۲۹ نوامبر تا ۶دسامبر ۲۰۱۲

بیانیه کانون نویسندگان ایران در تبعید

سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور

جامعه ما زیر سلطۀ جمهوری اسلامی هنوز از سانسور، یعنی از بلائی رنج می برد که دیگر متعلق به دنیای کنونی نیست.

امروزه گسترش حیرت انگیز رسانه ها و وسعت سیستم خبررسانی و آگاه سازی، به پدیدۀ سانسور ابعادی متعلق به دوران های سپری شده داده است. سانسور، به ویژه به شکل مستقیم آن و با حضور مامورین ممیزی، عارضه ای عقب مانده است که بشریت در برابر آن به شدت مقاومت می کند. در دنیای امروز شدت رابطه های انسانی را دیگر نمی توان در چارچوب های کهنه سانسور جا داد و تبادل نگره ها را به بند کشید.

بی شک در بسیاری از کشورها هنوز سانسور برقرار است. اما اگر در این حکومت ها سانسور می کوشد در پوشش نامرعی و غیرمستقیم به کار افتد؛ در کشوری نظیر جمهوری اسلامی؛ به خاطر ماهیت عقب مانده آن، سانسور هم چنان شکل های سبعانه خود را حفظ کرده است و مامورین سانسور نه تنها با ممیزی مستقیم آثار فرهنگی می کوشند جلوی خبررسانی و مبادله افکار را بگیرند، نه تنها آثار تولید شده را حتی بعد از تایید اولیه توقیف می کنند، می سوزانند و از میان می برند؛ بلکه به شکل جنایت کارانه و عقب مانده تری دست به زندانی کردن، شکنجه و حتی کشتار فرهنگ ورزانی و مردمی می زنند که تنها اتهام شان ارائه فکر و اندیشه است.

اما نابهنگامی جمهوری اسلامی و درماندگی اش در این است که خصلت تازه دنیای امروز، امر مبارزه با سانسور را چنان وسعت داده که عملا تمام اقشار مردم درگیر آن شده اند؛ جدا از فرهنگ ورزان حرفه ای، کارگری هم که حقوق ماهیانه اش را دریافت نمی کند و اجازه ندارد برای رفع گرسنگی دست به اعتراض بزند و ناخشنودی خود را از ستمی که بر او روا می دارد بیان کند نیز به صف اعتراض به سانسور و خفقان پیوسته است.

از همین رو هم هست که گسترده گی سانسور و مقاومت همگانی در برابر آن هر روز در جمهوری اسلامی قربانی می گیرد و نمونه مشخص و تازه آن را هم می توان در قامت کشتن ستار بهشتی، کارگری وبلاگ نویسی که از حقوق کارگران دفاع می کرد؛ یا زندانی کردن نسرین ستوده به اتهام وکالت زندانیان سیاسی و یا منیژه نجم عراقی و فریبرز رئیس دانا به اتهام عضویت در کانون نویسندگان ایران مشاهده کرد.

اما سانسور دیگر باقی ماندنی نیست.

واکنش عظیم جهانی در اعتراض به قتل ستار بهشتی، زندانی شدن نسرین ستوده و اعتراض به زندانی شدن ده ها و دها فعال کارگری که در دفاع از حقوق اولیه خود برآمده اند، نشانه بی اثر شدن سانسور و جلوگیری از انتشار خبر و حقیقت در دنیای امروز است.

جمهوری اسلامی متعلق به دوران عقب ماندگی ست. این رژیم همراه سانسورش از میان خواهد رفت.

محدودیت جدید صدور پاسپورت برای زنان

زنان زیر چهل سال نابالغ اند

صدور پاسپورت برای زنان ایرانی مجرد زیر چهل سال، به موافقت رسمی “ولی قهری” آنان یا “حکم حاکم شرع” مشروط شد. در حالی که بر اساس قانون فعلی گذرنامه ایران، تمامی افراد زیر هجده سال برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی ولی یا قیم خود نیاز دارند اما افراد بالای هجده سال می توانند گذرنامه دریافت کنند، مگر زنان متاهل، آن هم با اجازه رسمی شوهرشان! یا حکم حاکم شرع!… با پیش نویس قانون جدید که در آستانه تصویب نهایی قراد دارد این سن برای زنان مجرد تغییر کرده و بعد از هجده سالگی تا چهل سالگی زنان همچنان نیاز به اجازه نامه دارند، در صورتی که برای مردان اینچنین نیست.

همراهی هنرمندان با اعتراض همگانی به مصوبه ممنوعیت خروج زنان زیر چهل سال

لادن مستوفی، پگاه اهنگرانی، رخشان بنی اعتماد و فاطمه معتمد آریا از جمله هنرمندانی هستند که از طریق امضای نامه ای خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به مصوبه اخیر مجلس در خصوص ممنوعیت خروج زنان مجرد زیر چهل سال بدون اجازه پدر اعتراض کرده اند.

این نامه که تا کنون بیش از هفتصد فعال اجتماعی و نیز هنرمندان بنام کشور آن را امضا کرده اند از مسئولان کشور و به ویژه نمایندگان مجلس خواسته است طرحی که با این صراحت حقوق شهروندی زنان را نقض می کند به تصویب نهایی نرسانند.

 

دیوان عالی کشور حکم اعدام سعید ملک پور را لغو کرد

جرس ـ به دنبالِ ارائه  یک لایحه تخصصی و علمی در حوزه سایبری که با همکاری محمودِ علیزاده طباطبایی وکیلِ دادگستری و آقای قاجار استاد حقوقِ سایبر در تشکیلاتِ قضایی تهیه شده بود، دیوان عالیِ کشور بسیاری از ایراداتی که در این لایحه نسبت به پرونده سعید ملک پور ایراد شده بود را پذیرفت و حکمِ اعدامِ وی را نقض کرد.

سعید ملک پور

محمودِ علیزاده طباطبایی ضمنِ تایید شکسته شدنِ قطعی حکمِ اعدامِ این زندانی به خبرنگار جرس می گوید: امیدوار هستیم که این روندِ منطقی و ادامه تحقیقاتِ فنی در پرونده منجر شود که بسیاری از مشکلاتِ آقای ملک پور حل شود.

سعید ملک پور، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا بود که در مهرماه ۱۳۸۷ در تهران دستگیر و به مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان متهم شده بود.

این زندانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی مقیسه‌ محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که این حکم موجب ایجاد نگرانی در خانواده ی وی و همچنین ایجاد تعجب میانِ متخصصان اینترنتی شده بود تا آنجا که نزدیک به هزار نفر از فارغ التحصیلانِ دانشگاهِ شریف خواستار لغو اعدامِ سعید ملک پور شدند و همچنین بسیاری از مقاماتِ کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری نیز به این حکم اعتراض کرده بودند.

ملک پور پیش از این در نامه ای سرگشاده از زندان اوین نوشته بود که بازجویان او را شکنجه‌ کرده و خانواده اش را نیز تحتِ فشار قرار داده بودند تا در مقابل دوربین، علیهِ خودش اعتراف کند.

زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در شرق ایران؛ چندین زخمی و کشته

 

رادیو فردا: زمین ‌لرزه ‌ای به شدت ۵.۵ ریشتر، شهرستان زهان را در شرق ایران و در نزدیکی مرز افغانستان لرزاند. گزارش‌های اولیه حاکی از جان‌باختن ۵ نفر و مجروح‌شدن ۲۰ نفر است.

 شهرستان زهان در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران نوشته‌اند که پس از این زلزله، ارتباط تلفنی و اینترنتی مناطق زلزله‌زده قطع شده است و اینترنت شهر بیرجند هم دچار اختلال شده است.

خبرگزاری مهر نوشته است شهروندان این منطقه «از ترس وقوع زلزله‌های بعدی، خانه‌ها را ترک کرده و در خیابان‌ها تجمع کرده‌اند»

گزارش‌های اولیه از ترک‌خوردگی منازل مسکونی به خصوص در روستاهای این منطقه خبر داده‌اند.

خبرگزاری مهر با اشاره به این‌که ساختمان‌های روستاهای منطقه زهان خشت گلی و «غیرمقاوم» هستند، پیش‌بینی کرده است که خسارت واردشده در روستاها بیشتر باشد.

ایران در مسیر شماری از گسل‌های عمده زمین قرار دارد و در سال‌های اخیر متحمل زلزله‌های شدیدی شده است.

بافت فرسوده روستاها و شهرها در ایران که اغلب با مصالحی مانند خشت گل ساخته شده‌اند، در برابر زلزله‌های متوسط نیز مقاوم نیست و این زلزله‌ها مایه خرابی‌های گسترده و جان‌باختن شهروندان شده است.

 

ادعای شکار پهپاد آمریکا از سوی سپاه پاسداران

بی بی سی: رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، در واکنش به موضع گیری دیروز یک مقام نظامی آمریکا در رد ادعای شکار یک هواپیمای بدون سرنشین آن کشور توسط ایران گفت: “آمریکا دیر یا زود شکار پهپاد را تایید می کند.”

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران دیروز گفته بود که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) آمریکایی از نوع “اسکن‌ایگل” پس از ورود به حریم هوایی ایران، توسط یگان های پدافندی این نیرو “گرفتار و در اختیار گرفته شده است”.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا اظهار داشت که هیچ یک از “هواپیماهای بدون سرنشین فعال” آن کشور مفقود نشده است.

همچنین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران گفت که این کشور “قبلاً به این گونه اقدامات آمریکایی‌ها رسماً اعتراض و اعلام کرده که از حدود و ثغور خود به هر وسیله ممکن دفاع خواهد کرد”.

 

مجلس ایران طرح اصلاح انتخابات را تصویب کرد

رادیو فردا: در جریان ادامه بررسی طرح اصلاح قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مجلس با حذف دادستانی کل کشور و همچنین حذف هفت معتمد مردمی از ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان، پیشنهاد حذف جزء سه این ماده (حضور دادستان کل کشور در هیات اجرایی انتخابات) را مطرح کرد و توضیح داد: «ورود سایر نهادها و قوا به انتخابات، برخلاف قانون اساسی است و نمایندگان باید با حذف این جزء از قانون موافقت کنند.»
در نهایت اما نمایندگان با ۹۴ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع، با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه احمد سالک، نماینده اصفهان، پیشنهاد حذف هیات معتمد از ترکیب هیات اجرایی را مطرح کرد و گفت: «با توجه به این‌که وزیر کشور مجری انتخابات است، حضور هیات معتمد مشکلات را افزایش می‌دهد.» این نظر نیز با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

بر اساس بررسی ماده چهارم طرح اصلاح قانون انتخابات، وزیر کشور، زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات، مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

طبق این ماده، هیات اجرایی مرکزی انتخابات عبارتند از وزیر کشور به عنوان رییس هیات، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس که از سوی رییس مجلس انتخاب می‌شود، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و هفت معتمد مردمی.
بر اساس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، شروط نامزدی برای انتخابات افزایش یافته است و علاوه بر اینکه، «حداقل سن برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ و حداکثر سن ۷۵ سال» تعیین شده است، داشتن سواد خواندن و نوشتن تنها ملاک و معیار برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و نامزدها باید دارای سابقه مدیریتی باشند.

طبق این طرح، همچنین «نامزد مورد نظر برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای هشت سال سابقه وزارت بوده و ۳۰۰ نفر از سیاسیون که در رزومه کاری خود سابقه کاری حداقل استانداری یا مشاغل هم‌تراز به بالاتر را داشته باشند، وی را از نظر توان مدیریتی تایید کنند».

 

احسان نراقی درگذشت

بی بی سی: احسان نراقی جامعه شناس و نویسنده ایرانی بامداد روز یکشنبه ۱۲ آذر (دوم دسامبر) در ۸۶ سالگی درگذشت.

آقای نراقی که از نوادگان ملا احمد نراقی، از روحانیون به نام دوران قاجار بود در سال ۱۳۰۵ در کاشان متولد و پس از یازده سال تحصیل در این شهر راهی تهران شد و آخرین سال تحصیلی خود را در دارالفنون به پایان رساند.

احسان نراقی

نراقی سپس برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و لیسانس جامعه شناسی خود را از دانشگاه ژنو و دکترای خود را از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

این جامعه شناس ایرانی در دوران جنبش ملی شدن صنعت نفت به علت روابط خانوادگی، با آیت الله کاشانی نزدیک بود.

او در سال ۱۳۳۷ با کمک غلامحسین صدیقی، “موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی” را پایه گذاری کرد که زیر مجموعه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود و به مدت دوازده سال مدیریت آن را به عهده داشت.

جمشید اسدی، اقتصاددان مقیم پاریس و از بستگان نزدیک آقای نراقی در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “انگیزه آقای نراقی از به راه انداختن چنین موسسه ای مخالفت او با گسست جامعه مدنی از قدرت بود و معتقد بود به جای نابودی قدرت حاکم، باید آن را اصلاح کرد.”

به گفته اسدی، نراقی اعتقادی به وارد شدن در دستگاه دولتی نداشت و با تاسیس این نهاد، نتایج تحقیقات آن را در اختیار دولت قرار می داد.

این موسسه علاوه بر انتشار کتاب های متعدد بخصوص در زمینه علوم اجتماعی، در تهیه و تدوین طرح جامع کلان شهرهایی همچون تهران و شیراز نقش داشت.

نراقی کتاب های متعدی هم نوشته است که بحث برانگیزترین آن ها “آنچه خود داشت” بود که برخی آن را در کنار کتاب داریوش شایگان (آسیا در برابر غرب) همراه با موج غرب ستیزی و بازگشت به ریشه ها در دهه های چهل و پنجاه خورشیدی می دانند که احمد فردید، جلال آل احمد و علی شریعتی از سردمداران آن بودند.

اما به گفته اسدی “بنیان فکری آقای نراقی با اندیشه های غرب ستیز فردید، آل احمد و شریعتی تفاوتی فاحش داشت.”

اسدی بر نگاه ایجابی نراقی تاکید می کند که “پیشرفت و توسعه یک کشور بدون توجه به ویژگیهای فرهنگی آن موفق نیست.”

به گفته اسدی، نراقی اعتقاد داشت: “جامعه شناس می داند که پیشرفت فقط یک مشت آمار و ارقام نیست و برای توسعه پایدار و موفق باید به حساسیت های جامعه در موضوعاتی هم چون فرهنگ و مذهب هم توجه کرد.”

از اوین تا یونسکو

احسان نراقی به علت روابط خانوادگی اش با فرح پهلوی، به دربار سلطنتی راه داشت و در روزهای آخر حکومت پهلوی دیدارهای متعددی با محمدرضا شاه داشت و برای اصلاح امور و جلوگیری از وقوع انقلاب به او پیشنهاداتی داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نراقی چند بار بازداشت و حدود دو سال در زندان اوین بود. بعد از بیرون آمدن از زندان و مهاجرت به فرانسه او در کتاب “از کاخ شاه تا زندان اوین” خاطرات خود از این دوران را نوشت.

ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران که همچون حسن حبیبی، حبیب الله پیمان و پرویز ورجاوند با موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی همکاری کرده است، درباره احسان نراقی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “آقای نراقی علاوه بر فعالیت های دانشگاهی، فعالیت های سیاسی هم داشت که می توان گفت به معنای کسی بود که به علت ارتباطاتی که داشت در حد توان خود سعی می کرد مشکلات پیش آمده برای دیگران را رفع کند.”

به گفته بنی صدر “از دید من آقای نراقی یکی از شخصیت های ایرانی بود که بیشتر از هر کسی قربانی ترور شخصیتی و اخلاقی شد. هر گروه و شخصی که با او مشکل داشت به راحتی او را متهم به همکاری با حکومت در زمان پهلوی و جمهوری اسلامی می کرد.”

نراقی که پس از آزادی از زندان، ایران را ترک کرد در دهه نود میلادی مشاور فدریکو مایور، مدیر کل وقت یونسکو بود.

او دو بار جایزه لژیون دونور فرانسه را از روسای جمهور فرانسه دریافت کرد.

این جامعه شناس ایرانی سال های آخر عمر خود را به تناوب در تهران و پاریس می گذراند و سرانجام پس از یک دوران بیماری و نقاهت طولانی در تهران درگذشت.

توطئه ارسال قطعات هواپیما به ایران

رادیو صدای امریکا: یک تبعه ایرانی و یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار، روز دوشنبه (٣دسامبر) به اتهام توطئه برای ارسال قطعات هلیکوپتر و هواپیما به ایران و نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده گناهکار شناخته شدند.
بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو مرد خلبان یک شرکت هواپیمایی بوده اند و به دلیل نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران و توطئه برای ارسال قطعات یدکی هواپیما و هلیکوپتر به شرکت هواپیمایی مسافربری دولتی ایران گناهکار شناخته شده اند.

حمید آصفی، شهروند ایرانی ۶٨ ساله و بهزاد (تونی) کریمیان، شهروند ایالات متحده مقیم لوئیزیانا دو متهم پرونده هستند. آقای آصفی افسر ارشد شرکت “آستر”، یک شرکت ایرانی است که در ایران و در بریتانیا شعبه دارد. آقای کریمیان گذرنامه ایرانی معتبر دارد و خلبان شرکت هواپیمایی خطوط هوایی “مسابا” مستقر در مینیاپولیس است.

این دو ایرانی تبار در اوایل سال جاری بازداشت شدند و جیمز دی مویر، دادرس قاضی دادگاه ایالات متحده هر دو را گناهکار شناخت. بر اساس قانون ایالات متحده، احتمال دارد هر یک از متهمان به ۴٠ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۵٠٠ هزار دلار محکوم شوند.

بنا به گفته مقامات دولت فدرال ایالات متحده، توطئه این افراد برای اولین بار در سال ٢٠٠٧ افشا شده بود و تا سال ٢٠١١ ادامه داشت، پیش از آن که متهمان این قطعات را به ایران ارسال کنند، خنثی شد.

این دو ایرانی تبار به اتهام توطئه و نقض “قانون اضطراری بین المللی قدرت های اقتصادی” و صادرات و یا فروش هواپیما و قطعات یدکی و نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران گناهکار شناخته شدند.

دادستان پرونده اعلام کرده است که هیچ یک از این قطعات هواپیما برای مقاصد نظامی در نظر گرفته نشده بودند.

مقامات آمریکا اعلام کرده اند محکومان امیدوار بودند بتوانند با فروش این قطعات یدکی به شرکت دولتی” ایران ایر” میلیون ها دلار درآمد کسب کنند. براساس اطلاعات موجود در تارنمای ایران ایر چند هواپیمای این شرکت ساخت شرکت آمریکایی بوئینگ هستند.

پرتو اشراق، محقق و مترجم سینما، ادبیات و موسیقی، درگذشت

بی بی سی: پرتو اشراق، محقق و مترجم سینما و ادبیات و پژوهشگر موسیقی، صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذر بر اثر ایست قلبی درگذشت.

آقای اشراق متولد ۱۳۲۴ بود و در رشته سینما تحصیل کرد. او مقالاتی در زمینه تئوری سینما نوشت و در کنار آن به ترجمه آثاری در زمینه ادبیات داستانی و موسیقی پرداخت.

کتاب های عصر بیگناهی (نوشته ادیت وارتون)، برباد رفته (نوشته مارگارت میچل) و دنباله آن، اسکارلت (نوشته الکساندرا ریپلی)، مرگ ویشنو (نوشته مانیل سوری) و مجموعه رمان های هری پاتر (نوشته جی کی رولینگ) از ترجمه های او در حوزه ادبیات است.

او در طول زندگی حرفه ای خود دست به تالیف و ترجمه کتاب هایی در زمینه معرفی موسیقی جاز، راک، پاپ و کلاسیک زد و “سرگذشت پیانو” و “سرگذشت آهنگسازان بزرگ” را ترجمه کرد.

کتاب های ایهام در طبیعت و هنر، خاطرات الیا کازان و سرگذشت زندان؛ روش مجازات در جامعه غرب (نوشته نوروال موریس) از دیگر ترجمه‌های اوست.

پرتو اشراق زندگی نامه هایی از فروید و سنت اگزوپری را نیز ترجمه کرده بود.

آقای اشراق در کنار عکاسی از طبیعت در سال‌های دهه پنجاه با مجله سینما همکاری داشت. او در سفرهایی که به آفریقا و نقاط دیگر جهان کرد و چند مستند ساخت.

او در ۶۷ سالگی در بیمارستان مهر تهران درگذشت.

دیگر در مشهد به هیچ کنسرتی مجوز داده نمی شود

بی بی سی: رییس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی گفت که از این پس به هیچ کنسرتی در مشهد اجازه برگزاری داده نمی‌ شود.

ناصر نجاریان روز دوشنبه دوازدهم آذر در حضور خبرنگاران دلیل این تصمیم را “حرمت [گذاشتن] به حرم رضوی” اعلام کرد.

رئیس پلیس امنیت تهران در حالی از ممنوعیت برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد خبر داده که اجرای موسیقی در این شهر، همیشه با مشکلاتی روبه رو بوده است.

کمتر از یک ماه پیش علی قمصری سرپرست گروه “آهنگ اشتیاق”، از لغو کنسرت این گروه در مشهد به خوانندگی علیرضا قربانی، ساعاتی قبل از اجرای آن خبر داده بود.

قمصری گفته بود: “نیم ساعت قبل از پرواز، خبری به ما رسید که با وجود طی شدن تمام مراحل قانونی و کسب مجوز، گروه ما و دانشجویان و مسئولان دانشگاه از برگزاری این کنسرت منع شده‌اند.”

او با اشاره به شرایط دشوار برگزاری کنسرت موسیقی در شهر مشهد، به کسانی اشاره کرده بود که قدرتشان را “خودسرانه و غیرقانونی” با “پاره کردن پوسترها و بی احترامی به عوامل فرهنگی دانشگاه” نشان داده اند.

تابستان سال گذشته نیز سالار مرتضوی، سرپرست گروه موسیقی سنتی بامداد گفته بود که در مشهد به مدت چهار سال امکان برگزاری کنسرت موسیقی سنتی وجود نداشته و برای برگزاری یک کنسرت، به ماه ها و شاید سال ها رایزنی نیاز است.

او گفته بود: “چندین سال است مسئولان ما از فرهنگ صحبت می کنند و تهاجم فرهنگی مطرح است اما برای مقابله با آن چه می کنند؟ آیا تهاجم فرهنگی دفاع نمی خواهد و آیا موسیقی ملی جزئی از فرهنگ ما هست یا خیر.”

به گفته مرتضوی با اینکه مشهد یک شهر مذهبی است، اما اکنون پایگاه اول موسیقی زیرزمینی رپ در ایران محسوب می شود.

خودکشی سفیر صربستان در حضور معاون وزیر خارجه

نماینده صربستان در مقر ناتو در فرودگاه بروکسل خودکشی کرده است

بی بی سی: روز چهارشنبه، ١۵ آذر (۵ دسامبر)، وزارت امور خارجه جمهوری صربستان با صدور اطلاعیه ای گفت که برنیسلاو میلینکوویج، نماینده آن کشور نزد پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – دست به خودکشی زده است.

براساس این گزارش، آقای میلینکوویج در ساعات اولیه بامداد سه شنبه برای استقبال از هیات نمایندگی صربستان به ریاست زورا ووجیج، معاون وزیر خارجه، به فرودگاه بروکسل رفته بود.

این هیات برای شرکت در اجلاس دو روزه وزیران خارجه ناتو در مقر این پیمان در بروکسل به بلژیک سفر کرده بود. بررسی درخواست ترکیه برای استقرار شبکه دفاع ضد موشکی در مرز آن کشور و سوریه از جمله موضوع های اصلی در دستور کار این اجلاس بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گفته است هنگامی که اعضای هیات نمایندگی صربستان برای سوار شدن به اتومبیل خود به پارکینگ چند طبقه فرودگاه رسیدند، برنیسلاو میلینکوویج از سایرین جدا شد و با بالارفتن از نرده های محافظ، خود را به پائین پرتاب کرد.

سخنگوی فرودگاه بروکسل هم تایید کرده است که مردی از پارکینگ چند طبقه فرودگاه به پائین پریده و تلاش ماموران برای نجات جان او بی نتیجه بوده است.

این پارکینگ برای استفاده مقامات ارشد در نظر گرفته شده است.

وزارت خارجه صربستان گفته است که برنیسلاو میلینکوویج، ۵٢ ساله، از دیپلمات های برجسته این کشور محسوب می شد و پیشتر در سمت های مهم دیپلماتیک خدمت کرده بود.

وی قبل از ورود به وزارت خارجه به عنوان روزنامه نگار فعالیت داشت و از فعالان مخالف اسلوبودان میلوسویج، رئیس جمهوری پیشین صربستان محسوب می شد و قبل از انتصاب به سمت نماینده کشورش در پیمان ناتو، نماینده صربستان در مقر سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین بود.

آقای میلینکوویج در سال ٢٠٠٩ میلادی به سمت نماینده صربستان در پیمان ناتو منصوب شد.

صربستان عضو پیمان ناتو نیست اما به عنوان یکی از امضاکنندگان طرح “شراکت برای صلح” این پیمان، در زمینه های دفاعی و امنیتی با ناتو همکاری هایی دارد.

انرس فو راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، در اطلاعیه ای از مرگ برنیسلاو میلینوکوویج ابراز تاسف کرده و او را “نماینده ارزشمند” صربستان در این پیمان خوانده است.

برنیسلاو میلینکوویج ازدواج کرده بود و یک پسر شش ساله داشت و به گزارش وزارت خارجه صربستان، خانم میلینکوویج که هنگام خودکشی همسرش در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند به سر می برد، به بروکسل عزیمت کرده است.

 

 

 

 

 

هواداران و مخالفان مرسی درگیر شدند

 

درگیری میان موافقان و مخالفان قانون اساسی پیشنهادی مصر به خشونت کشیده است

بی بی سی: در پی درگیری میان هواداران دو گروه در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره، حداقل ۲۰۰ نفر مجروح شده اند و گزارش هایی هم درباره شنیده شدن صدای تیراندازی منتشر شده است. بعضی از گزارش های تایید نشده هم بیانگر کشته شدن حداقل دو نفر در درگیری هاست.

درگیری زمانی شروع شد که هواداران محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به سوی کاخ ریاست جمهوری در قاهره راهپیمایی کردند و با مخالفان او که در محل تحصن کرده بودند، مواجه شدند. این درگیری با پرتاب سنگ و بطری های آتش زا همراه بود.

به رغم ناآرامی روزهای گذشته در مصر، دولت این کشور می گوید همه پرسی درباره قانون اساسی پیشنهادی طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

محمود مکی، معاون رئیس جمهوری مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که همه پرسی طبق برنامه قبلی، در پانزدهم دسامبر برگزار خواهد شد ولی تاکید کرد که امکان گفت و گو درباره محتوای قانون اساسی برقرار است.

منتقدان قانون اساسی می گویند این سند به اندازه کافی آزادی های سیاسی و دینی و حقوق زنان را تضمین نمی کند. پیشنویس قانون اساسی جدید مصر که مورد حمایت آقای مرسی است، باعث افزایش انتقاد از او شده است.

او پیش تر با صدور فرمانی اختیارات خود را افزایش داده بود.

“رویداد خطرناک”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران آقای مرسی درحالی که در حمایت از مشروعیت او شعار می دادند، چهارشنبه بعدازظهر به محل تحصن مخالفان رفتند و دو طرف سنگ و بطری های آتش زا به سوی هم پرتاب کردند. هواداران آقای مرسی همچنین به برچیدن چادرهای تحصن کنندگان اقدام کردند.

گزارش های تایید نشده همچنین بیانگر کشته شدن دو نفر در درگیری هاست. به گفته جان لین، خبرنگار بی بی سی در قاهره، زد و خوردهای روز چهارشنبه خطرناک ترین رویداد در ناآرامی های سیاسی رو به گسترش در مصر است.

به گفته آقای لین، مخالفان، گروه اسلام گرای اخوان المسلمین را به راه اندازی خشونت متهم کرده اند، خشونتی که به اقدام های صورت گرفته از سوی هواداران حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین در روزهای واپسین حکومتش شباهت دارد.

اخوان المسلمین از دو گروه درگیر خواسته است که به طور همزمان کاخ ریاست جمهوری را ترک کنند و ضمانت دهند که دیگر به اقامتگاه رئیس جمهوری بر نمی گردند.

همزمان با قاهره، درگیری در دیگر مناطق مصر از جمله در شهرهای اسماعیلیه و سوئز گزارش شده است.

 

 

ناتو در مرزهای ترکیه و سوریه موشک های پاتریوت مستقر می کند

بی بی سی: کشورهای عضو پیمان ناتو استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه و در مجاورت خاک سوریه را تصویب کردند.

این تصمیم، در جلسه وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل و به موازات افزایش نگرانی در مورد احتمال استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی در مقابله با مخالفان مسلح گرفته شده است.

ترکیه، پیشتر رسما خواستار استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در محدوده مرزی خود با سوریه شده بود.

در واکنش به درخواست ترکیه، آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، اعلام کرده بود که این درخواست، “بدون تاخیر” بررسی خواهد شد.

آقای راسموسن در پایان نشست امروز وزرای امور خارجه ناتو گفته است که این وزرا “به اتفاق آرا”، مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به امکان به کارگیری سلاح های شیمیایی از سوی سوریه ابراز کرده‌اند.

کشورهای ناتو در جریان نشست امروز، همچنین موافقت کرده اند که اقدامات لازم را برای افزایش توان دفاع هوایی ترکیه به منظور محافظت از شهروندان و قلمرو خود انجام دهند.

با شدت گرفتن درگیری های داخلی در سوریه، خاک ترکیه در چند نوبت هدف حمله گلوله های توپ سوری ها قرار گرفته که به کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور انجامیده است.

در پی درخواست ترکیه برای استقرار موشک های پاتریوت در آن کشور، ایران ده روز پیش مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کرده بود.

موشک پاتریوت نوعی موشک زمین به هواست که از قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های زمین به زمین برخوردار است.

 

گزارش شفافیت بین‌المللی:

دو سوم حکومت کشورهای جهان فاسد هستند

رادیو فردا: گزارش سالانه شفافیت بین المللی نشان می دهد که فساد به بخشی از اقتصاد جهانی تبدیل شده است و دو سوم کشورهای جهان از این نظر فاسد هستند. ایران در این گزارش از نظر فساد حکومتی در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته است.

شفافیت بین المللی که میزان فساد حکومت ها در ۱۷۶ کشور جهان را بررسی کرده است می گوید که رتبه ایران در این فهرست نسبت به پارسال، ۱۳ رتبه نزول داشته و امتیاز آن ۲۸ است. ایران در این زمینه هم‌رده کشورهای روسیه و قزاقستان است.

ایران در گزارش سال ۲۰۱۱ شفافیت بین المللی در رتبه ۱۲۰ قرار داشت.

در این گزارش، سومالی با کسب هشت امتیاز، عنوان فاسدترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن کره شمالی، افغانستان، سودان، میانمار، ازبکستان، ترکمنستان، عراق و ونزوئلا قرار دارند.

کمترین فساد حکومتی در سه کشور دانمارک، فنلاند و نیوزیلند گزارش شده است که هر کدام ۹۰ امتیاز گرفته اند. پس از این سه کشور، سوئد، سنگاپور، سوئیس، استرالیا، نروژ، کانادا و هلند قرار دارند.

در این فهرست، یونان به عنوان فاسدترین کشور اروپایی معرفی شده است. امتیاز این کشور ۳۶ اعلام شده است که یونان را در رتبه نود و چهارمین کشور جهان از این نظر قرار می دهد. با معیارهای جدید نهاد شفافیت بین المللی در سال ۲۰۱۲، وضعیت یونان نسبت به پارسال ۱۴ پله سقوط کرده است.

گزارش این نهاد نشان می دهد که رتبه یونان پایین تر از کشورهایی چون کلمبیا، بنین و زامبیا است.

ایتالیا، اسپانیا و پرتغال از دیگر کشورهای اروپایی هستند که بر اساس گزارش شفافیت بین المللی، میزان فساد حکومتی در آنها بالاست. ایتالیا در این گزارش، ۴۲ امتیاز، پرتغال ۶۳ و اسپانیا ۶۵ امتیاز کسب کرده اند.
آلمان در فهرست سال ۲۰۱۲ شفافیت بین المللی رتبه ۱۳ را در اختیار دارد که یک پله نسبت به سال ۲۰۱۱ ترقی کرده است.

ژاپن در همان رده ۱۷ باقی مانده است و آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد در رده ۱۹ است. امریکا در سال ۲۰۱۱ و در میان ۱۸۳ کشور جهان در رتبه ۲۴ قرار داشت.

وضعیت چین در این جدول بدتر شده و از رده ۷۵ در پارسال، به ۸۰ در سال ۲۰۱۲ سقوط کرده است.

گزارش شفافیت بین المللی امتیاز کشورها را از صفر تا ۱۰۰ در نظر گرفته است. کشوری که دارای امتیاز یک است، فاسدترین و کشوری که دارای امتیاز ۱۰۰ است، پاکترین کشور معرفی شده است.

شفافیت بین المللی می گوید به رغم تلاش های صورت گرفته در بخش های مختلف جهان، جدول تهیه شده توسط آن بیانگر آن است که دو سوم از مجموع ۱۷۶ کشور مورد بررسی، امتیاز زیر ۵۰ کسب کرده اند که نشان می دهد این کشورها بسیار فاسد هستند.

این گزارش می افزاید: “اعتراض های رو به رشد نسبت به فساد حکومت ها باعث شد تا طی یک سال گذشته برخی از رهبران آن ها از قدرت ساقط شوند، اما همچنان که غبارها به کنار می رود بیشتر آشکار می شود که میزان رشوه، فساد قدرت و معاملات پنهانی در بسیاری از کشورها همچنان در سطح بالایی قرار دارد.”

در این گزارش ابراز نگرانی شده است که به رغم وقوع بهار عربی در برخی از کشورهای خاورمیانه، نشانه های کمی درباره بهبود اوضاع این کشورها از نظر مسئله فساد به چشم می خورد. در این گزارش به طور مشخص به مصر اشاره شده است که با شش پله سقوط در رده ۱۱۸ قرار گرفته است. امتیاز این کشور ۳۲ اعلام شده است.

در خاورمیانه، دو کشور قطر و امارات متحده عربی بالاترین امتیاز را دارند و به طور مشترک رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داده اند. این دو کشور ۶۸ امتیاز کسب کرده اند. اسرائیل در این زمینه با کسب ۶۰ امتیاز از نظر شاخص فساد دولتی در جهان، در رتبه ۳۹ قرار دارد.

بحرین، اردن، عمان، کویت، عربستان و تونس در رتبه های بعد از این سه کشور قرار گرفته اند.

مقام سازمان ملل از وضعیت اردوگاه‌های مسلمانان در برمه وحشت‌زده شده است

بی بی سی: والری آموس، بلندپایه‌ترین مقام سازمان ملل در امور بشردوستانه گفته است که از وضعیتی که مسلمانان روهینگیا در برمه به دلیل درگیری‌های قومی با آن مواجه شده‌اند، وحشت‌زده شده است.

خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا منجر به فرار دهها هزار نفر از آنها از خانه هایشان شده است.

بیش از ۱۳۵ هزار نفر هم اکنون در اردوگاه‌های موقتی در استان رخاین به سر می‌برند که بسیاری از آنها از مسلمانان روهینگیا هستند.

خبرنگار بی بی سی که در سفر به برمه با خانم آموس همراه است، هزاران نفر را دیده که در اردوگاه‌هایی با شرایط نامناسب و در حالی که فاضلاب دور محوطه اردوگاه دیده می‌شد، به سر می‌برند و نگهبانان مانع از خروج آنها می‌شوند.

این نگهبانان همچنین اجازه توزیع کمک‌های امدادی میان آوارگان را نداده‌اند. اما اردوگاه بودایی‌های رخاین، تمیز و دارای امکانات بود.

خشونت‌ قومی در استان رخاین برمه، تابستان امسال با پخش این خبر آغاز شد که سه مسلمان به یک زن بودایی تجاوز کرده و او را به قتل رسانده‌اند. در واکنش به این حادثه، ده مسلمان به قتل رسیدند.

درگیری‌ها و خشونت‌های قومی سپس به سراسر استان گسترش یافت و در این درگیری‌ها، خانه‌ها و منازل مسلمانان و بودایی‌ها به آتش کشیده شد.

بسیاری از مردم برمه‌ مسلمانان ساکن رخاین را مهاجران “غیرقانونی” از بنگلادش می‌دانند و آنان را شهروندان برمه‌ تلقی نمی‌کنند.

دولت برمه می‌گوید این افراد مهاجران تازه وارد از کشورهای شبه قاره هند هستند و شهروند برمه محسوب نمی شوند.