اپوزیسیون و دانشجویان؛ مخالف

شرکت‌های بزرگ؛ موافق

 

شهروند- آرش عزیزی: دولت جدید و اقلیتی «حزب کبکی ها» به رهبری نخست‌وزیر پائولین ماروآ در آستانه‌ی معرفی بودجه‌ی جدید خود به مجلس ملی کبک است. این بودجه اما باعث حیرت تمام و کمال ناظرین شده است. ماروآ اکثریت عظیم وعده‌ هایی که در پلاتفرم انتخاباتی حزبش داده بود کنار گذاشته است. شانتال هبر،‌ ستون‌نویس تورنتو استار، می‌گوید چنین بدقولی انتخاباتی شاید در تاریخ کشور بی‌سابقه باشد.

طرفه اما آن‌جا که احزاب اپوزیسیون که ماروآ مستأصلانه کوشیده بود با کنار گذاشتن وعده‌های انتخاباتی خود راضی‌شان کند می‌گویند با بودجه مخالفند. رای مخالف دو حزب اپوزیسیون اصلی می‌تواند به سقوط ماروآ منجر شود.

در عین حال، شرکت‌های بزرگ نیز می‌گویند از بودجه‌ی ماروآ غافلگیر شده‌اند، اما این غافلگیری خوب و خرسندکننده‌ای بوده. فرانسوا برتران، رئیس فدراسیون اتاق بازرگانی‌های کبک، با تاکید بر این غافلگیری دلپسند از این‌که وعده‌های چپ‌گرایانه‌ی پلاتفرم کنار گذاشته شده است، ابراز خرسندی کرد.

تعجبی نیست که جنبش چپ‌گرایانه‌ی دانشجویان، که به طور غیررسمی از ماروآ برای شکست لیبرال‌ها حمایت کرده بود، گفته علیه این بودجه به خیابان می‌آید و هفته‌ی گذشته نیز اعتصابی یک روزه در این مورد سازمان داد.

جرمی بدار ـ وین، سخنگوی «اسه» (ASSE)، گروه چتری که نماینده‌ی اکثریت سندیکاهای دانشجویی استان، است پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در مورد اعتصاب یک‌روزه‌ی دانشجویان گفت هدف از آن ادامه‌ی مبارزه برای لغو تمامی شهریه‌ها و برقراری تحصیلات دانشگاهی رایگان بوده است. بدار ـ وین گفت دانشجویان از بودجه‌ی استانی «نگران» هستند و آن‌را ادامه‌ی بودجه‌های دولت لیبرال خواند.

از گزارش‌های اعتصاب روز پنجشنبه مسلم به نظر می‌رسد که برای بسیاری دانشجویان لغو افزایش شهریه‌ها و قانون ۱۲ (که به پلیس قدرت‌هایی گسترده برای کنترل هرگونه تظاهرات می‌داد) کافی نیست. به همین خاطر است که تظاهرات‌های ۲۲ام هر ماه از پس از انتخاب ماروآ نیز ادامه یافته است.

روز پنجشنبه حدود ۵۶ هزار دانشجو که متعلق به سندیکاهای «اسه» بودند به اعتصاب رای مثبت دادند.

بدار ـ وین در ضمن تاکید کرد «اسه» مخالف پیشنهاد حزب کبک برای بالا بردن شهریه متناسب با افزایش بهای زندگی در کبک است. او گفت دانشجویان همچنان برای تحصیلات رایگان مبارزه می‌کنند.

دانشجویان در ضمن به تصمیم حزب کبک برای حفظ مالیات بهداشت، که ماروآ وعده به لغوش را داده بود، اعتراض کردند. در تظاهرات دانشجویان پلاکاردهای متعددی در حمایت از مردم فلسطین در جریان تهاجم کنونی اسرائیل به آن نیز مشاهده شد.

اما اگر جنبش چپ‌گرای دانشجویی اینچنین مقابل دولت صف کشیده، نظر احزاب راست‌گرای درون مجلس نیز بهتر نیست. اگر این احزاب به وعده‌های خود عمل کنند می‌توانیم شاهد سقوط بسیار زودهنگام ماروآ و برگزاری انتخاب مجدد باشیم چرا که دولت اقلیتی ماروآ برای ادامه‌ی کار به حمایت حداقل یکی از دو حزب اصلی دیگر نیاز دارد.

«ائتلاف برای آینده‌ی کبک»، حزب پوپولیستی منشعب از «حزب کبک»، اعلام کرد هر ۱۹ نماینده‌ی آن در مجلس به بودجه‌ی ماروآ رای منفی می‌دهند.

ریموند باشان، وزیر سایه‌ی دارایی لیبرال‌ها،‌ به رسانه‌ها گفته احتمالا بعضی نمایندگان حزبش در مجلس حاضر نمی‌شوند تا به بودجه‌ی ماروآ رای ندهند، اما در عین حال به سرنگونی او تازه دو ماه پس از انتخابات نیز دامن نزنند. باشان اما تاکید کرد حزبش مخالف بودجه است. او افزود: «آیا می‌توانیم انتخاب رای‌دهندگان را در کمتر از ۱۰۰ روز که از دولتی جدید گذاشته تغییر دهیم؟»

فرانسوا لگوو، رهبر «ائتلاف برای آینده‌ی کبک» گفت حزبش هرگز برای پایین کشیدنِ ماروآ با لیبرال‌ها ائتلاف نمی‌‌کند. لگوو تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم با کسی که دست‌های کثیف دارد برقصیم.» لگوو نیز از ماروآ به خاطر عدم لغو مالیات بهداشت، بر خلاف نص صریح وعده‌ی انتخاباتی خود، انتقاد کرد.

باشان نیز این ایده را رد کرد اما گفت لگوو «فقط راجع به خودش فکر می‌کند» و مسئولانه عمل نمی‌کند.

فرانسوا داوید، سخنگوی حزب چپ‌گرای «همبستگی کبک» که فقط دو نماینده در مجلس دارد، گفت حزبش به احتمال زیاد به بودجه رای منفی می‌دهد. داوید گفت دولت بار دیگر زندگی را برای طبقه‌ی متوسط و فقرا سخت‌تر می کند.

نیکولاس مارسو، وزیر دارایی،‌ اما بودجه‌ی اول دولت خود را طرحی مسئولانه برای آینده‌ی اقتصادی استان خواند.