کوتاه ولی مهم، لطفن بخوانید

برای کسب اطلاعات در مورد مواد مخدر رایج در کانادا و پیشگیری از اعتیاد هیچوقت زود نیست. هیچوقت دیر هم نیست. اگر فرزند دبستانی دارید، الان فرصت خوبی است که در مورد رواج مواد مخدر و الکل در میان جوانان کانادایی بیاموزید تا بتوانید با توجه به واقعیت های این جامعه فرزندتان را در مقابل وسوسه و فشار همکلاسیهایش در آینده  مصون کنید.  اگر نوجوان دبیرستانی دارید و فکر می کنید که وابسته به مواد مخدر، حتا ماری جوانا شده، الان فرصت خوبی است که راههای کمک به او و جلوگیری از پیشرفت این عادت ویرانگر را بدانید.

همه می دانیم که یکی از بالاترین دل نگرانی های والدین مسئله اعتیاد و استفاده بی رویه از مشروبات الکلی در میان جوانان است. واقعیت این است که متاسفانه بازار مواد مخدر در سراسر دنیا، بازاری پرسود  است. بازاری که هر چه مشتری اش جوان تر باشد، مدت سودآوری اش طولانی تر خواهد بود.  موادمخدر و تشویق نوجوانان به استفاده از آن مختص به یک جامعه و یا یک کشور بخصوص نیست. پدیده ای جهانی است و مقابله با آن هم همت همگانی می طلبد. مهم نیست که شروع اعتیاد با تریاک باشد یا با ماری جوانا، مهم این است که نوجوانی که برای رفع کنجکاوی  و یا همرنگ شدن با جماعت از این مواد استفاده می کند تا چه اندازه بر پیامدهای آن واقف است.  مهم این است که شما تا چه اندازه با این مواد آشنایید و چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید تا عواقب این گونه وابستگی ها را بداند.

طبق آمار مرکز روان درمانی و اعتیاد، استفاده از مواد مخدر بین دانش آموزان استان انتاریو به قرار زیر است:

در میان مواد مخدر، الکل انتخاب اول نوجوانان است.

۶۶% دانش آموزان کلاس های ۷ تا ۱۲ طی سال گذشته از الکل استفاده کرده اند.

سن متوسط استفاده از نوشابه های الکلی ۱۳ سالگی است.

مواد مخدر علفی (ماری جوانا یا حشیش)  انتخاب دوم در میان نوجوانان است.

متوسط سن استفاده از مواد مخدر علفی ۱۴ سالگی است.

حدود ۳۰% دانش آموزان گفته اند که طی ۱۲ ماه گذشته از مواد مخدر علفی استفاده کرده اند و ۵۱% از آن ها گزارش داده اند که دسترسی به این مواد آسان و یا خیلی آسان است.

با توجه به این گونه واقعیت ها، تنها راه همدردی با نوجوانی که تحت چنین فشارهایی از طرف دوستان خود قرار می گیرد، و تنها راه جلوگیری از ابتلای او به استفاده از مواد مخدر، آشنا شدن با محیط رشد بچه ها در خارج از خانه و آشنایی با چگونگی برخورد مناسب با مقوله ی اعتیاد است. بسیاری از خانواده ها، انرژی زیادی را صرف انکار و یا پنهان کردن این مشکل می کنند، انرژی و نیرویی که اگر صرف برطرف کردن مشکل شود، بسیار بجا و پسندیده خواهد بود.

داشتن اطلاعات مناسب در مورد مواد مخدر رایج در کانادا، یعنی داشتن قدرت در برخورد با این معضل. چه خود دچارش باشید و چه مایل به کسب اطلاعات در مورد جلوگیری از آن باشید، امکانات موجود است، فقط باید از آن استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات در مورد انواع مواد مخدر رایج در دبستانها و دبیرستانهای انتاریو، و شیوه های متداول مواد فروشان در وابسته کردن کودکان و نوجوانان به این مواد، و همچنین آشنایی با مراکز ترک اعتیاد، جلسه ای در بنیاد پریا برگزار می شود. جلسه روز شنبه ۱۵ دسامبر از ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر برقرار است. سرویس نگهداری از کودکان نیز فراهم است. آن چه می ماند، حضور شماست. امیدوارم برای این مهم وقت بگذارید.

*نسرین جوانفر مشاور جوانان و مسئول امور جوانان در بنیاد پریا