با افزایش تحریم‌های کانادا علیه ایران

 

شهروند- آرش عزیزی: دولت محافظه‌کار کانادا این هفته تحریم ‌های خود علیه ایران را افزایش داد و از جمله سپاه پاسداران را مستقیما هدف گرفت.

جان برد، وزیر امور خارجه، سه ‌شنبه ‌ی این هفته اعلام کرد دولتش مجموعه وسیعی از شرکت‌ها و موجودیت ‌های مختلفی ایرانی را که کمکی غیرمستقیم به برنامه ‌ی هسته‌ ی ایرانی می‌کنند، شامل تحریم‌ ها می‌کند. این شامل شاهرگ ‌های اصلی اقتصاد ایران از جمله بخش ‌های نفت و گاز، معدن، فلز و کشتیرانی است.

برد، که این هفته در آفریقای شمالی در سفر بود، گفت این حرکت پاسخی مستقیم به خودداری ایران از توقف برنامه‌ ی هسته ‌ای ‌اش است.

کل سپاه پاسداران شامل تحریم های جدید کانادا شده است

هدف این تحریم ‌ها قرار است انزوای بیشتر ایران از نظام مالی جهانی باشد. تحریم ‌ها تا کنون فشار بسیاری بر مردم ایران آورده و به افزایش فقر و مشکلات بسیار دیگر انجامیده است.

برد از مراکش در تماس تلفنی با گزارشگران گفت: «موضع روشن کانادا علیه تهدید ایران فشار بین ‌المللی علیه رژیم ایران را بیش از پیش تقویت می‌کند.»

سپاه پاسداران یکی از ۹۸ موجودیتی بود که در دور جدید تحریم‌ ها هدف گرفته شدند. با این حساب تعداد شرکت ‌های تحریمی به ۴۳۳ رسید. در ضمن پنجاه فرد دیگر نیز به فهرست تحریمی ‌ها اضافه شدند. سپاه پاسداران که در روزهای اول برپایی جمهوری اسلامی، تشکیل شد نیرویی شبه ‌نظامی است که بخش‌ های مهمی از جامعه و سیاست ایران را در سیطره‌ ی خود دارد.

کانادا پیش از این بسیاری از مقامات رژیم و از جمله بعضی رهبران ارشد سپاه را تحریم کرده بود اما این اولین بار است که کل این نهاد را با این اقدام مواجه می‌کند. کانادا اما هنوز، بر خلاف آمریکا، سپاه را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافه نکرده است.