفت که تخلف پلیس فتا در این موضوع «محرز» است و رییس پلیس فتا باید برکنار شده یا از مقام خود استعفا دهد.

دواتگری روز ۶ آذر گفت که ستار بهشتی در جایی به نام «تحت‌نظرگاه» و به مدت یک شبانه‌روز نگهداری شده است که «این نگهداری کاملا غیر قانونی بوده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به چندین روز بازجویی از ستار بهشتی، گفته است که «علیرغم دستور قاضی مبنی بر انتقال متهم به بازداشتگاه آگاهی، پلیس فتا پس از بازگیری متهم از زندان اوین باز هم وی را به “تحت‌نظرگاه” پلیس فتا منتقل کرد.»

دادستانی تهران در آخرین اطلاعیه درباره مرگ ستار بهشتی گفت که او به مرگ طبیعی نمرده است و «محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده‌ شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد.»

اسماعیل احمدی مقدم درباره اظهارات این نماینده مجلس درباره لزوم استعفای رئیس پلیس فتا یا برکناری او گفت: «رئیس پلیس فتا در جریان پرونده نبوده و اگر منظور ایشان رئیس پلیس فتای تهران باشد اگر قصوری رخ داده باشد خودمان آن را بررسی و با مصوبان آن برخورد می‌کنیم.»

رئیس پلیس ایران گفته است هنوز «هیچ چیز اثبات نشده است» که با کسی در این باره برخورد شود.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته است مامورانی که ستار بهشتی را دستگیر و از او بازجویی کرده‌اند «با قرار قضایی تحت نظر هستند».

او گفته است «به عنوان یک مطلع از مسیر پرونده و تحقیقات می‌توانم بگویم که هیچ نیتی در مرگ وی وجود نداشته و موضوع بدرفتاری و ضرب و شتم مردود است».

رئیس پلیس ایران گفته است که در دو سال گذشته در ایران «استانداردهای بازداشتگاه‌ها پیگیری شد. در برخی از نقاط بازداشتگاه‌ها دارای مشکلات ساختاری بودند و آنها را تعطیل کردیم».

اسماعیل احمدی مقدم گفته است که میزان استاندارد بازداشتگاه‌های پلیس ایران از «۳۰ درصد به ۷۰ تا ۷۵ درصد» رسیده است.

راه‌اندازی پایگاه “ما با سانسور مبارزه می‌کنیم”

گزارشگران بدون مرز، پایگاهی را برای انتشار محتوا‌های ممنوع و سانسور شده در جهان و یا مطالب انتشار یافته‌ای که نویسندگان و تهیه کنندگان آن تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند، راه اندازی کرده است. هدف پایگاه “ما با سانسور مبارزه می‌کنیم” ( به انگلیسی WeFightCensorship )که به شکل خلاصه  WeFC نامیده می‌شود،  بی اثر کردن سانسور است. این ابتکار بی پیشینه به گزارش‌گران بدون مرز امکانی می‌دهد تا اقداماتش را در راستای دیده‌بانی، حمایت، جلب حمایت و همیاری در دفاع از آزادی اطلاع رسانی تکمیل کند.

وب‌سایت ما با سانسور مبارزه می‌کنیم، http://www.wefightcensorship.org/  محتواهای نوشتاری، تصویری، شنیداری، عکس و … ارسال شده از سوی روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران قربانی سانسور را منتشر می‌کند. این مطالب از سوی کمیته‌ی سردبیری سایت انتخاب و به همراه توضیحی در قالب نوشته‌ای کوتاه درباره موضوعیت محتوا، نویسنده و یا تولید کننده در سایت منتشر می‌شوند. این معرفی برای بازدیدکنندگان سایت ضروری است تا از ارزش خبری سند انتشار یافته مطلع شوند.

موضوعات انتشار یافته علاوه بر زبان اصلی خود ( چینی، فارسی، ویتنامی و…) به دو زبان اصلی سایت، انگلیسی و فرانسوی نیز ترجمه و انتشار می‌یابند. این سایت به گونه‌ای ساخته شده است که آینه سازی از آن آسان و اینگونه امکان مسدودسازی و فیلتر شدن را ناکارا می‌کند. برای در دسترس همگان قرار گرفتن محتوا‌های ‌منتشر شده در سایت، گزارش‌گران بدون مرز همه‌ی کاربران اینترنت را به بازانتشار آنها فرا می‌خواند.

کاربران در سراسر جهان این امکان را دارند که با استفاده از “گاو صندوق” الکترونیکی امن، محتوای مورد نظر خود را به شکل ناشناس برای انتشار در سایت ارسال کنند.

برای نخستین سند درباره ایران کشوری که در آن سانسور مرزی ندارد، و با تکیه برمعنای نمادین آن، ویدئوی سخنرانی آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در ١٢ بهمن ١٣۵٧ انتخاب شده است. این سخنرانی به هنگام بازگشت به کشور آیت‌الله، پس از پانزده سال تبعید، در گورستان بهشت زهرا ایراد شده بود. در این سخنرانی آیت‌الله خمینی به شدت رژیمی را که “شهرها را ویران و گورستان‌ها را آباد” کرده بود، به باد انتقاد می گیرد، بر حقوق ملت برای اعتراض بر حکومت “غیر انتخابی” که “نامشروع” است تاکید می‌کند، بر ضرورت تغییر قانون اساسی حتا اگر “پدران ما” به آن “رای” داده‌اند، زمانی که نسل جدید بخواهند، اصرار می‌کند، و مطالبات بسیاری را طرح می‌کند و وعده‌ها می‌دهد که در جمهوری اسلامی هیچگاه تحقق نیافتند. سال‌هاست این سخنرانی بنیان گذار نظام با آنکه “ممنوع” نشده است، (این سخنرانی بر روی سایت یوتیوب قابل مشاهده است) اما پخش آن از رادیو و تلویزیون ایران، از یک سال پس از انقلاب، نخست سانسور و سپس به تدریج “فراموش” شده است. در پی اعتراضات گسترده مردمی پس از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مورد مناقشه ٢٢خرداد ١٣٨٨، این سخنرانی معنا و بار سیاسی دیگری پیدا کرد که می‌توان گفت در عمل پخش سخنان آیت‌الله در سخنرانی که بدترین نسبت‌ها را به “سرکوب‌گران ” مردمی داده است “که کاری جز اعتراض در خیابان نکرده‌اند”، ممنوع شده است.

آژانس تبلیغاتی پوبلیسیس بروکسل (Publicis Bruxelles) کارزاری برای راه‌اندازی این سایت به گزارش‌گران بدون مرز اهدا کرده است که عکس‌هایی است از ولادیمیر پوتین، محمود احمدی نژاد و بشار اسد، در پوششی ناکامل و با این نوشته: “رژیم‌های تمامیت‌خواه دیگر نمی‌توانند هیچ چیزی را پنهان کنند.”

گزارش‌گران بدون مرز انجمنی جهانی در دفاع از آزادی اطلاع رسانی‌ست. گزارش‌گران بدون مرز در سازمان‌های ملل متحد، یونسکو، شورای حقوق بشر، سازمان جهانی کشورهای فرانسه زبان، دارای جایگاه ناظر است. سازمان دارای ده شعبه در برلن، بروکسل، ژنو، مادرید، نیویورک، روم، استهکلم، تونس، وین و واشنگتن است. مقر دفتر مرکزی و منشی‌گری بین‌المللی گزارش‌گران بدون مرز در شهر پاریس است. پروژه سایت ما با سانسور مبارزه می‌کنیم از حمایت ابزار اروپایی برای دمکراسی و حقوق بشر اتحادیه اروپا ( IEDDH) و شهرداری پاریس بهره‌مند است.

حماس خواستار تغییر سیاست ایران در قبال سوریه شد

رادیو فردا:  ابو مرزوق که معاون خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس است، در سخنانی در قاهره، پایتخت مصر، ایران را به تغییر سیاست در قبال بحران سوریه و دوری کردن از حکومت اسد فرا خواند.

موسی ابو مرزوق می گوید «ایران در جهان عرب در موقعیت مناسبی قرار ندارد.»

وی افزود «ایران با موضعش درباره سوریه خود را در افکار عمومی عرب منزوی می کند.»

سخنان ابو مرزوق را خبرگزاری فرانسه و رسانه های مصر سه شنبه هفتم آذر منتشر کرده اند.

ابو مرزوق همچنین گفت که ایران از حماس خواسته بود در حالی که حکومت اسد درگیر بحران شد، به این رژیم نزدیک تر شود و به حمایت از آن اقدام کند اما به گفته ابو مرزوق، حماس از پذیرش این درخواست ایران خودداری کرد.

معاون خالد مشعل بر این نکته نیز تأکید گذاشت که خودداری حماس از حمایت از رژیم سوریه، موجب دوری گرفتن حماس از جمهوری اسلامی ایران شد.

در همین حال، غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان، اخیرا وجود اختلاف بین ایران و حماس بر سر سوریه را تأیید کرد.

خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در روزهای گذشته که حماس و اسرائیل درگیر تنش نظامی جدی بودند، در سخنانی در قاهره تأیید کرد که حماس و ایران بر سر سوریه دستخوش اختلاف هستند اما گفت که حماس از ایران به خاطر کمک نظامی به فلسطینی ها قدردانی می کند.

محمود الزهار عضو دفتر سیاسی حماس در غزه و نیز حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روزهای گذشته تأکید کردند که کمک های مالی و نظامی ایران به فلسطینی ها و از جمله دادن راکت های «فجر ۵» به تشکل های مسلح فلسطینی که در حملات دو هفته گذشته به سوی اسرائیل شلیک شد، بخشی از «کمک های بی دریغ و بدون چشمداشت ایران به حماس بوده است.

حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا تاکید کرد که ایران تنها به خاطر پایبندی به ایدئولوژی است که مقاومت فلسطینی را به سلاح مجهز می کند و ایران درخواستی از فلسطینی ها ندارد.

محمود الزهار نیز شامگاه شنبه در غزه گفت فلسطینی ها وامدار ایران نیستند و ایران در راه خدا کمک های مالی و نظامی را به فلسطینی ها کرده است.

سران حماس تأکید کرده اند که از مخالفان اسد در سوریه حمایت می کنند.

انصار حزب‌الله خواستار لغو مجوز نمایش چهار فیلم شد

بی بی سی: در بیانیه ای که در سایت انصار حزب الله منتشر شده، آمده است: “مهرماه سال جاری انصار حزب‌الله ایران از سوی هزاران عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به ۴ فیلم “برف روی کاج‌ها”، “پل چوبی”، “من مادر هستم” و”من همسرش هستم” و نمایش عمومی آن‌ها در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.”

در این بیانیه آمده است: “اما با گذشت یک ماه از اعلام وصول شکایت امت حزب‌الله هنوز هیچ نشانه‌ای از رسیدگی به این شکایت مشاهده نمی‌گردد. این درحالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت‌طلبی در هنگامه فرارسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسما آغاز نمایش عمومی کثیف‌ترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم‌های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذرماه سال جاری اعلام نموده است.”

در ادامه بیانیه انصار حزب الله با هشدار به سازمان سینمایی که “تا روز سه‌شنبه ۷ آذر مهلت دارد تا لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف “من مادرهستم” را اعلام کند” آمده است آن ها در عمل به “وصیتنامه امام خمینی اعتراض خود را با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد.”

همزمان بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: “پیش از صدور بیانیه انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی ‘من مادر هستم’، تمام اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم‌ها اعتراض‌هایی را به وزارت ارشاد وارد کرده بودند”.

آقای نوباوه در ادامه گفت:”مسئله فقط یک فیلم نیست، بلکه اعتراض به هشت فیلمی است که حوزه هنری هم از اکران آنها در سینماهای خود امتناع کرده است. به اعتقاد من مجموع این فیلم‌ها نه در شان نظام و انقلاب و نه در شان سینمای ایران و مخاطبان آن است.”

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی”ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده بر اساس تفکر شبکه های ماهواره ای چون “فارسی وان” است و به حق باید جلوی اکران فیلم هایی از این دست گرفته شود.”

تهیه کننده و کارگردان “من مادر هستم” در پاسخ به بیانیه اعتراضی انصار حزب‌الله با انتشار نامه ای نوشته اند که این فیلم “نه درباره خیانت است، نه درباره زنا و نه نمایش فحشا است.”

فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی کارگردان و تهیه کننده این فیلم نوشته اند: “این فیلم یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد. بنابراین از عده‌ای که ندیده تحت تأثیر تحریکات پشت پرده، جوسازی ناجوانمردانه‌ای را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می‌کنیم که از فردا به تماشای آن بنشینند و بعد از دیدنش نظر بدهند.”

پیش از این هم مسئولان وزارت ارشاد نمایش دو فیلم “گشت ارشاد” و “خصوصی” را که مورد اعتراض محافظه کاران قرار گرفته بود متوقف کرد و دو فیلم دیگر در سینماها به نمایش درآمد.

در آن زمان عده ای در اعتراض به نمایش این دو فیلم پس از نماز جمعه تهران راهپیمائی و در مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع کردند.

معترضان از اینکه “امر به معروف و نهی از منکر” و “ارزش‌های اسلامی”در این دو فیلم به “تمسخر” گرفته شده، از وزارت ارشاد انتقاد کرده بودند.

تجمع جمعی از وکلای هلند مقابل سفارت ایران در لاهه در حمایت از نسرین ستوده

صبح دوشنبه جمعی از وکلای هلند با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه، ضمن حمایت از نسرین ستوده همکار ایرانی خویش که بیش از چهل روز است در اعتصاب غذا بسر می برد، اعتراض خود را به برخورد دولت جمهوری اسلامی با این وکیل دادگستری اعلام کردند.

وکلای هلندی خواستار ادامه این تظاهرات در سایر پایتخت های اروپایی شدند.

تصویب پیش نویس قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در سازمان ملل

شصت و هفتمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و کشورهای حاضر نظرات خود در خصوص پیش نویس قطعنامه که دولت کانادا ارائه و مورد حمایت ۴۲ کشور بود را بیان کردند و در پایان این پیش نویس با ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) از تصویب قطعنامه با اکثریت قاطع در کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، امروز گفت:

«تعداد کشورهای پشتیبان قطعنامه نشان از انزوای روزافزون رژیم ایران دارد و آشکار نشان می دهد که مجموعه جامعه بین المللی نمی خواهد سرکوب حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را تحمل نماید. حکومت ایران چاره ای جز رعایت کامل حقوق بین المللی حقوق بشر و دعوت از گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران و گزارشگران موضوعی سازمان ملل ندارد.»

سازمان های ما به ویژه از این واقعیت استقبال می کنند که این قطعنامه بسیاری از ملاحظه ها و پیشنهادهایی را که ما در اوایل ماه اکتبر با اعضای سازمان ملل در میان گذاشتیم در برگرفته است. در این پیشنهادها، ما نقض فاحش و ادامه دار حقوق بشر در ایران را مطرح کردیم.

فرانسه از درخواست فلسطینی‌ها در سازمان ملل حمایت می‌کند

بی بی سی: دولت فرانسه اعلام کرد که از درخواست فلسطینی‌ها برای پذیرفته شدن به عنوان دولت “ناظر غیرعضو” در سازمان ملل حمایت خواهد کرد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، موضع جدید این کشور را به اطلاع نمایندگان مجلس فرانسه رسانده است.

فلسطینی‌ها در حال حاضر به عنوان “ناظر دایم” در سازمان ملل حضور دارند و قرار است این هفته مجمع عمومی سازمان ملل در این مورد و ارتقای جایگاه آنها رای‌گیری کند.

آقای فابیوس گفت روز جمعه، زمانی که سئوال در این باره پرسیده شود، فرانسه پاسخ “مثبت” خواهد داد.

فرانسه یکی از پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو است. این کشور، اولین کشور مهم اروپایی است که اعلام کرده به نفع این اقدام رای خواهد داد.

ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها در سازمان ملل، این امکان را به آنها می دهد تا در نشست‌ها و جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده و موقعیت خود را برای پیوستن به نهادهای این سازمان و دیوان بین‌المللی کیفری بهبود بخشند.

قرار است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز ۲۹ نوامبر درخواست فلسطینی‌ها برای ارتقای عضویت از ناظر دائم به یک ناظر غیرعضو را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد.

اسرائیل و آمریکا با چنین اقدامی به شدت مخالفت کرده‌اند.

فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی درخواست خود را برای پیوستن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو مستقل ارائه کردند، ولی به دلیل عدم حمایت‌های لازم به خصوص مخالفت‌های آمریکا به نتیجه نرسیدند.

اسرائیل هشدار داده که ارتقای جایگاه فلسطینیان در سازمان ملل، ناقض پیمان صلح اسلو است که به موجب آن تشکیلات خودگردان فلسطینی شکل گرفت.

اوائل ماه جاری میلادی، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل به بی‌بی‌سی گفته بود که اسرائیل نگران است اگر فلسطین به عنوان یک کشور غیرعضو سازمان ملل متحد شناخته شود، می‌تواند از دادگاه بین المللی کیفری بخواهد برای حل‌وفصل اختلافاتش با اسرائیل وارد عمل شود.

او اضافه کرد که در چنین صورتی اسرائیل “برای حفظ منافع خود، گام‌هایی یکجانبه” برمی‌دارد، اما درباره اقدامات احتمالی توضیحی نداد.

محمود عباس گفته است که او به دنبال رویارویی با آمریکا اسرائیل نیست.

 

ده ها هزار نفر در میدان تحریر قاهره علیه محمد مرسی تجمع کردند

بی بی سی: معترضان مصری می‌گویند حکم محمد مرسی گامی در راستای تمرکز قدرت و ظهور مجدد دیکتاتوری در مصر است.

ده ها هزار مصری با تجمع در میدان تحریر قاهره، خشم خود را از فرمان اخیر محمد مُرسی، رئیس‌جمهوری این کشور برای افزایش اختیارات خود نشان دادند.

تظاهرکنندگان از اولین ساعات روز راهی این میدان در پایتخت مصر شدند و با سر دادن شعار و نشان دادن پلاکارد، آقای مُرسی و اخوان المسلمین را محکوم کردند.

معترضان، محمد مُرسی و اخوان المسلمین را به خیانت به انقلاب سال پیش متهم کرده‌اند.

راهپیمایی هواداران آقای مُرسی نیز که قرار بود روز چهارشنبه برپا شد، برای جلوگیری از بروز تنش‌های جدید لغو شد.

به غیر از قاهره در سایر شهرهای مصر نیز، تجمعاتی علیه رئیس‌جمهوری اسلامگرای مصر برپا شده است.

مُرسی برای کاستن از خشم عمومی و آرام کردن اوضاع،تلاش کرده و گفته است که اختیارات جدید او برای مدت کوتاهی و محدود خواهند بود.

این در حالی است که تظاهرکنندگان خواهان لغو فرمان صادر شده هستند. آنها می‌گویند این حکم گامی در راستای تمرکز قدرت و ظهور مجدد دیکتاتوری در مصر است.

این تظاهرات به دعوت تشکل ها و شخصیت‌های سکولار، لیبرال و چپگرای مصر برگزار شده که خواستار اعتراض سرتاسری در روز سه شنبه شده‌ بودند.

پیشتر، گروه اسلامگرای اخوان المسلمین حامی مرسی اعلام کرد که به منظور پرهیز از درگیری با مخالفان، تظاهراتی را که برای روز سه شنبه در قاهره برنامه ریزی کرده بود برگزار نخواهد کرد؛ با این همه، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی می گوید که طرفداران این گروه در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، تظاهراتی در حمایت از رئیس جمهوری بر پا کردند.

روز پنجشنبه، رئیس جمهوری مصر با صدور حکمی، ضمن برکناری دادستان کل، محاکم قضایی را از رسیدگی به شکایت علیه مجلس تدوین قانون اساسی منع کرد و اعلام داشت که تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید، قوه قضاییه حق رسیدگی به فرمان های رئیس جمهوری را ندارد.

به این ترتیب، تا تشکیل پارلمان جدید، بخش عمده ای از اختیارات قانونگذاری در دست رئیس جمهوری متمرکز می شود و قوه قضاییه نیز حق نظارت بر اقدامات او را ندارد.

محمد مرسی پیشتر هم در صدد برکناری دادستان کل برآمده بود اما مقاومت قوه قضاییه باعث شد تا تصمیم خود را تغییر دهد.