شهروند- آرش عزیزی: دب متیوز، وزیر بهداشت، و از عالی‌رتبه‌ ترین مهره ‌های کابینه‌ ی دولت لیبرال انتاریو، اعلام کرد از کاتلین وین برای کسب رهبری حزب حمایت می‌کند.

متیوز از نزدیک‌ ترین یاران دالتون مک ‌گینتی، نخست ‌وزیر استان، به حساب می ‌آمد و پس از استعفای ناگهانی او در روز ۱۵ اکتبر حدود سه هفته در این فکر بود که وارد گود شود یا نه. او اما بالاخره تصمیم گرفت به کمپینِ وین بپیوندد. متیوز یکی از دو مدیر کمپین وین خواهد بود.

متیوز در اشرافیت سیاسی استان شخصیت مهمی به حساب می ‌آید. او نه تنها قبلا رئیس اجرایی حزب بوده که خواهرزنِ دیوید پیترسون، نخست ‌وزیر لیبرال استان از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ به حساب می ‌آید. خواهر او، شلی پیترسون، از بازیگران شناخته ‌شده در کانادا است.

کاتلین وین (راست) در کنار دب متیوز وزیر بهداشت

متیوز در مورد دلیل حمایت از وزیر سابق آموزش و پرورش و حمل و نقل گفت: «او کسی است که به دقت گوش می ‌کند، مسائل را پیش از دست به عمل زدن درک می ‌کند. برخوردش واقعا همکارانه است.. و بالاتر از همه ارزش ‌های او ارزش ‌های مرا منعکس می‌کند.» متیوز با خنده افزود که در کابینه‌ی وین هر سمتی که او بخواهد به عهده می‌گیرد.

جلب حمایت متیوز اتفاق بسیار مهمی برای وین به حساب می ‌آید. سخت‌ ترین رقیب او را باید ساندرا پوپاتلوی ۵۰ ساله دانست که نامزد جناح راست حزب و در ضمن اغلب ریش‌سفید ها و بزرگان آن به حساب می‌ آید. پوپاتلو حمایت بسیاری از وزرا و نمایندگان مجلس را با خود دارد و جلب حمایت وزیری به اهمیت متیوز آن‌ قدر واقعه‌ی مهمی است که تورنتو استار آن‌را «کودتایی برای وین» خواند.

پوپاتلو، که ساکن ویندزر است، تنها نامزد رهبری است که از بیرون منطقه‌ ی تورنتوی بزرگ می‌ آید. بسیاری می‌گویند انتخاب کسی بیرون از پایتخت استان انتخاب بهتری است. اما حضور متیوز، نماینده‌ ی «شمال مرکز لندن»، می‌تواند به وین پایگاه مهمی در آن بخش از استان بدهد.

کریس بنتلی، وزیر انرژی، نماینده ‌ی «غرب لندن»، پس از مشکلات خود اعلام کرده که در رقابت بی ‌طرف می‌ماند. با این حساب، متیوز مهم‌ترین مهره‌ ی این منطقه‌ ی کلیدی است.

کنوانسیون رهبری لیبرال‌ ها در روزهای ۲۵ تا ۲۷ ژانویه در «میپل لیف گاردنزِ» تورنتو برگزار می ‌شود. حدود ۱۷۰۰ نماینده ‌ی منتخب و ۸۰۰ نفر از بزرگان حزب گرد هم می‌آیند تا با رای خود رهبر جدید را انتخاب کنند.

به غیر از وین و پوپاتلو که نامزدهای اصلی به حساب می ‌آیند، سایر نامزدها از این قرارند: اریک هاسکینز، ۵۱ ساله، نماینده ‌ی «سنت پلز»؛ گلن موری، ۵۵ ساله، نماینده‌ ی «تورنتوی مرکز»؛ چارلز سوزای ۵۴ ساله نماینده ‌ی «میسیساگای جنوبی»؛ هاریندر تاکار، ۶۱ ساله، نماینده‌ ی «میسیساگا- اریندیل» و جرارد کندی، ۵۲ ساله، نماینده ‌ی سابق «پارکدیل- های پارک» (هم در اسطح استانی و هم در سطح فدرال.)

تمام این هفت نفر سابقه‌ ی عضویت در کابینه ‌ی مک‌گینتی را دارند.