این هفته چه فیلمی ببینیم؟

فکر نمی کنم کسی باشد که تا به حال حداقل یکی ازکارتون های والت دیزنی را ندیده باشد. چه کودکی خودتان با دیزنی گذشته باشد و چه به خاطرکودکتان مجبور بوده اید بارها و بارها کارتونی را نگاه کنید، مطمئنم همگی گوشتان به داستان های شاهزاده خانم ها، نامادری ها، سحر و جادو، بوسه های رویایی و عروسی های درباری که گنجشک های کوچک آبی رنگ  آواز می خوانند و خرگوش ها می رقصند، آشناست.

من خودم  جزو  آن دسته از کسانی هستم که از دیدن فیلم های کارتونی لذت می برم و داشتن بچه کوچک برایم بهانه ای است که با خیال راحت بنشینم و کارتون ها را نگاه کنم. اگر بچه هایتان بزرگ شده اند و چند وقتی است که دیگر خبری از فیلم های دیزنی در خانه تان نیست باید بگویم که این روزها خیلی چیزها حتی در کارتون ها هم عوض  شده، دیگر کمتر شاهزاده خانومی پیدا می شود که منتظر بنشیند تا پسر حاکم بیاید و خوشبختش کند.

پوستر فیلم

“Brave ” هم چنین داستانی دارد. دختری با موهای فرفری آتشین و صورتی کک و مکی که دلش می خواهد به جای شاهزاده بودن و در قصر نشستن، تیر و کمانش را بردارد و با اسبش برای سواری برود و ماجراجویی کند. ولی پدر مریدا پادشاه اسکاتلند است و وقتی مادرش به او می گوید که وقتش است به سنت ها عمل کند و برای استحکام پادشاهی شان با پسری منتخب از یکی از قوم های متحد ازدواج کند، مریدا زیر بار نمی رود و دعوای بزرگی با مادرش می کند. مادرش عصبانی می شود و تیر و کمان مریدا را در شومینه می اندازد، مریدا عصبانی و گریان با اسبش به جنگل می زند. آنجا جادوگری را می بیند و از او می خواهد که طلسمی به او بدهد تا مادرش را عوض  کند چون باور دارد اگر مادرش نظرش را درباره ازدواج عوض کند، سرنوشت او می تواند تغییر کند. پیرزن جادوگر بعد از این که از او می پرسد که مطمئن است می خواهد مادرش را عوض کند، کیکی به او می دهد که به مادرش بدهد. مریدا به قصر برمی گردد و کیک را به عنوان آشتی کنان به مادرش می دهد. ملکه بعد از خوردن تکه ای از کیک حالش بد می شود و بعد در برابر چشمان حیران مریدا، مادرش تبدیل به خرسی سیاه می شود.

در این فیلم هیچ نامادری نامهربانی نیست که دختری را اذیت کند، بلکه زیبایی داستان در به تصویر کشیدن رابطه پر فراز و نشیب مادر و دختری است که علیرغم عشقشان به یکدیگر، همدیگر را درک نمی کنند. مادر عمیقا در بند سنت و شیوه های قدیم است و فکر می کند اعتراض دخترش از سر جوانی و خامی است. دختر هم آنقدر جوان است و ماجراجو که متوجه نمی شود سرسختی مادر از سر عشق است و نگرانی.

مریدا بهترین دو روز زندگی اش را با مادرش می گذراند و البته این که مادرش نمی تواند صحبت کند و سوء تفاهمی بینشان پیش نمی آید تا دعوایشان شود، خودش کمکی است به این که بهتر همدیگر را درک کنند و از با هم بودن لذت ببرند. اما مریدا تنها دو روز مهلت دارد تا طلسم را بشکند و مادرش را نجات دهد. مشکل بزرگشان ولی این است که پدر مریدا سال هاست که دنبال خرس سیاهی است که یک پایش را قطع کرده و حالا پادشاه بی خبر از آن که زنش است که تبدیل به خرس شده ، درصدد است که او را شکار کند…

Brave خیلی بیشتر از یک کارتون است. حتی اگر بچه ای نباشد تا به بهانه اش آن را ببینید، باز هم ارزش دیدن را دارد و با تکنولوژی امروز حتی احساس نمی کنید که دارید کارتون تماشا می کنید. تک تک کک و مک های صورت مریدا و رشته های فرفری موهایش، بادی که می وزد، لباس هایشان که پاره می شود، همه چنان واقعی به نظر می رسند که به سختی می شود باور کرد همه شان نقاشی هستند. از همه بهتر اینکه تماشای کارتون های دیزنی آدم را به آن دنیای زیبایی می برد که فرسنگ ها با دنیای این روزهایمان فاصله دارد و این خودش برای چند ساعتی غنیمت است.

* مریم زوینی دانش آموخته رشته تغذیه است ولی کار او همواره ترجمه در حوزه ادبیات بوده و علاقه اش به ویژه به هنر سینماست. هفت کتاب از ترجمه های او تا به حال در