در آخرین بررسی های به عمل آمده توسط انستیتو بیمه گران کانادا با همکاری یکی از شرکت های بیمه این نتیجه حاصل شده که تورنتو و شهرهای اقماری طی دوره زمانی جولای ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۲ دارای بالاترین آمار تصادفات شهری در کل انتاریو بوده است .

در این بررسی ها منطقه بروکویل در شرق ایالت با ۳.۰۶ درصد پایین ترین و به دنبال آن شهرهای ولاند ـ چاتام ـ آمنرس برگ و سارینا با ۳.۰۶۲ درصد کم حادثه ترین بودند. شهر تورنتو با ۶.۱۲ درصد و برمپتون با ۶.۴۵ درصد بالاترین سهم را دارا بودند. در این جامعه آماری ۴۶ کامیونیتی و ۱۰۰۰ اتومبیل از انواع مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده است.

شهرهایی که از آنها به عنوان کم حادثه ترین در انتاریو نام برده شد در ۴ سال اخیر با اقداماتی که مسئولان و مردم انجام دادند موفق شدند درصد تصادفات را با آموزش و توجه کاهش دهند. این سیاست و همدلی مردم و مسئولان اقدامی بود که در ده سال گذشته توسط مسئولان ایالت کبک صورت پذیرفت و همواره مورد استقبال ایالات دیگر واقع شده است.

اگر بخواهیم به صورت منطقه ای به این مساله توجه کنیم باید گفت که شمال و جنوب غربی انتاریو از پایین ترین درصد تصادفات بهره مند هستند. علت را شاید در توجه رانندگان و پیاده ها به علایم راهنمایی و رانندگی و کنترل بیشتر پلیس دانست.

یکی از عوامل مهمی که در تعیین حق بیمه اتومبیل سهم دارد کد پستی یا محل اقامتی راننده و دارنده اتومبیل است که با توجه به عوامل گفته شده پذیرفتنی ست که این مطلب می تواند در برآورد ریسک تعیین کننده باشد.

بعضی از شرکت های بیمه از بیمه کردن اتومبیل هایی که در کد پستی تورنتو است خودداری می کنند. این مساله به دو دلیل است:

۱- تعدد اتومبیلهایی که قبلا بیمه نمودند: یکی از عواملی که در مدیریت ریسک مهم است تفکیک و پراکندگی ریسک است به این معنی که اگر تمامی اتومبیل هایی که در یک منطقه خاص است توسط یک شرکت بیمه شود در زمان تصادف که امری محرز است قطعا فقط یک پرداخت کننده وجود دارد. از این رو هر شرکت بیمه تلاش می کند تا حد توان مالی و مدیریتی خودش قبول ریسک نماید. مثلا شرکت بیمه ایکس ۳۰ درصد و بقیه شرکت های فعال در بازار ۷۰درصد بقیه را بیمه می کنند.

۲- ریسک بالای منطقه: هر شرکت بیمه به مانند هر نهاد اقتصادی دیگر به دنبال سود است از این رو تلاش می کند تا بهترین ریسک ها  که کمترین خسارات را دارا هستند، بپذیرد.

در ادامه مقاله این هفته نظر شما خوانندگان محترم را به جداول زیر که کم و پر خطرترین شهرها را از نظر شرکتهای بیمه معرفی کرده جلب می کنم:

جدول شماره یک

 

 

 

 

شهرهایی که در تصادف کاهش چشمگیر داشتند و شرکت های بیمه علاقمند به بیمه هستند

جدول شماره دو

 

به عنوان خریدار بیمه چنانچه در هر یک از شهرهای فوق زندگی می کنید بدانید که از نظر شرکت بیمه بیمه گذار مطلوبی هستید و از نرخ های خوبی بهره مند خواهید شد. البته کد پستی تنها عامل مهم در تعیین حق بیمه نیست بلکه سابقه رانندگی خوب و بدون تصادف و جریمه از اولویت های بررسی است. یکی از روانشناسان بسیار معروف معتقد بود که “خوب راندن و صبور بودن در رانندگی نشانه شخصیت هر فرد است.”

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com