به گزارش تورنتو استار تعداد زیادی از مدارس استان اونتاریو در سه سال آینده به دلیل کاهش ثبت نام و یا سیستم نارسا و قدیمی تامین بودجه، درهای خود را به روی دانش آموزان خواهند بست.


شهروند ۱۱۹۲ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸

۷۷مدرسه در استان انتاریو بسته می شوند


 

به گزارش تورنتو استار تعداد زیادی از مدارس استان اونتاریو در سه سال آینده به دلیل کاهش ثبت نام و یا سیستم نارسا و قدیمی تامین بودجه، درهای خود را به روی دانش آموزان خواهند بست.


 

این گزارش بیان می کند از حدود ۷۷ مدرسه مورد نظر که نزدیک به ۲۵ هزار دانش آموز را در خود جای داده تا بهار حدود ۵۰ مدرسه بسته خواهد شد. به گفته آنی کیدر، مدیر اجرایی سازمان هدایت والدین، تصور می شود تا پایان سال تحصیلی تعداد بیشتری مدرسه بسته شود و همینطور گمان می رود تا سال ۲۰۱۰ و یا ۲۰۱۱ این تعداد افزایش پیدا کند.

او در مصاحبه خود با خبرنگاران بیان کرد: «وضعیت ۱۲۹ مدرسه دیگر که نزدیک به ۳۵ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار می دهند نیز هنوز مشخص نیست، ولی مطمئنا مدارس بیشتری تعطیل خواهند شد. کاهش تعداد مدارس استان قطعی است».

گزارش  وزارت آموزش و پرورش استان به شرح ذیل است: «تعداد زیادی از مدارس استان مورد بازرسی قرار گرفته اند، ولی تاکنون بسته شدن آنها ثبت نشده، لیکن گمان می رود با ثبت این گزارش ها، تعداد مدارس تعطیل شده بیشتر شوند. بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش استان اونتاریو، سال گذشته تعداد دانش آموزان این استان قریب به ۹۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و آمار نشان می دهد با گذشت زمان این کاهش بیشتر خواهد شد. از سویی به دلیل عدم تغییر بودجه تخصیصی دولت به وزارت آموزش و پرورش، این وزارت خانه ملزم به صرفه جویی و کاهش هزینه هاست.»


 

آمار نشانگر این موضوع است که نام نویسی در ۶۳ مدرسه استان به شدت کاهش یافته و این کاهش ۲۰ درصدی از سال ۲۰۰۲ تا کنون، دولت را بر آن می دارد تا از اتلاف بودجه جلوگیری کند. از این رو دولت انتاریو تصمیم دارد در یک طرح مشارکتی، ساختمان مدارس را در اختیار شهرداری قرار دهد تا به نحو مطلوبی از این بناها استفاده شود. کیدر در مصاحبه خود به خبرنگاران خاطرنشان کرد: «این بحران به مرور زمان ایجاد شده و مربوط به زمان حال نیست، لیکن ما برآنیم تا قبل از تعطیل کردن هر مدرسه از پیامدهای این کار اطمینان کامل حاصل کنیم».

کاتلین وین وزیر آموزش و پرورش استان انتاریو به خبرنگاران گفت:«تغییرات باید به گونه ای صورت پذیرد که مطلوب ترین تاثیر را بر سیستم بگذارد. دولت انتاریو تصمیم ندارد به دلیل کمبود بودجه فشار زیادی به مدارس وارد کند، ولی ما باید بتوانیم به سرعت بودجه وزارتخانه را کنترل کنیم. ما حتی المقدور با تخصیص بودجه به مدارس سعی می کنیم تا این مدارس کار کنند لیکن توانایی و بودجه استان نیز محدود است».

گیلیان سانتانگلی از اوکویل می گوید: « احتمال بسته شدن مدارس سطح بالا نیز وجود دارد. در این صورت تجمعات دانش آموزی از هم گسیخته خواهند شد. این یک مسئله ساده است.  آموزش و پرورش استان برای ساخت مدارس بزرگتر در محله های جدید نیاز به بودجه دارد و این بودجه از طریق بسته شدن مدارس دیگر و کاهش هزینه ها تامین می شود. این یک مثال واضح است. لازم نیست جیب پیتر را بزنیم تا به پل بدهیم، بلکه در روز روشن سر پیتر را کلاه می گذاریم و پول را خرج پل می کنیم».


 

مرگ ۱۲ نفر به دلیل مصرف مواد غذایی آلوده


 

خبرگزاری گزت اعلام کرد مصرف محصولات یک شرکت تولید و پخش مواد غذایی آماده موجب مرگ ۱۱ نفر در استان انتاریو و یک نفر در بریتیش کلمبیا شده است. به گفته کارشناسان بهداشت، گوشت موجود در این مواد غذایی به باکتری مرگبار لیستریا آلوده بوده و مصرف آن تاکنون چند کشته بر جای گذشته است. متاسفانه مقادیر زیادی از این مواد غذایی در فروشگاه ها، رستورانها و قهوه فروشی ها برای مشتریان سرو شده و یا آماده فروش است.


 گوشت های آلوده جمع آوری می شود

بنابه گزارش آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا، این غذاهای آماده متعلق به کارخانه میپل لیف بوده و طی چند هفته اخیر موجب بروز بیماری در تعدادی از مصرف کنندگان شده است. از این رو محصولات این کارخانه در یک طرح فوریتی از فروشگاه های عرضه مواد غذایی و رستورانها جمع آوری می شود.

به گزارش تورنتو استار تنها برخی از محصولات کارخانه فوق الذکر با همین نام تولید میشوند و این کارخانه نزدیک به ۲۲۰ نوع تولیدات غذایی دارد. از این رو آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا بنا به مصلحت مردم به جمع آوری کلیه این تولیدات می پردازد. مسئولان شرکت میپل لیف به رسانه ها اعلام کردند تا پایان آزمایشات بهداشتی و به دست آوردن منشا این بیماری، بخش زراعت این شرکت نیز کار خود را متوقف خواهد کرد.

 

بازرس ارشد شرکت به خبرنگاران گفت: «دلیل ابتلا به بیماری وجود باکتری لیستریا بوده که منشا آن خاک، آب رودخانه و هرزآب هاست. لیکن مدیر مالی میپل لیف بیان کرد: «کارشناسان هیچ نشانه ای دال بر آلودگی محصولات شرکت نیافته اند. تحقیقات در سطح گسترده ای انجام شده و تا کنون آثاری از وجود لیستریا یافت نشده است». او افزود تمامی اصول تولید کارخانه مطابق معیارهای وزارت بهداشت بوده و کارخانه به زودی خط تولید خود را مجددا راه اندازی خواهد کرد.

 

در این میان تونی  کلمنت وزیر بهداشت دولت فدرال در گزارش مطبوعاتی خود بیان کرد: «چنین حوادثی میزان کارایی و اثربخشی وزارت بهداشت را به نمایش می گذارد. مرگ چندین شهروند واقعا حادثه اسف باری است. با این وجود این امر نشانگر میزان نظارت وزراتخانه به امر بهداشت عمومی است. این وقایع زنگ خطریست تا قدری به قوانین و موازین بهداشتی گذشته بپردازیم. شدت عمل بیشتری  به خرج دهیم تا تولید کنندگان نیز سلامت مصرف کنندگان را جدی تر بگیرند».


 

آژانس سلامت عمومی کانادا در یک اعلان عمومی از طریق رسانه ها از تمامی مردم خواست چند هفته دقت بیشتری به خرج دهند تا به این باکتری آلوده نشوند. از علائم آلودگی با این باکتری می توان به تب بالا، تهوع، دل آشوبه، گرفتگی عضلانی در ناحیه شکم، اسهال، آنفولانزا، سردرد و گردن درد اشاره کرد. بنا به گزارش ها  ۲۹ بیمار مشکوک که چهار نفر در آلبرتا، دو نفر در ساسکاچوان، ۱۳ نفر در انتاریو و ۱۰ نفر در کبک هستند، همگی زیر نظر پزشکان متخصص بوده و آزمایش های لازم از آنان صورت می گیرد.

برای اطلاع از نام کارخانه و نوع محصول تولید شده (که اکثرا محصولات کالباسی را در بر می گیرد)  و نحوه ی برگشت دادن آن به فروشگاه ها به سایت تورنتواستار مراجعه کنید. Thestar.com


 

در یک سانحه ۵ سرنشین جوان به خارج از اتوموبیل پرت شدند


 

به گزارش تورنتو استار یکی از سرنشینان اتومبیل تویوتا اس یو وی در بزرگراه ۴۰۰ در نزدیکی بری که از اتومبیل به خارج پرتاب شده بود  بعد از ظهر ۲۴ آگوست در بیمارستانی در تورنتو جان باخت. او به دلیل جراحت بر اثر پرتاب به خارج از اتومبیل، همچنین به دلیل باقی ماندن در ترافیک سختی که به دلیل همین تصادف حادث شده بود، در بیمارستان سانی بروک درگذشت.

تورنتو استار می نویسد: «پنج مرد جوان در راه بازگشت از کمپینگ به خانه به دلیل انحراف خودرو  در جاده و چندین بار معلق زدن اتومبیل و پرتاب شدن به خارج به شدت مجروح شدند. سپس  اتومبیل  با نرده های میان جاده برخورد کرده و این حادثه باعث ایجاد ترافیک زیادی در بزرگراه  ۴۰۰ نزدیک بری شد».

دیو وودفورد افسر پلیس استان انتاریو در گزارش خود اعلام کرد: احتمالا اتومبیل اس یو وی قبل از بروز این حادثه با اتومبیل دیگری برخورد کرده و در اثر این حادثه راننده کنترل خودرو را از دست داده است. تمامی پنج سرنشین اتومبیل در جریان حادثه به بیرون پرتاب شده اند، زیرا هیچ یک کمربند ایمنی نداشته اند. راننده ۲۰ ساله اتومبیل از وودبریج، یک جوان ۲۰ ساله از می سی ساگا و دیگری ۲۲ ساله از تورنتو پس از وقوع حادثه به بیمارستان رویال ویکتوریا در بری انتقال داده شدند. سرنشین ۱۷ ساله دیگر از می سی ساگا به دلیل جراحت های زیاد در بیمارستان سنت میشل در شرایط بحرانی بسر می برد. پلیس استان انتاریو از شاهدان این تصادف در خواست دارد هر گونه اطلاعاتی در مورد این حادثه را با پلیس ۳۹۳۰-۷۲۶-۷۰۵ در میان بگذارند.


 

دیان در برابر هارپر

شروع کمپین های انتخاباتی برای انتخابات میان دوره ای مجلس فدرال


 

استفن هارپر نخست وزیر دولت اقلیت کانادا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در اتاوا، با این تصور که از نظر او پارلمان کارساز نیست، گفت: می خواهد اعلام انتخابات کند تا مردم کانادا بتوانند پارلمانی انتخاب کنند که کارساز باشد. هارپر با این تصور که احزاب اپوزیسیون در آمادگی برای انتخابات نیستند، به فکر یک پیروزی اکثریت است.

استفن دیان رهبر حزب لیبرال نیز در گفت وگو با خبرنگاران نیز گفت: حرف هارپر چیست؟ هیچ کس میداند که موضوع موردنظر او چیست… و تازه او از من میخواهد که در تماس تلفنی با آن موافقتم را اعلام کنم. این یک شوخی ست.

دیان افزود: نخست وزیر دستپاچه شده، دلایلی میتراشد تا بتواند ماه آینده سریع انتخابات را برگزار کند.

گفتنی ست کمپین های انتخاباتی برای انتخابات میان دوره ای آغاز شده است. در همین رابطه گروهی از حامیان راب اولیفانت فعالیت انتخاباتی حزب لیبرال در دان ولی وست را آغاز کردند.

استفان دیان و راب اولیفانت

دیون که به منظور حمایت از برنامه حرکت سبز لیبرالها به سراسر کشور سفرهایی داشته است، در مسیر حرکت خود برای حمایت از اولیفانت به کمپین انتخاباتی او پیوسته است. یاسمین رتنسی یکی از اعضای پارلمان از دان ولی وست نیز حمایت خود از اولیفانت اعلام کرده است. اولیفانت به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار در امور انتخاباتی و یک فعال خوش سابقه اجتماعی با ادای احترام و تمجید از سجایای تری مورفی نماینده پیشین پارلمان از دان ولی وست که به تازگی درگذشته، فعالیت خود را آغاز کرده است. او در یکی از سخنرانی هایش اظهار داشت:«حال زمان ادای دین من به جامعه رسیده است. لیبرالها همیشه معتقدند بهتر است کارها به صورت گروهی انجام شود. وقتی در نهاد خانواده ها، در کامیونیتی ها، شهرها، استانها، کشورها و در تمام دنیا مردم در کنار یکدیگر کار کنند و دنیا یشان را با هم تقسیم کنند، از دیگران حمایت و مراقبت کنند، بهترین شرایط برای با هم ساختن و بهتر ساختن به وجود می آید».

اولیفانت و دیون عصر روز پنجشنبه ۲۱آگوست در میان جمعیت حامیان این کمپین و در میان خبرنگاران در خیابان بی ویو حرکت کردند. کاندیدای منتخب حزب لیبرال و رهبر این کمپین در مقابل برخی فروشگاه ها توقف کرده و با کسبه و رهگذران در باب اهداف و عملکردهایشان به گفتگو پرداختند. در حالیکه کمپین انتخاباتی لیبرالها در دان ولی وست، دنفورت و گوئلف تا شروع انتخابات به فعالیت خود ادامه می دهند، توجه بسیاری به نحوه عملکرد حزب محافظه کار برای انتخابات پاییز جلب شده است.


 


 

کمک دولت انتاریو به شهرداری تورنتو


 

پس از اختصاص ۲/۲۳۸ میلیون دلار بودجه از سوی دولت انتاریو به شهرداری تورنتو برای مشارکت زیربنایی در امور استان، دیوید میلر شهردار تورنتو طی پیامی از دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو برای باقی ماندن بر سر تعهدش به کمک به شهرداری سپاسگزاری کرد.

 

دیوید میلر

میلر در پیامش همچنین افزود: رابطه ی همکاری دولت استانی و شهرداری های تورنتو و شهرهای دیگر استان انتاریو، محلات و مناطق بسیار حیاتی ست. دولت کنونی درک می کند که موفقیت شهرداری ها موفقیت استان هم هست.

با بودجه ی اختصاصی شهرداری ها که در بودجه ی ۲۰۰۹ استان پیش بینی شده ما می توانیم روی سیستم حمل و نقل و دیگر ساخت و سازهای شهری که به تمیزی، سرسبزی و قابل زندگی شدن شهرها کمک کند، سرمایه گذاری کنیم.


 

بانک رویال کانادا به هر زبانی خدمات تلفنی ارائه میدهد

بیش از ۲۶۰۰ مترجم در تمام ساعات آماده میباشند


 

تورنتو ـ ۲۰ اگست ۲۰۰۸ : برای کمک به حصول اطمینان از اینکه کانادائی ها با زمینه های متفاوت قادر باشند امور مالی خود را به زبانی که ترجیح میدهند مطرح کنند، RBC خدمات تلفنی چند زبانه را که میتواند به مشتریان به  بیش از ۱۵۰ زبان کمک کند ارائه میدهد.

خدمات تلفنی جدید چند زبانه RBC شبکه ای از بیش از ۲۶۰۰ مترجم متخصص را برای کمک به پرسش های روزمره و اولیه بانکی، مثل بازکردن حساب، پرداخت صورتحسابها یا درخواست اطلاعات مربوط به امور ارزی در اختیار می گذارد. مشتریان برای دسترسی به سرویس  RBC که با کمک یک کارگزار عمل میکند به  یک شماره آسان۱-۱  ۱-۸۰۰-ROYAL زنگ میزنند، و ظرف چند دقیقه میتوانند با یک مترجم از طریق کنفرانس تلفنی محرمانه سه طرفه صحبت کنند.

مارک ویت مل، مدیر بازارهای فرهنگی اظهار داشت که "ما همیشه در جستجوی یافتن راه های آسان تری برای مشتریان هستیم تا با ما روابط کاری داشته باشند".  "اکنون با خدمات تلفنی چند زبانه، مشتریان با زمینه های  متفاوت میتوانند مطابق ضوابط خود تلفن کنند.  این امر واقعا برای کمک به مشتریان است که احساس پذیرا شدن، راحتی و اعتماد کنند تا بتوانند به زبان مورد انتخاب خود صحبت کنند."


 

خدمات مذکور که در ماه اپریل فقط  به صورت دهان به دهان [گشتن به گوش دیگران رسیده بود] ارائه گردید  هرماه به طور متوسط حدود ۵۰۰ مراجعه کننده تلفنی داشته و بیشترین زبان مورد درخواست اسپانیولی، سپس روسی، ویتنامی، ماندارین و کره ای میباشد.  این سرویس جدید مکمل خط تلفن اختصاصی  RBC   به شماره  ((۱ ۸۸۸ ROYAL ۹-۸  برای مشتریانی که به چینی صحبت میکنند برقرارگردید، که خدمات را به زبان کانتونی و ماندارین ارائه میدهد و در ماه بیش از ۲۰۰۰۰ تماس تلفنی صورت میگیرد.  همچنین سرمایه گذاری مستقیم  (RBC Direct Investing) از طریق شماره ۸۶۶۸ ـ ۶۶۷ ـ ۸۰۰ـ ۱خدمات تلفنی تجاری و مشتری را به زبان کانتونی و ماندارین ارائه میدهد.

این خدمات و دیگر خدماتی که برای تازه واردین جدیدا در وب سایت RBC  طراحی مجدد شده برای کانادائی های جدید اختصاص داده شده است) www.rbc.com/canada(، که به زبان انگلیسی، فرانسه و چینی ساده شده  در دسترس قرار دارد و بیش از ۷۰۰۰۰ دیدار کننده در ماه دارد. این سایت که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد، به تازه واردین اطلاعات مربوط و مناسبی میدهد و به آنها اعتمادی را که برای گرفتن تصمیمات مالی در هر مرحله انتقالی به کانادا بدان نیاز دارند میدهد ـ قبل از ورود، موقعی که ساکن میشوند و هنگامی که برای آینده خود برنامه ریزی میکنند.


 

به عنوان بخشی از این طراحی مجدد، اکنون مشتریان میتوانند شعبه ای را که در آن سه نفر یا بیشتر به زبان آنها صحبت میکنند روی نقشه maps.rbc.com  پیدا کنند. به علاوه، با دیدار از findingyourhome.caکانادائی های جدید میتوانند کد پستی محله های مورد نظرشان را وارد کرده و بر اساس تعدادی معیارهای کلیدی مکان ها را، مثل ترکیب فرهنگی ناحیه، قیمت متوسط مسکن، درآمد متوسط ساکنان، و نیز مدارس، خدمات و بیمارستان هائی را که در دسترس قرار دارند مقایسه کنند.


 

همچنین در ماه جاری بانک برگه های اطلاعاتی گام به گام جدیدی را به ۱۴ زبان از طریق شعبات و وب سایت خود، منتشر ساخته که محصولات و خدمات را از دید یک مشتری معرفی میکند.  ویت میل توضیح داد که  طی چند سال گذشته RBC خود را برای مرتبط شدن با مهاجران جدید از طریق معرفی محصولات و خدمات متنوعی که برای کمک به انتقال تازه واردین طراحی شده دگرگون ساخته است.


 

در رابطه با آزادی یک ایرانی از زندان اداره مهاجرت


 

هوتن گلسرخی: بالاخره پس از حدود شش هفته پوشش رسانه ای در نشریه شهروند هموطنان نیکوکار ما مبلغ ۵۴۵۰ دلار برای آزادی زندانی ایرانی به حساب مخصوصی که برای این هدف باز شده است واریز نموده اند.

مبلغی که برای وثیقه تعیین شده بود پنج هزار دلار است و پنجشنبه گذشته به درخواست آقای Norris Ormstone اینجانب و سرکار خانم زهرا ـ ع از ساعت ۵/۸ صبح جلوی زندان منتظر وکیل پرونده ایستادیم. این مورد با موارد وثیقه گذاری جزایی و جنایی تفاوت دارد و به کسی اجازه حضور در جلسه نمی دهند. این جریان روند عادی خود را طی می کند و ما در تاریخ ۸ آگوست موفق به گردآوری مبلغ لازم شده ایم.

تا به حال اینجانب چندین بار با افراد داوطلب بر نظارت برای ملاقات با این جوان به زندان رفته ایم ولی در آخرین لحظات تمام ملاقات ها لغو شده اند و این داوطلبان که پشتکار لازم را ندارند بی حوصله می شوند و با عذر و بهانه دیگر برنمی گردند.

با توجه به آنکه وکیل این زندانی به جلسه اداره مهاجرت اطلاع داده بود که این پنج هزار دلار توسط افراد مختلفی پرداخته شده است، اداره مهاجرت ایراداتی گرفته است که در حال اقدام برای برطرف کردن آنها می باشیم.

سه هفته است که پنج هزار دلار وثیقه را توانسته ایم جمع آوری کنیم، ولی وکیل این زندانی بسیار کم فعالیت بود و در دو ماه اخیر اینجانب فقط توانستم چند دقیقه با ایشان صحبت کنم. حدود نیم ساعت قبل (سه شنبه ظهر) خبردار شدیم که این وکیل کنار گذاشته شده است و خانم وکیلی از دفتر حقوق پناهندگان ادامه کار را به عهده گرفته است. این زندانی امروز تلفنی از من خواست که به هموطنانش بگویم از شما حقیقتاً متشکر است و فعلا کاری نمی توان کرد مگر آنکه منتظر نتیجه اقدامات وکیل جدیدش باشیم.